Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
کشاورزی و دامپروری

روش مصرف و قیمت علف کش تری بنورون متیل (گرانستار)

تری بنورون متیل (Tribenuron Methyl) یک علف کش سیستمیک انتخابی- تماسی متعلق به گروه سموم سولفونیل اوره است که با مهار تقسیم سلولی از رشد علف های هرز جلوگیری می کند.

این علف کش به صورت گرانول قابل انتشار در آب عرضه می شود و با نام های تجاری گرانستار و اکپسرس نیز در بازار شناخته می شود. این سم توسط ریشه ها و شاخ و برگ گیاهان ناخواسته مزارع جذب شده و رشد آنها را کنترل می کند.

تری بنورون متیل را می توان با سمومی که برای کنترل علف های هرز نازک برگ مورد استفاده قرار می گیرند مانند دیکلوفوپ متیل ، کلودینافوپ پروپارژیل مخلوط کرد تا ضمن کاهش هزینه سمپاشی، علف های هرز باریک برگ و پهن برگ در مزارع  گندم و جو کنترل شوند.

قیمت خرید و فروش علف کش تری بنورون متیل تحت تاثیر فاکتورهای مختلف از جمله تغییر قیمت دلار در ایران متفاوت است و شما می توانید آنرا از فروشگاه های سموم کشاورزی خریداری نمایید. برای کسب اطلاعات بیشتر در این رابطه با ما در نشریه جهان شیمی فیزیک همراه باشید.

مکانیسم اثر علف کش تری بنورون متیل (گرانستار)

این علف کش پس از مصرف به سرعت توسط ریشه و اندام های هوایی گیاه جذب شده و در کل گیاه پخش می شود. پس از جذب این سم، توانایی گیاه برای جذب آب و مواد مغذی از خاک کاهش یافته و توان رقابتی آن با محصولات اصلی از بین می رود. در نهایت رشد گیاهان حساس متوقف شده و طی ۷ تا ۱۲ روز از بین خواهند رفت.

مکانیسم اثر این علف کش جلوگیری از بیوسنتز آمینواسیدهای ایزولوسین و والین و در نهایت مهار تقسیم سلولی است. این سم با مهار استولاکتات سینتاز (ALS) یا استوهیدروکسی اسید سینتاز (AHAS)  در نهایت از تقسیم سلولی و رشد گیاه جلوگیری می کند.

مقدار و موارد مصرف علف کش تری بنورون متیل (گرانستار)

گرانستار برای کنترل رشد علف های هرز پهن برگ در مزارع جو و گندم مورد استفاده قرار می گیرد و با هیچ گیاه دیگری سازگار نمی باشد. مقدار مصرف این سم۱۰  تا ۲۰ گرم در هکتار از ابتدا تا انتهای پنجه زنی گندم یا هنگامی است که علف های هرز ۲ تا ۴ برگی هستند.

تری بنورون متیل را می توانید با سموم علف کش باریک برگ و پهن برگ هورمونی و غیر هورمونی مخلوط کرد و مورد استفاده قرار داد. برای کسب بهترین نتیجه هنگام استفاده از علف کش خاک باید رطوبت کافی داشته باشد تا سم به راحتی بتواند به ریشه گیاه برسد.

حداکثر دفعات سم پاشی با علف کش تری بنورون متیل برای هر محصول ۱ بار در سال است. توجه داشته باشید که تا ۷ روز بعد از غلتک زدن از سمپاشی خودداری کنید. آخرین نوبت سمپاشی هنگامی است که لیگول برگ پرچم قابل مشاهده باشد. این علف کش را می توانید با سمپاش های زمینی و هوایی به نسبت های زیر با آب مخلوط کرده و مورد استفاده قرار دهید.

  • سمپاش های زمینی: ۳۰۰-۱۰۰ لیتر آب در هکتار
  • سمپاش های هوایی وهواپیما: ۵۰ لیتر آب در هکتار
روش مصرف و قیمت علف کش تری بنورون متیل (گرانستار)
روش مصرف و قیمت علف کش تری بنورون متیل (گرانستار)

ملاحظات اختصاصی علف کش تری بنورون متیل (گرانستار)

این سم بر روی فلزات اثرات خورندگی ندارد و نیمه عمر آن در خاک ۱- ۷ روز است. این علف کش در دمای ۴۵ درجه تجزیه می شود و خاصیت تبخیری ندارد. گرانستار در PH بین ۸ تا ۱۰ مقاوم است ولی در PH بین ۷ تا ۱۲ به سرعت تجزیه می شود. این علف کش در اکثر حلال های آلی ناپایدار است و تجزیه می شود.

کاربرد این علف کش با دیگر سموم سولفونیل اوره و متوالی با آنها توصیه نمی شود. در این موارد حتما موارد درج شده بر روی برچسب را مطالعه کنید. گرانستار با علف کش های ایلوکسان، تاپیک ، پوماسوپر و آونج قابل اختلاط است.

برای کسب نتیجه بهتر این علف کش را وقتی که علف های هرز کوچک هستند و رشد سریعی دارند استفاده کنید. از این سم می توان برای کنترل علف های هرز مزارع غلات نیز استفاده کرد.

استفاده از این علف کش ممکن است در شرایط خشکی بازدهی مناسبی نداشته باشد. برای از بین علف های هرز بزرگ که حساسیت کمتری نسبت به علف کش دارند باید سمپاشی را به صورت کامل انجام داد.

برای کنترل علف های هرز نیمه حساس از قبیل شاهتره و هفت بند استفاده از دوزهای بالاتر این علف کش توصیه می­ شود. از آنجاییکه تاثیرگذاری این علف کش بر روی کنگر وحشی، پنیرک، گل گندم، سیزاب و پیچ صحرائی تقریبا ناچیز است می توان آنرا همراه با مویان و توفوردی مورد استفاده قرار داد. از مصرف این علف کش در مزارع تحت تنش و یا هنگامی که گیاهان رشد فعالی ندارند، خودداری کنید.

ملاحظات عمومی علف کش تری بنورون متیل (گرانستار)

هنگام سمپاشی از تجهیزات حفاظتی مانند ماسک ، دستکش ، کلاه و عینک استفاده کنید. در زمان سمپاشی از خوردن ، آشامیدن و سیگار کشیدن خودداری کنید زیرا احتمال مسمومیت را افزایش می دهد.

در صورت بروز علائم مسمومیت از قبیل سردرد ، سرگیجه ، تهوع و اختلال در بینایی فورا با همراه داشتن برچسب سم به مراکز درمانی مراجعه کنید. سم را در مکان خشک و خنک به دور از دسترس کودکان و حیوانات خانگی در بسته بندی اصلی نگهداری کنید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا