Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

آشنایی با مزایای عالی عرقیات گیاهی درمان جوش صورت

عرقیات گیاهی درمان جوش صورت همانطور که از نام آن پیداست برای درمان آکنه مورد استفاده قرار می گیرد. عرقیات گیاهی درمان جوش صورت در بین زنان محبوبیت بسیار زیادی دارد زیرا این عرقیات گیاهی علاوه بر درمان جوش های صورت خواص درمانی بسیار زیادی برای پوست به همراه دارند. عصاره و اسانس گیاهان طی عملیات خاص و توسط ابزار سنتی و صنعتی ، تقطیر می شوند و عرق حاصله را عرقیات گیاهی می گویند.

در مجموع می توان گفت که مصرف عرقیات گیاهی باعث تقویت سیستم ایمنی بدن ، تنظیم سیستم گوارشی و احساس آرامش و بسیاری دیگر از فواید برای فرد مصرف کننده ، می شود. حال قصد داریم عرقیاتی که برای رفع جوش های صورت مفید هستند را در این مقاله از نشریه جهان شیمی فیزیک به شما  معرفی کنیم ، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید .

آکنه یا جوش چیست؟

آکنه یا جوش ، نوعی اختلال در فولیکول های مو و غدد چربی (sebaceous glands) است. غدد چربی برای مرطوب نگه داشتن پوست ، چربی (sebum) ترشح می کنند. وقتی این غدد مسدود شود منجر به ایجاد جوش و کیست شود.

آکنه یک بیماری بسیار شایع است. افراد در هر نژاد و سنی دچار آکنه یا جوش می شوند. در حقیقت ، بیشتر افراد در ایالات متحده بین ۱۱ تا ۳۰ سال تحت تأثیر آن قرار خواهند گرفت ، حتی افراد ۴۰ تا ۵۰ ساله نیز ممکن است دچار آکنه شوند. با این حال ، آکنه اغلب در دوران بلوغ شروع می شود زیرا هورمون های جنسی مردانه (androgens ) در دختران و پسران افزایش می یابد و همین امر باعث می شود ، غدد چربی سبوم بیشتری تولید کنند.

به طور معمول سبوم تولید شده از طریق فولیکول های مو به پوست منتقل می شود. با این حال ، سلول های پوستی می توانند فولیکول ها را بهم متصل کنند و این می تواند سبوم را مسدود کند. وقتی فولیکول ها متصل می شوند ، باکتری های پوستی در داخل فولیکول ها رشد می کنند ، سپس التهاب و جوش ایجاد می شود.

متداول ترین انواع جوش ها عبارتند از:

  • جوش های سر سفید (closed comedones): این جوش ها دارای یک قسمت کوچک چرکی سفید رنگ هستند.
  • جوش های سرسیاه (open comedones): این جوش ها دارای یک دهانه کوچک و سیاه رنگ در قسمت بالایی خود هستند. اگرچه این جوش ها سیاه رنگ می باشند ، اما رنگ آن از آلودگی نیست. این رنگ از فرآیند اکسیداسیون سبوم تولید می شود ، که در معرض هوا قرار می گیرد.
  • پاپول ( Papules ): این زائده های پوستی ، کوچک و لطیف صورتی رنگی می باشد.
  • جوش های چرکی: جوش هایی که در قسمت بالای خود چرک دارند و در قسمت زیر ضایعه قرمز هستند. این ویژگی های آکنه التهابی است.
  • غده ها : این جوش ها سفت ، بزرگ و دردناک هستند  که در اعماق پوست ایجاد می شوند.
  • کیست: جوش های چرکی ، عمیق و دردناک است که اغلب منجر به ایجاد زخم می شوند.
آشنایی با مزایای عالی عرقیات گیاهی درمان جوش صورت
آشنایی با مزایای عالی عرقیات گیاهی درمان جوش صورت

چه عواملی باعث ایجاد آکنه یا جوش می شوند؟

افزایش سطح هورمون ها در دوران بلوغ ممکن است ، باعث ایجاد آکنه یا جوش شود. همچنین ، آکنه اغلب ارثی می باشد. سایر دلایل ایجاد جوش یا آکنه ، عبارتند از :

  • سطح هورمون ها که در طول چرخه قاعدگی زنان تغییر می کند
  • تغییرات هورمون ها در دوران بارداری
  • شروع یا قطع قرص های جلوگیری از بارداری
  • داروهای خاص (مانند کورتیکواستروئیدها ، لیتیوم و باربیتورات ها)
  • استفاده از روغن پوست سر ، مواد معدنی یا روغن پخت و پز و برخی از مواد آرایشی خاص
  • رژیم غذایی نیز ممکن است ، در ایجاد آکنه یا جوش نقش داشته باشد

فشردن جوش ها یا مالیدن بیش از حد پوست ، می تواند باعث بدتر شدن آکنه یا جوش شود. همچنین ممکن است پوست با اصطکاک یا فشار کلاه ایمنی ، کوله پشتی یا یقه های تنگ نیز تحریک شود. آلودگی یا رطوبت نیز می تواند باعث تحریک پوست شود.

انواع عرقیات گیاهی درمان جوش صورت

عرق گیاهی گلاب :

گلبرگ های گل محمدی عطر و رایحه بسیار دلپذیری دارند و دارای خواص درمانی بسیار زیادی برای سلامتی هستند. با قرار دادن گل برگ ها و مقداری آب درون دستگاه عرق گیری ، عملیات تقطیر رخ می دهد و اسانس و عرق این گلبرگ ها حاصل می شود ، که به آنها گلاب می گویند.

گلاب هم خواص درمانی دارد و هم برای خوش طعم کردن مواد غذایی در آشپزی استفاده می شود. یکی دیگر از خواص درمانی گلاب ، در زمینه پوستی و درمان جوش های صورت می باشد.

برای استفاده از گلاب باید پنبه را با آن آغشته کنید و به صورت بمالید و مدت زمانی را اجازه دهید ، تا بر روی پوست  باقی بماند ، این عمل باعث می شود که منافذ پوست بسته شوند. از خواص دیگر این عرق گیاهی ، می توان به خاصیت آنتی اکسیدانی آن اشاره کرد  که موجب برطرف شدن سرخی پوست می گردد.

عرق گیاهی بابونه :

بابونه گیاهی  آرامش بخش و دارای گل های به رنگ سفید می باشد. این گل رایحه و عطر منحصر به فردی دارد و برای اینکه به راحتی و همیشه در دسترس همگان قرار گیرد ، از این گیاه عرق تهیه شده است . عرق حاصله نیز حاوی تمام ویتامین ها و خواص دارویی این گیاه می باشد.

عرق بابونه خاصیت نرم کنندگی دارد و برای رفع جوش های صورت  و مشکلات پوستی ( اگزما، خشکی ) نیز بسیار مفید و موثر می باشد و می تواند پوست را  نرم کند. حتی از خواص  دیگر این عرق گیاهی ، می توان به خاصیت ضد حساسیت و ضدالتهابی بودن آن اشاره کرد.

آنتی‌ اکسیدان‌ ها و مواد معدنی موجود در گیاه وعرق بابونه ، آن را به عنوان یک محصول طبیعی و گیاهی موثر برای درمان جوش های صورت تبدیل کرده است. حتی می توان گفت ، اسانس های روغنی موجود در این گیاه به داخل منافذ پوست نفوذ می کنند . تمیز کردن و پاک کردن پوست با این عرق گیاهی ، می تواند باعث کاهش جوش های پوست شما شود.

آشنایی با مزایای عالی عرقیات گیاهی درمان جوش صورت
آشنایی با مزایای عالی عرقیات گیاهی درمان جوش صورت

عرق گیاهی شاتره :

عرق گیاهی شاتره، عرقی با طبعی خنک می باشد و شامل ویتامین ها و مواد مفید برای سلامتی بدن می باشد. یکی از ویتامین هایی که این گیاه در خود دارد ، ویتامین C می باشد که  برای داشتن پوستی صاف و شاداب مورد نیاز است. این عرق گیاهی همچنین از جوش زدن صورت جلوگیری می کند.

بنابراین می توان گفت که عرق شاتره ، جزء عرقیات گیاهی محسوب می شود که برای رفع جوش های صورت بسیار مفید و موثر می باشد و برای اینکه پوستی شاداب و بدون جوش داشته باشید ، می توانید صورت خود را عرق شاتره شست وشو دهید و اجازه دهید که این عرق مدتی بر روی پوست شما باقی بماند ، تا اثرات خود را بر روی پوست شما بگذارد.

عرق گیاهی کاسنی :

کاسنی گیاهی با طبع سرد و خنک می باشد و عرق حاصله از این گیاه نیز دارای تمام خواص موجود در گیاه دارویی می باشد. جوش هایی که بر روی صورت نمایان می شوند ، ممکن است نشانگر بیماری یا مشکلاتی درون بدن باشند. با این وجود و در بیشتر مواقع جوش های صورت ، نشانگر مشکلاتی در کبد هستند و بهتر است با مصرف عرقیات خنکی همچون عرق گیاهی کاسنی ، سموم و مواد زائد در کبد و صفرا را از بدن دفع کرد. این عمل باعث جلوگیری از بوجود آمدن جوش ها بر روی صورت می شود.

عرق کاسنی یکی از متداول ترین عرقیاتی است  که برای درمان جوش های صورت و حتی جوش های زیر پوستی تجویز و پیشنهاد می شود.  برای رفع جوش های صورت ، می توانید این عرق را در بازه زمانی یک ماه و یا بیشتر مصرف کنید و شاهد تغییراتی در پوست صورت خود باشید و یا حتی می توانید روزانه صورت خود را با عرق گیاهی کاسنی برای گرفتن نتیجه بهتر شست و شو دهید.

عرق گیاهی بیدمشک :

عرق بیدمشک ، از جمله عرقیاتی است که به عنوان شربت نیز می تواند برای رفع عطش و تشنگی مورد استفاده قرار گیرد. این عرق گیاهی ، سرشار از مواد مغذی مورد نیاز برای بدن می باشد. حتی می توان از این گیاه برای درمان بیماری هایی همچون رفع جوش های صورت استفاده کرد. با مصرف این عرق گیاهی ، مواد معدنی و ویتامین های مورد نیاز به بدن می رسد و این مواد در داشتن پوستی صاف و شفاف به شما می تواند بسیار کمک کند.

این عرق گیاهی ، برای درمان و رفع جوش ها و التهابات پوستی می تواند بسیار مفید باشد. حتی پزشکان طب سنتی مصرف این گیاه را برای افرادی که دچار بیماری کبد چرب هستند ، بسیار مفید می دانند، زیرا گاهی مواقع جوش هایی که بر روی صورت بوجود می آیند ، می توانند ناشی از همین بیماری ها باشند.

عرق گیاهی یونجه :

یونجه گیاهی است که سرشار از پروتئین ها ، ویتامین ها و مواد مغذی بسیار زیادی می باشد. این گیاه غذای مورد علاقه حیوانات است و علاوه بر این که برای حیوانات مفید است ، عرق این گیاه نیز برای انسان ها ، فواید و خواص درمانی بسیار زیادی دارد. حتی عرق این گیاه می تواند در رفع جوش های صورت و سلامت پوست و درمان بیماری های دیگر بکار گرفته شود. عرق گیاهی یونجه باعث کاهش کلسترول  و چربی در خون می شود و این عمل خود باعث کاهش نمایان شدن جوش ها در صورت می گردد.

آشنایی با مزایای عالی عرقیات گیاهی درمان جوش صورت
آشنایی با مزایای عالی عرقیات گیاهی درمان جوش صورت

عرق گیاهی آویشن :

آویشن گیاهی است که به خاطر عطر و طعم خوش هم در آشپزی و هم در تولید دارو کاربرد دارد. این گیاه سرشار از مواد معدنی و ویتامین های مورد نیاز بدن می باشد. عرق بدست آمده از آویشن خواص بسیار زیادی همچون خاصیت ضد باکتریایی و ضد عفونی کنندگی دارد و قادر است خون را پاکسازی کند.

پاکسازی خون مانع التهاب و حتی ظاهر شدن جوش ها بر روی پوست می شود. پزشکان طب سنتی نیز مصرف این عرق را برای درمان و از بین بردن جوش های صورت تجویز و پیشنهاد می کنند. حتی می توانید صورت خود را نیز با عرق آویشن شست و شو دهید  تا پوستی  شاداب تر و شفاف تر داشته باشید.

عرق گیاهی اسطوخودوس :

اسطوخودوس گیاهی است که همگان آن را با تاثیر و خواص آرامش بخشی بسیار زیادی که دارد، می شناسند. یکی از خواص عرق گیاهی اسطوخودوس ، خاصیت ضد میکروبی آن است. همین عمل باعث می شود که از ورود میکروب ها و باکتری ها به داخل خون جلوگیری شود.

پوست انسان به دلیل داشتن منافذ زیاد می تواند تنفس کند و به همین دلیل باید به طور مرتب پاکسازی شود در غیر این صورت ، این منافذ مکانی برای تجمع چربی و آلودگی می شود و همین موضوع باعث ایجاد جوش ها بر روی صورت می گردد.عرق اسطوخودوس با خواص ضد میکروبی مانع از ایجاد اینگونه از جوش ها بر روی پوست می شود. شما می توانید با شست و شوی صورت با این عرق همواره پوستی تمیز و شفاف داشته باشید.

عرق گیاهی رازیانه :

رازیانه گیاهی است که از تمام اجزا آن همچون بذر، برگ و ساقه گیاه ، در مصارف دارویی استفاده می شود. نتایج و تحقیقات انجام شده ، نشان داده است که مصرف این عرق گیاهی برای زنان بسیار مفید بوده و باعث تنظیم هورمون های زنانه در آنها می گردد. اما از خواص دیگر  عرق گیاهی رازیانه می توان به پاکسازی و شادابی پوست و از همه مهم تر جلوگیری از ایجاد جوش ها بر روی پوست اشاره کرد.

عرق گیاهی نعناع :

نعناع گیاهی است که با برگ های سبز و طعمی کمی تند و معطر شناخته می شود ، حتی این تندی را نیز می توانید در عرق این گیاه حس کنید. عرق گیاهی نعناع سرشار از خواص درمانی همچون خاصیت ضد باکتری و اسید سالیسلیک می باشد که بهترین ترکیب برای رفع آکنه و از بین بردن جوش ها می باشد. حتی می توان گفت در این گیاه ویتامین هایی همچون ویتامین A  وجود دارد که می تواند میزان ترشح چربی ها در بدن را کاهش دهد و این عمل باعث می گردد که پوست تمیز و فاقد چربی باشد و جوش نزند.

برای اینکه همیشه پوستی تمیز و شاداب داشته باشید ، بهتر است که یک فنجان از عرق نعناع را به همراه آب بعد از وعده های غذایی مصرف کنید و حتی می توانید با این عرق گیاهی پوست خود را نیز شست و شو دهید.

در صورت تداوم جوش و آکنه پس از مصرف عرقیات گیاهی درمان جوش صورت حتما به پزشک مراجعه کنید تا با داروهای موجود از گسترش آکنه و آسیب دیدگی پوست شما جلوگیری کند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا