Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
کشاورزی و دامپروری

موارد مصرف و قیمت علف کش تری فلوسولفورن متیل (سافاری)

تری فلوسولفورن متیل (triflusulfuron – methyl) یک علف کش انتخابی متعلق به گروه سموم سولفونيل اوره است که با ممانعت از تقسیم سلولی از رشد علف های هرز جلوگیری می کند.

این علف کش برای مقابله با علف های هرز برگ پهن یکساله و چندساله در مزارع چغندرقند  مورد استفاده قرار می گیرد تا با از بین رفتن رقابت رویشی در زمین زراعی، رشد محصولات اصلی افزایش یابد. این سم پس از جذب از برگ ها و ریشه ها توسط آوندهای چوب و آبکش در کل گیاه پخش شده و آنرا از بین می برد.

قیمت خرید و فروش علف کش تری فلوسولفورن متیل در بازار ایران به فاکتورهای مختلفی بستگی دارد و شما می توانید این سم را که با نام تجاری سافاری نیز شناخته می شود از فروشگاه سموم کشاورزی خریداری کنید. در ادامه مقاله در نشریه جهان شیمی فیزیک توضیحات بیشتری در این رابطه ارائه می گردد لطفا همراه ما باشید.

مکانیسم اثر علف کش تری فلوسولفورن متیل (سافاری)

پس از سمپاشی این علف کش از طریق ریشه ها و برگ جذب شده و با مهار آنزیم های ALS  و  AHAS از سنتز آمينو اسيدها جلوگیری کرده و در نهایت از تقسيم سلولی و رشد گياه جلوگیری می کند. علائم اثرگذاری سم ابتدا در بافت‌ های مريستمی مشاهده شده و به سرعت از رشد علف‌ های هرز جلوگیری می کند. تاثیرگذاری علف کش ۵ تا ۱۰ روز بعد از سمپاشی مشخص می شود.

مقدار و موارد مصرف علف کش تری فلوسولفورن متیل (سافاری)

هنگام استفاده از این سم ۳۰  گرم فلوسولفورن متیل + ۲ ليتر فن مديفام + cc 20 مويان را مخلوط کرده و در هر هكتار در مرحله كوتيلدونی چغندر مورد استفاده قرار دهید.  یک هفته بعد سمپاشی را با همین ترکیب تكرار کنید. اين علف‌ كش  را می توانید با سایر علف‌ كش های انتخابی چغندرقند نیز مورد استفاده قرار دهید. تحقیقات نشان داده است که كاربرد اين علف ‌كش در اختلاط با بتانال، بتانال آام و بتانال پراگرس آام نتايج بسيار خوبی دارد.

موارد مصرف و قیمت علف کش تری فلوسولفورن متیل (سافاری)
موارد مصرف و قیمت علف کش تری فلوسولفورن متیل (سافاری)

ملاحظات اختصاصی سم علف کش تری فلوسولفورن متیل (سافاری)

تحقیقات در رابطه با این علف کش نشان داده است که بهترين نتايج پس از ۴ مرحله سمپاشی با سافاری بدست می آید. مراحل سمپاشی با این علف کش به این ترتیب است که مرحله اول سمپاشی زمانی انجام می شود که اولين علف‌ های هرز ظاهر می شوند و سپس مراحل بعدی هر ۵ تا ۱۴ روز و وقتی که علف‌ های هرز در مرحله كوتيلدونی باشند صورت می گیرد .

در صورت ترکيب این سم با علف ‌کش های دیگر می توان طيف وسيعی از علف‌ های هرز پهن‌ برگ را از بين برد و می ‌توان از آن در تمام واريته‌ های چغندرقند  تا نزديک مرحله برداشت استفاده کرد.

علف کش تری فلوسولفورن متیل را می توان در مراحل انتهایی رشد چغندرقند جهت حذف علف های هرز بين رديف های كاشت مورد استفاده قرار داد. از این علف کش نباید در محصولاتی که در شرايط تنش خشکی، کاهش دما ، کمبود آب، حمله آفات و بيماری ‌های مختلف و کمبود عناصر غذایی قرار دارند، استفاده کرد.

ملاحظات زيست محيطی سم علف کش تری فلوسولفورن متیل (سافاری)

ميزان سميت سافاری برای پستانداران ۵۰۰۰ ميلی ‌گرم بر كيلوگرم  است و تماس آن با پوست بدن ممکن است موجب حساسيت شود. این علف کش برای ماهی ها و ساير موجودات آبزی سمی و خطرناک است بنابراین از آلوده کردن آب‌ های سطحی يا نهرها با این سم يا ظروف آلوده به سم خودداری کنید.

هنگام سمپاشی باد بردگی و فرار علف‌ كش را روی گياهان مجاور در نظر بگیرید و در صورت  بارندگی تا ۶ ساعت پس از سمپاشی آن را تکرار کنید . این سم به سرعت توسط عوامل بيوشيميایی و شيميایی موجود در خاک تجزيه می شود.

ملاحظات عمومی سم علف کش تری فلوسولفورن متیل (سافاری)

هنگام استفاده از تری فلوسولفورن متیل حتما از لباس محافظ ، دستکش ، عینک و ماسک استفاده کنید. در صورت تماس سم با پوست فورا محل را با آب فراوان بشویید.

هنگام سمپاشی از خوردن ، آشامیدن و کشیدن سیگار خودداری کنید و در صورت تجربه علائمی مانند تهوع ، سردرد ، سرگیجه و اختلال در بینایی فورا به مراکز درمانی مراجعه کنید. سم را در بسته بندی اصلی دور از دسترس کودکان و حیوانات خانگی در انبارهای خشک و خنک نگهداری کنید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا