Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

فواید و خواص دمنوش گیاهی سنبل الطیب چیست و طرز تهیه آن

دمنوش گیاهی سنبل الطیب دارای فواید بسیار زیادی برای سلامتی می باشد. این دمنوش از ریشه گیاه سنبل الطیب تهیه می شود و  دارای خواصی همچون تنظیم خواب ، کاهش اضطراب ، از بین بردن سردرد ، تسکین دهنده قلب و تپش قلب ، بهبود هضم غذا ، تحریک ذهن و درمان اسپاسم های قاعدگی می باشد.

دمنوش سنبل الطیب از ریشه گیاه سنبل الطیب تهیه می شود که از نظر طبقه بندی به عنوان Valeriana officianalis شناخته می شود . سنبل الطیب یک گیاه گلدار است که هزاران سال است برای کاربردهای پزشکی سنتی مورد استفاده قرار می گیرد. به طور خاص ، ریشه این گیاه اغلب به دلیل غلظت بالای اسید والرنیک ، فلاوانون ها ، آلکالوئیدها و سسکوئیترپن ها خشک می شود و به عنوان دارویی گیاهی و دمنوش مورد استفاده قرار می گیرد.

ترکیبات فعال موجود در ریشه این گیاه دارای خواص ضد اضطرابی ، آرام بخشی و ضد اسپاسم هستند که باعث می شود این دمنوش گیاهی در سراسر جهان بسیار مورد استفاده قرار گیرد و محبوب باشد. در ادامه مقاله در نشریه جهان شیمی فیزیک توضیحات بیشتری در مورد این دمنوش گیاهی ارائه می گردد لطفا همراه ما باشید.

فواید و مزایای دمنوش گیاهی سنبل الطیب :

نوشیدن این دمنوش گیاهی در صورتی که از بیش فعالی ، بی خوابی ، ناراحتی معده ، کندی عملکرد شناختی ، دردهای قاعدگی ، سوفل های قلبی ، میگرن و سردرد ، اضطراب ، استرس و افسردگی رنج می برید ، برای شما بسیار مفید می باشد و به رفع این مشکلات به شما کمک می کند.

دارای خاصیت خواب آوری می باشد :

این دمنوش به عنوان یک ماده آرام بخش ، برای افرادی که از اختلالات خواب مانند بی خوابی یا الگوی خواب نامناسب رنج می برند بسیار مفید می باشد . این دمنوش نباید تحت هیچ شرایطی با سایر قرص های خواب آور ترکیب شود ، اما هنگامی که به طور مستقل مصرف می شود ، می تواند خواب آرام و احساس طراوت را در صبح برای شما ایجاد کند.

فواید و خواص دمنوش گیاهی سنبل الطیب چیست و طرز تهیه آن
فواید و خواص دمنوش گیاهی سنبل الطیب چیست و طرز تهیه آن

اضطراب و افسردگی را بهبود می بخشد :

یکی از رایج ترین استفاده های دمنوش سنبل الطیب برای کاهش اضطراب و استرس است. این دمنوش به دلیل وجود برخی اسیدها و روغن های فرار موجود در ریشه ، دارای خواص آرامبخشی طبیعی است و به افراد کمک می کند تا آرام شوند و تمرکز کنند ، نه اینکه احساس خستگی کنند. همچنین می تواند وضوح ذهنی را فراهم کرده و احساس افسردگی را از بین ببرد.

بیش فعالی را درمان و بهبود می بخشد :

تعداد مبتلایان به بیماری بیش فعالی (ADHD) با سرعت بی سابقه ای در حال افزایش است و بیش فعالی یک مشکل عمده در زمینه های آموزشی و عمومی است. دمنوش گیاهی سنبل الطیب می تواند به تسکین علائم بیماری بیش فعالی به شما کمک کند و به مصرف کنندگان اجازه می دهد تا روی هدف خود تمرکز کنند در حالی که هورمون های استرس و فشار بر بدن را نیز کاهش می دهد.

سوء هاضمه را بهبود می بخشد :

آنتی اکسیدان های موجود در دمنوش سنبل الطیب می تواند عملکرد مثبت ماهیچه های معده را تحریک کرده و اسپاسم های روده ای را کاهش دهد. این امر باعث حرکت طبیعی روده ها و کاهش ناراحتی در فرد می شود و می تواند ناراحتی های معده همچون ، گرفتگی ، نفخ ، یبوست ، تهوع یا سوء هاضمه را درمان و بهبود ببخشد.

سردرد و میگرن را درمان می کند :

یکی از بهترین راه ها برای از بین بردن سردرد یا میگرن ، نوشیدن یک فنجان دمنوش خوشمزه سنبل الطیب است. خواص ضد التهابی طبیعی این دمنوش می تواند التهاب مویرگ ها را تسکین داده و فشار خون را کاهش دهد و به تسکین بیشتر سردردهای تنشی کمک کند.

مشکلات قاعدگی را بهبود می بخشد :

زنان می دانند که گرفتگی های دوران قاعدگی می تواند بسیار دردناک باشد ، دمنوش گیاهی سنبل الطیب دارای ویژگی های ضد اسپاسم و آرامش بخشی می باشد ، به این معنی که این دمنوش به راحتی می تواند ،این علائم را از بین ببرد و در دوران قاعدگی درد های شما را تسکین دهد . همچنین این دمنوش می تواند خلق و خوی شما را بهتر کند و هورمون هایی را که ممکن است باعث تحریک پذیری یا اضطراب شما در دوران قاعدگی شوند را متعادل کند.

می تواند ذهن را تقویت کند :

بسیاری از افراد از ریشه گیاه سنبل الطیب به روش های مختلف  به عنوان تقویت کننده مغز استفاده می کنند ، اما یک فنجان از این دمنوش می تواند اثرات مشابهی داشته باشد. تحقیقات نشان داده است که دمنوش ریشه سنبل الطیب می تواند تمرکز ، حافظه ، حفظ و فعالیت عصبی را افزایش دهد.

فواید و خواص دمنوش گیاهی سنبل الطیب چیست و طرز تهیه آن
فواید و خواص دمنوش گیاهی سنبل الطیب چیست و طرز تهیه آن

مصرف دمنوش گیاهی سنبل الطیب در دوران بارداری و شیردهی :

اگرچه تحقیقات رسمی در مورد استفاده از این دمنوش گیاهی در دوران بارداری انجام نشده است اما توصیه نمی شود از این دمنوش گیاهی در دوران بارداری ، به ویژه در سه ماهه اول و در دوران شیردهی استفاده کنید. بهتر است قبل از مصرف هرگونه دمنوش گیاهی در دوران بارداری و شیردهی با پزشک خود مشورت کنید.

طرز تهیه دمنوش گیاهی سنبل الطیب :

اگر می خواهید دمنوش ریشه سنبل الطیب را برای خود در منزل درست کنید ، شما فقط به آب گرم ، ریشه سنبل الطیب (خشک یا تازه) و یک شیرین کننده طبیعی برای مقابله با تلخی آن نیاز دارید. دمنوش های گیاهی معمولاً وقتی با مواد تازه تهیه می شوند خواص بهتر و بیشتری دارند اما در بازار ریشه گیاه سنبل الطیب به صورت خشک یا پودر شده به فروش می رسد.

اگر در باغ خود سنبل الطیب تازه دارید و می خواهید آن را برای استفاده در دمنوش ریشه سنبل الطیب خشک کنید ، کافی است ریزوم اصلی یا ریشه های زیر خاک را برداشت کنید. ریشه را کاملاً بشویید و سپس بگذارید در هوای آزاد خشک شود. همچنین می توانید آن را به سرعت در دمای زیر ۱۰۰ درجه خشک کنید. پس از خشک شدن کامل ریشه ها ، می توانید آن را به قطعات کوچک خرد کنید یا ریشه را به پودر تبدیل کنید. از هر دو می توان برای تهیه این دمنوش گیاهی استفاده کنید ، یا می توانید از ریشه های تازه بریده شده استفاده کنید ، بدون اینکه منتظر خشک شدن آنها باشید.

عناصر مورد نیاز :

  • ۲ قاشق چایخوری ریشه سنبل الطیب (تازه ، خشک یا پودر شده)
  • ۲ فنجان آب (فیلتر شده)
  • ۱ قاشق چایخوری عسل یا شکر (اختیاری)

دستورالعمل تهیه دمنوش گیاهی سنبل الطیب :

برای تهیه این دمنوش گیاهی ،ابتدا آب را بجوشانید. سپس بگذارید کمی آب خنک شود ، زیرا گرمای اضافی می تواند بسیاری از مواد مغذی مفید در ریشه این گیاه را خنثی کند. آب مورد استفاده برای تهیه این دمنوش باید گرم باشد . ریشه سنبل الطیب را به آب اضافه کرده و درب قوری خود را بگذارید. اجازه دهید ریشه حداقل ۱۰ دقیقه دم بکشد. می توانید تا ۳۰ دقیقه نیز منتظر بمانید ، تا مطمئن شوید همه مواد مغذی ریشه گیاه در آب آزاد می شوند. مخلوط را صاف کرده و عسل یا شکر به آن اضافه کنید ، زیرا دمنوش ریشه سنبل الطیب بسیار تلخ است.

فواید و خواص دمنوش گیاهی سنبل الطیب چیست و طرز تهیه آن
فواید و خواص دمنوش گیاهی سنبل الطیب چیست و طرز تهیه آن

عوارض جانبی مصرف دمنوش گیاهی سنبل الطیب :

قبل از افزودن دمنوش سنبل الطیب به رژیم درمانی خود ، مطمئن شوید که به ریشه این گیاه حساسیت ندارید. با توجه به ترکیبات قدرتمند موجود در دمنوش ریشه سنبل الطیب ، عوارض جانبی متعددی وجود دارد که برخی از آنها می توانند ، بسیار جدی باشد. این عوارض جانبی می تواند بسیار سریع اتفاق بیفتند و این عوارض جانبی شامل تنگی نفس ، تورم گلو ، لب ، صورت و زبان می باشد. با این حال ، عوارض جانبی دیگری نیز وجود دارد که کمتر قابل پیش بینی هستند ، اما در صورت مشاهده ، مصرف این دمنوش گیاهی را قطع یا کاهش دهید.

 سردرد :

برخی افراد هنگام نوشیدن بیش از حد دمنوش سنبل الطیب دچار سردرد یا میگرن می شوند. شما می توانید قدرت دمنوش را با دم کردن آن در مقدار بیشترآب کاهش دهید یا از دمنوش گیاهی با قدرت کمتر استفاده کنید.

اثرات شناختی :

تجربه سردرگمی ، مشکل در تمرکز ، رویاهای عجیب یا حالت های اضطرابی در اثر مصرف این دمنوش گیاهی ممکن است ایجاد شود ، اگرچه ریشه سنبل الطیب اغلب برای درمان این نوع علائم استفاده می شود. این علائم ممکن است در اثر مصرف بیش از حد این دمنوش بوجود آیند.

مشکلات گوارشی :

اگر این دمنوش گیاهی بیش از حد مصرف شود ، مواد فعال موجود در دمنوش ریشه سنبل الطیب گاهی اوقات می تواند باعث ناراحتی های معده مانند ، سوء هاضمه ، حالت تهوع و استفراغ یا یبوست در فرد مصرف کننده می شود.

تداخلات دارویی دمنوش گیاهی سنبل الطیب:

داروهای زیادی وجود دارد که نباید با دمنوش گیاهی سنبل الطیب ترکیب شود ، به ویژه داروهای ضد اضطراب ، آسم ، فشار خون بالا ، سردرد و تشنج نباید همراه با این دمنوش گیاهی مصرف شوند . قبل از افزودن این دمنوش گیاهی به رژیم غذایی روزانه یا هفتگی خود ، در مورد هرگونه تداخل احتمالی با داروهای تجویز شده با پزشک خود صحبت کنید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا