Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

رشته دانشگاهی فوریت های پزشکی چیست ؟ بازار کار و درآمد آن

رشته دانشگاهی فوریت های پزشکی از مجموعه ی محبوب و پرطرفدار علوم پزشکی و در زیر گروه ۱ علوم تجربی قرار دارد و برای قبولی باید در آزمون سراسری تجربی شرکت کنید. هدف رشته دانشگاهی فوریت های پزشکی دادن کمک های امدادی و اولیه به بیماران یا مصدومان تا وقتی که به بیمارستان منتقل شوند، می باشد. بازار کار و آینده شغلی رشته دانشگاهی فوریت های پزشکی را باید در مراکز مربوط به درمان مانند بیمارستان ها جستجو نمود. در ادامه این مقاله به معرفی رشته دانشگاهی فوریت های پزشکی و بررسی میزان درآمد، فرصت های شغلی و دانشگاه ها و دروس این رشته تحصیلی پرداخته ایم. با ما همراه باشید.

قبلاً هم در نشریه علمی جهان شیمی فیزیک رشته های دانشگاهی دیگری نیز بررسی شده‌اند. رشته های دانشگاهی نظیر : اعضای مصنوعی، اتاق عمل، بینایی سنجی، شنوایی سنجی، داروسازی و دندانپزشکی و … .

معرفی رشته دانشگاهی فوریت های پزشکی

رشته دانشگاهی فوریت های پزشکی در دهه ۱۹۶۰ در آمریکا به عنوان یک سیستم امداد رسانی تأسیس شد. پس از امریکا به دلیل اهمیت فوریت های پزشکی و اهمیت امداد رسانی در حفظ جان انسان ها، سیستم فوریت های پزشکی و اثبات ضرورت آن در سراسر دنیا به رسمیت شناخته شد. در کشور ما ایران نیز رشته دانشگاهی فوریت های پزشکی بعد از ریختن سقف فرودگاه مهرآباد تهران و کشته و زخمی شدن بسیاری در آن، در سال ۱۳۵۲ تأسیس شد. کشور ما ایران یکی از کشور های پیشتاز در فوریت های پزشکی بوده و چهارمین کشور در جهان است که به شروع آموزش این رشته پرداخته است.

رشته دانشگاهی فوریت های پزشکی چیست ؟ بازار کار و درآمد آن
رشته دانشگاهی فوریت های پزشکی چیست ؟ بازار کار و درآمد آن

در هنگام وقوع یک حادثه غیر منتظره مانند بیماری یا آسیب، خدمات درمانی خاصی با اقدامات فوری (اورژانسی) لازم است که در اصطلاح فوریت های پزشکی نامیده می شود. در واقع به مواردی که در صورت عدم اقدامات امدادی فوری منجر به بروز صدمات غیر قابل جبران مانند : صدمات شدید عضوی، بروز مشکلات حاد روحی و روانی و حتی مرگ گردد، موارد اورژانسی گفته می شود.

سیستم فوریت های پزشکی یا EMS در سراسر دنیا برای پیشگیری و کاهش میزان تلفات و عوارض شدید ناشی از حوادث غیرمترقبه که به دلیل عدم ارائه به موقع خدمات امدادی در بسیاری از مناطق رخ می دهد، فعال شده است تا در صورت نیاز به افراد کمک رسانی نموده تا فرد به بیمارستان منتقل شود.

چه دروسی برای قبولی رشته دانشگاهی فوریت های پزشکی لازم است ؟

برای اینکه در این رشته دانشگاهی بتوانید قبول شوید باید دروس دبیرستانی را به خوبی مطالعه کنید. این رشته در زیر گروه ۱ علوم تجربی قرار داشته و درس زیست شناسی با ضریب ۴ برای آن مهم ترین درس بشمار می آید. درس شیمی با ضریبی برابر با ۳ در جایگاه بعدی اهمیت قرار گرفته است. دروس ریاضی و فیزیک دبیرستان نیز با داشتن ضریبی برابر با ۲ در درجه های بعدی اهمیت قرار دارند.

توانایی ها و مهارت های رشته دانشگاهی فوریت های پزشکی چیست ؟

رشته دانشگاهی فوریت ‌های پزشکی در بین داوطلبان زن و مرد دانشجو گرفته و از رشته های تحصیلی نیمه ‌متمرکز علوم تجربی می باشد. داوطلبان کنکور پس از قبولی در آزمون علمی، در آزمون حضوری این رشته نیز شرکت نموده و در صورت داشتن توانایی ‌های و مهارت های لازم در این رشته پذیرفته می شوند. خصوصیات افرادی که به این رشته وارد می شوند :

  • انضباط‌ پذیری
  • ایثار و گذشت
  • اعتماد به نفس
  • آمادگی فعالیت در شرایط سخت
  • آمادگی جسمی کامل
  • عدم ابتلا به بیماری‌ های مزمن و صعب‌العلاج مانند : دیابت، فشار خون، آسم، نارسایی کلیه، بیماری‌ های قلبی، صرع و بیماری‌ های روانی
  • داشتن قدرت بینایی خوب
  • داشتن مهارت ‌های بدنی و روانی
  • داشتن حداقل قد ۱۷۰ سانتی‌متر برای مردان و ۱۶۵ سانتی متر برای زنان
  • توانایی یاد گیری امدادرسانی سریع و صحیح
  • داشتن روحیه بالا
  • حداکثر سن ۲۴ سال و با احتساب مدت خدمت وظیفه عمومی ۲۶ سال
  • عدم اعتیاد به مواد مخدر

دروس دانشگاهی رشته دانشگاهی فوریت های پزشکی چیست ؟

این رشته دانشگاهی تنها در دانشگاه های دولتی و مقطع کاردانی ارائه شده ولی امکان ادامه تحصیل رشته دانشگاهی فوریت های پزشکی تا مقطع کارشناسی ارشد نیز وجود دارد. دروس دانشگاهی این رشته در ادامه آمده است.

دروس پایه: میکروب‌شناسی، انگل ‌شناسی، بهداشت عمومی، تشریح، فیزیولوژی و زبان تخصصی.

دروس اصلی: داروشناسی، آشنایی با سازمان‌ های امدادی، اصول و فنون، اخلاق و مقررات حرفه‌ای، مراقبت‌ ها.

دروس تخصصی : فرایند عملیات و اطلاعات فنی، جابجایی و حمل بیماری، نشانه ‌شناسی و معاینات بدنی، بهداشت روان و فوریت ‌های روان‌پزشکی، احیای قلبی ریوی پایه، احیای قلبی ریوی پیشرفته، فوریت‌های داخلی ۱، فوریت‌های داخلی ۲، تروما ۱ و ۲ ، فوریت‌های پزشکی در گروه‌های خاص، فوریت‌های پزشکی در بلایا،  فوریت‌های پزشکی در شرایط خاص، فوریت‌های محیطی، مسمومیت‌ها و گزیدگی‌ها، خونریزی ‌ها، کاهش سطح هوشیاری، سوختگی، سرمازدگی و گرمازدگی.

دانشگاه های رشته دانشگاهی فوریت های پزشکی چیست ؟

دانشگاه علوم پزشکی تهران، دانشگاه علوم پزشکی ارتش جمهوری اسلامی ایران، دانشگاه علوم پزشکی البرز- کرج، دانشگاه علوم پزشکی کاشان، دانشگاه علوم پزشکی زنجان، دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی-بجنورد، دانشگاه علوم پزشکی قم، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، دانشگاه علوم پزشکی زابل، دانشگاه علوم پزشکی آبادان، دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، دانشگاه علوم پزشکی دزفول، دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز، دانشگاه علوم پزشکی گناباد، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، دانشگاه علوم پزشکی سمنان، دانشگاه علوم پزشکی بندرعباس، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، دانشگاه علوم پزشکی اردبیل.

رشته دانشگاهی فوریت های پزشکی چیست ؟ بازار کار و درآمد آن
رشته دانشگاهی فوریت های پزشکی چیست ؟ بازار کار و درآمد آن

وظایف رشته دانشگاهی فوریت های پزشکی چیست ؟

  1. بیمار را سريع و دقيق ارزیابی می کند.
  2. به بيماران و مصدومان بدحال كمك هاي اوليه می رساند.
  3. با مراكز اصلي اورژانس و پزشك مشاور ارتباط برقرار می کند.
  4. گزارش پزشكي مناسبی را به پزشك مشاور يا مركز پيام ارائه نموده و كسب تكليف می کند.
  5. برای پايش، جابه‌جایی، انتقال و تثبيت وضعيت بيمار بتواند تجهيزات موجود در آمبولانس را به طور صحیح بكارگيرد.
  6. انجام اقدامات پايه اورژانسی
  7. تجويز صحيح داروهاي موجود در آمبولانس طبق دستور پزشك
  8. برای حفظ حيات با كسب مجوز از پزشك مسئول يا بر اساس پروتکل‌های ابلاغي اقدامات پيشرفته انجام دهد
  9. جهت احياي بيمار طبق دستورالعمل‌های درماني، شوك الكتريكي قلبي بدهد
  10. جهت رسيدن به محل مأموريت رانندگي وسيله نقليه را انجام دهد
  11. در اسرع وقت بيمار را به مراكز درماني برساند
  12. اطمينان بخشي به بيمار و همراهانش و رعايت اخلاق حرفه اي
  13. خدمات درماني پيش بيمارستاني ارائه دهد

اقدامات پایه اورژانسی چه هستند ؟

گرفتن رگ، باز نگه داشتن راه هوايي، تجويز اكسيژن، انجام پايش قلبي،  تفسير نوارهای قلبي و ريوي، انجام احياي قلبي و ريوي پايه و پيشرفته در موارد ایست قلبي- تنفسي هم در کودکان، هم در نوزادان و هم در بزرگ‌سالان، تجويز مايعات در موارد نياز.

بازار کار و درآمد رشته دانشگاهی فوریت های پزشکی چگونه است ؟

فارغ‌التحصیلان رشته دانشگاهی فوریت های پزشکی می توانند در مراکز مدیریت حوادث و فوریت‌ های پزشکی (اورژانس) در سراسر کشور مشغول به کار شوند. بازار کار و آینده شغلی رشته دانشگاهی فوریت های پزشکی را همچنین می توان در آمبولانس‌های خصوصی و سازمان ‌های مشابه جستجو نمود. این دانش آموختگان می توانند با کسب تجربه و مهارت به بخش های مدیریتی و نظارتی سیستم اورژانس دست پیدا کنند.

بازار کار و آینده شغلی این رشته تحصیلی همواره خوب خواهد بود زیرا بخش اورژانس اصلی ترین و ضروری ترین واحد امداد رسانی کشور به شمار آمده و برای سلامت و کمک رسانی به جامعه ضروری و غیر قابل اجتناب است.

این دانش آموختگان می توانند با تلاش و کسب مهارت و تجربه در بخش های مختلف دولتی و خصوصی فرصت شغلی پیدا کرده و به کسب درآمد برسند.

مزایا رشته دانشگاهی فوریت های پزشکی چیست ؟

همان‌طور که می دانید فوریت های اورژانسی یکی از مهم ترین نیازهای جامعه بوده زیرا امروزه روند مرگ و میر به دلیل : بیماری ‌های قلبی و عروقی، حوادث رانندگی، حوادث و بلایای غیرمترقبه طبیعی و غیر طبیعی روبه افزایش رفته است.

تربیت افرادی با توانایی‌ها و صلاحیت‌های علمی و عملی و آمادگی کامل، به دلیل اهمیت سیستم اورژانس به عنوان یک نیاز اساسی در نظام سلامت جامعه، بسیار مهم خواهد بود.

با استفاده از تجهیزات خاص، افراد متخصص در سیستم فوریت های پزشکی حرفه ای به صورت شبانه روزی آماده ارائه خدمات به افراد نیازمند و در معرض خطر هستند. کلیه کارکنان مشغول به خدمت در سیستم فوریت‌های پزشکی ملزم هستند تا دوره های آموزش اورژانس را بگذرانند زیرا این رشته حساسیت های خاصی را داراست.

استفاده از نیرو های کارآمد تا حد زیادی از اتلاف وقت و انرژی و هزینه کاسته و نیاز جامعه را با توجه به رشد روزافزون جمعیت در دنیا را تا حد زیادی مرتفع می سازد.

توجه

به کارگیری افراد دوره دیده و با تجربه می تواند مانع بسیاری از اقدامات غیر ضروری و صرف هزینه و انرژی شود.

یکی از کمک های فوریتی مهمی که می تواند به بیماران اورژانسی که هنوز به مرکز منتقل نشده اند داد کمک های اورژانسی اپراتورهای تلفنی آموزش دیده است. اپراتورهایی که عهده دار پاسخ به تماس های دریافتی هستند، در بسیاری موارد می توانند راهنمایی های اورژانسی لازم را انجام داده و از اعزام بی مورد آمبولانس جلوگیری به عمل آورند. این اپراتورها در مواردی که وقت تنگ است و بیمار نمی تواند منتظر رسیدن آمبولانس بماند، با ارائه راهکار هایی که از قبل آموخته اند می توانند حتی جان بیمار را نیز نجات دهند تا نیروهای امداد و نجات به محل حادثه رسیده و مراقبت های ویژه را به عمل آورند.

بنابراین وظیفه فوریت های پزشکی نه‌تنها اعزام نیرو و تجهیزات به محل حادثه است بلکه در بسیاری موارد نیز، اورژانس با ارائه راهنمایی از بروز حوادث تلخ و دل‌خراش جلوگیری به عمل می آورد.

ادامه تحصیل رشته دانشگاهی فوریت های پزشکی چگونه است ؟

امکان ادامه تحصیل رشته دانشگاهی فوریت های پزشکی در داخل و خارج از ایران میسر شده است که علاقه‌مندان می توانند بنا بر علاقه به ادامه تحصیل در این رشته دانشگاهی بپردازند.

در خارج از کشور نیز علاقه‌مندان می توانند در رشته های مشابه با این رشته نیز به ادامه تحصیل و کسب علم پرداخته و هم با پایان تحصیلات در این کشورها مشغول به کار و کسب درآمد شوند.

هدف رشته دانشگاهی فوریت های پزشکی چیست؟

  • بر طبق نیازهای ملی – محلی برنامه های آموزشی ارائه می دهد.
  • بر حفظ حیات و پیشگیری از معلولیت بیمار تأکید دارد.
  • محل حادثه را در مراکز مهارت های بالینی از طریق ابزار و تجهیزات مناسب آموزشی ( مانکن، مولاژ) و آمبولانس شبیه سازی نموده و برنامه آموزشی در ارتباط با آن ارائه می دهد.
  • در بکارگیری مهارت های آموخته شده در محیط های واقعی و بکار گیری آن‌ها بسیار تأکید می کند.
  • روش ها و فنون جدید آموزش را ارائه نموده و به آموختن و یادگیری روش های حل مشکل تأکید می کند.
  • نقش ها و وظایف حرفه ای را طراحی و برنامه ریزی آموزشی می کند.
  • درجهت تقویت خودآموزی و یادگیری مستمر به دانشجو آموزش می دهد.
  • بر اساس مسائل مربوط به بلایا برنامه ریزی نموده و شرح وظایف در شرایط خاص را طراحی می نماید.

درآمد رشته دانشگاهی فوریت های پزشکی چیست ؟

از آنجایی که این رشته تحصیلی مستقیماً با درمان در ارتباط است بنابراین درآمد خوبی برای آن پیش بینی می شود. درآمد به دست آمده از این رشته دانشگاهی تا حد زیادی به مهارت و تجربه و سرعت عمل فرد بستگی دارد. این شغل به افرادی نیاز دارد که بتوانند به سرعت تصمیم درست را گرفته و اقدام به امداد رسانی مناسب به بیمار نمایند. بنابراین یکی از مهم ترین عوامل مؤثر بر درآمد داشتن تجربه و مهارت بالاست. اینکه فارغ‌التحصیل این رشته در مراکز دولتی کار کند یا در مراکز خصوصی می تواند روی حقوق و درآمد دریافتی مؤثر باشد. مراکز دولتی حقوقی تعیین شده از سازمان مربوطه دارند اما در مراکز خصوصی حقوق به صورت توافقی بوده و افراد حرفه ای می توانند تقاضای حقوق بیشتری را بدهند.

رشته دانشگاهی فوریت های پزشکی چیست ؟ بازار کار و درآمد آن
رشته دانشگاهی فوریت های پزشکی چیست ؟ بازار کار و درآمد آن

سخن آخر

رشته دانشگاهی و انتخاب آن همواره از دغدغه‌های مهم داوطلبان کنکور سراسری بشمار می آید. برای یک انتخاب درست باید علایق و استعداد و توانایی و روحیات خود را به خوبی بشناسید. علاوه بر این‌ها شناخت بازار کار و فرصت های شغلی و درآمد رشته های تحصیلی نیز بسیار پراهمیت می باشد. برای اینکه بتوانید بعد از فراغت از تحصیل شغل ایده آل خود را به دست آورید باید قبل از انتخاب رشته در مورد فرصت های شغلی رشته های تحصیلی مورد علاقه خود نیز تحقیق نموده و رشته دانشگاهی را انتخاب نمایید که آینده ی شغلی خوبی داشته و با روحیات شما نیز سازگار باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا