Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
کشاورزی و دامپروری

سم علف کش پیریدات چیست و چگونه مصرف می شود؟

پیریدات (Pyridate) که با نام تجاری لنتاگران نیز شناخته می شود یک علف كش غيرسيستمیک و انتخابی متعلق به گروه سموم فنيل پيريدازين است. اين علف كش در ایران برای كنترل علف های هرز پهن برگ در مزارع نخود و عدس بكار می رود.

علف کش ها گروهی از سموم پرکاربرد کشاورزی هستند که با از بین بردن علف های هرز مزارع و باغ ها به بازدهی بهتر محصولات کشاورزی کمک می کنند. علف های هرز رشد بسیار سریعی دارند و با رشد رقابتی نسبت به محصولات اصلی مواد مغذی زمین را مصرف کرده و مانع از رشد مطلوب محصولات اصلی می شوند.

این علف کش پس از محلول پاشی از طريق برگ ها جذب شده و با جلوگيری از فتوسنتز، علف های هرز را از بین می برد. قیمت خرید و فروش سم علف کش لنتاگران یا پیریدیت در بازار ایران به فاکتورهای مختلفی بستگی دارد و شما می توانید این سم را فروشگاه های سموم کشاورزی به راحتی تهیه کنید.

مکانیسم اثر سم علف کش پیریدات

این علف کش با از بین بردن پارانشیم برگ از فتوسنتز جلوگیری کرده و گیاهان ناخواسته را از بین می برد. این سم عمدتا از طریق برگ ها جذب می شود و با مهار انتقال الکترون در فتوسیستم ۲ فرآیند فتوسنتز را متوقف می کند. بهترین زمان مصرف این سم زمان ۲ تا ۴ برگی شدن علف های هرز است.

کلروز سریع و نکروزه شدن از حاشیه برگ‌ ها نشان دهنده تاثیرگذاری سم است  که  در نهایت  منجر به خشک شدن برگ‌ ها ظرف ۴ تا ۷ روز خواهد شد. ماندگاری یا نیمه عمر این سم در خاک کمتر از ۳ روز است.

موارد کاربرد سم علف کش پیریدات

این علف کش در ایران بیشتر برای کنترل علف ‌های هرز پهن ‌برگ  در مزارع نخود مورد استفاده قرار می گیرد. پیریدات علف های هرز پهن برگ از جمله سملک، تاج خروس وحشی را به خوبی در مزارع نخود و عدس کنترل می کند. موارد مصرف این سم در سایر کشورها شامل کنترل علف‌ های هرز مزارع ذرت، کلزا، غلات، ذرت شیرین، برنج، بادام زمینی، سبزیجات است.

سم علف کش پیریدات چیست و چگونه مصرف می شود؟
سم علف کش پیریدات چیست و چگونه مصرف می شود؟

مقدار و نحوه مصرف سم علف کش پیریدات

مقدار مصرف این علف کش در زمین های زراعی ۲ لیتر(کیلوگرم) در هکتار به صورت پس رویشی است. برای افزایش دامنه تأثیر این علف ‌کش و از بین بردن تعداد بیشتری از علف های هرز می‌ توان آنرا با سموم خانواده تریازین به صورت مخلوط استفاده کرد.

توجه داشته باشید که در شرایط آب و هوایی خشک کنترل علف ‌های هرز توسط علف کش پیریدات کاهش می ‌یابد. علاوه بر این وقوع بارندگی ۱ تا ۲ ساعت بعد از سمپاشی بر تأثیرگذاری علف ‌کش تاثیرگذاشته و آن را کاهش می دهد. به منظور جلوگیری از مقاومت علف های هرز نباید بیشتر از یکبار در سال از این علف‌ کش استفاده کنید.

ملاحظات زیست محیطی سم علف کش پیریدات

میزان سمیت این علف کش برای پستانداران ۲۰۰۰ میلی ‌گرم بر کیلوگرم ، برای پرندگان ۱۲۶۹-۱۵۰۲mg/kg و برای ماهی ها ۴۶ mg/kg است. حرکت و نفوذپذیری علف کش لنتاگران در خاک محدود است. به منظور جلوگیری از هرگونه عوارض ناخواسته سموم شیمیایی نباید تا ۴۵ روز بعد از برداشت، محصولات مزرعه سمپاشی شده با این علف ‌کش به مصرف دام یا انسان برسد. سمیت خوراکی پیریدات برای پستانداران پایین است و احتمال مسمومیت با این سم بسیار کم است.

ملاحظات عمومی سم علف کش پیریدت

هنگام سمپاشی با این علف کش از تجهیزات حفاظتی مانند کلاه ، دستکش ، ماسک و عینک استفاده کنید تا تماس سم با بدن به حداقل برسد. در صورت بروز علائم مسمومیت از جمله سردرد ، سرگیجه ، اختلال در تنفس و بینایی به سرعت به مراکز درمانی مراجعه کنید. در صورت آلوده شدن بدن با سم فورا محل را با مقدار فراوان آب به مدت ۱۵ دقیقه شستشو دهید.

هنگام سمپاشی برای به حداقل رساندن عوارض سم و مسمومیت زایی از خوردن و آشامیدن و استعمال سیگار خودداری نمایید.

روش نگهداری سم علف کش پیریدات

این علف کش را در بسته بندی اصلی ، در انبارهای سر پوشیده و خشک و خنک به دور از تابش مستقیم خورشید در دمای ۳۰-۰ درجه سانتی گراد نگهداری کنید. تحت این شرایط به مدت دو سال پایدار خواهد بود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا