Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

آشنایی با خواص باورنکردنی سرکه گوجه فرنگی

سرکه گوجه فرنگی با تخمیر آب گوجه فرنگی و پیر شدن آن درست می شود. روند ساخت این نوع سرکه همان روشی است که برای تهیه سرکه های رایج تر دیگر مانند سرکه شراب یا سرکه انگور استفاده می شود. سرکه گوجه فرنگی طعم قوی گوجه دارد که به خوبی با غذاهای پایه گوجه فرنگی مانند سس های گوجه مطابقت دارد.

همچنین می توان با افزودن آب گوجه فرنگی تازه به سرکه های دیگر مانند سرکه بالزامیک یا شراب قرمز آن را تهیه کرد تا طعم این سرکه ها مانند گوجه فرنگی باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر در این رابطه در ادامه مقاله با ما در نشریه جهان شیمی فیزیک همراه باشید.

سرکه گوجه فرنگی چگونه تهیه می شود؟

ماده اصلی تشکیل دهنده این سرکه در واقع  آب گوجه  است. این آب با پوست کندن گوجه فرنگی و فشردن گوشت آن تهیه می شود. می توان از این آب بطور مستقیم استفاده کرد یا آن را با افزودن آب پخت. برای تهیه سرکه می توان از هر نوع گوجه ای استفاده کرد و انواع مختلف آن سرکه هایی با طعم های کمی متفاوت ایجاد می کند.

پس از آماده شدن آب گوجه  باید مخمر به آن اضافه شود. مخمر ارگانیسم زنده تک سلولی است که از قند موجود در آب تغذیه می کند. مخمر الکل را به عنوان یک ماده زائد دفع می کند. تمام سرکه ها با تبدیل آب یا پوره به یک نوشیدنی الکلی تهیه می شوند. دو هفته طول می کشد تا آب گوجه  حاوی الکل کافی برای تبدیل آن به سرکه باشد.

بعد از اینکه آب گوجه به شراب گوجه تبدیل شد ، باید در معرض هوا قرار بگیرد تا الکل به اسید استیک تبدیل شود. این فرآیند را می توان با افزودن یک مادر سرکه – ماده ای ژلاتینی با انواع باکتری های مصرف کننده الکل و دفع کننده اسید استیک – سرعت بخشید. همه سرکه ها به طور طبیعی مادر سرکه  خود را در هنگام تخمیر تشکیل می دهند و ساخت سرکه جدید از سرکه  قدیمی گوجه آسان تر است. در حالی که شراب گوجه در حال تبدیل به سرکه است ، باید آن را گرم نگه داشت ، در معرض هوا قرار داد و معمولاً با یک پارچه پوشاند تا از آلودگی های خارجی در امان باشد.

تولید سرکه گوجه فرنگی چقدر طول می کشد؟

این سرکه  بعد از حدود یک ماه آماده است. مادر سرکه باید کاملا صاف شود تا سرکه همچنان ترش نکند. سرکه پس از آماده شدن ، طعم گوجه  قوی مانند طعم گوجه فرنگی خشک شده در آفتاب را دارد. می توان آن را به پاستا ، سوپ ، سس سالاد یا گوشت اضافه کرد تا به این نوع غذاها طعم ترش و شبیه گوجه فرنگی بدهد.

آشنایی با خواص باورنکردنی سرکه گوجه فرنگی
آشنایی با خواص باورنکردنی سرکه گوجه فرنگی

خواص سرکه گوجه فرنگی

گوجه فرنگی که توسط تسخیر کنندگان اسپانیایی به اروپا آورده شده است ، بدون شک یکی از سبزیجات مورد علاقه اروپایی ها است. پس از قرن ها پرورش بذر اکنون بیش از ۲.۵۰۰ نوع مختلف گوجه وجود دارد. لازم به ذکر است که  فقط از گوجه تازه و رسیده در آفتاب برای تولید سرکه گوجه فرنگی خوشمزه استفاده می شود تا اطمینان حاصل شود که کیفیت آن بالا است. این سرکه معطر از آب گوجه تازه تهیه می شود و سپس در بشکه های چوبی تخمیر می شود. این سرکه ۱۰۰ درصد طبیعی است و مطابق با مقررات دقیق کیفیت و بدون هیچ گونه افزودنی مصنوعی تولید می شود.

گوجه یک بمب ویتامین واقعی است و سرکه گوجه نیز همین طور است. ویتامین ها ، مواد معدنی و عناصر کمیاب در سرکه حفظ می شوند. مقدار زیادی ویتامین C موجود در گوجه فرنگی در سرکه آن  موجود است. ویتامین C یک آنتی اکسیدان مهم است که رادیکال های آزاد را در خون ، مغز و سلول ها به دام می اندازد و آسیب اکسیداتیو آنها را کاهش می دهد. وقتی ویتامین C به بدن وارد می شود آنزیم های کبدی ایجاد می شوند که از روند طبیعی سم زدایی بدن پشتیبانی می کنند.

چرا باید هر روز از گوجه فرنگی یا سرکه آن استفاده کرد؟

از  نظر علمی گوجه  میوه محسوب می شود ، اما دارای بسیاری از مزایای سلامتی “سبزیجات” است که نمی توان آنها را نادیده گرفت. گوجه  حاوی انواع ویتامین ها و مواد معدنی است که به روش های بی شماری برای بدن مفید است.

گوجه غنی از ویتامین است و دارای مقدار زیادی ویتامین A ، C  و K است. علاوه بر این ، منبع ویتامین B6  ، تیامین و فولات است.  همچنین مقادیر قابل اعتمادی از پتاسیم ، منیزیم ، فسفر ، منگنز و مس در گوجه وجود دارد. رنگدانه قرمز گوجه از لیکوپن تشکیل شده است که دارای فواید سلامتی فراوانی هستند.

کالری گوجه  کم و حدود ۱۸ کالری در هر ۱۰۰ گرم است و محتوای چربی بسیار کمی دارد. گوجه حاوی آنتی اکسیدان است و منبع عالی فیبر غذایی است که باعث می شود یک منبع قابل اعتماد برای کنترل وزن و سطح کلسترول در بدن باشند.

آشنایی با خواص باورنکردنی سرکه گوجه فرنگی
آشنایی با خواص باورنکردنی سرکه گوجه فرنگی

فواید بی شمار گوجه فرنگی برای سلامتی

 

منبع خوب ویتامین ها و مواد معدنی

یک گوجه فرنگی بیش از ۴۰٪ ویتامین  C ضروری را تأمین می کند ، یک آنتی اکسیدان طبیعی قدرتمند و مفید در کنترل فعالیت های سرطان زا در بدن است. گوجه  همچنین حاوی ویتامین A  است که برای تقویت سیستم ایمنی بدن ضروری است و با تامین آهن به تشکیل گلبول های قرمز خون و به انتقال اکسیژن به قسمت های مختلف بدن و حذف CO2 از آنها کمک می کند.

کاهش سطح کلسترول در بدن

گوجه منبع خوبی از لیکوپن است که یک ترکیب بسیار مفید در بدن است. لیکوپن اکسیداسیون لیپیدهای سرمی را که در اطراف سیستم قلبی -عروقی تشکیل می شود را محدود می کند. گنجاندن گوجه فرنگی در رژیم غذایی باعث کاهش سطح کلسترول LDL  و تری گلیسیرید می شود و به شما در جلوگیری از فشار خون و بیماری های قلبی کمک می کند.

ممکن است به لخته شدن خون کمک کند

وجود ویتامین K به لخته شدن خون در صورت صدمه به بدن کمک می کند. علاوه بر این برای تقویت استخوان ها ضروری است ، بنابراین از پوکی استخوان جلوگیری می کند و به تعادل مواد مغذی ضروری بدن کمک می کند. ویتامین K و مواد معدنی موجود در گوجه ممکن است به کاهش خطرات خونریزی در کبد نیز کمک کند.

مصرف سرکه گوجه در دوران بارداری

به مادران باردار توصیه می شود مقدار زیادی گوجه بخورند تا احساس تهوع را از بین ببرد. گوجه و سرکه آن ممکن است اشتهای خانم های باردار را افزایش دهد و به آنها کمک کند تا از علائم تهوع صبحگاهی بهبود یابند. با اینحال قبل از مصرف مداوم سرکه گوجه فرنگی با پزشک خود مشورت کنید.

عوارض مصرف سرکه گوجه

این سرکه سرشار از خواص مختلف است و اگر به گوجه فرنگی حساسیت نداشته باشید مصرف متعادل آن  هیچ عوارض جانبی برای شما نخواهد داشت.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا