Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
تصفیه آبصنایع شیمیایی

جیوه قرمز چیست و چه کاربردی دارد؟

جیوه قرمز یک ماده افسانه ای است که ظاهرا دارای قدرت مخرب گسترده ای است. جیوه قرمز گاهی اوقات به متون کیمیاگری گذشته ارجاع داده می شود اگرچه فرمول این ماده در متون مختلف متفاوت است.

وب سایت جهان شیمی فیزیک قصد دارد در این مقاله و مقالات مشابه دیگر به سوالات متداول شما در زمینه های زیر جواب دهد:

جیوه آزمایشگاهی آلمانی و اوکراینی
اثرات و تاثیر جیوه بر بدن
اثر جیوه بر طلا و مس و آلومینیم
واکنش جیوه با مس و طلا و آلومینیم
افزایش چگالی جیوه
قیمت جیوه در جهان و ایران
آمپول جیوه
کپسول جیوه
تشخیص جیوه قرمز
خرید و فروش جیوه
اکسید جیوه
جیوه نقره ای
جیوه معدنی
جیوه سبز
ساخت جیوه
جیوه لانه خفاش
جیوه سرخ
جیوه در جدول مندلیف
معدن جیوه
جیوه شاقول
مشتری جیوه قرمز

و …

در واقع هیچ مدرک معتبری در رابطه با وجود این ماده ارائه نشده است اما نظریه هایی وجود دارد که در آن از تولید این ماده به عنوان یک داستان ترسناک در جنگ سرد و یا بعد از آن صحبت می کنند.

با اینکه در حال حاضر هیچ نشانه ای از وجود این ماده وجود ندارد اما این ماده می تواند یکی از ترکیبات جیوه ( اکسید جیوه ) باشد. به عنوان مثال آلفا مرکوری یدید  (α-HgI2) فرمی از جیوه قرمز است که بسیار سمی است اما منفجر شونده نیست.

 

 

شنگرف یا سینابر (Cinabre) با فرمول شیمیایی  HgS نیز نوعی جیوه قرمز طبیعی است که اگرچه سمی است ولی هیچ خاصیت انفجاری شناخته شده ای ندارد. فولیمنات جیوه (Hg(CNO)2) یک ماده قرمز انفجاری حساس به شوک است که در برخی از انواع کارتریج های مهمات مورد استفاده قرار می گیرد . ترکیبات انفجاری دیگری از جیوه به رنگ قرمز نیز وجود دارد که هیچ یک از آنها به عنوان جیوه قرمز شناخته نمی شوند.

جیوه قرمز چیست و چه کاربردی دارد؟
جیوه قرمز چیست و چه کاربردی دارد؟

جیوه قرمز از افسانه تا واقعیت

سام کوهن که به عنوان پدر بمب نوترونی شناخته می شود می گوید همانطور که در بالا گفته شد ترکیباتی از جیوه با خاصیت انفجاری وجود دارند که یکی از آنها تیوسانات جیوه است ولی این ترکیب به عنوان جیوه قرمز شناخته نمی شود.

سناریوی محتمل در رابطه با این ماده این است که این اسم احتمالا یک رمز برای یک ماده منفجره مخرب است که می تواند پلیمری از مواد منفجره بهم پیوسته باشد که برای تحریک اولیه کلاهک اتمی مورد استفاده قرار می گیرد.

به عبارت دیگر اگر این ماده واقعاً وجود داشته باشد، باید یک ماده واقعاً عجیب و غریب باشد که حتی سازندگان آن نیز آن را به خوبی درک نکنند که این مسئله برای وجود احتمالی یک ماده شیمیایی خبر خوبی نیست و استفاده از آن در تولید تسلیحات نظامی بحث برانگیز است.

جیوه قرمز چیست و چه کاربردی دارد؟
جیوه قرمز چیست و چه کاربردی دارد؟

کاربردهای جیوه قرمز

در واقع مایع قرمز رنگی که محققان باستان شناسی آنرا جیوه قرمز نامیدند اکنون در فرآیندهایی به نام شکافت هسته ای مورد استفاده قرار می گیرد و منشاء تولید و صادرات آن اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی بود که آنرا میلیون ها دلار به کشورهای مختلف می فروخت.

گفته می شود این نوع جیوه ماده ای تقریبا مایع و قرمز رنگ است که چگالی جیوه سرخ بسیار بالا و حدود  ۲۰.۲ g / cm۳ است  و قدرت انفجاری بالایی دارد.

این ماده به عنوان حلال برای اورانیوم ۲۳۵ استفاده می شود و فرآیند ذخیره سازی اورانیوم رادیواکتیو ۲۳۵ را تسهیل می کند زیرا می توان با فرآیند تقطیر این دو ماده را به راحتی از هم جدا کرد.

این ماده یکی از ایزوتوپ های جیوه است که ماده ای خطرناک است ولی انفجاری نیست و به عنوان منبع نوترن هایی استفاده می شود که برای بمب اتمی استفاده می شوند. وقتی که ما این ماده را همراه با گاز تریتیوم در دست داشته باشیم ، می توان برای تولید انرژی همجوشی که منجر به تولید حجم عظیمی از انرژی هسته ای می شود از آن استفاده کرد.

قیمت جیوه قرمز در تلویزیون قدیمی

جیوه به دلیل رسانایی گرمایی پایینی که نسبت به سایر فلزات دارد در بسیاری از وسایل الکترونیکی خصوصا در گذشته مورد استفاده قرار می گرفته است. مثلا در ساخت تلویزیون ها و تلفن های قدیمی  فلز جیوه بکار رفته است. البته پس از پی بردن به سمیت این فلز میزان استفاده از آن به شدت کاهش یافته است و فلزات دیگر به عنوان جایگزین به کار می روند.

جیوه قرمز در تلفن قدیمی

جیوه در تلفن های قدیمی نیز مورد استفاده قرار می گرفته است. مس، نیکل، کبالت و لیتیوم فلزات دیگری هستند که معمولا در وسایل قدیمی و از کار افتاده منزل وجود دارند. فلزات به عنوان رسانا در بسیاری از وسایل الکترونیکی مورد استفاده قرار می گیرند و جیوه نیز در گذشته به همین دلیل در ساخت بسیاری از این وسایل از جمله تلفن ها مورد استفاده قرار گرفته است.

جیوه قرمز در چه وسایلی است

جیوه و بسیاری از فلزات از جمله طلا در وسایل الکترونیکی مانند باتری ها و لامپ ها قدیمی یافت می شود بنابراین با بازیافت آنها می توان مجددا این فلزات ارزشمند را وارد چرخه تولید کرد. به این ترتیب در مصرف منابع نیز صرفه جویی خواهد شد. بازیافت فلزات از این طریق یک تجارت پرسود است و افراد زیادی به این کار مشغول هستند.

جیوه قرمز کجا یافت می شود

جیوه و بسیاری از فلزات دیگر مانند نیکل، مس و طلا در ساخت لوازم الکترونیک مورد استفاده قرار می گیرند. این فلز در بسیاری از تجهیزات الکتریکی از جمله سوییچ ها و یک سوسازها کاربرد دارد و در لامپ های فلورسنت و همچنین باتری ها نیز قبلا مورد استفاده قرار می گرفته است.

جیوه و ترکیبات آن به اشکال مختلف در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرند به عنوان مثال در ساخت اکسید مرکوریک برای ضدعفونی پوست و همچنین تولید سموم حشره کش و موش کش کاربرد دارد. با اینحال به دلیل سمیت بالای این فلز بسیاری از کاربردهای آن منسوخ شده و از فلزات و ترکیبات کم خطر استفاده می شود. جیوه قرمز (HgS)  را نیز می توانید در طبیعت مشاهده کنید که با جیوه قرمز مورد مبحث در مقاله متفاوت است و هیچ خاصیت انفجاری ندارد.

تشخیص جیوه قرمز

جیوه قرمز یک فلز جادویی و گرانبها است که گفته می شود در وسایل قدیمی مانند تلویزیون و چرخ خیاطی وجود دارد. این فلز در صورت وجود با قیمت بالایی به فروش می رسد. این عنصر ترکیب مشخصی ندارد و ناپایدار است بنابراین فرمولی برای آن وجود ندارد. برخی آن را اکسید جیوه می دانند ولی اکسید جیوه در دمای اتاق جامد است و جیوه قرمز به شکل مایع دیده می شود.

راههای زیادی برای تشخیص این فلز وجود دارد تا اصالت آن مشخص شود. زیرا به دلیل قیمت بالا بازار تقلب در آن بسیار گسترده است. بنابراین اگر مایل به خرید این ماده هستید بهتر است ابتدا راه های تشخیص آن را یاد بگیرید. اگرچه روش های زیادی برای تشخیص جیوه قرمز ذکر شده است اما بهترین راه های تشخیص این فلز جادویی مواردی است که در ادامه ذکر شده است.

یکی از راه های تشخیص جیوه قرمز استفاده از ابزاری است که به تلفن های هوشمند وصل شده و می تواند مقدار جیوه موجود در آب را با دقت بسیار بالایی اندازه گیری کند. از این روش برای تشخیص مقدار جیوه در آب آشامیدنی شهرها استفاده می گردد و درصد خطای بسیار کمی دارد بنابراین می توان برای تشخیص جیوه قرمز به آن اعتماد کرد.

یکی دیگر از روش های تشخیص جیوه قرمز قرار دادن آن در برابر آینه است. این فلز در آینه قابل مشاهده نیست و این اصلی ترین روش تشخیص این فلز مرموز است. زیرا این ماده در برابر بازتاب نور از خود مقاومت نشان می دهد و بدین ترتیب قابل تشخیص نیست. این ترکیب به شکل کپسول های شیشه ای خرید و فروش می شود و به دلیل قدرت انفجاری بالا در شرایط خاص حمل و نقل می شود. با دانستن این نکات می توانید با خیال راحت در صورت نیاز اقدام به خرید و فروش این ماده جادویی کنید و از اصالت آن مطمئن شوید.

سایر مقالات مرتبط با جیوه

 

قیمت هر گرم جیوه قرمز

جیوه قرمز یکی ترکیبات فلز جیوه است که خواص عجیب و غریبی به آن نسبت داده می شود. به همین دلیل بازار خرید و فروش داغی دارد و بسیاری از افراد به دنبال خرید آن با قیمت های بسیار بالا هستند.  قیمت هر گرم جیوه مانند هر فلز دیگری به فاکتورهای مختلفی همچون خلوص و نوع بسته بندی آن بستگی دارد که البته در این مورد خاص هیچیک از این فاکتورها مورد نظر نیستند و به دلیل خواص اسرار آمیزی که به آن نسبت داده می شود قیمت هر گرم جیوه قرمز بسیار بالاتر از فلز جیوه است.

نوشته های مشابه

‫۳۴۶ دیدگاه ها

          1. سلام من چرخ خیاطی خیلی قدیمی دارم دوتا میگن توش داره نمیدونم کجاش تا چقدر می ارزه؟یکی ماله ۶۰ سال پیش یکی مال ۹۰ ساله پیش
            اگر تماس بگیرین میتونم عکسش رو هم بفرستم براتون

          1. سلام
            ۱۵ میلیون تومن –
            ۱۵میلیاردتومن ؟؟؟
            آقا دوستانی که خودشون را خریدار معرفی میکنند، میشه بگید برای چی می‌خرید ؟ چه کاربردی داره که اینقدر پول براش حاضرید بدید ؟؟!

          1. من یکی شکل فیوز از رادیو المانی قدیمی دراوردم که فقط به طلا واکنش میده چند میخرید؟

          1. سلام دوست عزیز. بابت هر گرم ۸ تا ۱۰ میلیارد خریدارم. با قیمت دلار این چیزی که گفتم بیشتر هم میشه. اگر مایل بودی به شماره زیر پیام بده و فقط بنویس «ج».

          1. سللم..برادرجیوه نقره ای چگالی ۱۵گرمی چندخریددارید..اکسیدجی قرمزباستانی گرمی چنده

        1. سلام نه متاسفانه
          بیشتر فروشندگان این تلویزیون ها چون مشتری ندارند به این موضوع دامن میزنن ما با توجه به سابقه و آشنایی نزدیک با این موضوع به جرات میگیم حیوه تلویزیون های قدیمی ارزش خاصی ندارند

  1. با سلام
    متاسفانه بسیاری از مردم به هر فلز با رنگ قرمز که حالت مایع یا خمیری داشته باشد، جیوه قرمز می گویند در حالیکه واقعیت اینطور نیست.

    ۱-جیوه قرمز مورد استفاده در رآکتور ها و … اساساً جیوه نداشته و صرفا یک رمز بوده
    ۲-جیوه قرمز واقعی که در حال حاضر در صنایع نظامی استفاده میشود ترکیب جیوه و آنتیموان بوده که اساساً در هیچ وسیله الکتریکی از قبیل تلویزیون و … استفاده نشده
    ۳-این ترکیب ذکر شده در بالا، هیچ کاربرد پزشکی ندارد اما ترکیب دیگری با گالیم وجود دارد که در صنایع دارو های ضد سرطان استفاده میشود
    ۴-تنها یکی از ترکیبات جیوه آنتیموان وجود دارد که قیمت نسبتا بالایی دارد که دلیل آن استفاده از ایزوتوپ رادیواکتیو آنتیموان ۱۲۵ می باشد و مابقی ترکیبات بر خلاف نظر عموم هیچ ارزش بالایی ندارند

      1. مرکز خرید جیوه در کشور، لیست قیمت این کالا را به صورت روزانه در سایت فروش خود قرار می‌ دهد. خریداران می‌ توانند برای اطلاع از قیمت انواع مختلف جیوه قرمز درجه یک، به این وب سایت مراجعه کنند و محصولات خود را اینترنتی خریداری نمایند

  2. لطفا یک فرد آگاه من رو راهنمایی کنه💥 دوستان فرمودن داخل تلویزیون قدیمی جیوه باارزشی وجود نداره..خب پس با این حساب چرا برای تلویزیون بنده مشتری میلیاردی درخواست داده؟ مطلب محرمانه ای وجود داره که افشا نمیشه؟

  3. سلام
    دوستان شما همه ساده لوح هستین!
    این مزخرفات چیه که به راه انداختن!؟!
    اصلا شما میدونین جیوه قرمز چی هست!؟!!!!
    جیوه قرمز اصلا وجود نداره!
    مثل این میمونه که بگیم نوشدارو وجود داره که عمر جاودانه پیدا میکنن!
    الکی خودتونو سرگرم نکنین!
    🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹

  4. سلام دوستان عزیز اینکه میگن جیوه قرمز افسانه اس اصلا اینطور نیست و کاملا این جریان صحت داره و داستان طولانی هم داره و اینکه بگم لانه خفاش هم دارای این فلز هست ولی واقعا ارزش اینکار از نظر انسانیت و مسائل دیگه درست نیست و باید اضافه کنم که در لوازم برقی قدیمی که تقریبا ۵۰الی ۶۰ سال پیش تولید شدن این فلز گران قیمت وجود داره
    نکته اینکه چطور میشه تشخیص داد این فلز واقعی یا تقلبی هست هم چند راه داره …… یکیش سیر هست ….
    و مسئله اخر در مورد خرافات که عمر جاودانه یا ارتباط با دنیای ماورای طبیعه ساخت ذهن که چه عرض کنم برای پنهان کردن این جریان هست حالا برای اروم کردن کشور و بعضی برای منافع شخصی این خرافات رو اتصال دادن که در نهایت بگن افسانه هست
    و در اخر این اطلاعات بنده هم کاملا با مدرک هست
    امیدوارم که بدردتون خورده باشه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا