Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
علوم پایهعمومی

انواع شرکت های مواد آزمایشگاهی در ایران و کشورهای خارجی

شرکت های مواد آزمایشگاهی، شرکت هایی هستند که مواد شیمیایی آزمایشگاهی مورد نیاز برای کارهای تحقیقاتی و آزمایشگاهی را در اختیار محققان و دانشمندان قرار می دهند. این شرکت ها به سه دسته تقسیم می شوند. دسته اول شرکت هایی هستند که هم به تولید مواد آزمایشگاهی و هم فروش این مواد می پردازند. دسته دوم به شرکت هایی تعلق دارد که فقط به تولید مواد آزمایشگاهی اکتفا می کنند. در نهایت دسته سوم شرکت هایی هستند که به عنوان نماینده فروش این مواد از تولید کننده های داخلی و تولید کننده های خارجی با برندهای معتبر می باشند. در این مقاله نشریه جهان شیمی فیزیک به معرفی برخی از این شرکت های داخلی و خارجی می پردازیم.

فهرست مطالب :

۱- مواد آزمایشگاهی چیست؟

۲- شرکت های مواد آزمایشگاهی

۳- شرکت های مواد آزمایشگاهی ایرانی

۱-۳- صنایع شیمیایی خوش گروپ

۲-۳- صنایع شیمیایی فسفات تجارت ایرانیان (phtir)

۳-۳- نداشیمی

۴-۳- شرکت تولیدی مواد شیمیایی ایران

۵-۳- شرکت مینا تجهیز آریا

۶-۳- صنایع شیمیایی علمی سازان پاسارگاد با برند کانگورو

۷-۳- صنایع شیمیایی مهباد مهر تجارت

۸-۳- صنایع شیمیایی حلال پویان

۹-۳- صنایع شیمیایی توسعه آلکامید

۴- برترین شرکت های مواد آزمایشگاهی و شیمیایی دنیا

۵- مهم ترین کشورهای تولید مواد شیمیایی آزمایشگاهی

۱- مواد آزمایشگاهی چیست؟

مواد آزمایشگاهی به موادی گفته می شود که در محیط آزمایشگاه و با استفاده از وسایل و تجهیزاتی که در آزمایشگاه وجود دارد، برای انجام واکنش های شیمیایی و یا تجزیه و آنالیز مواد دیگر مورد استفاده قرار می گیرد. این مواد شیمیایی اصلی ترین موادی هستند که در آزمایشگاه ها استفاده می شوند. مواد آزمایشگاهی با وزن و حجم های مختلف و با درجات خلوص متفاوت، با توجه به نوع کاربردشان، تولید و عرضه می شوند. این مواد اول این که می توانند در آزمایشگاه تحقیقاتی و یا برای کنترل کیفیت و استاندارد مورد استفاده قرار گیرند و ثانیا این که از این مواد در صنایع دیگری چون داروسازی، ساخت چسب و رنگ، صنایع نفت و گاز، منابع طبیعی و محیط زیست و موارد دیگر استفاده می شود.

مواد آزمایشگاهی چیست؟
مواد آزمایشگاهی چیست؟

نکته :

اتانول (حلال فرار و بیرنگ)، سولفوریک اسید (مایع روغنی و غلیظ که به عنوان اسید قوی در آزمایشگاه و هضم مواد زاید استفاده می شود)، سود یا سدیم هیدروکسید (پودر سفید و گرانولی با خاصیت قلیایی)، متانول (الکل بیرنگ با نقش حلالی)، ید (جامد بنفش رنگ با نقش معرف)، سدیم کربنات (پودر سفید رنگ و قابل استفاده برای از بین بردن سختی آب)، پتاسیم یدید (جامد سفیدرنگ با نقش از بین بردن رادیکال ها) و … نمونه کوچکی از موادی هستند که در آزمایشگاه ها استفاده می شوند.

۲- شرکت های مواد آزمایشگاهی :

تهیه مواد آزمایشگاهی از طریق شرکت های معتبر که در داخل ایران و یا خارج از کشور به عرضه این مواد می پردازند، صورت می گیرد. این شرکت ها به سه دسته تولید کننده و عرضه کننده مواد آزمایشگاهی، فقط تولید کننده مواد آزمایشگاهی و دسته آخر فقط فروشنده و عرضه کننده این مواد تقسیم می شوند. در اینجا به معرفی برخی شرکت های داخلی و خارجی پرداخته می شود.

۳- شرکت های مواد آزمایشگاهی ایرانی :

شرکت های مواد آزمایشگاهی ایرانی
شرکت های مواد آزمایشگاهی ایرانی

۱-۳- صنایع شیمیایی خوش گروپ :

صنایع شیمیایی خوش گروپ مجوز فعالیت خود را در سال ۱۳۹۳ و برای واردات مواد اولیه شیمیایی، آرایشی و بهداشتی، دارویی و غذایی اخذ کرده است. این شرکت از سه زیرمجموعه خوش شیمی فارمد، هرمس شیمی فارمد و خوش شیمی تجارت تشکیل شده است. تمام محصولاتی که از طریق این شرکت ارائه می شود توسط سازمان غذا و دارو تأیید شده است. این شرکت با شرکت های مهم خارجی چون Roquette فرانسه، KLK مالزی، SKC کره جنوبی، Iffco مالزی، San Fu تایوان و … همکاری و فعالیت دارد.

۲-۳- صنایع شیمیایی فسفات تجارت ایرانیان (phtir) :

این شرکت که در سال ۱۳۹۵ تأسیس شده، به واردات، صادرات و فعالیت های بازرگانی می پردازد. از فعالیت های اصلی این شرکت تأمین مواد اولیه صنایع غذایی، دارویی و شیمیایی می باشد.

۳-۳- نداشیمی :

این شرکت به عنوان بزرگترین مرکز فروش مواد آزمایشگاهی در ایران که تأسیس آن به ۱۵ سال پیش برمی گردد، بیشتر مواد شیمیایی مورد نیاز مراکز تحقیقاتی و آزمایشگاهی را برای محققان و دانشجویان فراهم می کند.

۴-۳- شرکت تولیدی مواد شیمیایی ایران :

شرکت تولیدی مواد شیمیایی ایران بعد از تأسیس در سال ۱۳۵۴ فقط توانایی تولید ضد یخ، متانول و گلیکول را داشت. اما به دلیل داشتن تجهیزات و امکانات فراوان کم کم موفق به تولید محصولات متنوع دیگر شد. از محصولاتی که امروزه توسط این شرکت تولید و عرضه می شود می توان به هگزان صنعتی، هگزان بهداشتی، اترهای نفتی، هپتان صنعتی، نفت بی بو، حلال های آروماتیکی، مونو اتیلن گلیکول و موارد بسیاری دیگر اشاره کرد.

۵-۳- شرکت مینا تجهیز آریا :

یکی دیگر از شرکت هایی که به عنوان وارد کننده مواد آزمایشگاهی در ایران فعالیت دارد، شرکت مینا تجهیز آریاست. مواد شیمیایی آزمایشگاهی، تجهیزات آزمایشگاهی، حلال های شیمیایی و مواد شیمیایی صنعتی از جمله ی مواد ارائه شده توسط این شرکت می باشد. این شرکت نمایندگی فروش مواد آزمایشگاهی مرک را در تهران دارد. از نمونه های مواد آزمایشگاهی با برند مرک که در این شرکت عرضه می شود می توان به آب اکسیژنه، آکریل آمید، بوتیل آکریلات، بوتیل متا آکریلات، انواع اسید کلرواستیک اسید و… اشاره کرد.

۶-۳- صنایع شیمیایی علمی سازان پاسارگاد با برند کانگورو :

این شرکت به عنوان یک شرکت تولیدی در سال ۱۳۸۶ تأسیس شد. در ابتدا این شرکت به تولید مواد اولیه پلیمری و شیمیایی برای کارخانجات مختلفی چون پتروشیمی و نفت و گاز مشغول بود، اما وقتی مجوز نمایندگی شرکت السایا استرالیا را در سال ۲۰۱۴ گرفت، توانست در زمینه واردات این مواد نیز فعالیت کند. این شرکت نقش مهمی در تأمین مواد اولیه برای تولید دارد.

۷-۳- صنایع شیمیایی مهباد مهر تجارت :

این شرکت فعالیت خود را در سال ۱۳۹۰ آغاز کرده و زمینه فعالیت آن منحصرا مواد شیمیایی بوده و در زمینه واردات و صادرات این مواد فعالیت دارد. بیشتر مواد وارداتی این شرکت از کشورهایی چون ژاپن، چین، کره جنوبی، آلمان، اسپانیا، بلژیک، آفریقای جنوبی و کشورهای دیگر می باشد.

۸-۳- صنایع شیمیایی حلال پویان :

صنایع شیمیایی حلال پویان در اراک در سال ۱۳۷۶ برای تولید استرهای خطی تأسیس شد. ظرفیت تولید سالانه بوتیل استات در این شرکت در حال حاضر به ۱۳۵۰۰ تن می رسد و به عنوان اولین تولید کننده اورتان بوتیل استات در ایران می باشد. محصولات این شرکت با کیفیت برتر و مطابق با استانداردهای بین المللی قابل عرضه در بازارهای داخلی و خارجی می باشد.

۹-۳- صنایع شیمیایی توسعه آلکامید :

شرکت صنایع شیمیایی توسعه آلکامید در استان مرکزی (شازند) با هدف تولید استرهای پرمصرف در سال ۱۳۹۴ تأسیس شد. این شرکت در کشورهای چین، انگلستان و امارات متحده عربی دارای چندین شرکت بوده و می تواند مواد و حلال های شیمیایی و همچنین تجهیزات آزمایشگاهی را با بهترین کیفیت و مطابق با استانداردهای بین المللی ارائه دهد.

۴- برترین شرکت های مواد آزمایشگاهی و شیمیایی دنیا :

۲۴۹ کشور برتر دنیا در آمریکا، اروپا، آسیا، خاورمیانه، آمریکای لاتین و افریقا در گزارشی توسط ICIS، بر اساس میزان میزان فروش سالیانه، تنوع محصولات، پراکندگی در جهان و ارائه خدمات، در سال ۲۰۱۸ رتبه بندی شده اند. ده شرکت برتر به ترتیب Brenntag آلمان، Univar Solutions آمریکا، TRICON Energy آمریکا، Helm آلمان، IMCD هلند، Plastics Sinochem چین، AZELIS لوکزامبورگ، EEIG Pluschem ایرلند، Biesterfeld آلمان و Holding Stockmeier آلمان می باشند. ۵۸ کشور در این رتبه بندی متعلق به کشورهای اروپایی با بالاترین میزان می باشد.

برترین شرکت های مواد آزمایشگاهی و شیمیایی در دنیا
برترین شرکت های مواد آزمایشگاهی و شیمیایی در دنیا

در بین صد کشور برتر دنیا، آلمان با ۱۹ شرکت، آمریکا با ۱۹ شرکت، سوئیس با ۷ شرکت و هلند و بلژیک با ۵ شرکت، بیشترین تعداد را دارند. در رتبه بندی در بین صد کشور، ترکیه، لبنان و قبرس و بسیاری کشورهای دیگر با داشتن یک یا دو شرکت، در این رتبه بندی قرار می گیرند. اما متأسفانه ایران هیچ جایگاهی در این رده بندی ندارد. جایگاه صدم متعلق به شرکت URAI ایتالیا با فروش ۱۳۴,۶ میلیون دلار در سال ۲۰۱۸ می باشد.

۵- مهم ترین کشورهای تولید مواد شیمیایی آزمایشگاهی :

چون پایه و اساس صنایع شیمیایی علم و فناوری می باشد، این صنعت در کشورهای توسعه یافته بسیار حائز اهمیت می باشد. بیشتر این کشورهای پیشرفته هستند که تولید کننده مواد آزمایشگاهی با برندهای مختلف هستند. اما امروزه در کشورهای در حال توسعه نیز برخی از این مواد شیمیایی تولید می شود. اما بیشتر شرکت های مواد آزمایشگاهی چند ملیتی می باشند. کشورهای آمریکا، آلمان، چین، روسیه، ژاپن، فرانسه، هند، برزیل، ایتالیا، لهستان، بلژیک، انگلیس و… از بزرگترین و مهمترین شرکت های مواد آزمایشگاهی در دنیا هستند.

مهم ترین کشورهای تولید مواد شیمیایی آزمایشگاهی
مهم ترین کشورهای تولید مواد شیمیایی آزمایشگاهی

آمریکا :

۳۰ تا ۳۵ درصد اسید نیتریک، کاستیک سودا و خاکستر سودای دنیا در آمریکا که به عنوان مهمترین کشور در تولید مواد شیمیایی است، تولید می شود. آمریکا در این زمینه از تمام کشورهای دنیا جلوتر می باشد و همچنین دومین رتبه را در تولید سولفوریک اسید دارد. توسعه علم و فناوری، قابل دسترس بودن مواد اولیه و رتبه بالا در توسعه صنعتی از عواملی است که باعث این چنینی پیشرفتی در این کشور شده است.

آلمان :

در کشور آلمان در سال ۱۸۸۶، شروع توسعه صنایع شیمیایی با صنعت رنگ آمیزی و پتاسیم آغاز شد. این کشور نیز مانند آمریکا از کشورهای پیشرو در این صنعت می باشد. ثبات اقتصادی، قابل دسترس بودن مواد اولیه ای چون گوگرد، نمک، پتاس و …، بازار پیشرفته و بزرگ، صنایع حرارتی بهینه، سرمایه گذاری شرکت های چند ملیتی و موارد دیگر، از عواملی هستند که باعث پیش قدمی آلمان در این صنعت شده است. طوری که بسیاری از شرکت های داخلی در تلاشند تا نمایندگی فروش مواد شرکت های این کشور را داشته باشند. از شرکت های مهم این کشور شرکت مرک می باشد.

روسیه :

منطقه مسکو، سن پترزبورگ، اورال، سیبری و خاوردور در روسیه مناطقی هستند که در زمینه تولید مواد شیمیایی آزمایشگاهی بسیار پیشرفته می باشند.

چین :

صنایع شیمیایی در چین از سال ۱۹۵۰ به یکباره رشد چشمگیری داشته به طوریکه امروزه نه فقط در آسیا بلکه در تمام دنیا به عنوان تولید کننده پیشرو در صنایع شیمیایی شناخته شده است. کشور چین در صادرات مواد آزمایشگاهی و شیمیایی به تمام کشورهای دنیا، نقش مهم و اصلی را در این عرصه دارد. در کشور چین به تولید نیتریک اسید، هیدروکلریک اسید، سولفوریک اسید، کاستیک سودا و خاکستر سودا به میزان قابل توجهی اهمیت داده شده است.

ژاپن :

بعد از جنگ جهانی اول بود که فعالیت های کشور ژاپن در زمینه تولید مواد شیمیایی آغاز شد و در مدت کوتاه پیشرفت چشمگیری داشت. هر چند این صنعت در جنگ جهانی دوم دچار خسارات زیادی شد ولی باز هم دوباره با پیشرفت بیشتر از قبل از جنگ، به فعالیت خود ادامه داد. در مواد شیمیایی و آزمایشگاهی تولید شده در کشور ژاپن مزایای زیادی وجود دارد و همین دلیل تمایل زیاد بسیاری از شرکت ها به فروش محصولات این کشور می باشد.

انگلیس، ایتالیا و فرانسه :

در مناطق مختلفی از انگلیس مانند لندن، اسکاتلند و… پیشرفت صنایع شیمیایی دیده می شود. در تولید مواد شیمیایی سبک و سنگین، ایتالیا به دلایل مختلفی چون وجود مقدار زیاد مواد اولیه و سیستم حمل و نقل خوب، پیشرفت زیادی دارد. فرانسه نیز به دلیل داشتن ذخیره زغال سنگ فراوان، داشتن زیر ساخت های صنعتی قوی و داشتن مواد اولیه ای چون نمک، پتاس و سنگ آهک در زمره بهترین کشورهای تولید مواد شیمیایی می باشد.

هند و برزیل :

۶ درصد از سولفوریک اسید، ۶,۲ درصد از خاکستر سودا و ۴ درصد از کاستیک سودا در حال حاضر در کشور هند تولید می شود. ۵ درصد سولفوریک اسید، ۳ درصد نیتریک اسید و ۴ درصد کاستیک سودا در کشور برزیل تولید می شود.

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا