Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
کشاورزی و دامپروری

ویژگی و کاربرد سم حشره کش سیرومازین (تریگارد)

سیرومازین (Cyromazine) که با نام تجاری تریگارد نیز شناخته می شود یک حشره کش سیستمیک با اثرات تماسی – گوارشی است. این سم متعلق به گروه تنظیم کنندگان رشد حشرات است و با مکانیسمی متفاوت از سایر سموم باعث اختلال در رشد و نمو آفات شده و آنها را از بین می برد. این مقاله شامل اطلاعات مفید و کاربردی درباره ویژگی‌ها و موارد کاربرد سم حشره کش سیرومازین (تریگارد) است. همچنین اگر تصمیم به خرید سم حشره کش سیرومازین (تریگارد) دارید، برای آگاهی یافتن از قیمت خرید و فروش سم حشره کش سیرومازین (تریگارد) در بازار سموم و آفت کش ها می‌توانید از لیست پیشنهادی فروشندگان سم حشره کش سیرومازین (تریگارد) در انتهای مقاله استفاده نمایید. حجم محصول، نرخ ارز و شرکت تولیدکننده به طور کلی از عوامل بسیار مهم در تعیین قیمت سم و آفت کش ها هستند؛ قیمت سم حشره کش سیرومازین (تریگارد) نیز تحت تاثیر این موارد است.
لازم به ذکر است لیست فروشندگان پیشنهادی در پایان مقاله، همواره با اسامی معتبرترین شرکت‌های خوشنام و با سابقه فعال در زمینه فروش سم حشره کش سیرومازین (تریگارد) به روزرسانی می‌شود.

این سم بر روی بسیاری از لاروها اثرگذار است و به سادگی بدون ایجاد مقاومت باعث از بین رفتن آفات گیاهی خواهد شد و خصوصا خسارات ناشی از مگس های مینور را به حداقل می رساند.

سیرومازین یکی از مشتقات سیکلوپروپیل ملامین است و با تأثیر بر سیستم عصبی، مراحل لاروی نابالغ حشرات خاص را تحت تاثیر قرار می دهد. در دامپزشکی از سیرومازین به عنوان یک داروی خارج رحمی استفاده می شود.

قیمت خرید و فروش این سم در بازار بسته به قیمت دلار در بازار متفاوت خواهد بود. در ادامه مقاله در نشریه جهان شیمی فیزیک توضیحات بیشتری در این رابطه ارائه خواهد شد.

مکانیسم اثر سم حشره کش سیرومازین (تریگارد)

مکانیسم این سم به طور کامل روشن نشده است. ولی مسلماً مانند سایر تنظیم کننده های رشد حشرات مانند بنزوئیل اوره ها یک مهارکننده سنتز کیتین نیست. با این حال بر روی فرآیند بالغ شدن لاروها عمل می کند و احتمالاً در روند رسوب کیتین تداخل ایجاد می کند.

اين حشره كش سیستمیک پس از مصرف از طريق برگ ها یا ریشه گیاه جذب شده و طی مدت ۳ تا ۴ ساعت در کل بافت گياه پخش می شود. تریگارد سمیت بسیار کمی دارد به دلیل داشتن دوره کارنس کوتاه یک سم عالی برای محصولات زود برداشت است.

مقدار و موارد مصرف سم حشره کش سیرومازین (تریگارد)

این حشره کش برای مگس مینوز سبزی و جالیز مورد استفاده قرار می گیرد. بهترین زمان مصرف مشاهده اولین دالان های لارو در برگ های گیاهان است.

این آفت کش به مقدار ۴/۰ لیتر در هزار به صورت محلول پاشی بر روی برگ ها استفاده می شود. بطورکلی یک کیسه ۲۵ گرمی از این سم برای ۱۰۰۰ متر مربع یا ۶/۰ لیتر در هکتار همراه با آبیاری مورد نیاز است.

این سم برای کنترل مگس مینوز سبزیجات (۲۰۰گرم در هکتار) استفاده می شود. در برخی از کشورها برای کنترل مگس‌ ها در دامداری‌ ها و فضولات حیوانی نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

این سم را می توان برای مگس های خانگی نیز مورد استفاده قرار دارد فقط مطمئن شوید كه تمامی مکان های تولید مثل و رشد مگس سمپاشی شوند. در صورت تراکم‌ بالای مگس ها می توان سمپاشی را ۳-۲ هفته بعد تكرار كرد. توجه داشته باشید که این حشره‌ كش بر روی لاروها مؤثر بوده و روی حشرات بالغ تأثیری ندارد.

سمیت سم حشره کش سیرومازین (تریگارد)

  • سمیت حاد این آفت کش برای موش صحرایی، ۳۳۸۷ – ۴۴۶۰ میلی گرم در کیلوگرم
  •  سمیت حاد پوستی برای موش > 3100 میلی گرم در کیلوگرم
  • سمیت حاد پوستی برای خرگوش > 2010 میلی گرم / کیلوگرم

طیور سیرومازین خوراکی را بسیار خوب تحمل می کند. گوسفند ها و بزها معمولاً بدون علائم، سیرومازین تجویز شده به صورت موضعی را تحمل می کنند.

ویژگی و کاربرد سم حشره کش سیرومازین (تریگارد)
ویژگی و کاربرد سم حشره کش سیرومازین (تریگارد)

علائم مسمومیت سم حشره کش سیرومازین (تریگارد)

در مطالعات سمیت در پستانداران (موش، سگ، خرگوش) علائم زیر پس از مصرف بیش از حد مشاهده شده است:

آتاکسی (حرکات غیرهماهنگ)، ترشح بزاق (ریزش آب)، بی حالی، نفس نفس زدن (تنفس دشوار)، حالت خمیده، اگزوفتالموس (برآمدگی چشم) . حیوانات مبتلا ۹ تا ۱۲ روز پس از درمان بهبود می یابند.

به عنوان یک قاعده کلی، مسمومیت با این حشره کش که در دوز توصیه شده تجویز می شود، به دلیل سمیت کم، حاشیه ایمنی بالا و تحمل عالی در گوسفند، بز و مرغ بسیار نادر است.

هیچ پادزهری برای مسمومیت با این آفت کش وجود ندارد و درمان شامل اقدامات حمایتی و علامتی است.

فارماکوکینتیک سم حشره کش سیرومازین (تریگارد)

سیرومازین که به صورت موضعی تجویز می شود از طریق پوست گوسفندان جذب ضعیفی دارد. برخلاف بسیاری از اکتوپارازیت کش های لیپوفیل، سیرومازین در آب کاملاً محلول است. پس از تجویز خوراکی در طیور ۹۹٪ دوز تجویز شده بدون تغییر از مدفوع دفع می شود. فقط حدود ۰.۶٪ در تخم ها و مقدار بسیار کمی در بافت مرغ رسوب می کند.

هم در پستانداران و هم در طیور، بیشترین مقدار سیرومازین خوراکی در خون جذب می شود. قسمت کوچکی در کبد متابولیزه می شود و بیشترین قسمت از طریق ادرار دفع می شود. دفع این ترکیب نسبتاً سریع است و حدود ۹۵٪ دوز مصرفی طی ۲۴ ساعت پس از تجویز دفع می شود.

احتیاط‌ های لازم برای سم حشره کش سیرومازین (تریگارد)

برای پیشگیری از مسمومیت نباید تریگارد را به صورت مداوم در محل پرورش حیوانات اهلی استفاده کرد و باید به تناوب از سموم دیگر استفاده نمود . هرگز از فضولات تیمار شده در كمپوست یا محیط كشت‌های قارچ خوراكی استفاده نکنید.

همچنین فضولات تیمار شده طیور با سم را نباید در معرض تماس با خوراک چارپایان قرار دهید. فضولات تیمار شده با تریگارد را روی مراتع و چمن ‌زارها قبل از كولتیوار زدن پخش كنید و حداقل ۴ هفته به چارپایان اجازه چرا در محل ندهید.

سمیت زیست محیطی سم حشره کش سیرومازین (تریگارد)

این حشره کش برای پرندگان نسبتاً سمی است. در میان بندپایان (حشرات، کنه ها، کنه ها، و غیره) سیرومازین برای دیپتران ها کاملاً خاص است وبرای بسیاری از ارگانیسم های مفید کمی مضر است.

سمیت تریگارد برای پستانداران ۴۱۵۰-۲۵۰ میلی ‌گرم بر کیلوگرم، برای پرندگان ۲۰۰۰۰ -۱۰۰۰۰ میلی ‌گرم بر کیلوگرم، برای ماهی‌ ها ۳۷/۲ میکروگرم بر لیتر و برای دافنی ها ۱۵/۰ میکروگرم بر لیتر است. با توجه به موارد ذکر شده این حشره کش برای ماهی‌ ها خطرناک و سمی است و نباید نهرها و آب‌ های جاری سطحی را با شستشوی ظروف آغشته به سم آلوده کرد.

این حشره کش همچنین برای برخی از بی مهرگان آبزی سمی است (به عنوان مثال پشه و سایر لاروهای دیپتران) و به راحتی در آب حل می شود و در خاک و آب بسیار آرام تجزیه می شود. در نتیجه پتانسیل آلودگی آب های زیرزمینی را دارد.

بعید به نظر می رسد استفاده صحیح از این سم در مرغ و گوسفندان و کود و مواد زائد برای محیط زیست از جمله حشرات کپروفاژ مضر باشد.

حشره کش تریگارد (Trigard)

سم حشره کش تریگارد نوعی سم دفع آفت با خاصیت تماسی است که برای دفع آفات بسیار زیادی از جمله مگس مینوز استفاده می شود. کشاورزان از سم حشره کش تریگارد برای محافظت از گیاهان و محصولات خود استفاده می کنند. این سم بر روی گیاهان و محصولات اسپری می شود و به داخل گیاهان نفوذ می کند. در صورت حمله آفات و تغذیه از گیاهان سم به داخل بدن این حشرات منتقل می شود و آنها را از بین می برد.

قیمت سم تریگارد

سم تریگارد در بازار قیمت های بسیار متغیری دارد. قیمت این سم به کیفیت، نوسانات بازار ارز و شرکت تولید کننده بستگی دارد. با مراجعه به سایت های اینترنتی فروش محصولات شیمیایی می توانید از قیمت سم تریگارد مطلع شوید.

سم حشره کش متومیل

سم حشره کش متومیل دارای کاربرد بسیار زیادی در بخش کشاورزی است. شما می توانید از این سم برای دفع طیف گسترده ای از حشرات و آفات استفاده کنید. اما باید به خاطر داشته باشید مصرف بیش از حد از این سم شیمیایی ممکن است به گیاهان و محصولات شما آسیب وارد کنند. بنابراین هنگام استفاده از این سم بهتر است از متخصصین سموم مشورت بگیرید.

تریگارد سینجنتا

تریگارد سینجنتا یک سم شیمیایی بسیار قوی با اثر سیستمیک است که برای دفع و از بین بردن طیف وسیعی از آفات کاربرد دارد. این سم شیمیایی ساخت کشور سوئیس است. سم تریگارد سینجنتا حاوی ترکیب شیمیایی سیرومازین است. این سم شیمیایی برای سلامتی انسان بسیار کم خطر است.

سم مینوز کش

سموم مختلفی در بازار برای از بین بردن آفت مگس مینوز وجود دارد. شما می توانید با مشورت از متخصصین کشاورزی بهترین سم مینوز کش را برای گیاهان و محصولات خود انتخاب و خریداری کنید.

سم مگس مینوز سبزی و صیفی

مگس مینوز نوعی آفت بسیار مخرب برای سبزی و صیفی جات به خصوص گوجه فرنگی و خیار است. این آفت با تغذیه از گیاه و محصولات باعث از بین رفتن کل محصول می شود. برای از بین بردن مگس مینوز سم های خاصی در بازار وجود دارد. پرکاربرد ترین سموم شیمیایی برای دفع و از بین بردن مگس مینوز سم حشره کش تریگارد سینجنتا با دوره کارنس ۳ روزه است.

بهترین سم برای مینوز گوجه

بهترین سم موجود در بازار برای از بین بردن مینوز گوجه فرنگی، سم تریگارد سینجنتا است. اما شما می توانید از سموم شیمیایی مانند آفت کش دلتامترین، سم اسپینوزاد و یا سم حشره کش ایندوکساکارب نیز استفاده کنید. توصیه می شود برای دفع این آفت مخرب با متخصصین سموم کشاورزی مشورت کنید تا بهترین سم را انتخاب و استفاده نماید.

خرید سم مینوز

برای خرید سم مینوز شما می توانید به سایت های فروش اینترنتی محصولات کشاورزی یا نمایندگی های فروش سموم کشاورزی در شهر خود مراجعه کنید. شما با خرید اینترنتی سموم بدون نیاز به مراجعه به نمایندگی، می توانید محصول خود را درب محل تحویل بگیرید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا