Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
کشاورزی و دامپروری

کنجاله تخم پنبه چیست و از قیمت خرید و فروش آن چه می دانید؟

کنجاله تخم پنبه در صنعت کشاورزی و تغذیه حیوانات بسیار کاربرد دارد . برای تهیه این کنجاله ابتدا الیاف و کرک های پنبه را جداسازی می کنند و سپس آن را فشرده کرده و تحت حرارت قرار می دهند . حرارت وارد شده باعث روغن گیری از این دانه ها می شود و اجزای باقی مانده از دانه پنبه ، کنجاله تخم پنبه را تولید می کنند.

این کنجاله سرشار از مواد مغذی از جمله روغن گیاهی ، پروتئین ، انرژی و فیبر است که برای تغذیه طیور و دام  بسیار مناسب می باشد. در شهرهایی که دانه پنبه در آنجا کاشت و برداشت می شود، کنجاله تخم پنبه را نیز می توان به راحتی تهیه و  بدست آورد. کنجاله تخم پنبه به نسبت خود پنبه از نظر قیمتی پایین تر و مقرون به صرفه تر می باشد. در ادامه مقاله در نشریه جهان شیمی فیزیک توضیحات بیشتری در این رابطه ارائه می گردد لطفا همراه ما بمانید.

مراحل تولید کنجاله تخم پنبه :

  • پاک کردن بذر
  • جداسازی پوست از بذر
  • شکاف دادن دانه مغز
  • استخراج روغن با توسط حلال یا روش مکانیکی
  •  آسیاب قسمت های باقی مانده و تهیه کنجاله

ویژگی های کنجاله تخم پنبه

از کنجاله تخم پنبه به عنوان کود نیز در کشاورزی استفاده می گردد ، به این دلیل که سرشار از نیتروژن می باشد و PH خاک را کاهش می دهد . این محصول فوق العاده به گونه ای عمل می کند که گیاهان کمتر دچار سوختگی در اثر نور خورشید شوند و از همه مهمتر اینکه عناصر مغذی همچون نیتروژن ، پتاسیم و فسفر را برای گیاه فراهم می کند و همچنین این کنجاله به راحتی تهیه می شود.

این کنجاله به دلیل داشتن فیبر زیاد ، گوسیپول ، اسیدهای چرب سیکلوپروپنوئید و کیفیت پایین پروتئین آن ، برای تغذیه طیور کمتر استفاده می گردد. لیزین ماده ای است که میزان اسید های آمینه در کنجاله را محدود می کند. روش نگهداری این کنجاله سخت نیست و بوی بد و نامطبوعی نیز ندارد. پروتئین موجود در این کنجاله از نظر داشتن  اسید آمینه های سیستئین ، متیونین ، لیزین، کلسیم و کاروتن نقص و کمبود های دارد.

کنجاله تخم پنبه چیست و از قیمت خرید و فروش آن چه می دانید؟
کنجاله تخم پنبه چیست و از قیمت خرید و فروش آن چه می دانید؟

گوسیپول چیست؟

گوسیپول یک رنگدانه پلی فنلیکی زرد رنگ ( که از دانه پنبه در برابر حشرات محافظت می کند ) موجود در دانه پنبه و دارای خاصیت اسیدی قوی می باشد. اگر گوسیپول ها در پنبه ها زیاد باشد ، باعث مسمومیت می شود. غلظت گوسیپول آزاد در انواع مختلف کنجاله تخم پنبه از ۲۰۰ تا ۵۳۰۰ میلی گرم در هر کیلو گرم می باشد. مقدار مناسب گوسیپول برای طیور از ۹۰ تا ۱۰۰۰ میلی گرم در هر کیلو گرم جیره متفاوت است.

به دلیل داشتن گوسیپول این کنجاله برای دام ها و حیواناتی که تک معده هستند ، استفاده نمی گردد ، زیرا باعث می شود که حیوان پروتئین لازم را بدست نیاورد . اگر قصد استفاده از کنجاله تخم پنبه برای دام ها را دارید ، نباید از این کنجاله به تنهایی در جیره دام استفاده شود و حتما باید با خوراکی دیگر ادغام و بعد مورد استفاده قرار گیرد .

برای غیر فعال کردن گوسیپول بهتر است این کنجاله در معرض حرارت مرطوب قرار گیرد تا سمیت آن کمتر شود. اما لازم به ذکر است که برای پروتئین موجود در کنجاله این حرارت مناسب نمی باشد و قابلیت هضم راحت تر و ارزش بیولوژیکی آن را کاهش می دهد. وجود بیش از حد گوسيپول  باعث می شود که رشد جوجه ها با تاخیر روبه رو شده و  اختلالات فيزيولوژيكي در طيور بوجود می آورد و اگر در میزان مصرفی جیره حیوانات دقت لازم صورت نگیرد، اتفاقات بد و جبران ناپذیری دیگری بوجود خواهد آمد.

مزایای تغذیه ای کنجاله تخم پنبه :

این کنجاله  به دلیل داشتن الیاف بیشتر، ترکیب اسیدهای آمینه و پروتئین متوسط نسبت به کنجاله سویا  از مرغوبیت پایین تری برخوردار می باشد و باید با مواد خوراکی دیگری برای تغذیه حیوانات ادغام شود. این کنجاله اگر به تنهایی برای جیره دام و طیور استفاده گردد ، باعث ایجاد یبوست برای حیوانات می شود . درکل ، لیزین موجود در این کنجاله بسیار کم می باشد، اما باز هم می تواند به عنوان یک منبع غذایی قابل هضم برای حیوانات انتخاب شود.

ارزش غذایی کنجاله تخم پنبه:

  • این کنجاله سرشار از فیبر , چربی , انرژی و پروتئین می باشد.
  • دانه پنبه ۹۶ درصد مواد مغذی قابل هضم را با خود به همراه دارد.
  • پروتئین موجود در این کنجاله بین ۲۰-۲۴% می باشد
  • چربی موجود در این کنجاله باید بین ۱۰-۱۲% باشد.
  • رطوبت موجود در این کنجاله نیز باید کمتر از ۱۰% باشد.
  • فیبر خام موجود در این محصول ۲۱% می باشد.
  • کلسیم موجود در این کنجاله حدود ۰.۱۶% است.
  • فسفر موجود در این محصول نیز ۰.۷۵% می باشد.

با توجه به کم بودن میزان کلسیم در این محصول باید از مکمل معدنی دیگر برای تامین کلسیم مورد نیاز گاوها استفاده شود ، تا رژیم غذایی این حیوانات به تعادل برسد.

كاربردهای کنجاله تخم پنبه چیست؟

این کنجاله يكي از مهمترین منابع تغذیه حیوانات می باشد  که بعد از کنجاله سویا و ذرت برای مصرف خوراکی دام و طیور استفاده می شود. مقدار پروتئين موجود در این کنجاله در سطح متوسط و رو به پایین قرار دارد و به همین جهت نمی توان آن را به تنهایی در جیره دام ها مورد استفاده قرار داد.

کنجاله تخم پنبه چیست و از قیمت خرید و فروش آن چه می دانید؟
کنجاله تخم پنبه چیست و از قیمت خرید و فروش آن چه می دانید؟

خواص کنجاله تخم پنبه چیست؟

این کنجاله دارای خواص بسیار زیادی می باشد . پروتئین موجود در این کنجاله در حدود ۲۴ درصد می باشد و می توان گفت که پروتئین گیاهی بسیار بالایی دارد . امروزه استفاده از کنجاله سویا برای خوراک دام بسیار زیاد شده است و باعث کمیابی این محصول در بازار شده است . به همین دلیل کنجاله تخم پنبه می تواند جایگزین مناسبی برای کنجاله سویا باشد و نیاز دامداران را برای پرورش دام هایشان برآورده سازد . حتی می توان گفت این محصول سود آور بوده و هزینه خرید این محصول نسبت به دیگر کنجاله ها بسیار کمتر می باشد.

تنها نکته ای که باید در مورد این کنجاله ها رعایت کرد ، این است که این کنجاله به تنهایی نباید برای استفاده در جیره حیوانات مصرف شود و حتما باید مقداری عنصر آهن به آنها اضافه شود تا گوسیپول موجود در کنجاله که ماده ای سمی است را از بین ببرد. چربی موجود در این کنجاله باعث افزایش شیر گاوهای شیرده و افزایش وزن دام ها می گردد.

انواع کنجاله تخم پنبه

کنجاله تخم پنبه  به دو صورت تولید می شود ، که عبارتند از  :

۱- پلت : به صورت پلت یا تخته ای تولید می شود.

۲- پودری : به صورت آسیابی و پودری در می آید.

کنجاله ها در جهان به دو گونه داخلی و خارجی تولید و عرضه می گردند ، که عبارتند از :

کنجاله داخلی :

در کشورمان ایران نیز کنجاله تخم پنبه تولید می گردد . شهرهایی از جمله خراسان شمالی ، جنوبی و رضوی تولید کنندگان این کنجاله  می باشند.

کنجاله خارجی :

کشورهایی همچون چین ، هند ، پاکستان ، ایالات متحده آمریکا و برزیل بزرگترین تولید کنندگان کنجاله تخم پنبه هستند و بیشتر واردات این محصول از این کشورها صورت می گیرد.

کنجاله تخم پنبه چیست و از قیمت خرید و فروش آن چه می دانید؟
کنجاله تخم پنبه چیست و از قیمت خرید و فروش آن چه می دانید؟

فواید کنجاله تخم پنبه برای تغذیه دام و طیور :

  •  قیمت پایین و مقرون به صرفه بودن
  • داشتن پروتئین متوسط برای هر جیره
  • خوش خوراک بودن و افزایش اشتها

مضرات کنجاله تخم پنبه چیست ؟

این کنجاله علاوه بر داشتن مزایا و فواید بسیار زیاد مضراتی نیز به همراه خواهد داشت . این مضررات عبارتند از :

گوسیپول ماده ای سمی است که در این کنجاله  وجود دارد و بهتر است برای حیواناتی که تک معده ( طیور) هستند ، استفاده نگردد. برای حیواناتی که نشخوار می کنند ؛ می توان از این محصول استفاده کرد ، اما بهتر است با مواد غذایی دیگر ادغام گردد. بعلاوه برای تغذیه دام های جوان بهتر است  از این محصول  استفاده نگردد یا به صورت اندکی با محصولات دیگر ادغام شود.

دلیل سياه شدن كنجاله تخم پنبه در انبار چیست؟

دلیل سیاه شدن این کنجاله ، ماده ای به نام گوسي پورپورين که از مغز تخم پنبه در زمان روغن گیری و تبدیل شدن به کنجاله استخراج می گردد. رنگ این ماده از قرمز  تيره تا  ارغواني تيره متغير است و در زمانی که کنجاله ها انبار و به مدت طولانی نگهداری می شوند ، رنگ این مواد نیز مجدد تغییر می کند و سياه رنگ می گردد. بنابراین نباید به مدت زیادی این محصولات را در انبار نگهداری کرد.

قیمت خرید و فروش كنجاله تخم پنبه

این محصول بر اساس وزن بسته بندی ، محل تولید و کیفت با قیمت های متفاوتی در بازار عرضه می شود شما می توانید آن را به صورت حضوری یا اینترنتی از فروشگاه های عرضه محصولات دام و طیور تهیه نمایید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا