Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

فواید و عوارض قرص لاغری کولئوس فورسکولین چیست؟

قرص لاغری کولئوس فورسکولین دارای ترکیبات کاملا گیاهی است و ماده فعال اصلی‌ موجود در این قرص ، عصاره یک گیاه از خانواده نعناع می باشد که اسم علمی آن کولئوس فورسکولی می‌ باشد. بدنسازان از این قرص لاغری در طول دوره کات خود به منظور چربی‌ سوزی استفاده می کنند. همچنین این قرص لاغری به دلیل ترکیبات خاص خود می تواند تاثیرات مثبتی بر روی سطح تستوسترون و عضله سازی در افراد بدنساز داشته باشد.

بر اساس تحقیقات انجام شده بر روی این قرص لاغری مشخص شده که این قرص می تواند در حین کاهش چربی های اضافی موجود در‌ بدن ، باعث افزایش حجم خالص عضلانی نیز در بدن شود. این عصاره گیاهی می تواند از طریق افزایش سطح آدنوزین مونو فسفات حلقوی در سلول ‌ها باعث بهبود فعالیت ‌های متابولیکی سلول ها در بدن شود. در ادامه مقاله در نشریه جهان شیمی فیزیک توضیحات بیشتری در رابطه با این قرص لاغری ارائه می گردد لطفا همراه ما باشید.

مزایای مصرف قرص لاغری کولئوس فورسکولین

امروزه روش های مختلفی از جمله روش های دارویی ، تغییرات رژیم غذایی و جراحی برای کنترل چاقی وجود دارد و مکمل های غذایی که برای کمک به کاهش وزن وجود دارند شامل قرص های چربی سوز ، کاهش دهنده اشتها و ممانعت کننده از جذب مواد مغذی غذا می باشند.

جدیدا استفاده از مواد غذایی با خاصیت درمانی به طور فزاینده ای در برنامه های درمان اضافه وزن مورد استفاده قرار گرفته است و این مواد غذایی می توانند به صورت یک غذای کامل یا بخشی از وعده ای غذایی باشند . قهوه سبز نوعی ماده غذایی با خواص درمانی بسیار زیاد است که دارای مقدار بسیار زیادی از ترکیبات پلی فنل (نوعی آنتی اکسیدان) می باشد. اسید کلروژنیک یکی از همین پلی فنل ها می باشد که ماده اصلی موجود در قهوه سبز است.

قهوه سبز موجود در این قرص لاغری مهمترین جز این قرص می باشد که تأثیر آن در روند چربی سوزی در ادامه بیشتر توضیح داده شده است. به علاوه، این قرص لاغری حاوی عصاره لوبیای سفید و چند عصاره گیاهی دیگر است که هر یک اثرات متفاوتی در تسهیل کاهش وزن ایفا می نمایند.

فواید و عوارض قرص لاغری کولئوس فورسکولین چیست؟
فواید و عوارض قرص لاغری کولئوس فورسکولین چیست؟

خواص ترکیبات تشکیل دهنده قرص لاغری کولئوس فورسکولین

عصاره قهوه سبز

بسیاری از تحقیقات انجام شده درباره این عصاره گیاهی نشان داده است که می تواند در کاهش وزن و کاهش تجمع چربی ها در بدن بسیار کارایی داشته باشد. دانه های قهوه سبز به طور طبیعی حاوی مقدار زیادی کافئین می باشند که در برخی از قرص های لاغری  این دانه ها فرآوری شده و کافئین آن جدا می شود. اگرچه مصرف متوسط کافئین برای اکثر افراد سالم بی خطر است، اما مصرف بیش از حد آن می تواند منجر به علائمی مانند اضطراب ، اختلالات خواب و افزایش فشار خون شود. همچنین در نظر داشته باشید که به دلیل کافئین موجود در قهوه سبز افراد دیابتی باید در مصرف آن احتیاط کنند.

ترکیبات شیمیایی موجود در  قهوه سبز تحت تاثیر حرارت قرار می گیرند و محتوای ترکیبات فنولی از جمله اسید کلروژنیک و ظرفیت آنتی اکسیدانی آن کاهش می یابد ، بنابراین دانه های قهوه سبز دارای سطح بالاتری از اسید کلروژنیک است. طبق آخرین مطالعات انجام شده بر روی تاثیرات مصرف عصاره قهوه سبز بر کاهش وزن ، مشخص شده است که مصرف طولانی مدت (بیش از ۸ هفته) قهوه سبز منجر به کاهش در وزن ، شاخص توده بدنی و دور شکم می شود.

عصاره گیاه کولئوس فورسکولین

این گیاه بیشتر در مناطق گرمسیری آسیا مانند کشورهای هند و تایلند رشد می کند. ریشه این گیاه حاوی ماده شیمیایی به نام فورسکولین است. فورسکولین از طریق فعل و انفعالات داخل سلولی باعث افزایش آنزیم لیپاز در بافت چربی ها شده و این آنزیم در نهایت لیپولیز یا تجزیه چربی های ذخیره شده در سلول های چربی را افزایش می دهد. این ترکیب شیمیایی باعث افزایش متابولیسم پایه در بدن و اثر گرمازایی غذایی (TEF)  می شود و از این راه باعث افزایش سطح انرژی مصرفی در بدن می شود.

برخی از تحقیقات انجام شده نشان داده است که وجود این ترکیب شیمیایی در قرص های لاغری باعث کاهش اشتها و کم شدن دریافت کالری می شود که می تواند مربوط به تاثیرات عصاره گیاه فورسکولین بر افزایش سطح هورمون لپتین (هورمون القای احساس سیری در هیپوتالاموس) باشد . این ترکیب شیمیایی تا حد بسیار زیادی باعث افزایش سطح تستوسترون آزاد در بدن مصرف کنندگان نیز می شود ، این هورمون آزاد سازی چربی را در بدن افزایش می دهد و باعث افزایش توده عضلانی در بدن می شود.

مجموع این اثرات باعث می شود که عصاره گیاه فورسکولین یکی از ترکیبات موثر و بسیار مهم در کاهش وزن به حساب بیاید. علاوه بر اثرات بسیار مفید این ماده شیمیایی در کاهش وزن ، تحقیقات دیگر نشان داده است که عصاره فورسکولین می تواند  بر دیواره های رگ های خونی و عضلات قلب تاثیرات مثبتی بگذارد و می تواند فشار خون را کاهش دهد همچنین باعث بهبود عملکرد قلب در افراد مبتلا به بیماری کاردیومیوپاتی احتقانی می شود.

عصاره لوبیا سفید

عصاره لوبیای سفید در قرص های لاغری جهت کاهش وزن بسیار استفاده می شود و این عصاره می تواند آنزیم آلفا آمیلاز موجود در دستگاه گوارش را مهار کند. آنزیم آلفا آمیلاز سبب شکستن کربوهیدرات ها در دستگاه گوارش شده و به جذب قند در بدن کمک می کند. در نتیجه با مهار این آنزیم ، جذب نشاسته و کربوهیدرات ها در بدن کاهش پیدا می کند. از این رو این عصاره گیاهی باعث کاهش وزن در افرادی که کربوهیدرات بیشتری مصرف می کنند ، خواهد شد و در افرادی که غذای آنها مقدار زیادی کربوهیدرات ندارد موثر نخواهد بود .

فواید و عوارض قرص لاغری کولئوس فورسکولین چیست؟
فواید و عوارض قرص لاغری کولئوس فورسکولین چیست؟

جلبک دریایی هیجیکی (Hijiki)

این جلبک دریایی که بیشتر در ژاپن یافت می شود سرشار از فیبر و مواد معدنی همچون منیزیم ، آهن و کلسیم می باشد. وجود فیبر بسیار زیاد در این جلبک باعث ایجاد احساس سیری و کاهش دریافت غذا می شود و می تواند در فرایند کاهش وزن بسیار موثر باشد. همچنین این جلبک می تواند به کاهش میزان چربی های موجود خون و هم چنین تنظیم میزان گلوکز و انسولین در بدن نیز بسیار کمک کند .

عصاره جلبک دریایی بلادراک (Bladderwrack )

این جلبک دریایی که در اقیانوس ها زندگی می کند ، حاوی ترکیب شیمیایی به نام فوکوزانتین (fucoxanthin)  می باشد. تحقیقات نشان داده است که این ترکیب شیمیایی می تواند با کنترل سطح قند خون و افزایش ژنی به نام UCP1 که در متابولیسم چربی سوزی دخالت دارد  ، در کاهش وزن و کاهش چربی های موجود در خون بسیار تاثیر گذار باشد . با این حال در رابطه با مکانیسم عمل این جلبک دریایی ، مطالعات بیشتری مورد نیاز است . جلبک های دریایی غنی از فیبر نیز هستند که می تواند در کندتر شدن تخلیه معده ، کنترل اشتها و طولانی تر شدن احساس سیری کمک به سزایی به فرد کند.

عصاره چای سبز

تحقیقات علمی ثابت کرده است که عصاره این گیاه در بالا بردن میزان متابولیسم چربی ها در بدن و در نتیجه در کاهش وزن بسیار موثر است. در حقیقت عصاره چای سبز موجود در این قرص لاغری به دلیل داشتن ماده ای به نام پلی فنول مانند اپی گالو کاتچین گالات (EGCG)  می تواند به افزایش چربی سوزی در سلول های چربی منجر شده و تاثیر قابل ملاحظه ای بر روند کاهش وزن در افراد داشته باشد. مصرف چای سبز می تواند در کاهش وزن و حفظ وزن از دست داده بسیار مفید باشد .

عصاره گیاه زنجبیل (Ginger)

عصاره این گیاه با نام علمی Zingiber officinalis ، دارای برگ های متناوب ، دراز و نوک تیز می باشند . عصاره این گیاه حاوی ترکیب شیمیایی اولئورزین می باشد و شامل ترکیبات غیر فرار و تند مانند جینجرول و شوآگول نیز می باشد ، مصرف عصاره این گیاه می تواند در کاهش وزن بسیار مفید باشد. در تحقیقات انجام شده ، مشاهده شده است که مصرف این عصاره گیاهی می تواند باعث احساس سیری بیشتری در مصرف کننده شود.

ترکیب شیمیایی جینجرول موجود در عصاره زنجبیل می تواند در تقویت فعالیت های خاص موجود در بدن تاثیر گذار باشد. این فعالیت ها می تواند در هضم سریع تر غذا و همچنین انتقال سریع تر مواد غذایی هضم شده در روده بزرگ بسیار موثر باشد. همچنین این ترکیب شیمیایی می تواند باعث پایداری  قند خون در فرد شود که این مسئله نیز می تواند باعث کاهش وزن شود.

عصاره فلفل سیاه

عصاره فلفل سیاه با نام علمی piper nigrum یکی از پرکاربردترین ادویه ها موجود در جهان می باشد ، فلفل سیاه یک  منبع غنی از یک ترکیب گیاهی به نام پیپرین (piperine) می باشد . نتایج آزمایشات انجام شده ، نشان داده است که عصاره این گیاه دارای خاصیت ضد التهابی و آنتی اکسیدانی می باشد . در نتیجه این ترکیب می تواند مانع از افزایش رادیکال های آزاد خون در حین ورزش شود.

تحقیقات انجام شده نشان داده است که عصاره فلفل سیاه می تواند در کاهش اشتها نیز بسیار مفید  باشد اما نتایج تحقیقات در این زمینه متفاوت می باشد. مطالعه دیگری اثرات ترکیبات پیپرین با زردچوبه را مورد بررسی قرار داده است و کاهش قابل توجهی در وزن بدن، شاخص توده بدن (BMI) و دور کمر و باسن را نشان داده است . همچنین فلفل سیاه ممکن است سطح کلسترول و چربی خون ، قند خون و سلامت مغز و روده را نیز بهبود ببخشد.

روش مصرف قرص لاغری کولئوس فورسکولین

چگونگی مصرف این قرص لاغری توسط پزشک تعیین خواهد شد اما بزرگسالان بالای ۱۸ سال می توانند دو عدد از این قرص را در روز همراه با یک لیوان آب همراه با غذا مصرف کنند.

فواید و عوارض قرص لاغری کولئوس فورسکولین چیست؟
فواید و عوارض قرص لاغری کولئوس فورسکولین چیست؟

هشدارها و موارد منع مصرف قرص لاغری کولئوس فورسکولین

اگر این قرص لاغری مطابق دوز تعیین شده توسط پزشک مصرف شود هیچگونه عوارض جانبی در پی نخواهد داشت. اما اگر مصرف کنندگان این قرص لاغری نسبت به کافئین به کار رفته در آن حساس باشند ، در این صورت می تواند واکنش های آلرژیک مانند مشکلات تنفس ، تپش قلب ، سرگیجه ، سردرد شدید ، استرس ، اسهال و استفراغ ، سوزش معده ، بی خوابی  ، اسپاسم عضلانی و یا سایر علائم مشابه در فرد مصرف کننده بوجود آید . در صورت مشاهده این علائم مصرف کنندگان باید مصرف این قرص را سریعا قطع کرده و به پزشک خود مراجعه نمایند.

 موارد منع مصرف این قرص لاغری عبارتند از :

  • در دوران بارداری و افراد زیر ۱۸ سال نباید از این قرص استفاده کنند
  • در صورت داشتن حساسیت به کافئین با دستور پزشک از این قرص لاغری استفاده نمایید و از استفاده طولانی مدت این قرص لاغری خودداری کنید .
  • مصرف این قرص لاغری می تواند باعث افزایش متابولیسم در بدن شود و کسانی که دارای بیماری هایی همچون سنگ صفرا ، گرفتگی مجاری صفراوی و ترشح زیادی اسید معده هستند ، باید از مصرف این قرص خودداری کنند .
  • افراد مبتلا به بیماری هایی همچون بیماری کم خونی ، ناراحتی های قلبی و عروقی ، فشار خون بالا و ناراحتی های معده قبل از استفاده از این قرص باید با پزشک خود مشورت نمایند.
  • در صورت داشتن عمل جراحی ، دو هفته قبل از عمل مصرف این قرص را قطع نموده و با پزشک خود مشورت کنید.

 تداخلات دارویی قرص لاغری کولئوس فورسکولین

به طور همزمان از مصرف این قرص لاغری  با داروهای ضد انعقاد خون ، حل کننده خون ، هپارین با وزن مولکولی پایین و داروهای رقیق کننده خون خودداری نمایید. داروهای دیگر حداقل دو ساعت بعد از مصرف این قرص لاغری باید مصرف شوند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا