Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

فواید و خواص و طرز تهیه دمنوش گیاهی بومادران

دمنوش گیاهی بومادران ( Yarrow)  یک چای گیاهی است که مدتهاست به دلیل توانایی درمان و بهبود بریدگی ها و زخم ها در طب سنتی  شناخته شده است. قرن هاست که مردم برای درمان التهابات و ضدعفونی  پوست خراشیده خود از این گیاه استفاده می کنند.

امروزه گیاه بومادران هم برای مصارف دارویی و هم برای زیباسازی باغ ها پرورش داده می شود. بسیاری از مردم دوست دارند از این گیاه در آشپزی استفاده کنند. همچنین گیاه بومادران راه خود را در صنعت لوازم آرایشی باز کرده است و به عنوان عنصری در پاک کننده ها و شامپوها مورد استفاده قرار می گیرد.

گل ها و برگ های این گیاه برای افزودن طعم به نوشابه ها و مشروبات الکلی استفاده می شوند. دمنوش بومادران طرفداران زیادی دارد و خواص بسیار زیادی برای سلامتی دارد.  تا پایان این مقاله از نشریه جهان شیمی فیزیک با ما همراه باشید تا از خواص این دمنوش گیاهی آگاه شوید.

گیاه بومادران چیست؟

گیاه بومادران، با نام علمی achillea millefolium در جهان شناخته می شود. گیاه بومادران یک گیاه چند ساله مقاوم و بومی مناطق معتدل اروپا و آسیا است. در حال حاضر این گیاه در کشورهای دیگری مانند آمریکای شمالی و استرالیا گسترش یافته است و امروزه در سراسر جهان یافت می شود.

نام علمی این گیاه (Achillea) است که از نام آشیل، قهرمان یونانی گرفته شده است که از این گیاه برای شفای خود و سربازانش استفاده کرده است و کلمه Millefolium اشاره به برگ های پر پر این گیاه دارد.

بومادران گیاهی بلند، اما باریک است که ارتفاع آن تا ۱ متر می رسد. این گیاه اغلب با علف های هرز مقایسه می شود، زیرا در کناره های جاده، در امتداد نرده ها، چمنزارها، لبه های ریل قطار رشد می کند و هوا را با عطری شبیه گل داودی پر می کند. این گیاه دارای چندین ساقه سبز بلند و نازک است که دارای برگ های سبز ظریفی شبیه برگ های گیاه سرخس است و از ۵ تا ۲۰ سانتی متر طول دارند.

تاریخچه استفاده از  گیاه بومادران :

استفاده از این گیاه سابقه ای طولانی دارد که به دوره نئاندرتال ها بر می گردد. اجداد ما از گیاه بومادران به عنوان یک گیاه دارویی برای درمان و بهبود زخم های جزئی، جلوگیری از خونریزی و التهاب استفاده می کردند. بیش از ۳۰۰۰ سال پیش یونانیان باستان از این گیاه برای درمان زخم ها و مبارزه با تب و در عین حال افزایش گردش خون استفاده می کردند.

برای قرن ها، چینی ها از گیاه بومادران در طب سنتی خود استفاده می کردند، زیرا پتانسیل درمانی این گیاه برای اندام های اصلی بدن بسیار شناخته شده بود. پزشکان چینی معتقدند که این دمنوش گیاهی می تواند ذهن را تقویت کند، بدن را نیرو ببخشد و چشم ها را درخشان کند.

استعمارگران اولیه اروپایی گیاه بومادران را به آمریکا بردند. این گیاه به بخش مهمی از طب سنتی بومیان آمریکا تبدیل شد و از آن برای بهبود و درمان زخم ها، عفونت های خود استفاده کردند. قبایل مختلف از این گیاه برای بهبود مشکلاتی همچون گوش درد، اضطراب و یا درمان سرماخوردگی و تب استفاده می کنند.

فواید و خواص و طرز تهیه دمنوش گیاهی بومادران
فواید و خواص و طرز تهیه دمنوش گیاهی بومادران

فواید و مزایای مصرف دمنوش گیاهی بومادران :

بومادران حاوی اجزای مختلفی است که به شما امکان می دهد، یک فنجان دمنوش غنی و مغذی از این گیاه را برای خود تهیه کنید. این دمنوش گیاهی حاوی ویتامین A ، ویتامین ب کمپلکس ، ویتامین C، E، بیوفلاونوئیدها، کولین، آهن، منیزیم، فسفر، پتاسیم، سلنیوم، سیلیکون، سدیم، اسیدهای آمینه، ترپن ها و تانن ها و بسیاری دیگر از مواد مفید برای بدن است. فواید این دمنوش گیاهی برای سلامتی عبارتند از :

درمان آنفولانزا و سرماخوردگی :

مصرف دمنوش بومادران زمانی عالی است که اولین علائم سرماخوردگی یا آنفولانزا در شما ظاهر شود. این دمنوش گیاهی ممکن است به پاکسازی مخاط و رفع احتقان بسیار کمک کرده و تنفس بهتری را برای شما به ارمغان آورد. گفته می شود که این گیاه به مبارزه با عفونت که باعث بیماری در شما می شود، کمک می کند. همچنین ممکن است گلودرد را تسکین داده و ریه های شما را تقویت کند.

نوشیدن این دمنوش گیاهی هنگام داشتن تب شدید به افزایش تعریق طبیعی بدن کمک می کند و در نتیجه می تواند تب شما را به روشی ایمن و سالم پایین بیاورد. تعریق راهی است که بدن برای دفع میکروب ها و باکتری ها نیز استفاده می کند.

همچنین گفته می شود که یک فنجان از این دمنوش گیاهی زمانی که از آلرژی یا تب یونجه رنج می برید، می تواند بسیار مفید باشد. اگر از بیماری آسم رنج می برید، طبیعت آرامش بخش و ضد اسپاسم این دمنوش گیاهی، ممکن است آرامش و تسکین را برای شما به همراه داشته باشد. دمنوش بومادران ممکن است در کاهش شدت حملات بیماری آسم نیز به شما کمک کند.

درمان مشکلات گوارشی :

اگر مستعد سوء هاضمه یا سوزش سر دل هستید، یک فنجان دمنوش گیاهی بومادران بنوشید، زیرا این دمنوش گیاهی باعث تولید صفرا می شود که هضم را تحریک می کند و مانع از طولانی  شدن زمان باقی ماندن غذا در معده و ایجاد درد می شود. ترکیبات مفید این دمنوش گیاهی باعث می شود معده شما بهتر و سریع تر کار کند.

در عین حال، این دمنوش گیاهی ممکن است باعث محافظت از مخاط معده در برابر عفونت و التهاب شود. این دمنوش گیاهی اسپاسم عضلات معده که می تواند منجر به گرفتگی های دردناک شود، را کاهش می دهد. دمنوش بومادران ممکن است باعث تسکین آنفولانزای معده، حالت تهوع و استفراغ و حتی ورم معده شود. همچنین با تحریک تولید مایعات گوارشی و صفرا به جلوگیری از تشکیل سنگ صفرا به شما کمک کرده و کیسه صفرای شما را سالم نگه می دارد.

نوشیدن دمنوش بومادران همچنین ممکن است از سلامت روده شما محافظت کرده و آن را تقویت کند. گفته می شود مصرف این دمنوش گیاهی به تسکین مشکلاتی همچون نفخ، قولنج و اسهال کمک می کند. این دمنوش گیاهی ممکن است به بهبود پوشش داخلی روده کمک کند، بنابراین از التهاب و گرفتگی جلوگیری می کند. با پزشک خود در مورد استفاده از این دمنوش گیاهی به عنوان یک درمان احتمالی برای کولیت یا دیورتیکولیت صحبت کنید.

تقویت کننده قلب و خون :

یکی از محبوب ترین فواید دمنوش گیاهی بومادران توانایی آن برای جلوگیری از خونریزی داخلی و خارجی است. البته در صورت بروز چنین مشکلی، چه در ریه ها و چه در دستگاه گوارش  باید سریعا به پزشک مراجعه کنید. گفته می شود که نوشیدن این دمنوش گیاهی باعث تصفیه خون از سموم و باکتری ها می شود. همچنین جریان خون را نیز بهبود می بخشد. گردش خون ضعیف هنگام سرد شدن دست ها یا پاها احساس می شود و این دمنوش گیاهی ممکن است در بهبود این مشکل به شما کمک کند.

دمنوش بومادران برای قلب مفید است و ممکن است به عنوان تقویت کننده قلب عمل کند. این دمنوش گیاهی نه تنها باعث تقویت قلب بلکه باعث تقویت و گشاد شدن رگ های خونی  می شود. دمنوش بومادران ممکن است به تنظیم فشار خون به شما کمک کند و خطر لخته شدن خون را کاهش دهد.

این دمنوش گیاهی می تواند به بهبود وریدهای واریسی نیز کمک کند. اگر از هر نوع داروی قلب یا داروهای رقیق کننده خون استفاده می کنید، قبل از مصرف این دمنوش با پزشک خود مشورت کنید. این دمنوش گیاهی ممکن است به طور خطرناکی اثرات داروی های مصرفی شما را تغییر دهد.

فواید و خواص و طرز تهیه دمنوش گیاهی بومادران
فواید و خواص و طرز تهیه دمنوش گیاهی بومادران

تقویت کننده کبد :

دمنوش گیاهی بومادران همچنین ممکن است کبد شما را تقویت کرده، فعالیت آن را تحریک کرده و در مواقع نیاز به تعادل برساند. گفته می شود که اجزای شیمیایی گیاه بومادران از کبد محافظت می کند. این دمنوش گیاهی به سم زدایی از کبد و کنترل تولید هورمون به شما کمک می کند.

ممکن است خاصیت آرام بخشی داشته باشد :

دمنوش بومادران دارای خواص ضد درد و آرامش بخشی است. گفته می شود این دمنوش گیاهی می تواند درد شما را تسکین داده و به شما این امکان را می دهد  تا از بیماری رهایی یابید. اگر احساس خستگی می کنید اما به سختی به خواب می روید، ممکن است نوشیدن یک فنجان از این دمنوش گیاهی به شما بسیار کمک کند. این دمنوش گیاهی، ممکن است بی خوابی را درمان کند و از ذهن شما در برابر خستگی محافظت کند.

یک فنجان دمنوش گیاهی بومادران ممکن است در صورت بروز اضطراب خفیف به شما آرامش ببخشد. اگر احساس استرس یا تنش می کنید، نوشیدن یک فنجان از این دمنوش گیاهی را در نظر بگیرید.

سیستم ایمنی بدن شما را تقویت می کند :

مصرف این دمنوش گیاهی می تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن شما بسیار کمک کند. تحقیقات نشان داده است، دمنوش گیاهی بومادران دار خواص ضد التهابی است و به دفع سموم موجود در بدن کمک می کند. این توانایی ها می تواند دمنوش بومادران را به یک درمان عالی، برای بهبود مشکلاتی همچون درد مفاصل و علائم بیماری روماتیسم تبدیل کند.

این دمنوش گیاهی می تواند التهاب را از بین ببرد و همچنین گردش خون را در مناطق آسیب دیده افزایش دهد. این عمل به تسکین درد بسیار کمک کرده و توانایی حرکتی شما را بهبود می بخشد.

ممکن است عفونت های ادراری را درمان کند :

نوشیدن دمنوش بومادران می تواند تولید ادرار را افزایش دهد. دمنوش بومادران  یک دمنوش گیاهی ادرارآور است و ممکن است به دفع مایعات بیش از حد به شما کمک کند. برای برخی از افراد، این عمل می تواند راهی برای مقابله با احتباس آب در بدن باشد.

مصرف منظم این دمنوش گیاهی، می تواند عفونت های مثانه یا کلیه را از بین ببرد. این دمنوش گیاهی می تواند یک راه خوب برای آرام کردن مثانه تحریک شده و درمان بیماری های جزئی باشد.

حتماً وضعیت خود را زیر نظر داشته باشید، زیرا بیماری های جدی تر نیاز به معاینات گسترده تری دارند که باید توسط پزشک انجام شود. همچنین تحقیقات نشان داده است که این دمنوش گیاهی در پاکسازی سیستم ادراری از عوامل مضر بسیار موثر است.

فواید و خواص و طرز تهیه دمنوش گیاهی بومادران
فواید و خواص و طرز تهیه دمنوش گیاهی بومادران

ممکن است برای زنان بسیار مفید باشد :

دمنوش بومادران برای خانم ها بسیار مقوی است. تحقیقات نشان داده است که برای تنظیم قاعدگی، تحریک آن در صورت عدم وجود یا تاخیر و کاهش خونریزی شدید در هنگام وقوع بسیار مفید است. این دمنوش گیاهی ممکن است رحم را به نحوی تحریک کند که به تنظیم بهتر چرخه های قاعدگی شما کمک کرده و قاعدگی دردناک، گرفتگی و احتقان رحم را کاهش دهد. نوشیدن دمنوش بومادران برای رحم مفید است و می تواند از فیبروز رحم و آندومتریوز نیز جلوگیری کند. دمنوش بومادران برای کسیت تخمدان نیز تجویز می شود.

این دمنوش گیاهی همچنین با تقویت کبد و متعادل سازی تولید هورمون در بدن، می تواند به کاهش علائم بیماری سندرم پیش از قاعدگی ( PMS ) و کاهش علائم یائسگی به شما بسیار کمک کند. دمنوش بومادران همچنین به پاکسازی رحم پس از سقط جنین و جلوگیری از خونریزی زیاد پس از زایمان شهرت دارد. با این حال، هرگز نباید بدون نظر پزشک متخصص از این دمنوش گیاهی استفاده کنید. این دمنوش گیاهی برای برخی از زنان می تواند بسیار خطرناک باشد.

کاربردهای دیگر دمنوش بومادران :

توانایی درمان زخم ها و بریدگی ها، یکی از شناخته شده ترین مزایای این دمنوش گیاهی است. این خاصیت یکی از مهمترین دلایلی است که این گیاه برای سالها مورد احترام بوده است. برای کاربرد های دیگر باید بگذارید دمنوش بومادران شما خنک شود و سپس آن را با استفاده از یک پنبه تمیز روی پوست خود بمالید.

از این دمنوش بومادران به صورت خنک می تواند برای تمیز کردن زخم ها، توقف خونریزی، بی حسی درد و تسریع بهبود زخم در بافت های پوست و تسکین سوختگی استفاده کنید. خواص آرامش بخشی و ضدعفونی کنندگی این دمنوش گیاهی، ممکن است به بهبود جوش و احساس خارش به شما کمک کند.

از دمنوش بومادران می توان برای ضد عفونی کنندگی پوست استفاده کرد. این دمنوش گیاهی ممکن است برای تسکین شرایط پوستی موجود مانند پسوریازیس یا اگزما به شما بسیار کمک کند. مصرف این دمنوش بومادران حتی ممکن است به پاکسازی آکنه ها به شما کمک کند.

همانطور که نوشیدن این دمنوش گیاهی، ممکن است به بهبود التهابات داخلی کمک کند، استفاده موضعی از آن نیز ممکن است به التهابات خارجی کمک کند.

تحقیقات نشان داده است، مصرف این دمنوش گیاهی به صورت موضعی ممکن است به پاکسازی پوست به شما کمک کند. دمنوش بومادران پوست شما را تازه نگه می دارد و احتمالاً پیری زودرس را به تاخیر می اندازد.

تحقیقات نشان داده است استفاده از این دمنوش گیاهی به صورت موضعی بر روی مو ممکن است از طاسی جلوگیری می کند. دمنوش بومادران برای موهای تیره مناسب است و سموم را از پوست سر جدا می کند.

عوارض جانبی مصرف دمنوش گیاهی بومادران :

دمنوش  بومادران مزایای متعددی را برای سلامتی شما به همراه دارد و در صورت مصرف در دوزهای توصیه شده بی خطر است. اما باید از مصرف بیش از حد این دمنوش گیاهی اجتناب کنید، زیرا ممکن است عوارض جانبی برای سلامتی داشته باشد. عوارض جانبی احتمالی مصرف بیش از حد این دمنوش گیاهی عبارتند از :

هنگام استفاده از برگ های تازه این گیاه، برخی از افراد درماتیت تماسی را تجربه می کنند. بنابراین اگر هرگونه تحریک پوستی را احساس کردید، بهتر است از دست زدن به برگ های این گیاه اجتناب کنید. همچنین این احتمال وجود دارد که هنگام مصرف این دمنوش گیاهی کمی خواب آلودگی و افزایش ادرار را تجربه کنید. بنابراین ممکن است بخواهید با پزشک خود مشورت کنید که آیا این گیاه برای شما بی خطر است یا خیر.

مصرف زیاد دمنوش بومادران به مدت طولانی ممکن است منجر به حساسیت پوستی یا حساسیت به نور خورشید شود. مصرف زیاد این دمنوش گیاهی همچنین می تواند باعث ایجاد سرگیجه و سردرد در فرد شود. در صورت مشاهده هر یک از این علائم فوراً مصرف آن را متوقف کنید و در صورت بهتر نشدن این علائم، سریعا به پزشک مراجعه کنید.

این گیاه سمی محسوب نمی شود و حاوی مقادیر کمی توژون است، ماده ای که برای کبد مضر شناخته شده است. به همین دلیل توصیه می شود  از دمنوش این گیاه در دوزهای توصیه شده استفاده کنید. با یک متخصص مشورت کنید تا میزان مناسب این دمنوش را برای شما تعیین کند.

فواید و خواص و طرز تهیه دمنوش گیاهی بومادران
فواید و خواص و طرز تهیه دمنوش گیاهی بومادران

مصرف دمنوش گیاهی بومادران در دوران بارداری و شیردهی

اگر باردار هستید، نوشیدن دمنوش بومادران برای شما بسیار خطرناک است. این دمنوش گیاهی باعث تحریک رحم و تغییر چرخه قاعدگی می شود که می تواند منجر به ناهنجاری در جنین یا حتی سقط جنین شود.

اگر در دوران شیردهی هستید، نوشیدن این دمنوش گیاهی ایده خوبی نیست زیرا مواد شیمیایی آن می تواند از شیر مادر به نوزاد منتقل شده و به نوزاد آسیب برساند. با بزرگ تر شدن فرزندتان ممکن است وسوسه شوید که این دمنوش گیاهی را به او بدهید.  اما توصیه می شود که تا ۵ سالگی به فرزندان خود این دمنوش گیاهی را ندهید.

چه موقع از مصرف دمنوش گیاهی بومادران باید خودداری کرد:

اگر زخم های گوارشی جدی دارید، بهتر است از مصرف این دمنوش خودداری کنید. این دمنوش گیاهی دارای اثرات محرک بر تولید مایعات گوارشی دارد  که ممکن است باعث درد و ناراحتی شما شود. گیاه بومادران متعلق به خانواده گیاهان گل داودی و گل همیشه بهار است. بنابراین اگر به یکی از این گیاهان حساسیت دارید، احتمال اینکه به گیاه بومادران حساسیت داشته باشید نیز وجود دارد. در این صورت از مصرف این دمنوش گیاهی خودداری کنید زیرا ممکن است باعث واکنش آلرژیک شدید در شما شود.

مشخص شده است که گیاه بومادران با داروهای رقیق کننده خون، لیتیوم، داروهای کاهنده اسید معده، داروهای آرامبخش، داروهای کاهش دهنده فشار خون و داروهای بیماری صرع تداخل دارد. این دمنوش گیاهی می تواند به طور جدی اثرات داروهای شما را افزایش یا کاهش دهد، بنابراین قبل از نوشیدن این دمنوش گیاهی باید با پزشک خود مشورت کنید.

مصرف این دمنوش گیاهی همچنین می تواند خطر خونریزی را در شما را افزایش دهد، بنابراین اگر از اختلالات خونریزی رنج می برید یا از داروهای رقیق کننده خون استفاده می کنید، بهتر است از مصرف این دمنوش خودداری کنید. همچنین اگر ۲ هفته با عمل جراحی فاصله دارید، بهتر است از مصرف دمنوش بومادران اجتناب کنید.

طرز تهیه دمنوش بومادران :

برای تهیه این دمنوش گیاهی از قسمت های مختلف گیاه بومادران مانند گل، برگ و ساقه تهیه می شود. این قسمت ها را می توانید به صورت خشک یا تازه استفاده کنید. برای تهیه این دمنوش گیاهی یک قاشق چای خوری از گیاه بومادران خشک شده را در یک قوری ریخته و دو لیوان آب جوش به آن اضافه کنید. سپس به مدت ۱۰ دقیقه اجازه دهید، دمنوش شما به خوبی دم بکشد.

طریقه مصرف دمنوش بومادران:

هرچه زمان بیشتری اجازه دهید، نوشیدنی شما دم بکشد تلخ تر و قوی تر خواهد شد. در انتها دمنوش گیاهی خود را صاف کرده و به میزان دلخواه شیرین کننده، مانند عسل یا نبات به نوشیدنی خود اضافه کنید و از دمنوش گیاهی خود لذت ببرید. شما می توانید حداکثر ۳ فنجان دمنوش بومادران در روز بنوشید، اما نباید بیش از ۲ هفته از این دمنوش گیاهی استفاده نکنید. استفاده طولانی مدت از این دمنوش گیاهی اصلا توصیه نمی شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا