Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

عرق گیاهی به لیمو چیست و چه فوایدی برای سلامتی دارد؟

عرق گیاهی به لیمو دارای خواص بسیار زیادی برای بدن می باشد و یکی از بهترین داروهای گیاهی است که شما می توانید مورد استفاده قرار دهید. این گیاه خواص فوق‌ العاده ‌ای برای سلامتی دارد و به صورت گسترده از آن در طب سنتی استفاده می ‌شود. گیاه به لیمو بومی آمریکا است و رایحه ‌ای شبیه لیمو دارد و لمس برگ‌ های آن موجب پخش شدن بوی آن در محیط می ‌شود. گیاه به لیمو بوته کوچکی دارد و برگ‌ های آن ریز و به رنگ بنفش یا سفید می باشد و از آن به عنوان طعم دهنده در غذاها استفاده می ‌شود. برگ های این گیاه برای تهیه انواع سس و نوشیدنی نیز کاربرد دارد. گیاه به لیمو به صورت دمنوش، عرق گیاهی و روغن نیز استفاده می ‌شود.

عرق گیاهی به لیمو طبعی گرم و خشک دارد. این عرق گیاهی منبع غنی از آنتی ‌اکسیدان ‌های مفید برای بدن می باشد. تحقیقات جدید نشان داده‌ است، عرق گیاهی به لیمو می ‌تواند برای کاهش فشار خون موثر باشد. این عرق گیاهی طعم و عطر مطلوبی دارد و از خواص درمانی آن می ‌توان به درمان بسیاری از بیماری‌ ها مثل گلو درد، التهاب، چاقی و… اشاره کرد. در ادامه مقاله در نشریه جهان شیمی فیزیک توضیحات بیشتری در این رابطه ارائه می گردد لطفا همراه ما باشید.

گیاه به لیمو (Lemon Beebrush)

اگرچه گیاه به لیمو بومی آمریکای جنوبی است اما به دلیل اثرات دارویی و ویژگی های دارویی قوی به عنوان یک افزودنی غذایی، تا حد زیادی به یک گیاه در دسترس جهانی تبدیل شده است. این گیاه از نظر علمی به عنوان Aloysia citrodora شناخته می شود و دارای بوته ای سرسبز می باشد که دارای رایحه قوی لیمو است و با لمس یا فشرده شدن برگ ها و گل ها این رایحه بیشتر می شود. درختچه آن می تواند ۲-۳ متر ارتفاع داشته باشد و گل های بنفش و سفید رنگ کوچکی دارد. از این گیاه به عنوان یک عرق گیاهی در طب سنتی بسیار استفاده می شود.

عرق گیاهی به لیمو، هنگام استخراج از گیاه شامل غلظت بالایی از قدرتمندترین آنتی اکسیدان های مفید برای بدن از جمله ورباسکوزید، نرول، ژرانیول و سیترال می باشد. رایج ترین کاربرد گیاه به لیمو، به عنوان چای گیاهی می باشد .

عرق گیاهی به لیمو چیست و چه فوایدی برای سلامتی دارد؟
عرق گیاهی به لیمو چیست و چه فوایدی برای سلامتی دارد؟

فواید عرق گیاهی به لیمو برای سلامتی

 

به کاهش وزن کمک می کند

عرق گیاهی به لیمو همانند چای سبز دارای ترکیباتی است که می تواند برای کاهش وزن مفید باشد. این عرق گیاهی فقط ۲ کالری انرژی برای بدن دارد و به دلیل داشتن ترکیبات ارگانیک، اشتها را کاهش می دهد، در نتیجه از خوردن میان وعده ها و به خطر انداختن رژیم غذایی شما جلوگیری می کند. یک مطالعه نشان داده است که به دلیل تاثیرات این عرق گیاهی بر هورمون های خاصی در بدن ( گرلین و پپتید مانند گلوکاگون ) که اشتها را کنترل می کنند، می تواند به کاهش اشتها کمک کند.

ماهیچه ها را تقویت می کند

تحقیقات نشان داده است که خواص آنتی اکسیدانی بالای عرق گیاهی به لیمو، آسیب های عضلانی را در حین ورزش کاهش می دهد، بدون این که مانع رشد توده عضلانی اضافی بدن و افزایش استقامت شود. این امر باعث می شود که عرق گیاهی به لیمو، بهترین نوشیدنی قبل یا بعد از تمرین باشد.

ممکن است التهاب را کاهش دهد

آرتروز و صدمات می توانند مفاصل و تحرک ما را تحت تاثیر قرار دهند و عملکردهای آنها را کاهش دهند. با افزایش سن یا هنگام آسیب دیدگی مفاصل عملکرد مناسب خود را از دست می دهند، در نتیجه تحرک به سختی انجام می شود. گیاه به لیمو و عرق می تواند با کاهش درد مفاصل و بهبود سریع تر آسیب های وارد شده به تحرک مفاصل کمک کند. این خواص درمانی در درجه اول به دلیل سطح چشمگیر آنتی اکسیدان ها و ترکیبات ضد التهابی در این عرق گیاهی می باشد. مطالعه انجام شده در این رابطه نشان داده است که پس از ۹ هفته درمان با این عرق گیاهی همراه  با مصرف امگا ۳، افراد کاهش قابل توجه  درد و سفتی و همچنین بهبود عملکرد بدنی را تجربه کردند.

بی خوابی را درمان می کند

بی خوابی یک اختلال خواب نسبتاً شایع است که تقریباً در ۳۰ درصد از جمعیت جهان مشاهده می شود. ۱۰ درصد دیگر از افراد نیز علائم اختلال عملکرد روزانه را مطابق با تشخیص بی خوابی تجربه می کنند. در یک مطالعه انجام شده درباره عرق گیاهی به لیمو بر روی ۱۰۰ شرکت کننده مبتلا به بی خوابی نشان داده است که مصرف این عرق گیاهی یک ساعت قبل از خواب می تواند در درمان بی خوابی بسیار مفید باشد.

عرق گیاهی به لیمو چیست و چه فوایدی برای سلامتی دارد؟
عرق گیاهی به لیمو چیست و چه فوایدی برای سلامتی دارد؟

ممکن است باعث سلامت پوست شود

عرق گیاهی به لیمو منبع غنی از آنتی اکسیدان های مفید برای بدن است که مهمترین آنها ورباسکوزید است که دارای خواص ضد التهابی است. این آنتی اکسیدان می تواند، التهابات موجود در پوست را کاهش دهد و ترکیبی از ورباسکوزید و لوتئولین ۷-دیگلوکورونید، می تواند از پوست در برابر اشعه ماوراء بنفش و پیری محافظت می کند.

سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند

استرس اکسیداتیو نتیجه فعالیت رادیکال های آزاد و حضور آنها در سراسر اندام بدن ما می باشد که باعث حواس پرتی سیستم ایمنی بدن از جهش سلولی و بیماری های مزمن در بدن می شود. تحقیقات نشان داده است که عرق گیاهی به لیمو، به کاهش سطح استرس اکسیداتیو و سلامت عمومی بدن کمک می کند، این امر با افزایش فعالیت آنزیم های آنتی اکسیدان در بدن نشان داده می شود .

به تقویت سیستم گوارشی کمک می کند

از عرق گیاهی به لیمو در طب سنتی برای بهبود مشکلات معده و سوء هاضمه استفاده می شود. این داروی گیاهی ممکن است دارای ویژگی های ضد اسپاسم نیز باشد که می تواند به آرامش معده و رفع گرفتگی و نفخ، که می تواند منجر به ناراحتی و مشکلات گوارشی شود، کمک کند. همانطور که قبلاً ذکر شد، این عرق گیاهی با تأثیر بر هورمون های خاصی که اشتها را کنترل می کنند، به تنظیم اشتها کمک کرده و باعث جلوگیری از ناراحتی های ناشی از پرخوری می شود.

ممکن است تب ها را کاهش دهد

پزشکان طب سنتی، از گیاه به لیمو و عرق آن به عنوان داروی دیافورتیک استفاده می کنند به این معنی که تعرق در بدن را تحریک می کند. بنابراین این عرق گیاهی برای از بین بردن تب و تسریع درمان و بهبود بیماری های التهابی مورد استفاده قرار می گیرد.

عرق گیاهی به لیمو چیست و چه فوایدی برای سلامتی دارد؟
عرق گیاهی به لیمو چیست و چه فوایدی برای سلامتی دارد؟

ممکن است اضطراب را کاهش دهد

ترکیبات آنتی اکسیدانی موجود در این عرق گیاهی، به ایجاد تعادل هورمونی در بدن بسیار کمک کند. در حالی که این تاثیر چشمگیر نمی باشد ولی به عنوان یک نوشیدنی آرام بخش نیز مورد استفاده قرار می گیرد و برای افرادی که از ناراحتی های عصبی یا استرس مزمن رنج می برند، تجویز می شود، زیرا می تواند ذهن را راحت کرده و بدن را آرام کند.

به درمان احتقان کمک می کند

آخرین ویژگی مفید گیاه به لیمو و عرق آن، خاصیت خلط آوری آن می باشد. مصرف این عرق گیاهی، می تواند باعث باز شدن دستگاه تنفسی شده و به رفع خلط و مخاط در آن سیستم کمک کند . بلغم می تواند محل پرورش باکتری ها و سایر عوامل بیماری زا در بدن باشد، بنابراین مصرف این عرق گیاهی می تواند به دفع این مواد ناخواسته کمک کند.

عوارض جانبی مصرف عرق گیاهی به لیمو

عرق گیاهی به لیمو خواص بسیار زیادی برای بدن دارد و در صورت استفاده مناسب از آن هیچ گونه عوارض جانبی برای مصرف کننده نخواهد داشت، اما اگر در مصرف این عرق گیاهی زیاده روی شود ممکن است عوارض جانبی برای سلامتی داشته باشد. برخی از عوارض جانبی مصرف این عرق گیاهی عبارتند از :

استفاده موضعی از آن ممکن است در نادرترین موارد منجر به سوزش پوست (درماتیت) شود. برخی دیگر پس از نوشیدن این عرق گیاهی واکنش های آلرژیک را تجربه کرده اند.

افرادی که دارای اختلالات کلیوی هستند، باید به طور کلی از مصرف این عرق گیاهی اجتناب کنند، زیرا می تواند علائم بیماری آنها را افزایش دهد. اگر هر یک از موارد فوق را در اثر مصرف این عرق گیاهی تجربه کردید، بسیار مهم است که فورا با پزشک خود مشورت کنید.

آیا مصرف عرق گیاهی به لیمو در دوران بارداری بی خطر است

بهتر است قبل از مصرف هرگونه عرقیات گیاهی در دوران بارداری، با پزشک خود مشورت کنید . برخی از عرقیات گیاهی، از جمله عرق گیاهی شیرین بیان می تواند عوارض نامطلوبی را برای مادران باردار ایجاد کند. در صورت مصرف مناسب این عرق گیاهی در دوران بارداری، هیچ گونه عوارضی برای مادر و نوزاد نخواهد داشت. مواد مغذی موجود در این عرق گیاهی می تواند در دوران بارداری به زنان باردار بسیار کمک کرده و سلامت عمومی آنها را افزایش دهد.

خواص عرق به لیمو

عرق به لیمو خواص بسیار زیادی برای سلامتی دارد. این عرق گیاهی حاوی ترکیبات بسیار مفیدی است. یکی از خواص شناخته شده عرق به لیمو، خاصیت ضد التهابی و آرامش بخشی آن است. برخی از مهمترین خواص عرق گیاهی به لیمو شامل تقویت سیستم گوارشی بدن، تقویت عضلات، کاهش استرس و اضطراب، تقویت سیستم ایمنی بدن، کاهش وزن و تقویت حافظه است. شما می توانید با استفاده مناسب از این عرق گیاهی از خواص بسیار زیاد آن بهرمند شوید. توصیه می شود از مصرف بیش از حد عرق به لیمو خودداری کنید.

خواص دمنوش به لیمو

خواص درمانی دمنوش به لیمو بسیار زیاد است. مصرف این دمنوش گیاهی برای درمان مشکلات قلبی بسیار توصیه می شود. دمنوش به لیمو تپش قلب را بهبود می بخشد و باعث تقویت عملکرد قلب می شود. خواص دیگر این دمنوش گیاهی، تقویت سلامت پوست، تقویت عملکرد سیستم گوارش، جلوگیری از بروز التهابات پوستی، کاهش وزن، سم زدایی از بدن و تقویت سیستم ایمنی بدن است.

دمنوش به لیمو به دلیل داشتن ترکیبات فنولی، غنی از آنتی اکسیدان است. آنتی اکسیدان های موجود در این دمنوش گیاهی، با رادیکال های آزاد موجود در بدن مبارزه کرده و از بروز استرس اکسیداتیو جلوگیری می کند. استرس اکسیداتیو یکی از عوامل خطر بروز بسیاری از مشکلات سلامتی است. با مصرف منظم این دمنوش گیاهی، می توانید از بروز این مشکلات جلوگیری کنید.

خواص به لیمو برای اعصاب

یکی از خواص عرق به لیمو، خاصیت آرامش بخشی آن است. این عرق گیاهی به دلیل داشتن ترکیبات مفید، باعث تعادل هورمونی در بدن شده و اضطراب را کاهش می دهد. در طب سنتی مصرف به لیمو به صورت دمنوش و عرق گیاهی، برای کسانی که مشکلات عصبی دارند بسیار توصیه می شود.

طریقه مصرف عرق به لیمو

شما می توانید عرق به لیمو را قبل یا بعد از صرف وعده های غذایی به میزان یک استکان مصرف کنید. شما همچنین می توانید این عرق گیاهی را برای خوابی آرام، آخر شب نیم ساعت قبل از خواب نیز استفاده کنید.

بخور به لیمو

بخور به لیمو فواید بسیار زیادی برای سلامتی دارد. شما می توانید برای بهبود مشکلاتی تنفسی از بخور به لیمو استفاده کنید. این گیاه به دلیل داشتن خاصیت آرامش بخشی، برای بهبود مشکلات عصبی نیز کارایی دارد. شما همچنین از این بخور می توانید برای تقویت سلامت پوست خود نیز استفاده کنید.

طبع عرق به لیمو

طبع عرق به لیمو گرم و خشک است. افراد گرم مزاج هنگام استفاده از عرق به لیمو باید بسیار دقت داشته باشند و از مصرف بیش از حد آن، شدیدا اجتناب کنند.

عرق به برای چی خوبه

عرق به لیمو فواید بسیار زیادی دارد. شما می توانید از این عرق گیاهی برای کاهش وزن، کاهش التهابات بدن، تقویت عضلات، کمک به هضم غذا، درمان احتقان، کاهش استرس و کاهش تب استفاده کنید. این عرق گیاهی حاوی ویتامین، مواد معدنی و مواد مغذی بسیار مفیدی برای سلامتی است. با مصرف در حد اعتدال عرق به لیمو، می توانید از تمام فواید آن بهرمند شوید.

خواص شربت به لیمو

گیاه به لیمو به دلیل خواص درمانی بسیار زیاد، به صورت عرق گیاهی، دمنوش و شربت استفاده می شود. گیاه به لیمو در طب سنتی به دلیل غنی بودن از آنتی اکسیدان به عنوان یک گیاه دارویی شناخته می شود. شما در فصل تابستان می توانید از به لیمو، به صورت شربت استفاده کنید. شربت به لیمو به دلیل داشتن ویتامین های گروه B، ویتامین C، ویتامین E و مواد معدنی مفید مانند کلسیم، منیزیم، سدیم، فیبر و بسیاری دیگر از ترکیبات برای سلامتی بسیار مفید است.

مصرف شربت به لیمو باعث تقویت عملکرد قلب و تقویت سیستم ایمنی بدن می شود. مصرف این شربت در فصل تابستان باعث بهبود مشکلات گوارشی می شود و از بروز مشکلاتی مانند نفخ و یبوست جلوگیری می کند. شما از این شربت می توانید برای کنترل استرس و اضطراب نیز استفاده کنید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا