Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

طرز تهیه دمنوش گیاهی آویشن و فواید آن برای سلامتی

دمنوش گیاهی آویشن ( Thyme) احتمالاً یکی از محبوب ترین دمنوش های گیاهی است که طعم بسیار خوبی دارد. به نظر می رسد این دمنوش علاوه بر طعم عالی حاوی مقدار زیادی آنتی اکسیدان است که می تواند برای سلامتی ما بسیار مفید باشد. این گیاه که از نظر علمی با نام Thymus vulgaris شناخته می شود. پرورش آن بسیار آسان است و به دلیل طعم و عطر منحصر به فرد آن در برنامه های آشپزی بسیار مورد استفاده قرار می گیرد.

این گیاه در طب سنتی کاربرد بسیاری داشته است و دارای تعداد زیادی مواد فعال قوی می باشد که می تواند آن را به یک داروی گیاهی قوی تبدیل کند. ماده فعال این گیاه تیمول است که دارای خواص بسیار زیادی دارد و یک آنتی اکسیدان قوی است. دمنوش آویشن همچنین دارای چند ترکیب منحصر به فرد دیگر است ، که ممکن است طیف وسیعی از تأثیرات مفید برای سلامتی را به همراه داشته باشد.

دمنوش آویشن حاوی سطوح بالایی از ویتامین C ، ویتامین A ، مس ، آهن ، منگنز ، پتاسیم ، فسفر و آنتی اکسیدان هایی مانند تیمول و کارواکرول است. این ترکیبات ممکن است مسئول بسیاری از مزایای احتمالی این دمنوش برای سلامتی باشند. با ما تا انتهای این مقاله از نشریه جهان شیمی فیزیک همراه باشید ، تا اطلاعات بیشتری درمورد این دمنوش گیاهی بدست آورید .

فواید و مزایای دمنوش گیاهی آویشن :

کمک به کاهش سرفه

گیاه آویشن مدتهاست که به عنوان بهبود دهنده سرفه در طب سنتی کارایی دارد و استفاده می شود. تحقیقات انجام شده ، نشان داده است که دمنوش آویشن می تواند گلودرد را تسکین داده و در عین حال به کاهش سرفه بسیار کمک کند.

 

 

گوارش را بهبود می بخشد

اگر از بیماری های همچون ناراحتی معده ، تهوع ، یبوست ، نفخ یا اسپاسم رنج می برید ، دمنوش آویشن ممکن است بهترین درمان برای این بیماری ها باشد. این دمنوش ممکن است خواص ضد التهابی طبیعی ، طبیعت آرامش بخش  و همچنین اثرات ضد باکتریایی احتمالی داشته باشد که می تواند به خلاص شدن از بیماری های مربوط به معده و احتمالاً هضم مناسب به شما بسیار کمک کند ، همچنین ممکن است حرکات روده را نیز بهبود ببخشد.

بررسی مطالعات مختلف نشان داده است  که تیمول و کارواکرول موجود در گیاه آویشن می توانند از راه های متعددی برای سیستم گوارشی ما مفید باشند. این دمنوش به دلیل داشتن مواد مفید ، می تواند عملکرد کبد را بهبود ببخشد و در برابر هرگونه آسیب از کبد محافظت کند و به درمان عفونت های روده ای کمک کرده و التهابات را کاهش دهد.

خواص آنتی اکسیدانی بسیار قوی

به نظر می رسد دمنوش آویشن سرشار از آنتی اکسیدان است زیرا یک مطالعه آن را در بین پنج دمنوش قوی از نظر محتوای آنتی بیوتیکی قرار داده است. اکثر تحقیقات موجود در مورد خواص آنتی اکسیدانی این گیاه بر روی روغن آن ، که بسیار محبوب می باشد متمرکز شده است . مواد فعال احتمالی موجود در دمنوش آویشن با پیشگیری یا کاهش بسیاری از بیماری ها از جمله سرگیجه ، مولتیپل اسکلروزیس ، وزوز گوش ، هپاتیت ، زونا و کاهش استرس اکسیداتیو کلی در بدن مرتبط است. این اثرات به دلیل آنتی اکسیدان های موجود در این گیاه از جمله تیمول ، لوتئولین و مواد مفید دیگر است.

درمان مشکلات تنفسی

برای مشکلات تنفسی ، فقط نوشیدن چند دمنوش آویشن می تواند به بهبودی شما بسیار کمک کند ، زیرا دارای خواص ضد باکتریایی و ضد التهابی است  به این معنی که نه تنها به تسکین سرفه و احتقان کمک می کند ، بلکه می تواند به عامل بیماری زا نیز حمله کرده و به بهبود شما تسریع کند.

به کاهش وزن کمک می کند

این دمنوش گیاهی اشتها را سرکوب می کند و برای کاهش وزن بسیار مفید است اما هنوز هم می تواند انرژی را در شما افزایش داده و مواد مغذی ارزشمندی را به بدن شما تحویل دهد . این دمنوش می تواند پرخوری را در شما کاهش داده  و از خوردن میان وعده ها جلوگیری کند.

یک مطالعه روی حیوانات نشان داد که تیمول ، یکی از اجزای اصلی گیاه آویشن ، از چاقی ناشی از رژیم غذایی با چربی بالا جلوگیری می کند. مشخص شده است که این دمنوش تجمع چربی را در بدن کاهش می دهد و ترشح انسولین را در بدن بهبود می بخشد و حساسیت به لپتین را افزایش می دهد. ترکیب تیمول موجود در این دمنوش ، همچنین می تواند متابولیسم بدن را تنظیم کند که می تواند برای چربی سوزی و کاهش وزن بسیار مفید باشد .

تحریک روند زایمان

در حالی که توصیه نمی شود زنان باردار در اوایل بارداری خود از دمنوش آویشن استفاده کنند ، زیرا ممکن است به دلیل تحریک قاعدگی باعث سقط جنین شود. در طب سنتی از این دمنوش برای تحریک زایمان استفاده می شده است. با این حال ، استفاده از دمنوش های گیاهی در دوران بارداری باید زیر نظر پزشک مصرف شود ، زیرا ممکن است برای مادر و نوزاد خطرناک باشد.

طرز تهیه دمنوش گیاهی آویشن و فواید آن برای سلامتی
طرز تهیه دمنوش گیاهی آویشن و فواید آن برای سلامتی

دردهای قاعدگی را تسکین می دهد

دمنوش گیاهی آویشن ممکن است  در از بین بردن اسپاسم های قاعدگی بسیار موثر باشد. این مسئله ممکن است به دلیل اثرات احتمالی ضد اسپاسم برخی از ترکیبات فعال موجود در این دمنوش گیاهی باشد. دمنوش آویشن همچنین می تواند درد و ناراحتی های ناشی از دوران قاعدگی را از بین ببرد و حتی ممکن است سایر عوارض جانبی از جمله نوسانات خلقی را تسکین و بهبود ببخشد.

کمک به تقویت سیستم ایمنی بدن

محتوای بالای ویتامین C و آنتی اکسیدان های احتمالی موجود در دمنوش آویشن ، می تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار کمک کند. بنابراین ممکن است برای تسکین سریع علائم سرما خوردگی و آنفولانزا بسیار مفید می باشد. ویتامین C می تواند تولید گلبول های سفید خون را تحریک کند و آنتی اکسیدان های قوی موجود در آن ، مانند تیمول و آپیژنین ممکن است با خنثی سازی رادیکال های آزاد تولید شده در بدن به تسکین استرس اکسیداتیو کمک کنند. طبیعت قوی ضد باکتریایی و ضد عفونی کننده این دمنوش ، همچنین به از بین بردن عفونت ها و عوامل بیماری زا  در بدن بسیار کمک می کند.

عملکرد شناختی را بهبود بخشد

تحقیقات اولیه نشان می دهد که دمنوش آویشن می تواند ، به بهبود حافظه و تمرکز کمک کرده و رسوب بتا آمیلوئید را در مغز آهسته کند. یک مطالعه برزیلی نشان داده است که ترکیب آپیژنین موجود در دمنوش آویشن ، ارتباط بین سلول های مغزی را بهبود می بخشد. همچنین این دمنوش در بدن تولید هورمون هایی را افزایش می دهد  که می توانند شروع اختلالات عصبی و روانی مانند بیماری های پارکینسون ، آلزایمر ، اسکیزوفرنی و افسردگی را به تاخیر بیاندازند.

به بهبود سلامت قلب کمک می کند

مطالعات نشان داده است ، که دمنوش آویشن می تواند برای سلامتی قلب ما بسیار مفید باشد ، به ویژه برای افرادی که از فشار خون بالا رنج می برند. بر اساس یک مطالعه روی حیوانات که در مجله فشار خون منتشر شده است نشان داده است که ، رزمارینیک اسید ، ترکیبی که در عصاره گیاه آویشن وجود دارد باعث بهبود فشار خون می شود. بنابراین می توان از این دمنوش گیاهی ، به عنوان داروی ضد فشار خون استفاده کرد و نوشیدن یک فنجان دمنوش آویشن ممکن است به افراد مبتلا به فشار خون بالا بسیار کمک کند.

عوارض جانبی مصرف دمنوش گیاهی آویشن :

طبق تحقیقات انجام شده توسط سازمان غذا و داروی آمریکا ، گیاه آویشن به طور کلی برای استفاده بی خطر تلقی می شود. اگر از مکمل های آویشن مانند چای ، دمنوش یا روغن استفاده می کنید ، به خاطر داشته باشید که مکمل های گیاهی تحت بررسی سازمان غذا و دارو قرار نمی گیرند. برخی از عوارض جانبی مصرف دمنوش آویشن که باید از آنها آگاه باشید ، عبارتند از:

میگرن :

اگر از میگرن مداوم رنج می برید ، توصیه می کنیم قبل از مصرف این دمنوش از پزشک خود مشورت بگیرید. بر اساس یک مطالعه انجام شده ، ترکیبات کارواکرول و تیمول به عنوان ترکیبات محرک میگرن شناسایی شده اند و به دلیل وجود این ترکیبات در دمنوش آویشن ، باید در مصرف این دمنوش احتیاط کرد.

طرز تهیه دمنوش گیاهی آویشن و فواید آن برای سلامتی
طرز تهیه دمنوش گیاهی آویشن و فواید آن برای سلامتی

حالت تهوع :

نوشیدن زیاد دمنوش آویشن  می تواند منجر به حالت تهوع ، سرگیجه ، استفراغ و درد های معده شود.

آلرژی :

مانند هر نوع گیاه دیگری ، برخی از افراد به آویشن واکنش آلرژیک نشان می دهند، به ویژه اگر فردی به گیاهان دیگر خانواده Lamiaceae ، از جمله رزماری ، نعناع و پونه کوهی نیز حساسیت داشته باشد.

مصرف دمنوش گیاهی آویشن در دوران بارداری و شیردهی  :

در حالی که سازمان غذا و داروی آمریکا گیاه آویشن را به طور کلی بی خطر می داند ، این توصیه برای استفاده از آویشن به عنوان ادویه می باشد و نه به عنوان دمنوش گیاهی . بنابراین ، بهتر است قبل از مصرف دمنوش آویشن در دوران بارداری و شیردهی  با  پزشک متخصص خود مشورت کنید.

طرز تهیه دمنوش گیاهی آویشن :

شما می توانید این دمنوش گیاهی را در منزل خود به راحتی تهیه کنید و از مزایای بسیار زیاد آن بهرمند شوید. برای این کار تنها چیزی که نیاز دارید ، مقداری لیمو ، عسل و آویشن خشک شده می باشد.

اگر آویشن را در باغچه خانه خود پرورش داده اید ، قبل از تهیه دمنوش آویشن باید آن را خشک کنید. ساقه ها را بریده و کاملاً بشویید ، خشک کنید و سپس آنها را در یک بسته کوچک ببندید و وارونه آویزان کنید. آویشن حدود ۲ هفته طول می کشد تا کاملاً خشک شود. شما می توانید آنها را به صورت پودر چای خوب خرد کنید ، یا آنها را کامل بگذارید تا در دمکرده شما استفاده شوند.

طرز تهیه دمنوش گیاهی آویشن و فواید آن برای سلامتی
طرز تهیه دمنوش گیاهی آویشن و فواید آن برای سلامتی

عناصر مورد نیاز تهیه دمنوش گیاهی آویشن :

  • ۱ قاشق چایخوری برگ آویشن خشک شده
  • ۲ فنجان آب تصفیه شده
  • ۱ قاشق چایخوری عسل
  • ۱ تکه لیمو

روش تهیه دمنوش گیاهی آویشن :

  • ابتدا آب را بجوشانید ، سپس حرارت را کم کنید تا آب به جوش آید.
  • برگ های خشک شده آویشن را اضافه کنید و روی ظرف را بپوشانید.
  • اجازه دهید مخلوط تقریباً ۵ دقیقه دم بکشد.
  • از روی حرارت بردارید ، بگذارید ۱-۲ دقیقه خنک شود.
  • چای را در یک فنجان صاف کنید ، عسل و برش لیمو (در صورت تمایل) را اضافه کنید و از دمنوش خود لذت ببرید!

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا