Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
پلاستیکی و پلیمریصنایع شیمیایی

پتاسیم پرسولفات چیست و چه کاربردی در صنایع دارد؟

پتاسیم پرسولفات ترکیبی با فرمول K2S2O8 است که به عنوان پراکسید سولفات پتاسیم شناخته می شود. این ترکیب پودری کریستالی و سفید رنگ و بدون بو با وزن مولکولی ۲۷۰.۳۲ است . این ترکیب در دمای ۵۰-۶۰  تجزیه می شود و در آب محلول و در الکل نامحلول است .

پتاسیم پرسولفات دارای خواص اکسیداسیون قوی است و معمولاً به عنوان سفید کننده  و اکسید کننده استفاده می شود و می تواند به عنوان آغازگر پلیمریزاسیون مورد استفاده قرار گیرد.

این ترکیب تقریباً رطوبت را جذب نمی کند ، در دمای اتاق پایداری خوبی دارد ، به راحتی قابل ذخیره سازی است و از مزایای راحتی و ایمنی برخوردار است. برای کسب اطلاعات بیشتر در ادامه مقاله با ما در نشریه جهان شیمی فیزیک همراه باشید.

قیمت خرید و فروش پتاسیم پرسولفات

قیمت پتاسیم پرسولفات بر اساس برند تولید کننده و همچنین نوسانات قیمت دلار در بازار متفاوت است. خرید پتاسیم پرسولفات، پتاسیم دی سولفات و خرید سدیم پرسولفات به روش حضوری و اینترنتی در حال حاضرامکان پذیر است.

کاربردهای پتاسیم پرسولفات

برخی از کاربردهای اصلی این ماده شامل استفاده به عنوان آغازگر پلیمریزاسیون ، تمیزکاری و اچ برد مدار ، فعال سازی سطح مس و آلومینیوم ، نشاسته اصلاح شده ، سفید کننده خمیر و منسوجات و رسوب زدایی در دمای پایین  سیستم های تصفیه آب در گردش آب ، تخریب اکسیداتیو گازهای مضر ، چسب کم فرمالدئید با قابلیت چسبیدن بهم با تسریع اکسیداسیون اتانول و هیدروکربن های معطر ، ضد عفونی کننده ها ، رنگ زدایی از رنگ موها است.

روش تولید پتاسیم پرسولفات

در ابتدا باید بدانید که پرسولفات پتاسیم یا KPS به میزان کم در آب سرد حل می شود  اما در آب گرم بهتر حل می شود. این نمک یک اکسیدان قوی است که معمولاً برای شروع پلیمریزاسیون استفاده می شود. این ترکیب را می توان با الکترولیز محلول سرد بی سولفات پتاسیم در اسید سولفوریک با چگالی جریان بالا تهیه کرد.

۲KHSO4 → K2S2O8 + H2

  

همچنین می توان با افزودن بی سولفات پتاسیم (KHSO4) به محلول نمک آمونیوم پرسولفات NH4) 2S2O8) محلول تهیه کرد. در اصل می توان آن را با اکسیداسیون شیمیایی سولفات پتاسیم با استفاده از فلوئور تهیه کرد.

پتاسیم پرسولفات چیست و چه کاربردی در صنایع دارد؟
پتاسیم پرسولفات چیست و چه کاربردی در صنایع دارد؟

موارد استفاده پتاسیم پرسولفات

از این نمک برای شروع پلیمریزاسیون آلکن های مختلف که منجر به تولید پلیمرهای مهم تجاری مانند لاستیک استایرن- بوتادین و پلی تترافلورواتیلن و مواد مرتبط می شود ، استفاده می شود. این ترکیب در محلول ، دیانیون جدا می شود و رادیکال تشکیل می دهد.

این ماده در شیمی آلی به عنوان یک ماده اکسید کننده استفاده می شود به عنوان مثال در اکسیداسیون سولفات Elbs از فنل ها و اکسیداسیون آنیلین های  Boyland-Sims.

این ماده به عنوان یک ماده سفید کننده قوی و در عین حال پایدار در انواع سفید کننده ها و روشن کننده های مو نیز کاربرد دارد. چنین استفاده مختصر و غیر مداوم به طور معمول بدون خطر است  اما تماس طولانی مدت می تواند باعث تحریک پوست شود. این ماده به عنوان ماده بهبود دهنده آرد با شماره E922 استفاده می شود اگرچه دیگر برای این استفاده در اتحادیه اروپا مورد تایید نیست.

بهتر است بدانید:

پرسولفات پتاسیم عمدتاً به عنوان عوامل اکسید کننده قوی و محرک استفاده می شود. این ماده آغازگر لاتکس یا پلیمریزاسیون محلول منومرهای اکریلیک ، وینیل استات ، وینیل کلراید و سایر محصولات است و همچنین آغازگر استایرن ، اکریلونیتریل ، بوتادین و امولسیون های مشابه برای پلیمریزاسیون است.

این ماده می تواند به عنوان عامل گلوتن آرد گندم استفاده شود و عمدتا به عنوان ضد عفونی کننده و سفید کننده پارچه استفاده می شود. می توان به عنوان اکسیدان صنعتی در رنگ ها و نمک های غیر آلی از آن استفاده کرد. این ماده می تواند به عنوان آغازگرهای پلیمریزاسیون امولسیون در صنعت لاستیک مصنوعی استفاده شود.

این ترکیب را می توان به عنوان شتاب دهنده پلیمریزاسیون در رزین مصنوعی استفاده کرد. علاوه بر این ، می توان از آن در صنعت فولاد  عکاسی و پزشکی نیز استفاده کرد. این ماده می تواند به عنوان معرف آنالیتیکال ، اکسیدان و محرک های پلاستیکی مورد استفاده قرار گیرد همچنین می تواند در نازک کاری فیلم نیز استفاده شود.

کاربردهای پرسولفات پتاسیم در کشاورزی

سولفات پتاسیم که سولفات پتاس نیز نامیده می شود حاوی ۴۸ تا ۵۴٪ پتاسیم و ۱۷ تا ۲۰٪ سولفات است. محصولات حساس به کلرید مانند تنباکو ، انگور و سیب زمینی به کودهای پتاسیم بدون کلرید نیاز دارند. بنابراین ، این محصولات با سولفات پتاسیم بارور می شوند ، اگرچه این کود گرانتر از کلرید پتاسیم است.

این ترکیب هنگامی که به خاک وارد می شود ، یون پتاسیم از سولفات پتاسیم محلول در آب در کلوئیدهای خاک حفظ می شود و به راحتی شسته نمی شود. این امر سولفات پتاسیم را به کودی عالی تبدیل می کند که هنگام کاشت یا قبل از کاشت برای همه خاک ها و محصولات مفید است.

پتاسیم پرسولفات چیست و چه کاربردی در صنایع دارد؟
پتاسیم پرسولفات چیست و چه کاربردی در صنایع دارد؟

عوارض و خطرات پتاسیم پرسولفات

بلعیدن تصادفی این ماده ممکن است مضر باشد. آزمایشات حیوانی نشان می دهد که مصرف کمتر از ۱۵۰ گرم ممکن است کشنده باشد و آسیب جدی به سلامتی فرد وارد کند.

تماس پوستی

شواهدی وجود دارد که نشان می دهد این ماده در تعداد قابل توجهی از افراد التهاب پوست ایجاد می کند. تحریک پوست نیز ممکن است پس از طولانی مدت یا قرارگیری مکرر در معرض به نوعی درماتیت تماسی (غیر آلرژیک) منجر شود. درماتیت اغلب با قرمزی پوست (اریتم) مشخص می شود و تورم ممکن است به تاول زدن (وزیکولاسیون) ، پوسته پوسته شدن و ضخیم شدن اپیدرم تبدیل شود.

این ماده ممکن است هر نوع بیماری درماتیت قبلی را برجسته کند بریدگی باز ، پوست ساییده یا تحریک شده نباید در معرض این ماده قرار بگیرند. ورود آن به جریان خون از طریق بریدگی ، خراش ، زخم سوراخ یا ضایعات ، ممکن است باعث صدمه سیستمیک با اثرات مضر شود. قبل از استفاده از حتما دستکش بپوشید و پوست را بررسی کنید و اطمینان حاصل کنید که از هرگونه آسیب خارجی به طور مناسب محافظت می شود.

تماس با چشم

این ماده ممکن است باعث تحریک چشم در تعداد قابل توجهی از افراد شود و یا ممکن است ضایعات چشمی قابل توجهی تولید کند. تماس چشمی مکرر یا طولانی مدت ممکن است باعث التهاب مشخص با قرمزی موقتی در ملتحمه شود نقص موقت بینایی و یا سایر آسیب های زودرس چشم / رخ دهد.

قرار گرفتن طولانی مدت در معرض تحریک کننده های تنفسی ممکن است منجر به بیماری مجاری تنفسی شود که شامل تنفس دشوار و مشکلات سیستمیک مرتبط  می باشد.

استنشاق

شواهد عملی نشان می دهد که استنشاق  این مواد باعث ایجاد واکنش حساسیت زایی در تعداد قابل توجهی از افراد می شود. حساسیت ریوی در نتیجه اختلال در عملکرد راه های هوایی و آلرژی ریوی ممکن است با خستگی ، بی حالی و درد همراه باشد.

قرار گرفتن طولانی مدت در معرض غلظت های زیاد گرد و غبار ممکن است باعث تغییر عملکرد ریه (یعنی پنوموکونیوز) ناشی از نفوذ ذرات کمتر از ۰.۵ میکرون و ماندن در ریه شود. علامت اصلی آن نفس نفس زدن است.

استنشاق ، بلع یا تماس (پوست ، چشم) با بخارات یا ماده ممکن است باعث آسیب شدید ، سوختگی یا مرگ شود. آتش ممکن است گازهای تحریک کننده ، خورنده و / یا سمی تولید کند. رواناب حاصل از کنترل آتش نیز ممکن است باعث آلودگی شود.

شرایط نگهداری پتاسیم پرسولفات

این مواد هنگام آتش گرفتن سرعت سوختن را تسریع می کنند. بعضی از آنها ممکن است در اثر گرم شدن یا در آتش سوزی به طور انفجاری تجزیه شوند و ممکن است در اثر گرما یا آلودگی منفجر شود. برخی با هیدروکربن (سوخت) واکنش انفجاری نشان می دهند. این ترکیب ممکن است مواد قابل احتراق (چوب ، کاغذ ، روغن ، لباس و غیره) را مشتعل کند. ظروف ممکن است هنگام گرم شدن منفجر شوند.

برای نگهداری از این ماده توجه کنید که با مواد قابل احتراق ، آلی یا سایر مواد قابل اکسیداسیون سازگار نیست. گوگرد ، گرد و غبارهای فلزی مانند گرد و غبار آلومینیوم ، کلرات و پرکلرات با این ماده ناسازگار هستند و به دلیل خواص اکسید کنندگی می تواند به فلزات فعال شیمیایی حمله می کند. پتاسیم پرسولفات را از رطوبت و نور مستقیم خورشید دور نگه دارید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا