Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
کشاورزی و دامپروری

ویژگی و تاثیرات سم حشره کش فنتوات (سيديال)

فنتوات (phenthoate) یک آفت کش تماسی – گوارشی از گروه سم های ارگانوفسفره با اثرات سریع و ضربتی است. این سم با نام تجاری سیدیال نیز در بازار خرید و فروش می شود و قیمت آن بسته به شرکت تولید کننده آن کمی متفاوت است. این حشره کش با مهار آنزیم کولین استراز باعث تداوم اثر ناقل عصبی به نام استیل کولین شده و بدین ترتیب منجر به فلجی و مرگ حشرات خواهد شد. این مقاله شامل اطلاعات مفید و کاربردی درباره ویژگی‌ها و موارد کاربرد سم حشره کش فنتوات (سيديال) است. همچنین اگر تصمیم به خرید سم حشره کش فنتوات (سيديال) دارید، برای آگاهی یافتن از قیمت خرید و فروش سم حشره کش فنتوات (سيديال) در بازار سموم و آفت کش ها می‌توانید از لیست پیشنهادی فروشندگان سم حشره کش فنتوات (سيديال) در انتهای مقاله استفاده نمایید. حجم محصول، نرخ ارز و شرکت تولیدکننده به طور کلی از عوامل بسیار مهم در تعیین قیمت سم و آفت کش ها هستند؛ قیمت سم حشره کش فنتوات (سيديال) نیز تحت تاثیر این موارد است.
لازم به ذکر است لیست فروشندگان پیشنهادی در پایان مقاله، همواره با اسامی معتبرترین شرکت‌های خوشنام و با سابقه فعال در زمینه فروش سم حشره کش فنتوات (سيديال) به روزرسانی می‌شود.

فنتوات یک حشره کش غیر سیستمیک است که با اثرات تماسی  و گوارشی به صورت کنسانتره امولسیون پذیر (EC) با مقاومت های مختلف فرموله می شود. این حشره کش طیف وسیعی از آفات محصولات کشاورزی به ویژه مکنده ها و جونده ها را در سبزیجات ، برنج ، پنبه ، حبوبات و غیره از بین می برد.

این سم به واسطه بوی تند و شدیدی که دارد به عنوان دفع کننده پروانه های بالغ عمل می کند  به همین دلیل می تواند از تخم گذاری جلوگیری کند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این حشره کش در ادامه مقاله در نشریه جهان شیمی فیزیک همراه ما باشید.

مکانیسم اثر سم حشره کش فنتوات (سيديال)

این سم مانند سایر سموم ارگانو فسفره با تاثیر بر سیستم عصبی با حشرات و آفات مقابله می کند. این حشره کش آنزیم کولین استراز را مهار کرده و مانع از بین رفتن استیل کولین ترشح شده در فضای سیناپسی می شود. بدین ترتیب با تحریک مداوم باعث از بین رفتن توانایی حرکتی حشرات شده و با ممانعت از توانایی حرکت برای تغذیه آنها را از بین می برد. این سم به محض استفاده به صورت ضربتی عمل کرده و بسیاری از حشرات مزاحم را از بین می برد.

موارد مصرف سم حشره کش فنتوات (سيديال)

این حشره کش برای کنترل پرودينا در چغندرقند  ، برگ‌ خوار مصری در سويا ، شپشک آرد آلود، شته‌ ها، شپشک‌ ها، سپردار ها، زنجره‌ های  Cicadellidae, Fulgoridae، سن‌ های Pyrrhocoridae  و Pentatomidae، تريپس‌ ها، سفيد بالک، لاروهای ساقه خوار Noctuidae و کرم غوزه در مرکبات، هلو، انگور، بلوط، توت، چای، آفتابگردان، نيشکر، توتون، سبزيجات، پنبه، غلات، ذرت، برنج، قهوه، کدو و گياهان زينتی به ميزان ۷۵-۴۰  گرم در هکتار مورد استفاده قرار می گیرد.

ویژگی و تاثیرات سم حشره کش فنتوات (سيديال)
ویژگی و تاثیرات سم حشره کش فنتوات (سيديال)

مقدار و موارد مصرف سم حشره کش فنتوات (سيديال)

این حشره کش برای مقابله با پرودينای چغندرقند به صورت محلول پاشی به ميزان ۳ ليتر در هكتار استفاده می شود. برای از بین بردن و کنترل برگ ‌خوار مصری به ميزان ۲ ليتر در هكتار به صورت محلول پاشی مورد استفاده قرار می گیرد.

توجه داشته باشید که این آفت کش برای برخی از واريته ‌های انگور، انجير، هلو و واريته ‌های سيب قرمز باعث گياه‌ سوزی می شود بنابراین قبل از استفاده از آن حتما با کارشناس مشورت کنید.

ملاحظات زيست محيطی سم حشره کش فنتوات (سيديال)

ميزان سميت سيديال برای پستانداران ۳۷۷-۲۷۰ میلی‌ گرم بر کیلوگرم، برای پرندگان ۲۱۸ میلی گرم بر کیلوگرم، برای ماهی‌ ها ۵/۲ میلی‌ گرم بر لیتر و برای دافنی ها ۳۰۶ میکروگرم بر لیتر می باشد.

بر این اساس برای پرندگان نسبتا  سمی  و برای ماهی ‌ها و ديگر موجودات آبزی بسیار سمی و  خطرناک است. بنابراین باید از آلودگی آب های سطحی و جاری به هر نحوی جلوگیری کرد و از شستشوی ظروف آلوده به سم در رودخانه ها خودداری کرد.

ملاحظات عمومی سم حشره کش فنتوات (سيديال)

هنگام استفاده از این سم برای پیشگیری از مسمومیت حتما باید از وسایل حفاظت شخصی از جمله ماسک ، دستکش ، عینک ، کلاه و غیره استفاده کنید. در طول سمپاشی نیز از خوردن، آشامیدن و استعمال دخانیات خودداری کنید.

در صورت مشاهده علائم مسمومیت مانند سرگیجه ، سردرد و تهوع  فورا با در دست داشتن برچسب ظرف به نزدیک ترین مرکز درمانی مراجعه کنید.

سموم ارگانوفسفره را در ظروف در بسته در جای خشک و خنک و دور از دسترس کودکان و حیوانات خانگی و تابش مستقیم نور خورشید نگهداری کنید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا