Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
علوم پایهفیزیک

اصول و روش نوشتن گزارش کار آزمایشگاه

گزارش کار آزمایشگاه تدوین و ارائه روش آزمایش و نتایج بدست آمده است که همه ما در دبیرستان و دانشگاه با آن آشنا شده ایم.

این گزارش مکتوب نشان می دهد شما آزمایش را به خوبی یاد گرفته اید و نتایج آنرا به برای تائید به مسئول آزمایشگاه یا استاد مربوطه ارائه می دهید.

برای نوشتن یک گزارش کار خوب باید ابتدا با اصول نگارش و نحوه نوشتن گزارش اشنا باشید. برای نوشتن گزارش کار معمولا سر برگ هایی در اختیار شما قرار می گیرد که باید قسمت های مختلف آن را پر کنید. اما شما می توانید در یک برگه سفید هم به راحتی گزارش خود را ارائه دهید. در ادامه مقاله در نشریه جهان شیمی فیزیک توضیحات بیشتری در این رابطه ارائه می گردد.

گزارش کار آزمایشگاه از چه بخش هایی تشکیل شده است

یک گزارش کار معمولی شامل بخش های عنوان ، چکیده ، مقدمه ، روش ، نتایج و بحث است که در ادامه شرح داده می شود.

سر برگ

همانطور که گفتیم برخی از برگه های گزارش دارای سربرگ هستند و برخی دیگر را شما باید بنویسید. حتما قبل از نوشتن سربرگ از استاد خودتان در رابطه اطلاعاتی که باید در سر برگ درج شود سوال بپرسید ولی بطور کلی همه سربرگ های گزارش کار شامل موارد زیر هستند:

  • عنوان آزمایش
  • تاریخ انجام آزمایش
  • نام و نام خانوادگی
  • نام استاد راهنما
  • اطلاعاتی در مورد مقطع و رشته تحصیلی

چکیده مطلب

دومین قسمت یک گزارش کار چکیده است که در آن اطلاعت پایه در رابطه آزمایش و نتایج به دست آمده ارائه می شود. سعی کنید چکیده را جذاب بنویسید تا خواننده را ترغیب کنید کل گزارش کار را مطالعه کند. برای نوشتن یک چکیده خوب از دستور زیر پیروی کنید:

با ارائه یک خلاصه یک یا دو جمله ای در رابطه با هدف و منطق مطالعه را شروع کنید.

توصیف شرکت کنندگان و تنظیمات: چه کسی ، چه زمانی ، کجا ، چند نفر ، چه گروه هایی؟

روش را توصیف کنید: چه طراحی ، چه روش درمانی آزمایشی ، چه پرسشنامه ، نظر سنجی یا آزمایشی استفاده شده است.

یافته های اصلی را توصیف کنید که می تواند شامل ذکر آمار استفاده شده و سطح معناداری باشد و یا به سادگی یک جمله از خلاصه نتایج باشد. جمله های پایانی باید لزوم آزمایش و هدف آن را نشان دهد در صورت لزوم ، پیامدهای یافته های خود را ذکر کنید.

اصول و روش نوشتن گزارش کار آزمایشگاه
اصول و روش نوشتن گزارش کار آزمایشگاه

مقدمه

پس از چکیده قسمت مقدمه قرار دارد که در آن باید نحوه آزمایش ، تحقیقات گذشته در رابطه با این آزمایش ، هدف و انگیزه شما از انجام آزمایش در این قسمت ذکر شود. برای نوشتن مقدمه می توانید از دستورالعمل زیر استفاده کنید:

با معرفی مختصر موضوع  آزمایش شروع کنید و اصطلاحات مهم را شرح دهید. چارچوب تئوری را توضیح دهید.

خلاصه مطالعات قبلی – هدف از انجام آزمایش چه بوده؟ شرکت کنندگان چه کسانی بودند؟ آنها چه کردند؟ چه چیزی پیدا کردند؟ این نتایج به چه معناست؟ ارتباط نتایج با چارچوب تئوری آزمایش چگونه است؟

اهداف و فرضیه ها. یک پاراگراف بنویسید و توضیح دهید که قصد بررسی چیست و یک پیش بینی روشن و مختصر در مورد نتایجی که انتظار دارید پیدا کنید.

هدف از انجام آزمایش. هدف از آزمایش بسته به نوع آزمایش تفاوت است و شما باید بطور خلاصه شرح دهید که با این آزمایش می خواهید به چه چیزی برسید.

روش انجام آزمایش

فرض کنید خواننده هیچ اطلاعی از آنچه شما انجام داده اید نداشته باشد و اطمینان حاصل کنید که او می تواند با مطالعه گزارش کار شما می تواند آزمایش را به تنهایی انجام دهد.

در حین نوشتن روش آزمایش توجیه یا توضیح ندهید (مثلاً چرا روش نمونه گیری خاصی را انتخاب کرده اید) ، فقط آنچه را که انجام داده اید، گزارش دهید.

فقط جزئیات کافی را برای کسی در نظر بگیرید که می خواهد آزمایش را تکرار کند البته به شکل مختصر و مفید!برای نوشتن این قسمت از گزارش کار از روش زیر پیروی کنید:

شركت كنندگان ، چه تعداد شرکت کننده جذب شدند؟ بگویید چگونه نمونه خود را بدست آورده اید .

جزئیات جمعیتی مربوطه را ارائه دهید ، به عنوان مثال جنسیت ، قومیت ، میانگین سنی و انحراف معیار.

طرح

طرح آزمایشی را بیان کنید. متغیرهای مستقل و وابسته کدام بودند؟ مطمئن شوید که متغیر مستقل برچسب گذاری شده است و شرایط / سطوح مختلف را نام ببرید.

به عنوان مثال ، اگر جنسیت یک متغیر مستقل است زن و مرد سطح / شرایط / گروه ها باید تعریف شوند. کنترل های مورد استفاده را شناسایی و متغیرهای اضافی را شرح دهید.

مواد

همه مواد و ارزیابی ها را لیست کنید (به عنوان مثال ، عنوان پرسشنامه چه بود؟ آیا از یک مطالعه اقتباس شده است؟)

نیازی به درج فروشنده مواد نیست – در عوض جزئیات مواد خریداری شده را شرح دهید. قابلیت اطمینان (به عنوان مثال مقادیر آلفا) را برای اندازه گیری درج کنید.

روش

روشی دقیقی را که هنگام انجام تحقیقات خود دنبال کرده اید ، دقیقاً همان کاری را که انجام داده اید ، توصیف کنید. جزئیات کافی را شرح دهید تا امکان تکرار یافته ها فراهم شود.

این توصیف را خلاصه بنویسید و جزئیات اضافی / پیش پا افتاده را حذف کنید. به عنوان مثال نیازی به درج جزئیات مربوط به دستورالعمل ها ، توضیحات ، برگه های ثبت و غیره ندارید.

اصول و روش نوشتن گزارش کار آزمایشگاه
اصول و روش نوشتن گزارش کار آزمایشگاه

داده‌‌های اولیه

داده های اولیه شامل نمودارها یا یافته هایی است که طی مراحل مختلف آزمایش بدست آورده اید. این قسمت را بهتر است در قالب جدول و نمودار ارائه کنید تا تجزیه و تحلیل آن در قسمت نتیجه گیری ساده تر شود. در این قسمت خطاهای آزمایش و تعداد تکرارها را هم ذکر کنید.

محاسبات

آزمایشی که انجام می دهید بسته به نوع آن برای محاسبه نتایج یک فرمول آماری دارد که باید محاسبات را بر اساس آن انجام دهید.

نتیجه گیری

در بخش نتایج یک گزارش کار معمولاً آمار توصیفی و به دنبال آن آمار استنباطی ارائه می شود. میانگین ، انحراف معیار و فاصله اطمینان ۹۵٪  (CI) را برای هر سطح IV گزارش دهید. اگر چهار تا ۲۰ عدد برای ارائه دارید ، بهترین جدول ممکن را ارائه دهید. آزمون آماری مورد استفاده را نام ببرید. همچنین شرح دهید که آیا نتایج قابل توجه هستند یا خیر؟ و همچنین جهت نتایج را گزارش دهید ، به عنوان مثال ، کدام گروه عملکرد بهتری داشته است؟

بحث

در این بخش نتایج خود را از بخش مقدمه با قسمت مواد مقایسه کنید. در این قسمت بنویسید که آیا نتایج شما مشابه است یا متفاوت؟ درباره چرا / چرا نه بحث کنید.

حتما بنویسید که چقدر می توانید از نتایج اطمینان داشته باشیم؟ محدودیت ها را بپذیرید ، اما تنها در صورتی که بتوانند نتیجه به دست آمده را توضیح دهند. حتما بگویید که پیامد یافته های شما چیست؟ بگویید یافته های شما برای رفتار افراد در دنیای واقعی به چه معناست. اگر ایده ای برای تحقیقات بیشتر در این زمینه دارید ، پیشنهاد دهید.

منابع

بخش منابع شامل لیست تمام مراجعی است که از آن استفاده کرده اید. در این بخش حتما لینک مرجع را طبق فرمت خواسته شده در گزارش کار درج کنید. این بخش می تواند شامل کتاب های درسی یا وب سایت های انیترنتی باشد.

مواردی که باید هنگام نوشتن گزارش کار آزمایشگاه به آن توجه کنید

هنگام نوشتن گزارش کار قواعد نگارشی را رعایت کنید ، مرتب و منظم بنویسید ، روی هدف خود تمرکز داشته باشید. نگارش به صورت سوم شخص مفرد باشد و بیشتر از زمان حال استفاده کنید. در نهایت گزارش را بازخوانی کرده و به مسئول آزمایشگاه ارائه دهید.

نمونه نوشتن گزارش کار آزمایشگاه

گزارش کار آزمایشگاه های مختلف از نظر کلی شبیه به هم هستند. برای نوشتن باید موارد شرح داده شده را کاملا رعایت نمایید تا یک گزارش کار استاندارد داشته باشید. علاوه بر این رعایت نکات مربوط به دستور زبان و قواعد نگارشی بسیار حائز اهمیت است زیرا در غیر این صورت ارزشی برای مخاطب نخواهد داشت.

نظم و ترتیب در نوشتن و تمرکز بر روی موضوع آزمایش در نوشتن گزارش کار بسیار مفید است. علاوه بر این نباید از جملات مجهول و نامفهوم استفاده نمایید. نگارش گزارش کار باید به صورت سوم شخص مفرد باشد و هرگز نباید از کلمات من و ما استفاده شود. به یاد داشته باشید که از زمان حال در نوشتن گزارش استفاده نمایید تا نتایج منطبق بر واقعیت باشد.

برای ارائه بهتر نتایج در صورت لزوم می توانید از جداول استفاده نمایید تا مخاطب راحت تر نتایج را تحلیل و درک کند. ساده نویسی از اصول اصلی گزارش کار نویسی در همه آزمایشگاه ها است. در نهایت باید گزارش را بازخوانی کرده و مشکلات آن را در جهت خوانایی و درک راحت تر مخاطب برطرف کنید.

گزارش کار آزمایشگاه های مختلف در اینترنت موجود است. افرادی که اولین بار می خواهند گزارش کار بنویسند، می توانند از این نمونه ها ایده بگیرند تا بهترین گزارش کار را در هر زمینه ای تنظیم کنند.

نوشتن گزارش کار به دانش آموزان و دانشجویان کمک می کند که کار آزمایشگاهی خود را بهتر یاد بگیرند و آن را به خاطر بسپارند. برای نوشتن یک گزارش کار خوب و کامل اولین قدم این است که آزمایش را به درستی انجام دهید و هیچ ابهامی در روش کار عملی برای شما باقی نمانده باشد. در این صورت به راحتی می توانید گزارش کار آماده کنید و کار خود را به مخاطب ها نیز بهتر ارائه دهید تا آنها نیز آزمایش را کاملا درک کنند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا