Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
آزمایشگاهیعمومی

کاربرد نوار ادراری چیست ؟ انواع و قیمت خرید و فروش آن

نوار ادراری یکی از تجهیزات آزمایشگاهی موجود در آزمایشگاه های تشخیص پزشکی بوده و کاربرد های فراوانی در درمان و سلامت داراست. کاربرد نوار ادراری به عنوان ابزار آزمایشگاهی پایه در بسیاری از آزمایشگاه ها صورت می پذیرد. همچنین کاربرد نوار ادراری به تشخیص بسیاری از بیماری ها کمک می کند. انواع نوار ادراری می تواند قیمت های مختلفی را در برگیرد. قیمت نوار ادراری می تواند به عوامل مختلفی مانند ایرانی یا خارجی بودن آن وابسته باشد. خرید و فروش نوار ادراری نیز در بسیاری از داروخانه ها و فروشگاه های تجهیزات آزمایشگاهی انجام می پذیرد. در ادامه این مقاله به بررسی و معرفی کاربرد نوار ادراری و انواع و قیمت و نحوه خرید و فروش نوار ادراری می پردازیم. در ادامه این مقاله همراه ما باشید.

نشریه علمی جهان شیمی فیزیک قبلاً هم به بررسی وسایل آزمایشگاهی دیگری هم پرداخته است. مانند : هیتر آزمایشگاهی، شیکر آزمایشگاهی، حمام آزمایشگاهی یا بن ماری، لام هموسیتومتر و … .

نوار ادراری چیست ؟

معمولاً به دلیل بیماری‌ها و مشکلات فیزیکی بدن قبل از اینکه نشانه‌ مهمی در خون مشاهده گردد، ادرار دستخوش تغییراتی خواهد شد. بنابراین جهت تشخیص سلامت یا بیماری فرد آنالیز ادرار روشی بسیار کارآمد خواهد بود. این آزمایش درواقع بخشی از پایش‌ متداول سلامتی فردی می ‌باشد. برای پایش سلامت، تشخیص و پایش مشکلات متابولیک یا سیستماتیک کلیه ‌ها، غدد یا سیستم دفع ادرار استفاده از نوار ادراری مفید است. نوارهای ادراری درواقع قطعه های کوچک از کاغذ هستند که به انواعی از معرف آغشته شده اند که به رشته باریکی از پلاستیک چسبیده اند و هر کدام از آن ها وجود ماده ای را در ادرار مشخص می کنند.

کاربرد نوار ادراری چیست ؟ انواع و قیمت خرید و فروش آن
کاربرد نوار ادراری چیست ؟ انواع و قیمت خرید و فروش آن

کاربرد نوار ادراری برای چه مواردی است ؟

شناسایی اسید آسکوربیک : وجود اسید آسکوربیک در ادرار باعث تغییر رنگ این قسمت از سبز آبی به نارنجی می گردد. بیمارانی که رژیم غذایی مناسبی دارند بین ۲ تا ۱۰ mgr/dL در روز دفع می‌کنند. در صورت دریافت حجم بالای آن به صورت خوراکی این مقدار به ۲۰۰ mgr/dL نیز خواهد رسید.

کاربرد نوار ادراری در میزان قند : این تست بر پایه‌ واکنش های آنزیمی بین گلوکز اکسیداز، پراکسیداز و ماده رنگ‌زا رخ خواهد داد. در ابتدا گلوکز اکسید شده و گلوکونیک اسید و هیدروژن پراکسید در حضور گلوکز اکسیداز را تولید خواهد نمود. هیدروژن پراکسید با یدید پتاسیم به عنوان رنگ‌زا در حضور پر اکسیداز واکنش می‌دهد. این که چه مقدار ماده رنگ زا اکسید می شود، میزان رنگ تولید شده که از سبز تا قهوه ای متغیر است را کنترل خواهد نمود. لازم به ذکر است که در ادرار یک فرد سالم نباید قند رؤیت شود. البته مقادیر خیلی کم قند از طریق کلیه ‌ها ممکن است که دفع شده باشد. قند با غلظت ۱۰۰ mgr/dl به صورت غیر نرمال ارزیابی می‌شود.

نکته

کاربرد نوار ادراری در شناسایی بیلی روبین : تغییرات سطح بیلی روبین، رنگی بین صورتی و قهوه ای سبز ایجاد می‌ نماید. نسبت این رنگ ها بستگی به غلظت این ماده در ادرار دارد. بیلی روبین اکیداً حتی با دقیق ‌ترین روش‌ ها نیز نباید در ادرار مشاهده گردد. حتی مقدار ناچیز بیلی روبین در ادرار نیاز به بررسی‌ های بیشتری دارد.

کتون : انجام این تست ایجاد یک تغییر رنگ از صورتی روشن در مورد جواب ‌های منفی تا صورتی تیره یا بنفش برای جواب‌ های مثبت می نماید. مهم است بدانید که کتون به صورت نرمال در ادرار وجود ندارد. در مواردی کتون ممکن است در ادرار شناسایی شود، دلیل آن می تواند : در نتیجه‌ی استرس ‌های فیزیولوژیکی مانند روزه داری، حاملگی یا تمرینات ورزشی خیلی شدید باشد. در رژیم ‌های لاغری یا مشکلات متابولیسمی، کتون ادرار قبل از بالا رفتن کتون در خون به مقدار زیادی افزایش پیدا خواهد نمود. بنابراین بررسی و انجام تست ادرار در تشخیص بسیار مهم است.

خون : رنگ حاصل از انجام این تست برای شناسایی حضور یا عدم حضور خون بین نارنجی، سبز و آبی متغیر می‌باشد. وجود نقطه ‌های سبز یا گسترش رنگ سبز به محلول طی ۶۰ ثانیه علامت کافی برای بررسی های بیشتر نمونه های ادرار می باشد. البته ممکن است گاهی خون، نه به صورت ثابت، در ادرار خانم ‌هایی که در دوران قاعدگی هستند رؤیت ‌شود. اهمیت حضور مقادیر بسیار ناچیز خون در نمونه باید بر مبنای شرایط بیمار و شرایط کلینیکی او مورد بررسی قرار گیرد.

نکته

pH : این تست بر پایه ۲ نشانگر پایه‌ گذاری شده و رنج وسیعی از pH را با رنج وسیعی از رنگ پوشش می‌ دهد. تغییر رنگ در محدوده‌ نارنجی تا زرد و سبز تا آبی می ‌باشد. محدوده‌ طبیعی pH در ادرار نوزادان بین ۵ تا ۷ می‌باشد. اما این مقدار در سایر نمونه‌ ها می تواند بین ۵.۴ تا ۸ و با میانگین ۶ ‌باشد.

پروتئین : این واکنش بر اساس پدیده ‌ای به نام خطای پروتئین در نشانگر pH پایه‌گذاری شده و بر اساس آن یک نشانگر که در حجم خیلی بالا در بافر قرار می گیرد در حضور پروتئین (آنیون) به عنوان نشانگر، یون هیدرژن را برای پروتئین آزاد می‌کند. در pH ثابت افزایش وجود هر گونه رنگ سبز نشانه دهنده حضور پروتئین است. محدوده‌ی رنگ از زرد به زرد سبز نیز برای نمونه ‌های منفی و سبز به سبزآبی برای نمونه ‌های مثبت متغیر خواهد بود. وجود ۱ تا ۱۴ mgr/dL پروتئین در ادرار طبیعی است. تفسیر کلینیکال برای جواب ‌های بسیار کم (Trace) مورد نیاز می‌باشد.

اوروبیلینوژن : اوروبیلینوژن یکی از بیشترین محصولات تولید شده در سنتز Heme بوده و ماده ای طبیعی در ادرار می ‌باشد. مقدار طبیعی آن در ادرار ۲/۰ تا ۱ mgr/dL می‌باشد. مقدار ۲ mgr/dL می‌تواند علامتی بالینی بوده و در این صورت فرد باید مورد بررسی های بیشتری قرار گیرد.

تشخیص وزن مخصوص

تشخیص نیتریت

تشخیص لوکوسیت

در کاربرد انواع نوار اداری چه نکاتی باید در نظر گرفته شود ؟

طی مدت ۳۰ دقیقه پس از باز کردن هر نوار ادراری، باید آن را استفاده نمود.

کم رنگ تر شدن یا پر رنگ تر شدن نوار ممکن است نشانه تغییرکیفیت و جواب دهی آن باشد. می بایست جهت کنترل دقیق آن از کنترل های مثبت و منفی تجاری یا تهیه شده در آزمایشگاه بهره گرفت.

جهت انجام تست باید از ادرار مخلوط شده و سانتریفیوژ نشده استفاده نمود.

برای بررسی دقیق پارامتر هایی مانند : بیلی روبین ، اوروبیلینوژن که در معرض نور پایداری خود را از دست می دهند و همین طور نیتریت بهترین نمونه، نمونه صبحگاهی می باشد.

توجه نماید که وجود مواد پاک کننده پوست مانند : کلرهگزیدین روی تست پروتئین ممکن است تأثیر داشته باشد.

مدت زمان قرار دادن نوار ادراری در ظرف حاوی نمونه نباید بیشتر از ۲ ثانیه باشد.

اضافه ادرار روی نوار باید با تماس پشت نوار با لبه ظرف حاوی نمونه خارج شده و نوار ادراری به صورت افقی روی کاغذ جاذب قرار گیرد.

پس از گذشت زمان مناسب نوار ادراری را در مقابل نور کافی و به صورت افقی در کنار جدول رنگی روی ظرف خوابانده شود.

استفاده از انواع نوار ادراری در چه بیماری هایی کاربرد دارد؟

کاربرد نوار ادراری می توان در تشخیص بری از بیماری ها کمک کننده باشد. مانند :

  • بیماری های کلیه و مجاری ادراری
  • اختلالات متابولیسم کربوهیدرات (دیابت شیرین)
  • بیماری های کبد و اختلالات همولیتیک
  • عفونت های ادراری

کاربرد نوار ادراری در پزشکی چیست ؟

استفاده های پزشکی : نوار های ادراری در بسیاری از حوزه های مراقبت های بهداشتی از جمله غربالگری بیماری های معمول، مانیتورینگ درمان و مانیتورینگ شخصی بیماران استفاده می شود.

غربالگری : از نوار ادراری هم برای غربالگری در بیمارستان ها و هم در عمل های عمومی استفاده می گردد. درواقع هدف از غربالگری شناسایی اولیه بیماران احتمالی می باشد. اهمیت غربالگری دیابت و بیماری های کلیوی در میان جمعیت های پرخطر بسیار زیاد است.

کاربرد نوار ادراری چیست ؟ انواع و قیمت خرید و فروش آن
کاربرد نوار ادراری چیست ؟ انواع و قیمت خرید و فروش آن

مانیتورینگ : مانیتورینگ با کمک نوار های ادراری به یک متخصص اجازه می دهد تا نتایج درمان تجویز شده را بررسی کند و در صورت لزوم تغییراتی را در دوره درمان ایجاد نماید.

مانیتورینگ شخصی : مانیتورینگ شخصی با کاربرد انواع نوار ادراری تحت راهنمایی یک متخصص، یک روش مؤثر برای نظارت بر وضعیت بیمار است. این امر به ویژه در بیماران دیابتی بسیار پراهمیت است، چون وضعیت متابولیسم (میزان گلوکز و کتون ها) فرد کنترل می گردد.

دامپزشکی : از این نوار آزمایش می توان در دامپزشکی، به ویژه در گربه ها و سگ ها برای تجزیه و تحلیل ادرار استفاده نمود.

کاربرد انواع نوار ادراری را بشناسید !

نوارهای آزمایشی معمولاً از یک روبان ساخته شده از پلاستیک یا کاغذ به عرض ۵ میلی‌متر ساخته شده اند. نوارهای پلاستیکی دارای پد هایی آغشته به مواد شیمیایی هستند و با ترکیبات موجود در ادرار واکنش داده و یک رنگ مشخصی را ایجاد می نمایند.

در نوارهای کاغذی واکنش دهنده ها مستقیماً روی کاغذ جذب می گردند. لازم به ذکر است که نوارهای کاغذی معمولاً به یک واکنش منفرد اختصاص دارند مثلاً : اندازه گیری (pH)، در حالی که نوارهای دارای پد، توانایی انجام چندین واکنش همزمان را دارند.

انواع نوار ادرای مختلفی تولید و عرضه شده است. این نوارهای مختلف با اهداف مختلفی تولید و تهیه شده اند، برای مثال : نوارهای کیفی تنها مثبت یا منفی بودن نمونه را تعیین می کنند.

قیمت نوار ادراری چگونه است ؟

قیمت نوار ادراری می تواند به عوامل مختلف بستگی داشته باشد. قیمت نوار ادراری ساخت ایران نیز با نمونه های خارجی می تواند تفاوت های داشته باشد. معمولا نمونه های خارجی قیمت های بالاتری نسبت به نمونه های تولید داخل خواهند داشت که به دلیل وارداتی بودن آنهاست. لازم به ذکر است که شرکت ها و کارخانه های مختلفی اقدام به تولید و واردات این وسیله نموده و قیمت هر شرکت برای این وسیله متفاوت خواهد بود. معمولاً انواعی که کیفیت ساخت بیشتری دارند یا توسط شرکت های معتبر و معروف تجهیزات آزمایشگاهی خارجی تولید شده اند، قیمت های فروش بالاتری نیز دارا هستند. با پیشرفت صنعت و توسعه تکنولوژی و توجه بیشتر به تولید داخل، شرکت های ایرانی توانسته اند محصولات خود را تولید و روانه بازار خرید و فروش کنند.

همان‌طور که پیش تر اشاره شد، انواع نوار ادراری وجود دارد و هر کدام از این انواع برحسب کارایی هایی که دارند، قیمت های تمام شده متفاوتی هم خواهند داشت. آزمایشگاه های مختلف بنا بر نیاز خود می توانند انواع مورد نیاز را تهیه و مصرف نمایند.

خرید و فروش نوار ادراری چگونه است ؟

جهت خرید و فروش نوار ادراری به مراکز عرضه لوازم و دستگاه های آزمایشگاهی می توان مراجعه نمود. می توان به سادگی خرید نوار ادراری را از بسیاری شرکت های معتبر واردکننده و تولید کننده که سایت و فروشگاه اینترنتی محصولات تولیدی یا وارداتی خود را نیز راه اندازی نموده اند، انجام داد. قیمت فروش نوار ادراری می تواند بسته به برند و تولید داخل یا خارجی بودن دستگاه، شامل مقادیر متفاوتی باشد.

کارشناسان خرید لوازم آزمایشگاهی در آزمایشگاه های مختلف، می توانند با برآورد بودجه و نیاز آزمایشگاه و بررسی نوع کاربرد دستگاه های آزمایشگاهی در آزمایشگاه، انواع مناسب این وسیله را با قیمت مناسب و متناسب با بودجه، از مراکز خرید و فروش انواع دستگاه های آزمایشگاهی تهیه کرده و در اختیار کاربران آزمایشگاهی قرار دهند. امروزه خرید و تحویل بسیار آسان بوده، زیرا بسیاری از شرکت ها امکان تحویل در محل را فراهم نموده و محصول مورد نظر را می توان به با سفارش به شرکت مربوطه در محل دریافت نمود.

کاربرد نوار ادراری چیست ؟ انواع و قیمت خرید و فروش آن
کاربرد نوار ادراری چیست ؟ انواع و قیمت خرید و فروش آن

سخن آخر

محیط های آزمایشگاهی به دلیل وجود بسیاری از انواع حلال ها و مواد شیمیایی و … می توانند همواره برای اشخاصی که در این محیط ها مشغول به کار هستند، خطر آفرین باشد. بنابراین در محیط های آزمایشگاهی رعایت ایمنی ضروری می باشد.

استفاده از ماسک در انواع آزمایشگاه ها می تواند خطرات ناشی از ترکیبات شیمیایی یا مواد بیماری زا را تا حدودی کاهش دهد. استفاده از ماسک  برای اشخاصی که مدت زیادی را در آزمایشگاه ها صرف می کنند، بسیار ضروری است.

دستکش می تواند از بسیاری از آسیب های پوستی پیشگیری نماید. درواقع دستکش تا حدودی اثرات محافظتی خواهد داشت. استفاده از دستکش در محیط های آزمایشی و کار با مواد شیمیایی یا آزمایشات مربوط به باکتری ها و ویروس ها مهم تر بوده و می تواند از آسیب های بعدی جلوگیری کند.

به طور کلی شرایط کار در آزمایشگاه حساس بوده و نیازمند نهایت دقت و توجه می باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا