Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
کشاورزی و دامپروری

معرفی سم علف کش ایوکسینیل (توتریل)

ایوکسینیل یک علف کش تماسی انتخابی است که با مهار فتوسنتز از رشد علف های هرز جلوگیری می کند. این علف کش تا حدودی اثرات سیستمیک نیز دارد و با نام تجاری توتریل نیز در بازار خرید و فروش می شود.

این علف کش متعلق به گروه سموم هیدروکسی بنزونیتریل هاست و در ظروف نیم و یک لیتری عرضه می شود. کاربرد اصلی ایوکسینیل از بین بردن علف های هرز پهن برگ مزارع پیاز و سیر است. این سم در بازار در بطری های نیم و یک لیتری موجود است و بر همین اساس قیمت آن متفاوت است و از تمام فروشگاه های سموم کشاورزی قابل خریداری است. برای کسب اطلاعات بیشتر در این رابطه با ما در نشریه جهان شیمی فیزیک همراه باشید.

مکانیسم اثر سم علف کش ایوکسینیل (توتریل)

علف کش ها سمومی هستند که برای کنترل رشد علف های هرز در مزارع مورد استفاده قرار می گیرند. علف های هرز با رشد رقابتی نسبت به محصول اصلی تاثیر منفی بر رشد گیاهان دیگر دارند و در صورت عدم مقابله تمام مواد مغذی موجود در زمین را مصرف کرده و گیاه اصلی را تضعیف می کنند.

این سموم با مکانیسم های مختلفی علف های هرز را از بین می برند. ایوکسینیل با مهار فتوسنتز که برای همه گیاهان سبز یک فرآیند حیاتی است با علف های هرز مقابله کرده و آنها را از بین می برد.

مقدار و موارد مصرف سم علف کش ایوکسینیل (توتریل)

این سم به صورت پس از رویش برای كنترل و مبارزه با علف های هرز پهن برگ مزارع پياز و سیر مورد استفاده قرار می گیرد.

این علف کش به مقدار ۳ لیتر در هکتار برای کنترل علف های هرز پهن برگی مانند پيچک ، تاج خروس استفاده می شود. این سم را باید  در اوايل رشد علف های هرز یعنی در دوره ۲ تا ۴ برگی شدن  مورد استفاده قرار دهید.

از نظر سازگاری و اختلاط  این ترکیب  با بسياری از علف کش ها سازگار است اما از مصرف آن با  کودهای مايع و D-4,2 خودداری کنید.

ملاحظات اختصاصی سم علف کش ایوکسینیل (توتریل)

این علف کش پس از سمپاشی تا حدودی از از طريق برگ ها جذب شده و خاصيت جابجائی محدود دارد. نکروزه شدن حاشيه برگ ها ، کلروز سريع و سوختگی از اثرات این سم است که در نهایت منجر به خشک شدن برگ ها شده و گیاهان هرز را از بین می برد.

هنگام سمپاشی نیاز است خاک رطوبت کافی داشته باشد تا شیره گیاهی فعال شده و سم در کل ساختار گیاه پخش شود. دمای بالا و شرایط خشکی نیاز به تکرار سمپاشی را افزایش می دهد

ملاحظات زیست محیطی سم علف کش ایوکسینیل (توتریل)

از نظر سمیت زیست محیطی مصرف اين علف کش برای ماهی ها و آبزيان بسیار خطرناک و برای زنبور عسل بی خطر محسوب می شود. بنابراین از شستشوی ظروف سمی و سمپاشی در کنار آب های جاری خودداری نمایید.

ملاحظات عمومی سم علف کش ایوکسینیل (توتریل)

هنگام استفاده از این علف کش حتما از لباس کار ، دستکش ، ماسک و عینک استفاده کنید تا تماس سم با بدن به حداقل برسد. در صورت تماس سم با پوست فورا لباس های آلوده را تعویض کرده و محل را با آب و صابون  شستشو دهید.

در صورت تجربه علائم مسمومیت مانند سردرد و سرگیجه فورا با همراه داشتن برچسب سم به مراکز درمانی مراجعه کنید. در صورت هوشیار بودن مصدوم  او را با خوراندن آب نمک  وادار به استفراغ کنید. سم را در جای خشک و خنک و به دور از دسترس کودکان و حیوانات خانگی در بسته بندی اصلی نگهداری کنید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا