Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

روغن ترب سفید و سیاه چیست ؟ خواص و کاربرد و قیمت آن

روغن ترب سفید و سیاه پر از خواص درمانی و دارویی است که از زمان های دور خواص آنها بسیار مورد توجه بود . روغن ترب سیاه و سفید به عنوان یک داروی گیاهی فوق العاده در مان بسیاری از بیماری ها است. هم چنین این روغن دارای ترکیب خاصی است که به طور معمول در هیچ روغنی وجود ندارد و به همین دلیل آن را در تولید مواد آرایشی و بهداشتی استفاده می کنند.

ترب سفید سرشار از ویتامین های A,B,C و مقادیر مناسبی کلسیم ، آهن و فسفر است . ترب سیاه منبع غنی از ویتامین C است و بهترین ماده برای تقویت سیستم ایمنی است و از ویژگی های دیگر ترب سیاه این است که  در طب سنتی به عنوان محافظ سلامت روده ها آن را می شناسند.

روغن ترب سیاه و سفید ، روغنی مفید و پرفایده است و خواص درمانی بسیاری دارد که همه این خواص در یک مقاله نمی گنجد . به همین جهت خلاصه ای از خواص و کاربردهای درمانی و دارویی روغن ترب سیاه و سفید را جمع آوری کرده ایم ، در ادامه با سایت نشریه علمی جهان شیمی فیزیک همراه باشید.

ترب چیست و چه انواع دارد ؟

ترب گیاهی یک یا دوساله است که از تیره شب بویان است که ارتفاع آن به یک متر می رسد. برگ های این گیاه پهن و کرکدار است که اطراف برگ بریدگی های نامنظم دارد. گل های آن در انتهای شاخه می روید که به رنگ های سفید ، زرد روشن ، بنفش ، آبی روشن است.

برای اولین بار ، قبل از زمان دوره امپراطوری رم ، این گیاه به اروپا وارد و در آن جا پرورش یافت . امروز دیگر ترب در همه جای دنیا کشت و مصرف می شود. ترب دارای گونه های مختلفی است و به طور کلی در یک دسته بندی گیاه ترب را به سه دسته تقسیم می کنند.

  • ترب سیاه كه معمولا در فصل پاییز برداشت می‌شود.
  • ترب سفید که اغلب در آسیای شرقی می‌روید و  رنگ آن به جز سفید، ممکن است، قرمز، بنفش، سبز، زرد، یا مایل به سیاه نیز باشد.
  • تربچه كه به رنگ‌‌های مختلف قرمز و وصورتی و به شکل‌های گرد و کشیده وجود دارد.

 ترب سفید چیست ؟

ترب سفید یا مولی یک نوع تربچه زمستانی است . این نوع ترب ها دارای اشکال بسیاری می باشدکه از نظر طول و قطر با یکدیگر متفاوت هستند.این گیاه دارای برگ های بزرگ و ریشه های بلند و سفید است. این گیاه برای نخستین بار در چین کشت شد ولی حال حاضر در بیشتر مناطق شرق و جنوب شرقی آسیا رشد می کند.

ترب سفید کالری کمی دارد و دارای آهن، فسفر و کلسیم  و هم چنین ویتامین‌های آ، ب، و ث  است .  ترب سفید باعث می شود غذا سریعتر و آسان تر هضم شود از این نظر در رژیم های لاغری بسیار مورد توجه قرار گرفته است. این ترب اغلب اوقات به صورت خام مورد استفاده قرار می گیرد.

ارزش غذایی ترب سفید :

ارزش غذایی ۱۰۰ گرم ترب سفید به شرح زیر است:

  • کالری ۱۸ گرم
  • چربی فقط ۰.۱ گرم
  • کربوهیدرات ۴.۶ گرم
  • فیبر ۶ گرم
  • قند ۵ گرم
  • پروتئین ۶ گرم
  • ویتامین ث ۳۶%
  • کلسیم ۲%
  • آهن ۲%
  • منیزیم ۴% و غیره

ترب سیاه چیست ؟

 

ترب سیاه از گیاهان ریشه ای و از خانواده تربچه می باشد . این گیاه از انواع تربچه های زمستانی است که به آن  تربچه سیاه اسپانیایی می گویند  ترب سیاه اشکال مختلفی دارد که به صورت گرد یا کشیده وجود دارد.  این گیاه بیشتر در اروپا و آسیا کشت می شود. ترب سیاه دارای آنتی اکسیدان های فراوان می باشد و برای تقویت سیستم ایمنی بدن و درمان سرماخوردگی موثر است. دلیل نام سیاهش به خاطر پوست سیاه یا بنفش مایل به سیاه است ولی گوشته آن سفید رنگ است.

ارزش غذایی ترب سیاه:

ارزش غذایی ۱۰۰ گرم ترب سفید به شرح زیر است:

  • مس ۹ گرم
  • فیبر غذایی ۱۰.۲ گرم
  • آهن ۸ گرم
  • منیزیم ۴.۵ گرم
  • پتاسیم ۵.۶ میلی گرم
  • سلنیوم ۶میلی گرم
  • ویتامی آ ۸گرم
  • ویتامین b1 پنج گرم
  • ویتامین c1 هفت و هشت دهم گرم
  • ویتامین E1 شش گرم
  • روی ۳/۳گرم

طبع روغن ترب سفید و سیاه چیست؟

ترب دارای طبع گرم و خشک می باشد.

طریقه روغن گیری روغن ترب سفید و سیاه :

ز چندین روش برای بدست آوردن روغن استفاده می کنند .یکی از روش هایی که بسیار سالم تر و درست تر است، روغنگیری به روش پرس سرد (cold press) می باشد.

روغن بدست آمده با روش پرس سرد بهترین روغن برای مصرف خوراکی می باشد. در این روش روغن با فشار مکانیکی روی دانه ها و میوه های روغنی از آنها استخراج شده و دمای روغن استحصالی نباید بیشتر از ۱۲۰ درجه فارنهایت (۴۹ درجه سانتی گراد) باشد.

روغن بدست آمده با روش فشار سرد  دارای طعم و عطر مطبوع بوده و تمام ارزش تغذیه ای آن حفظ می گردد.

مقدار آنتی اکسیدان و ویتامینهای طبیعی موجود در روغن تولید شده به روش پرس سرد خیلی بیشتر از آنتی اکسیدان و ویتامینهای روغنی است که با دیگر روشها تولید شده است.

گروه دکتر اویل روش کلدپرس را برای تهیه روغن از ترب انتخاب کرده اند چرا که با روش کلدپرس تمام روغن ترب سیاه استخراج و خواص دارویی و درمانی آن به طور کامل به روغن آن منتقل می گردد.
این روش در یک محیطی کاملٱ بهداشتی، استریل با کادری مجرب صورت می پذیرد و در بسته بندی های استاندارد آماده عرضه به مشتریان عزیزان می باشد.

خواص روغن ترب سفید و سیاه :

کاهش استرس و درمان افسردگی

هضم آسان غذا و سم زدایی معده

سلامت و پاکسازی پوست

درمان بیماری اسکوربوت

رژیم لاغری و کاهش وزن

درمان چین و چروک پوست

رفع لک و جای جوش

خواص ضد سرطانی

درمان یبوست

کاهش ریزش موهای سر

سلامت قلب

سلامت سیستم تنفسی

آبرسانی به پوست

کمک به درمان زردی

روغن ترب سیاه و سفید در کاهش استرس و درمان افسردگی :

افسردگی نوعی بیماری مزمن، شایع است که جمعیت زیادی از جهان را درگیر کرده است.طب سنتی برای درمان افسردگی راهکار های گیاهی و طبیعی زیادی ارائه کرده است. مصرف روغن ترب سفید و سیاه از جمله روش های ارگانیک و گیاهی فوق العاده ای است که باعث افزایش تولید انتقال دهنده های عصبی می شود و از این طریق می تواند نقش مؤثری در کاهش استرس و افسردگی داشته باشد.

هم چنین در طب سنتی گیاهان دارویی دیگری مانندعرق گلاب، گل گاو زبان، سنبل الطیب و روغن گل مغربی نیز برای درمان افسردگی استفاده می شود.

 خواص روغن ترب سفید و سیاه در حفظ سلامت دستگاه تنفسی :

روغن ترب سفید و سیاه چیست ؟ خواص و کاربرد و قیمت آن
روغن ترب سفید و سیاه چیست ؟ خواص و کاربرد و قیمت آن

این روغن دارای خواص ضد عفونی کننده و ضد ویروس است . ترب سفید خاصیت خلط آور ی دارد و به سلامت سیستم تنفسی کمک می کند . هم چنین این روغن باکتری ها را نیز از بین می برد و با عفونت های تنفسی مبارزه کرده و بیماری های آسم، آنفلوآنزا و برونشیت بهبود می بخشد.

کاربرد روغن ترب سفید و سیاه درهضم غذا :

برای هضم بهتر غذا ، باید غذا‌های فیبر دار مصرف کرد. غذا‌های پرفیبر به روش‌های مختلف به هضم آسان غذا و گوارش کمک می‌کنند. خوردن غذاهای فیبردار هم چنین ، سرعت هضم غذا را افزایش می دهند. خوردن این غذا‌ها می‌تواند سرعت هضم را افزایش دهد و یبوست را کاهش می‌دهند .  اگر می خواهید نفخ را کاهش دهید ، روغن این گیاه بسیار کارساز است.

روغن ترب سفید و سیاه یک سم زدای قوی :

این روغن یک ملین کننده طبیعی می باشد و به دفع مواد زائد کمک می کند و یک سم زدایی معده بسیار مفید است ، چرا که آنتی اکسیدان های فراوان آن باعث هضم بهتر غذا می شوند.این روغن از روده بزرگ و کلیه بدن سم زدایی می کند.

کاهش کلسترول خون :

چربی خون در اثر افزایش میزان کلسترول خون ایجاد می‌شود. افزایش کلسترول خون باعث رسوب چربی در دیواره رگ های خونی می شود که سخت شدن و تنگی رگ ها را به دنبال دارد. این امر باعث افزایش بیماری های قلبی و عروقی می شود. بیماری چربی خون می تواند دلایل مختلفی داشته باشد مانند عادت‌های غذایی ناسالم و برخی فاکتور‌های ژنتیکی.

روغن ترب سفید و سیاه باعث بهبود جریان خون می شود و سوخت و ساز چربی در بدن را افزایش می دهد که این خود کلسترول خون را کاهش میدهد.

سلامت و پاکسازی پوست :

استفاده از روغن های گیاهی یک روش قدیمی و سنتی برای درمان بیماری های پوستی است .  استفاده از روغن های گیاهی که از دل  طبیعت استخراج شده اند، به مراتب تأثیر بیشتری نسبت به داروهای شیمیایی دارند. روغن ترب سفید و سیاه مانند سایر روغن های گیاهی مانند روغن زیتون ، روغن هسته ازگیل ، روغن آرنیکا ، روغن فراسیون  روی سلامت پوست و درمان بیماری های پوستی اثر دارد.

این روغن دارای مقدار زیادی آنتی اکسیدان های طبیعی  است و از چین و چروک پوست جلوگیری می کند و به جوان سازی پوست صورت کمک می کند.

هم چنین در ترب سیاه دارای ویتامین ب و  روی و فسفر  فراوانی وجود دارد،که این امر باعث سم زدایی قوی خون می شود. اگر می خواهید پوست خود پاکسازی کنید و پوست صورت روشن و سالمی داشته باشید ترب سیاه میل کنید.

سلامت قلب :

روغن ترب سفید و سیاه چیست ؟ خواص و کاربرد و قیمت آن
روغن ترب سفید و سیاه چیست ؟ خواص و کاربرد و قیمت آن

مصرف این روغن  باعث بهبود عملکرد قلب و در نتیجه کاهش بیماری های قلبی می شود. ترب باعث کاهش کلسترول خون می شود و به این روش به سلامت قلب کمک می کند . این روغن هم چنین سرشار از آنتی اکسیدان های  است و از آسیب رادیکال های آزاد به قلب جلوگیری می کند.

بهبود بیماری کبد با خواص روغن ترب سفید و سیاه :

ترب یک ماده غذایی است که خاصیت سم زدا دارد و خون را تصفیه می کند . این ماده سم زدا بسیار برای عملکرد کبد مفید است و باعث پاکسازی خون و مایعات لنفاوی از سموم مضر می شود. ترب سیاه خون ساز است و موجب افزایش تعداد گلبول های قرمز می شوند و از تجمع بیلی روبین ها یی که باعث زردی می شوند جلوگیری می کند و زردی را درمان می کند.

کاربرد روغن ترب سفید و سیاه در رژیم لاغری و کاهش وزن :

روغن ترب سفید و سیاه چیست ؟ خواص و کاربرد و قیمت آن
روغن ترب سفید و سیاه چیست ؟ خواص و کاربرد و قیمت آن

شاید برایتان سؤال پیش آمده که آیا می توان با روغن ترب لاغر شد ؟ بله ، این روغن سرشار از فیبر است و باعث احساس سیری و کاهش اشتها می شود. این امر در کاهش وزن و لاغری نقش مؤثری دارد . این روغن باعث دفع سموم از بدن می شود و سوخت و ساز بدن را افزایش می دهد.

کاربرد روغن ترب سفید و سیاه در درمان لک و جوش :

حتمالاً درمورد “پاکسازی پوست با روغن” شنیده اید، روغن ترب سفید و سیاه از روغن‌های گیاهی است که به دلیل آنتی اکسیدان فراوان خاصیت پاکسازی پوست را دارد. این روغن تمام چربی‌های‌ اضافه،کثیفی‌ها و آلودگی‌ها و سلول‌های مرده ای که در منافذ پوست گیر کرده‌اند، جذب و از منافذ خارج می‌کند.اگر پوست پاکسازی نشود ،این آلودگی‌ها روی پوست باقی می ماند و باعث بسته شدن منافذ پوست می شود. باید بدانید آکنه، جوش‌های سرسیاه و سر سفید در اثر مسدود شدن منافذ پوست به وجود می آیند.هم چنین ترب سیاه حاوی آب فراوان است.  نوشیدن آب ترب سیاه  لک و جای جوش صورت را ازبین می برد و پوست شما شاداب و صاف خواهد شد.

فوائد روغن ترب سفید و سیاه برای رشد مو :

این روغن دارای سلنیوم و منیزیم است که می تواند باعث سلامت و تقویت رشد موها شود . هم چنین ماساژ این روغن بر پوست سر می تواند گردش خون را افزایش دهد. این عمل باعث تقویت فولیکول و تحریک رشد مو می شود.

اگر دوست دارید موهای ضخیم و قوی داشته باشید می توانید از آب ترب سفید استفاده کنید. مصرف منظم  آن ریشه مو را قوی می کند.

دفع راحت تر سنگ کلیه با روغن ترب سفید و سیاه :

یکی از روش های گیاهی برای درمان سنگ کلیه استفاده از روغن ترب سفید و سیاه است . ترب سیاه دارای خاصیت دیورتیک  و ادرار آور بوده و باعث افزایش ادرار می شود . این امر به به دفع سنگ کلیه کمک مؤثری می کند.

خرید و فروش و قیمت روغن ترب سفید و سیاه :

روغن های گیاهی و طبیعی در بین مردم طرفدار های زیادی دارد . مراکز خرید و وبسایت های زیادی در کشورمان به راه افتاده اند که شما با رجوع به این مکان ها می توانید روغن گیاهی مد نظر خود را تهیه کنید. برای تهیه روغن با کیفیت و خالص باید به مراکز خرید با اصالت و مطمئن مراجعه کنید.

طریقه مصرف روغن سفید و سیاه :

این روغن طبیعی را می توان به دو صورت خوراکی و موضعی بسته به نیاز و مشکلی که وجود دارد استفاده و از خواصش بهره برد.

موارد منع مصرف روغن ترب سفید و سیاه :

بهتر است قبل از مصرف با پزشک مشورت شود.

از مصرف دوز بالای آن خوداری گردد.

تست حساسیت حتمٱ صورت پذیرد.

مصرف آن برای کودکان، زنان حامله و مادران شیرده بسته به نظر پزشک است.

کسانی که به ترب سفید یا سیاه حساسیت بدنی دارند نباید از این روغن استفاده کنند .

اگر این روغن بیش از حد اندازه مصرف شود ممکن است باعث تشدید و گرفتگی در افراد مبتلا به انسداد کیسه صفرا می شود.

 

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا