Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

شرایط مراقبت و تکثیر گیاه آپارتمانی افوربیا چگونه است؟

گیاه آپارتمانی افوربیا (Euphorbia) دارای بیش از ۲۰۰۰ گونه شناخته شده در جهان می باشد. از این مجموع ، تقریباً ۱۳۰۰ مورد در دسته ساکولنت ها یا کاکتوس ها قرار می گیرند. برخی از این گونه های گیاهی دارای اشکال عجیب و غریبی هستند. این گیاهان دارای برگ های پهن و گوشتی هستند ، همچنین برخی از این گیاهان درست شبیه کاکتوس ها می باشند. گیاه افوربیا در آب و هوای معتدل بسیار خوب رشد می کند.

به طور کلی ، این گیاهان به دلیل شاخ و برگ ها و اشکال شگفت انگیز خود بسیار محبوب هستند ، اما تعداد بسیار کمی از انواع این گیاهان به خاطر گلهایشان شناخته شده هستند. بیشتر گیاهان افوربیا در تابستان یا بهار شکوفا می شوند و این گیاهان در زمستان به خواب می روند. پرورش و مراقبت از گیاه آپارتمانی افوربیا بسیار آسان است و شما می توانید این گیاهان زیبا را در باغ خود پرورش دهید ، همچنین می توانید آنها را به عنوان گیاهان آپارتمانی نیز نگهداری کنید.

در این مقاله از نشریه جهان شیمی فیزیک قصد داریم  شما را با مراحل مختلف انتخاب ، رشد و مراقبت از گیاه آپارتمانی افوربیا آشنا کنیم لطفا همراه ما باشید.

فهرست مطالب

چگونه بهترین گیاه آپارتمانی افوربیا را انتخاب کنیم ؟

این گیاهان به مراقبت بسیار کمی احتیاج دارند و با گذشت زمان آنها خودکفا می شوند. در حقیقت ، مراقبت زیاد و آبیاری می تواند این گیاهان را از بین ببرد. هنگامی که یکی از انواع گیاه افوربیا را انتخاب کردید ، می توانید به راحتی این گیاهان زیبا را از طریق قلمه پرورش دهید ، فقط باید آب کافی به آنها بدهید و از تهویه مناسب خاک این گیاهان اطمینان حاصل کنید.

برای زهکشی بهتر  گیاه افوربیا با برگ نقره ای را انتخاب کنید.

گیاه افوربیا با برگ نقره ای عاشق محیط های آفتابی هستند. همچنین ، این گونه از این گیاهان رشد کمی دارند و زهکشی مشکلی در این نوع گیاه به وجود نمی آورد و این گیاهان می توانند در خاک با کیفیت پایین نیز به خوبی رشد کنند .

گیاه Euphorbia myrsinites شامل بازوهای عنکبوتی شکل می باشد و این گیاه در بهار گلهای زرد رنگ گره ای تولید می کند. گیاه Euphorbia rigida ،  همانطور که از نامش پیداست همیشه راست و دارای برگ های تیز است. گلهای این گیاه به شکل مارپیچ رشد می کند و رنگ این گیاهان تقریباً فلزی است. با این حال ، این گیاهان بیشتر مستعد ابتلا به آفات هستند.

اگر محیط اطراف شما دارای نور زیاد است گیاه افوربیا رنگارنگ را انتخاب کنید.

گیاهان افوربیا رنگارنگ در خاک های تیره رنگ بهتر رشد می کنند. بنابراین مکان های روشن و آفتابی برای این نوع گیاهان بسیار مناسب می باشد. این گیاهان ممکن است ، زمستان سخت و بسیار سرد را پشت سر نگذارند. در مقایسه با دیگر گیاهان افوربیا ، این گیاهان رنگارنگ دارای طول عمر کوتاه تری هستند. درخشان ترین گونه در بین گیاهان افوربیا ” Tasmanian tiger ” است. گلهای این گیاه به رنگ خاکستری سبز و کرمی رنگ می باشد .

شرایط مراقبت و تکثیر گیاه آپارتمانی افوربیا چگونه است؟
شرایط مراقبت و تکثیر گیاه آپارتمانی افوربیا چگونه است؟

اگر در محیط گرم زندگی می کنید به دنبال گیاهان افوربیا مدیترانه ای باشید.

انواع مدیترانه ای این گیاهان مانند euphorbia characias برای مناطق آفتابی و زهکشی خوب بسیار مناسب می باشند. شما فقط باید از آنها در برابر سرمای بسیار زیاد محافظت کنید. این گیاهان در بهار گلهای زرد روشن تولید می کنند.

 برای محیط های سایه دار به دنبال woodland Euphorbias بروید.

در مقایسه با انواع دیگر ، گیاه woodland Euphorbias در محیط های تاریک بهتر رشد می کند. با این حال ، شما باید مقداری نور خورشید را برای رشد آنها فراهم کنید .همچنین ، آنها دارای شاخ و برگ های سبز خاکستری هستند .

شرایط نگهداری و مراقبت از گیاه آپارتمانی افوربیا :

آماده سازی خاک گیاه آپارتمانی افوربیا :

گیاهان افوربیا در خاک با زهکشی خوب رشد می کنند . خاک با زهکشی خوب به گردش هوا در اطراف ریشه ها کمک می کند. همچنین اگر این گیاهان را برای مدت طولانی در خاک مرطوب بگذارید ، پوسیده می شود. شما به راحتی می توانید خاک مخصوص ساکولنت ها را از فروشگاه های گل و گیاه خریداری کنید. دو قسمت خاک ، یک قسمت پلیت پرلیت ، یک قسمت ماسه تمیز و یک قسمت پیت ماس ​​را در گلدانی که دارای سوراخ زهکشی مناسب در قسمت پایین است ، اضافه کنید. این بهترین مخلوط خاک برای رشد گیاهان افوربیا می باشد .

آبیاری گیاه آپارتمانی افوربیا :

آبیاری منظم به سلامتی گیاه شما بسیار کمک می کند. در طول تابستان یا در روزهای گرمتر ، هفته ای یکبار یا هر زمان که زیر سطح خاک چند سانتی متری خشک شد گیاه را آبیاری کنید .به مقدار مناسب گیاه خود را آبیاری کنید ، اما اجازه ندهید گیاه در خاک مرطوب بنشیند ، این امر ممکن است منجر به پوسیدگی ریشه گیاه شما شود.

در هوای گرم ، گیاه افوربیا خود را در هنگام غروب خورشید آبیاری کنید ، زیرا در شب آب کمتری تبخیر می شود. همچنین ، گیاهان هنگامی که دمای هوا  پایین می باشد ، آب بیشتری را جذب می کنند. در طول زمستان ، گیاهان خود را صبح زود آبیاری کنید تا از مزایای مشابه برخوردار شوید .

به گیاهان خود بیش از حد آب ندهید. آبیاری بیش از حد ممکن است ، باعث پوسیدگی ریشه ها شود . علائم پوسیدگی ریشه ها افتادگی برگ ها با نرم و قهوه ای شدن ساقه های گیاه می باشد. با مشاهده این علائم در گیاه خود ، بلافاصله قسمت های آسیب دیده را جدا کنید  تا گیاه را از پوسیدگی ریشه نجات دهید. اکثر انواع گیاهان افوربیا نیازی به آبیاری روزانه ندارند.

شرایط مراقبت و تکثیر گیاه آپارتمانی افوربیا چگونه است؟
شرایط مراقبت و تکثیر گیاه آپارتمانی افوربیا چگونه است؟

کود مورد نیاز گیاه آپارتمانی افوربیا :

هر گونه گیاه افوربیا نیازهای تغذیه ای خاص خود را دارد ، اما آنها از کود متعادل به خوبی استقبال خواهند کرد. گیاهان گلدانی در طول فصل رشد ، که در بهار و تابستان است به تغذیه منظم احتیاج دارند. کافی است کود محلول در آب را با درصد NPK 1-7-6 و  با قدرت یک چهارم ، یکبار در هفته رقیق کنید و به گیاه خود بدهید ، تا زمانی که گیاه وارد دوره خواب خود شود.  NPKمخفف نیتروژن ، فسفر و پتاسیم است و سپس سری سه عددی درصد این مواد مغذی موجود در فرمول را نشان می دهد.

دمای مناسب برای گیاه آپارتمانی افوربیا :

وقتی صحبت از درجه حرارت می شود تحمل دما ممکن است از گونه ای به گونه دیگر متفاوت باشد. در حالی که برخی از این گیاهان عموماً از دمای بالای تابستان لذت می برند ، حداقل دمای زمستانی که می توانند تحمل کنند، متفاوت است. به عنوان مثال ، گونه هایی که از غرب و مرکز آفریقا  و همچنین از مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری آمریکا تکثیر شده اند ، در زمستان به دمای بین ۱۳ تا ۱۵ درجه سانتی گراد (۵۵ درجه فارنهایت تا ۶۰ درجه فارنهایت) نیاز عادت دارند.

در همین حال گونه های که از شرق آفریقا و ماداگاسکار نیز تکثیر شده اند ، به دمای بین ۱۰ تا ۱۳ درجه سانتی گراد (۵۰ درجه فارنهایت تا ۵۵ درجه فارنهایت) نیاز دارند. همچنین گونه هایی که از شمال و جنوب آفریقا وجود دارند به دمای زیر ۱۰ درجه سانتی گراد (۵۰ درجه فارنهایت) نیاز دارند.

بنابراین ، می توان گفت که عموماً اگر این گیاهان در دمای زیر ۱۰ درجه سانتی گراد (۵۰ درجه فارنهایت) قرار بگیرند ، دچار مشکل خواهند شد. اگر گیاه خود را در داخل خانه نگهداری می کنید ، توصیه می شود از شروع فصل بهار تا اواخر فصل پاییز آن را در خارج از منزل ، مانند باغ یا بالکن قرار دهید و در فصل زمستان آن را به داخل منزل در جایی با دمای مناسب قرار دهید.

 نور مناسب خورشید برای گیاه آپارتمانی افوربیا :

گیاه افوربیا آبدار مانند کاکتوس شیر آفریقایی ، باید حداقل چهار ساعت در روز در زیر نور خورشید ، به طور غیر مستقیم قرار بگیرند. این گیاهان همچنین در سایه جزئی نیز خوب عمل می کنند. اگر گیاه افوربیا را در داخل خانه نگهداری می کنید ، بهتر است آن را در کنار پنجره ای رو به جنوب یا جنوب شرقی قرار دهید.  گیاه افوربیا ممکن است ، از نوع گیاهان خورشید دوست باشند ، اما شما نباید آنها را در برابر نور مستقیم خورشید به ویژه در ظهر قرار دهید .

هرس کردن و تغییر گلدان گیاه آپارتمانی افوربیا :

آوندهای پر آب این گیاه هنگامی که به طور مداوم منشعب می شوند ، بسیار ضخیم و سنگین می شوند. بنابراین ممکن است بخواهید برای کنترل و مدیریت اندازه آنها ، هرس کردن بازوهای آنها را در نظر بگیرید. گیاهان افوربیا به هرس کردن منظم ، به ویژه پس از گلدهی نیاز دارند. هنگامی که گلدهی شروع می شود ، ساقه های موجود در قاعده گیاه را قطع کنید و در صورت مشاهده ساقه های آسیب دیده ، آنها را نیز کوتاه کنید. این عمل به سالم و مرتب نگه داشتن گیاه به شما کمک می کند.

می توانید از ساقه های بریده برای تکثیر گیاهان جدید استفاده کنید. فراموش نکنید که هنگام هرس یا بریدن ساقه های این گیاه ، همیشه دستکش ، محافظ چشم و لباس محافظ بپوشید. شیره سفید رنگ موجود در ساقه های این گیاه ، می تواند پوست شما را تحریک کرده و اگر به چشم شما برسد ، ممکن است مشکلاتی در بینایی ایجاد کند. در صورت تماس شیره این گیاه با پوست ، بلافاصله آن محل را با آب بشویید.

از آنجا که این ساکولنت ها می توانند ضخیم شوند در نهایت از گلدان های خود بزرگ تر می شوند. به این ترتیب ، قرار دادن آنها در گلدان های بزرگتر به نفع آنها خواهد بود. اما نیازی نیست هر سال این کار را انجام دهید. هر دو یا سه سال یکبار این تغییر گلدان برای گیاه شما کافی خواهد بود. همچنین جایگزینی ، یک روش خوب برای برای بدست آوردن یک دسته تازه از گیاه افوربیا می باشد.

بهترین زمان برای تغییر گلدان گیاهان افوربیا اوایل فصل بهار می باشد. هنگامی که گیاهان خود را به ظروف بزرگتر با خاک جدید منتقل کردید ، یک تا دو هفته قبل از آبیاری آنها خودداری کنید.

شرایط مراقبت و تکثیر گیاه آپارتمانی افوربیا چگونه است؟
شرایط مراقبت و تکثیر گیاه آپارتمانی افوربیا چگونه است؟

چگونگی تکثیر گیاه آپارتمانی افوربیا :

سریعترین و ساده ترین راه تکثیر گیاهان افوربیا از طریق قلمه زدن ساقه می باشد. برخی از گونه های این گیاه که از ماداگاسکار سرچشمه گرفته اند را می توان با استفاده از قلمه برگ با موفقیت تکثیر کرد. شما همچنین می توانید از دانه های گیاهان افوربیا برای تکثیر استفاده کنید ، اما به سختی می توان  دانه های این گیاه را به دست آورد و جوانه زنی آنها دشوار است.

تکثیر از طریق قلمه :

برای تکثیر این گیاه از طریق قلمه ، باید با استفاده از یک قیچی باغبانی یا یک چاقو ، یک بازو را از ساقه گیاه افوربیا جدا کنید. هنگام جدا کردن ساقه ها حتماً یک جفت دستکش بپوشید ، تا از خارهای گیاه و در مقابل شیره آن از خود محافظت کنید. همچنین باید مراقب باشید که شیره گیاه با غشاهای مخاطی شما مانند چشم شما تماس پیدا نکند.

تا آنجا که ممکن است ، در پایه یا محل انشعاب ، ساقه را قطع کنید. اما اگر گیاه شما یک گیاه منفرد است ، می توانید ساقه را از قسمت بالا قطع کنید. این کار گیاه را تشویق به تولید جبرانی می کند که بعداً می توانید آنها را حذف کنید. بهترین زمان برای برش ساقه های این گیاه فصل تابستان یا بهار می باشد. بعد از برش ساقه ، شیره را از محلول بریده شده بشویید و تمیز کنید ، سپس آن  را در یک لیوان آب بگذارید . بعد از چند روز آن را در گلدانی با مخلوط خاک با زهکشی خوب بکارید.  برای قلمه های ساقه ، ریشه زایی ممکن است یک یا دو هفته ، گاهی کمی بیشتر طول بکشد.

تکثیر از طریق دانه ها :

شما همچنین می توانید گیاهان افوربیا را از طریق کاشت دانه ها تکثیر کنید. میوه های گیاه افوربیا کپسول های سه قسمتی ، گاهی (اما به ندرت) دو قسمتی هستند . بذرها را در خاکی با زهکشی خوب  بکارید ، بهترین زمان برای انجام این کار در فصل بهار می باشد. اطمینان حاصل کنید که خاک را مرطوب نگه می دارید ، زیرا منتظر جوانه زنی بذرها هستید ، معمولاً این جوانه زنی یک یا دو هفته طول می کشد. دمای خاک را ۲۱ تا ۲۷ درجه سانتی گراد (۷۰ درجه فارنهایت تا ۸۰ درجه فارنهایت) حفظ کنید.

مشکلات رایج مربوط به گیاه آپارتمانی افوربیا :

برخی از رایج ترین مشکلاتی که در هنگام مراقبت از این گیاهان تجربه خواهید کرد ، شامل آفات ، زرد شدن برگ ها و کپک می باشد. شایع ترین آفاتی که هنگام رشد گیاه افوربیا باید با آنها مقابله کنید عبارتند از: قارچ های پولکی ، فلس ، کنه عنکبوتی و مگس سفید. از بین بردن و کنترل این حشرات بسیار سخت است ، زیرا بسیار کوچک هستند و به راحتی پنهان می شوند. بنابراین تا زمانی که گروهی از آنها را کشف کنید ، با یک هجوم کامل مواجه می شوید. برای از بین بردن آفات ، می توانید از یک آفت کش ارگانیک استفاده کنید.

عفونت قارچی یا کپک نیز می توانند برای رشد گیاه مشکل ساز باشند. این آفات معمولاً به عنوان یک فیلم پودری خاکستری یا سفید در قسمت های خاصی از گیاه شما ظاهر می شوند. این مشکل می تواند ناشی از تهویه نامناسب ، رطوبت زیاد ، کمبود مواد مغذی و نبود نور کافی خورشید باشد. هنگامی که این اتفاق می افتد گیاه خود را از گیاهان دیگر جدا کرده و دور نگه دارید. سپس روغن چریش را بر روی برگ های گیاه خود بمالید ، تا این آفات را از بین ببرد.

شرایط مراقبت و تکثیر گیاه آپارتمانی افوربیا چگونه است؟
شرایط مراقبت و تکثیر گیاه آپارتمانی افوربیا چگونه است؟

بهتر است بدانید:

یکی دیگر از مشکلات رایج در میان نگه دارندگان گیاه افوربیا این است که این گیاه سقوط می کند یا به سمت چپ می افتد. این اتفاق به دلیل آبیاری بیش از حد می باشد و هنگامی که این اتفاق می افتد ، گیاه خود را با یک چوب بلند کنید تا گیاه بتواند پایداری خود را حفظ کند.

برگ های زرد نیز نگران کننده هستند و یکی دیگر از نشانه های آبیاری بیش از حد می باشد. بنابراین شما باید مقدار آبیاری خود را تنظیم کنید تا خاک خشک شود. به خاطر داشته باشید که وقتی صحبت از ساکولنت ها می شود ، خشکی مهمتر از رطوبت بیش از حد می باشد.

ویژگی های مشترک گیاهان آپارتمانی افوربیا

گیاه آپارتمانی افوربیا طیف وسیعی از گیاهان شامل درختان بزرگ ، درختچه های چوبی و گیاهان مختلف را شامل می شود ، در اینجا ویژگی های مشترک این گیاهان را برای شما ارائه خواهیم داد.

شیره سفید رنگ :

یکی از ویژگی های مشترک در بین گیاهان افوربیا ، این است که آنها دارای شیره سفید رنگی ، شبیه لاتکس هستند که برای انسان سمی یا تحریک کننده می باشد . کوچکترین بریدگی یا زخم بر روی ساقه های گیاه ، باعث تراوش این شیره می شود. لاتکس هنگام لمس اثرات سوزاننده و تحریک کننده ای روی پوست انسان دارد و در تماس با غشاهای مخاطی در بینی ، دهان و چشم ها ، می تواند منجر به التهاب بسیار دردناکی شود. همچنین می تواند باعث ایجاد مشکلات بینایی خفیف تا شدید در فرد شود.

این لاتکس همچنین برای این گیاهان مفید است ، زیرا دارای خواص ضد باکتریایی و ضد قارچی خاصی می باشد. علاوه بر این ، به عنوان یک چسب زخم عالی عمل می کند ، زیرا اغلب پس از چند دقیقه قرار گرفتن در معرض هوا متراکم می شود و بریدگی یا زخم روی ساقه گیاه را می بندد و دیگر لازم نیست ، برای جلوگیری از عفونت پودر ضد قارچ روی قسمت های زخم شده این گیاه بمالید.

ساختار گل منحصر به فرد :

گیاه آپارتمانی افوربیا ، همچنین دارای ساختارهای گل منحصر به فرد و غیر معمول می باشد. سر گل این گیاه مانند یک شکوفه به نظر می رسد و هر گل یا نر است یا ماده  که ماده آن فقط به مادگی کاهش می یابد ، در حالی که نر آن فقط پرچم است. این بدان معناست که این گلها گلبرگ ، کاسبرگ یا سایر قسمت های معمولی را ندارند.

شرایط مراقبت و تکثیر گیاه آپارتمانی افوربیا چگونه است؟
شرایط مراقبت و تکثیر گیاه آپارتمانی افوربیا چگونه است؟

سخن آخر :

گیاه آپارتمانی افوربیا برای باغبانان تازه کار بسیار مناسب می باشد ، زیرا به مراقبت و توجه زیادی احتیاج ندارند. فقط باید آنها را در خاکی که زهکشی خوبی دارد بکارید و مطمئن شوید که بین دو آبیاری خاک خشک شده است و به آنها مقدار زیادی نور غیر مستقیم خورشید بدهید و مطمئن باشید که آنها رشد خواهند کرد. با این حال ، شما همچنین باید اطلاعات زیادی در مورد گیاهان افوربیا داشته باشید ، زیرا به دلیل تنوع بسیار زیاد این گیاهان می توانند گیج کننده باشند.

گیاه آپارتمانی افوربیا طیف وسیعی از گیاهان را شامل می شود ، از گیاهان یکساله تا چندساله ، تا ساکولنت هایی که شبیه کاکتوس هستند. همچنین این گیاهان دارای شیره سفید رنگی می باشند  که سمی است و می تواند باعث تحریک پوست و چشم شود. خوردن این شیره حتی می تواند برای افراد و حیوانات خانگی کشنده باشد ، بنابراین درهنگام پرورش این گیاهان باید بسیار مراقب باشید .

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا