Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

رشته دانشگاهی تکنولوژی پرتودرمانی (رادیوتراپی) و معرفی آن

رشته دانشگاهی تکنولوژی پرتودرمانی از مجموعه رشته های زیرگروه ۱ علوم تجربی بوده و برای تحصیل در آن باید از طریق کنکور سراسری تجربی اقدام کنید. رشته دانشگاهی تکنولوژی پرتودرمانی افراد را برای چگونگی تولید اشعه ایکس و مواد رادیواکتیو و انجام برخی از تکنیک ها که مربوط به پرتودرمانی و شیمی درمانی می شود، آموزش می دهد. بازارکار و آینده شغلی رشته دانشگاهی تکنولوژی پرتودرمانی را می توان در مکان هایی که به رادیوتراپی نیاز است مانند بیمارستان ها و کلینیک ها جستجو نمود. در ادامه این مقاله به معرفی رشته دانشگاهی تکنولوژی پرتودرمانی و بررسی درآمد و بازار کار و فرصت های شغلی و گرایش ها و دروس و دانشگاه های آن می پردازیم. با ما همراه باشید.

نشریه علمی جهان شیمی فیزیک به بررسی رشته های دانشگاهی دیگری نیز پرداخته است. رشته هایی مانند : رادیولوژی، پرستاری، مامایی، فوریت های پزشکی، دندانپزشکی، اعضای مصنوعی و …

فهرست مطالب

معرفی رشته دانشگاهی تکنولوژی پرتودرمانی

امروزه رشته رادیوتراپی به دلیل افزایش بیماری ها و استفاده از اشعه برای درمانشان بسیار کاربرد پیدا کرده است. رادیوتراپیست به فردی گفته می شود که از پرتودرمانی برای درمان بیماری ها استفاده می کند. رشته دانشگاهی رادیوتراپی زیرشاخه رشته های پیراپزشکی بوده و رشته‌ای متفاوت با رشته دانشگاهی رادیولوژی می باشد.

رشته دانشگاهی تکنولوژی پرتودرمانی (رادیوتراپی) و معرفی آن
رشته دانشگاهی تکنولوژی پرتودرمانی (رادیوتراپی) و معرفی آن

رادیوتراپیست ها برای از بین بردن سلول های سرطانی از پرتو هایی با انرژی شدید استفاده می کنند. درواقع پرتودرمانی نوعی درمان است که برای بیماری سرطان از آن بهره می برند. در این روش درمانی برای درمان بیماران از اشعه ایکس استفاده می شود.

هدف از رشته دانشگاهی پرتودرمانی آموزش و پرورش متخصصانی است که با از بین بردن مواد ژنتیکی کنترل رشد و تقسیم سلول ها، به سلول های سرطانی آسیب می رسانند و آن‌ها را از بین می برند. در روش پرتودرمانی هر دو سلول سالم و سرطانی آسیب می بینند اما هدف از آن از بین بردن سلول های سرطانی بوده تلاش می شود تعداد کمی از سلول های طبیعی و سالم از بین بروند. سلول های طبیعی عمدتاً قادر هستند تا آسیب های ناشی از تشعشعات را ترمیم کنند.

تفاوت رشته دانشگاهی پرتودرمانی یا رادیوتراپی با رشته دانشگاهی رادیولوژی در چیست ؟

تفاوت رشته دانشگاهی پرتودرمانی (رادیوتراپی) با تکنولوژی پرتوشناسی یا رادیولوژی این است که رادیولوژیست‌ها توسط دستگاه‌ های تصویربرداری و اشعه، از اعضای مختلف بدن تصویربرداری می نمایند. اما متخصصین رشته رادیوتراپی، برای درمان بیماری از اشعه استفاده کرده و اجرای عملیات درمانی را برعهده می گیرند.

دروس دانشگاهی رشته دانشگاهی تکنولوژی پرتودرمانی (رادیوتراپی) چیست ؟

پس از ورود به رشته دانشگاهی پرتودرمانی باید دروس مختلفی را برای اخذ مدرک دانشگاهی بگذرانید. تعداد کل واحد ها در این رشته ۱۳۰ واحد درسی می باشد. ۲۲ واحد از این ۱۳۰ واحد دروس عمومی بوده، ۸۴ واحد دروس پایه و تخصصی و ۲۴ واحد دروس کارآموزی در عرصه می باشد.

دروس پايه رادیوتراپی :

فيزيک عمومی، اصطلاحات و كليات پزشكی، آناتومی، بافت شناسی، آسيب شناسی، فيزيولوژی انسانی، كمک های اوليه و مراقبت از بيمار.

دروس اصلی و تخصصی رشته رادیوتراپی :

فيزيک تشعشع و مواد راديواكتيو، تكنيک های راديوتراپی، آناتومی سطحی بدن، تكنيک های راديوگرافی، دستگاه های راديوتراپی، اصول محاسبات و برنامه‌ريزی در راديوتراپی، رادیو بیولوژی و حفاظت در برابر پرتوهای یون‌ساز، تكنيک های پزشكی هسته ای، كارآموزی بيمارستانی، كارورزی.

برای قبولی رشته دانشگاهی تکنولوژی پرتودرمانی چه دروسی نیاز است ؟

برای قبولی در این رشته تحصیلی باید دروس دبیرستان را به خوبی مطالعه نموده و در آن مسلط باشید. این رشته تحصیلی در زیر گروه ۲ علوم تجربی قرار داشته و درس زیست شناسی با ضریب ۴ برای این رشته مهم ترین درس می باشد. درس بعدی مهم شیمی با ضریب ۳ است. دروس ریاضی و فیزیک نیز ضرایبی برابر با ۲ دارا می باشند.

مهارت های فارغ التحصیلان رشته دانشگاهی رادیوتراپی چیست ؟

  1. یادگیری درباره کارایی اشعه ایکس و چگونگی تولید آن، آشنایی با مواد رادیواکتیو و قوانین مربوط به آن
  2. انواع تکنیک های پرتودرمانی و شیمی درمانی را زیر نظر پزشک متخصص پرتودرمانی انجام می دهند.
  3. فراگیری روش های مختلف استفاده از اشعه ایکس و تشعشعات مواد رادیواکتیو
  4. حفاظت در برابر خطرات ناشی از تشعشعات پرتوهای یونیزان (تابش یون‌ساز)

دانشگاه های رشته دانشگاهی تکنولوژی پرتودرمانی (رادیوتراپی) چیست ؟

دانشگاه علوم پزشکی تهران، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز، دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، دانشگاه علوم پزشکی همدان، دانشگاه علوم پزشکی اراک، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، دانشگاه علوم پزشکی زنجان، دانشگاه علوم پزشکی کاشان، دانشگاه علوم پزشکی اردبیل، دانشگاه علوم پزشکی یاسوج، دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، دانشگاه علوم پزشکی زابل، دانشگاه علوم پزشکی کردستان، دانشگاه علوم پزشکی ارتش، دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، دانشگاه علوم پزشکی البرز، دانشگاه علوم پزشکی سمنان، دانشگاه علوم پزشکی گناباد، دانشگاه علوم پزشکي بندرعباس، دانشگاه علوم پزشکی ایلام، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، دانشگاه علوم پزشکی لرستان، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، دانشگاه علوم پزشکی بابل.

بهترین دانشگاه های خارجی رشته دانشگاهی تکنولوژی پرتودرمانی چیست ؟

  1. دانشگاه ویرجینیا (VWCC)
  2. دانشگاه کارولینای شمالی (UNC)
  3. مرکز پزشکی دانشگاه نبراسکا (UNMC)
  4. دانشگاه ورمونت
  5. دانشگاه علم و بهداشت Oregon
  6. دانشگاه ایالتی اوهایو
  7. کالج فناوری پنسیلوانیا
  8. دانشگاه ایالتی آرمسترانگ
  9. کالج آماریلو
  10. کالج گالوستون
  11. دانشگاه ایالتی تگزاس- سن مارکوس
رشته دانشگاهی تکنولوژی پرتودرمانی (رادیوتراپی) و معرفی آن
رشته دانشگاهی تکنولوژی پرتودرمانی (رادیوتراپی) و معرفی آن

مزایا رشته دانشگاهی رشته تکنولوژی دانشگاهی پرتودرمانی چیست ؟

از مزایای رشته دانشگاهی پرتودرمانی مطالعه و کاربرد پرتوهای ایکس و آلفا و بتا و گاما می باشد. این پرتوهای اشاره شده باعث از بین رفتن یا کوچک شدن بافت های سرطانی شده و این کار با جلوگیری از رشد و تقسيم سلول هاي تومورال انجام می گیرد.

درست است که این روش علاوه بر اینکه سلول‌های سرطانی را از بین می برد به سلول‌های سالم نیز آسیب می‌رساند اما بیشتر سلول‌های سالم که از پرتوها آسیب دیده اند می توانند بهبودی خود را دوباره به دست ‌آورند. بنابراین هدف این رشته معالجه و یا کاهش پیشرفت سرطان بوده و هدف از ایجاد این علم، از بین بردن بیشترین تعداد سلول‌های سرطانی با کمترین آسیب به سلول های سالم است.

وظایف رشته دانشگاهی تکنولوژی پرتودرمانی چیست ؟

از وظایف رشته دانشگاهی تکنولوژی پرتودرمانی می توان به وارد زیر اشاره نمود:

  1. از بین بردن سلول‌های سرطانی
  2. از بین بردن ضایعات ارگان ‌های مختلف
  3. بازتوانی و بهبود اعضای بدن بیمار مانند : کبد، کلیه و پروستات
  4. پیشگیری از گسترش ضایعات در اعضای دیگر
  5. کاهش علائم بیماری مانند : درد
  6. تعیین نقشه درمانی و تكنيک های درمانی در بالاترين كيفيت زير نظر متخصصين
  7. ايجاد شرايط مناسب جهت تضمين كيفيت در مراحل مختلف درمان
  8. برنامه های درمانی را به بیمار توضیح داده و به سؤالات مربوط به درمان پاسخ می دهد
  9. از بیماران و خود در برابر قرار گرفتن در معرض نادرست در برابر اشعه محافظت می نماید
  10. تعیین محل دقیق منطقه مورد نیاز برای درمان
  11. کالیبراسیون دستگاه
  12. مراقبت از بیمار تا مطلع کردن وی از واکنش های غیر معمول درمان
  13. حفظ سوابق درمانی بیمار

کاربرد رادیوتراپی در درمان بیماری ها چیست ؟

در واقع رادیوتراپی با ایجاد  اختلال در عملکرد DNA سلول‌های سرطانی موجب کاهش سرعت رشدشان شده و این اختلال در DNA، از تقسیم‌ های متوالی سلول های سرطانی جلوگیری به عمل آورده و در نهایت منجر به مرگ سلول های سرطانی می شود. البته این نکته مهم است که این روش درمانی زمان بر بوده و از چند هفته تا چند ماه طول می‌کشد تا سلول‌های سرطانی از بین بروند.

استفاده از رادیوتراپی به عنوان بخشی از روند درمان هم می تواند در نظر گرفته ‌شود. به عنوان مثال بعد از جراحی تومور سینه که همان مراحل اولیه سرطان پستان است می‌توان از پرتودرمانی برای جلوگیری از عود مجدد تومور استفاده نمود.

استفاده از رادیوتراپی می تواند اثر شیمی‌درمانی را نیز افزایش دهد و در درمان تومور، قبل، بعد و هم‌زمان با شیمی‌درمانی مورد استفاده قرار بگیرد. درواقع مجموعه‌ی روش های درمانی : رادیوتراپی، جراحی و شیمی‌درمانی، هر سه با هم می توانند برای درمان بیمار و دفع سرطان کمک کننده باشند.

نکات رشته دانشگاهی پرتودرمانی برای انجام رادیوتراپی چیست ؟

قبل از انجام رادیوتراپی، متخصص رشته دانشگاهی پرتودرمانی باید به نکات زیر توجه کند:

  • تشخیص نوع سرطان
  • تشخیص مکان تومور در بدن
  • اندازه تومور
  • مطالعه و شناسایی تاریخچه پزشکی بیمار
  • بررسی فاصله توده سرطانی تا بافت های سالم و حساس به تابش
  • سن بیمار و بررسی بیماری‌های زمینه‌ای در بیمار

بازار کار و آینده شغلی رشته دانشگاهی تکنولوژی پرتودرمانی (رادیوتراپی) چیست ؟

به دلیل اینکه کاربرد رشته دانشگاهی پرتودرمانی به سرعت در حال پیشرفت و بهبود است، آینده شغلی و بازار کار رشته دانشگاهی تکنولوژی پرتودرمانی خوب پیش بینی می شود. فرصت های شغلی مختلفی برای این رشته تحصیلی در مراکز دولتی و هم مراکز خصوصی وجود خواهد داشت.

از طرفی فارغ التحصیلان این رشته پس از کسب مدرک دانشگاهی خود می توانند به سرعت وارد بازار کار شده و کسب درآمد نمایند، حداقل شرایط برای رشته دانشگاهی رادیوتراپی داشتن مدرک تحصیلی است. تکمیل مدرک کارشناسی این رشته نیز ۴ سال به طول می انجامد. از این رو با پایان دوره تحصیلی کوتاهی دانش آموختگان بلافاصله می توانند وارد بازار کار شوند.

این دانش آموختگان می توانند در فعالیت های آموزشی برای دانشجويان پيراپزشكی شرکت نمایند. همچنین در آموزش مهارت های عملی و کار با دستگاه ها و تكنيک های راديوتراپی با اساتيد این گروه همكاری نزديكی داشته باشند.

درآمد رشته دانشگاهی تکنولوژی پرتودرمانی چگونه است ؟

درآمد رشته دانشگاهی تکنولوژی پرتودرمانی بسیار خوب بوده و مقدار حقوق ماهیانه بستگی به محل اشتغال دارد. اگر رادیوتراپیست در مراکز دولتی مشغول به کار شود حقوق و درآمدش از قبل توسط سازمان تعیین شده و مشخص است. اما اگر در مراکز خصوصی مشغول به کار شود درآمد و حقوق ماهیانه توافقی بوده و می تواند حتی از حقوق مراکز دولتی بیشتر هم باشد.

حتی در کشورهای خارجی نیز درآمد و حقوق رشته دانشگاهی پرتودرمانی بالا بوده و دانش آموختگان این رشته حقوق خوبی را دریافت می کنند. ایالت های تگزاس و کالیفرنیا بیشترین فرصت های شغلی رادیوتراپیستی را دارند. در واقع فرصت شغلی رادیوتراپی در مناطقی که تعداد مردم و بیمارستان ها زیاد است، بازار کار خوب و مناسبی برای رشته پرتودرمانی وجود خواهد داشت. ۵ ایالت امریکا که در ادامه اشاره شده است، بیشترین فرصت های شغلی در این حوزه را دارا می باشند.

  • کالیفرنیا
  • فلوریدا
  • ایلینوی
  • نیویورک
  • تگزاس

گرایش های رشته دانشگاهی تکنولوژی پرتودرمانی چیست ؟

این رشته تحصیلی در مقطع کارشناسی دارای گرایش خاصی نمی باشد و علاقه‌مندان به ادامه تحصیل می توانند در مقطع کارشناسی ارشد در سایر رشته های مرتبط شرکت نمایند. مانند : رشته مهندسی پزشکی، انفورماتیک پزشکی، نانو تکنولوژی پزشکی، رادیو بیولوژی، ارزیابی فناوری سلامت، مدیریت خدمات بهداشتی درمانی.

رشته دانشگاهی تکنولوژی پرتودرمانی (رادیوتراپی) و معرفی آن
رشته دانشگاهی تکنولوژی پرتودرمانی (رادیوتراپی) و معرفی آن

حرف آخر

انتخاب رشته دانشگاهی یکی از مهم ترین و سرنوشت ساز ترین رشته های تحصیلی بشمار می آید. برای انتخاب رشته دانشگاهی قبل از هر چیز خود و روحیات خود را بشناسید. شما قبل از انتخاب رشته باید بدانید که چه علایق و استعدادهای ذاتی در خود دارید. پس از شناخت درست خود می توانید رشته مورد نظرتان را به انتخاب نمایید. سپس باید درباره‌ی بازار کار و آینده شغلی و درآمد رشته مورد نظر به تحقیق و پژوهش بپردازید. رشته دانشگاهی را انتخاب کنید که علاوه بر اینکه به آن علاقه دارید، بازار کار خوبی هم داشته باشد تا بتوانید کسب درآمد نمایید. در نشریه علمی جهان شیمی فیزیک بسیاری از رشته های دانشگاهی بررسی شده و می تواند برای انتخاب درست کمک کننده باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا