Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
کشاورزی و دامپروری

قیمت خرید و فروش و خواص باورنکردنی سبوس برنج

سبوس برنج یکی از محصولات پرطرفداری است که از آسیاب کردن برنج بدست می آید. این سبوس لایه بیرونی برنج قهوه ای است  که طی فرآیند آسیاب جدا می گردد. معمولاً برنج در فصل بهار کاشته می شود و در تابستان برداشت می شود. در سراسر جهان ، سالانه میلیون ها تن سبوس برنج تولید می شود.

این سبوس حاوی لیپید می باشد (سبوس برنج حاوی ۱۵ تا ۲۰ درصد روغن است) و فعالیت زیاد لیپازها و لیپواکسیژنازها به دلیل عدم وجود روش های تثبیت اقتصادی منجر به فساد چربی موجود در این محصول می شود. بنابراین از این سبوس عمدتا به عنوان خوراک دام یا سوخت دیگ بخار استفاده می شود و فقط مقدار کمی از آنها برای استخراج و آماده سازی روغن سبوس برنج استفاده می گردد. در ادامه مقاله در نشریه جهان شیمی فیزیک توضیحات بیشتری در این رابطه ارائه می گردد لطفا همراه ما باشید.

ترکیبات سبوس برنج

روغن ، پروتئین ها و کربوهیدرات ها مواد مغذی و اصلی این ترکیب هستند. همچنین بسیاری از مواد مغذی دیگر و ترکیبات فعالی مانند پلی ساکاریدهای غیر نشاسته ای ، اسیدهای فنولیک ، فلاونوئیدها ، توکوفرول ها ، توکوترینول ها ، سیاوریزانول و اسید فیتیک در این سبوس وجود دارد. اکثر این ترکیبات دارای فعالیت های آنتی اکسیدانی و ضد سرطانی در بدن هستند.

صد کیلوگرم شلتوک برنج تقریباً ۵-۱۰ کیلوگرم سبوس تولید می کند. این سبوس مخلوطی از موادی همچون پروتئین ، چربی ، خاکستر و فیبر خام می باشد. در بسیاری از  موارد ، سبوس حاوی بخش های کوچکی از پوست برنج نیز می باشد که باعث افزایش میزان خاکستر سبوس می شود. ترکیب سبوس تا حد زیادی به فرایند آرد شدن و آسیاب شدن بستگی دارد ، این سبوس ارزش غذایی بسیار بالایی دارد.

کاربردهای تغذیه ای سبوس برنج

این سبوس  علاوه بر پروتئین ها ، منبع عالی ویتامین B و E نیز می باشد. این سبوس همچنین حاوی مقادیر کمی آنتی اکسیدان است که برای کاهش کلسترول بدن مفید است. حتی می توان گفت روغن سبوس ، پس از تثبیت و استخراج یک روغن گیاهی با کیفیت بالا برای پخت و پز یا خوردن می باشد. استفاده معمولی از این سبوس به عنوان محصولی برای تغذیه دام ، به ویژه نشخوار کنندگان و طیور نیز مفید است.

با این حال در سال های اخیر پیشرفت هایی در تکنیک های تثبیت کننده مواد تشکیل دهنده این سبوس ایجاد شده است ، که منجر به استفاده های جدید از سبوس و مشتقات آن شده است ، که مهمترین آنها استفاده از روغن سبوس برای پخت و پز و موم برای محصولات آرایشی می باشد . در کشورهای در حال توسعه از سبوس برنج به دلیل فقدان تکنیک های مناسب تثبیت ، کمتر استفاده می شود.

قیمت خرید و فروش و خواص باورنکردنی سبوس برنج
قیمت خرید و فروش و خواص باورنکردنی سبوس برنج

انواع مختلف سبوس برنج :

در کارخانه های مدرن تولید برنج  چندین نوع مختلف سبوس تولید می شود :

  • سبوس درشت : از مرحله اول سفید کردن بدست می آید
  •  سبوس ریز: از مرحله دوم سفید کردن بدست می آید
  •  صیقل :  از مرحله پرداخت بدست می آید.

ارزش غذایی سبوس برنج :

  • کالری: ۳۷۳
  • کلسترول: ۰ درصد
  • سدیم : ۰ درصد
  • فیبر رژیمی : ۹۹ درصد
  • شکر : ۱ گرم
  • پروتئین: ۱۶ گرم
  • کلسیم : ۷ درصد
  • آهن : ۱۲۲ درصد

تفاوت بین شلتوک برنج و سبوس برنج در چیست؟

ابتدا برنج کامل با پوسته جمع آوری می گردد و در کارخانه های برنج کوبی در دستگاه هایی برای تمیز کردن ریخته می شوند و در آن دستگاه پوسته بیرونی برنج (شلتوک) جدا می گردد و برنج های قهوه ای بدست می آید. حال این برنج های قهوه ای مجدد در دستگاه ریخته می شوند و لایه قهوه ای (سبوس) آن جدا می شود و با استفاده از این روش برنج سفید بدست می آید. هر دو (شلتوک و سبوس) دارای خواص و ویتامین های بسیار زیادی می باشند.

خواص و مزایای سبوس برنج :

در حالی که برنج  فقط ۸ درصد از وزن کل دانه های برنج را شامل می شود ، اما سبوس برنج که شامل جوانه نیز می باشد ، در واقع حاوی  ۶۰ درصد از مواد مغذی برنج است. این سبوس دارای چربی و کالری پایینی می باشد و منبع خوبی از اسیدهای چرب ضروری ، فیبر رژیمی (بتا گلوکان ، پکتین و صمغ) ، آهن ، منیزیم و فسفر است. این سبوس  همچنین حاوی مقادیر قابل توجهی پروتئین می باشد.

قیمت خرید و فروش و خواص باورنکردنی سبوس برنج
قیمت خرید و فروش و خواص باورنکردنی سبوس برنج

سبوس برنج برای درمان چه بیماری هایی مفید است؟

این سبوس برای بهبود بیماری های همچون دیابت ، فشار خون بالا ، کلسترول بالا و بسیاری از بیماری های دیگر استفاده می شود.

ممکن است باعث کاهش کلسترول شود :

برای مثال  این سبوس به پایین آمدن کلسترول خون بسیار کمک می کند ، زیرا روغن موجود در آن به دلیل داشتن مواد مغذی در خود باعث کاهش جذب کلسترول و افزایش حذف کلسترول از بدن می شود.

ممکن است باعث درمان سنگ کلیه شود :

مواد مختلفی در این سبوس وجود دارد و یکی از این مواد مغذی ، احتمال دارد باعث کاهش جذب کلسیم در کلیه ها شود. این عمل نیز باعث کاهش تولید انواع سنگ کلیه در فرد می شود.

ممکن است باعث درمان بیماری های پوستی شود:

از روغن این سبوس می توان برای کاهش کلسترول بالا استفاده می شود. برخی از افراد آن  را مستقیماً بر روی پوست خود ، برای رفع بیماری های پوستی آلرژیک به نام اگزما مصرف می کنند.

ممکن است به درمان اسهال و بیماری های گوارشی کمک کند

به طور کلی ، این سبوس به عنوان یک مکمل غذایی اقتصادی ، طبیعی ، جدید و بی خطر برای درمان اسهال و سایر بیماری های دستگاه گوارش شناخته می شود. این سبوس از  نظر فعالیت های ضد میکروبی و ضد ویروسی ، خواص تعدیل کننده پری بیوتیک و میکروبیوتا ، اثرات آن بر ایمنی روده و سلامت عمومی بدن  مورد بحث و تحقیق بسیار زیادی قرار گرفته است.

ممکن است به درمان کم خونی کمک کند :

در این سبوس آهن و ویتامین  B وجود دارد. موارد ذکر شده به افزایش گلبول های قرمز در بدن کمک کرده و باعث کم شدن و حتی از بین رفتن بیماری کم خونی می شود.

ممکن است به درمان بیماری دیابت کمک کند :

مقدار زیادی فیبر و فیتوسترول ها در این سبوس وجود دارد. این ترکیبات باعث کاهش و کنترل قند خون در بدن فرد مبتلا به بیماری دیابت می شود.

ممکن است در درمان یبوست مفید باشد :

افرادی که از بیماری یبوست رنج می برند ، می توانند از این سبوس استفاده کنند زیرا فیبر بسیار بالای در آن وجود دارد.  وجود فیبر باعث هضم راحت تر و بیشتر شدن فعالیت داخلی بدن می شود.

قیمت خرید و فروش و خواص باورنکردنی سبوس برنج
قیمت خرید و فروش و خواص باورنکردنی سبوس برنج

معایب و عوارض جانبی سبوس برنج :

این سبوس حاوی فیتیک اسید است که خود یک ماده مغذی است و از جذب مواد مغذی دیگر در بدن جلوگیری می کند. برخی تحقیقات نشان می دهد که آرسنیک معدنی (سم و سرطان زا) در این سبوس  وجود دارد که ممکن است مقدار آن ۲۰ درصد بیشتر از آب آشامیدنی باشد. سایر سبزیجات حاوی آرسنیک کمتری هستند و مزایای تغذیه ای مشابهی دارند.

روش نگهداری و ذخیره سبوس برنج :

محتوای بالای روغن این سبوس ، باعث فاسد شدن آن می شود. این سبوس را در ظرف های در بسته ، در یخچال یا فریزر تا یک سال می توان به خوبی نگهداری کرد. برای نگهداری مناسب تر این سبوس ، بهتر است آن را در محیطی در بسته و مکانی تاریک و خنک قرار دهید .

کاربردهای سبوس برنج در آشپزی:

در اصل ، این سبوس بیشتر به عنوان یک افزودنی طبیعی به مواد غذایی استفاده می شود  که فیبر رژیمی را ارائه می دهد. به عنوان مثال ، سبوس برنج (یا اصلاً هر سبوسی) را می توان به راحتی به اسموتی ها ، غلات ، گرانولاها ، موسلی ها ، مافین ها (مانند کلوچه های سیب سبز و … ) ، نان ها (مانند نان سبوس دار آشپزخانه ها) یا سایر محصولات پخته شده اضافه کرد. افزودن این سبوس اغلب به عنوان ” غنی کننده ” محصول اصلی توصیف می شود.

فواید سبوس برنج در تغذیه دام ها:

این سبوس  همچنین به طور گسترده به عنوان جزء اصلی خوراک دام یا به عنوان افزودنی خوراک حیوانات استفاده می شود. به عنوان مثال ، گاهی اوقات از این سبوس به عنوان یک ماده افزودنی غذایی غنی از مواد مغذی و افزایش دهنده وزن به اسب ها استفاده می شود. همچنین حتی از این سبوس در برخی غذاهای سگ برای سگ های مسن نیز استفاده می شود.

قیمت خرید و فروش سبوس برنج

خرید و فروش سبوس برنج در گریدها و بسته بندی های مختلف در بازار صورت می گیرد و شما می توانید بر اساس نیاز آن را به صورت حضوری با اینترنتی خریداری نمایید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا