Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

دمنوش گیاهی اکیناسه چیست؟ طرز تهیه و خواص و فواید آن

دمنوش گیاهی اکیناسه (Echinacea) یا سرخارگل دارای مزایای زیادی برای سلامتی است. این دمنوش گیاهی از گل های اکیناسه تهیه می شود. گیاه اکیناسه با نام علمی Echinacea purpurea در جهان شناخته می شود و یک گیاه بومی آمریکای شمالی است. این گیاه بیش از ۴۰۰ سال پیش توسط قبایل هندی در دشت های بزرگ کشف و به عنوان گیاه دارویی مورد استفاده قرار گرفت. این داروی گیاهی دارای گل های جذاب با گلبرگ های صورتی، زرد و بنفش است.

در حال حاضر، از گیاه اکیناسه یا سرخارگل می توان به صورت قرص، کپسول، تنتور، عصاره و پماد استفاده کرد. اما یکی از رایج ترین روش های استفاده از خواص این گیاه نوشیدن دمنوش اکیناسه است.

اکیناسه که به گل بنفش کم رنگ نیز معروف است دارای خواص ضد ویروسی، ضد التهابی و آنتی اکسیدانی است. در نتیجه، اکیناسه ممکن است بتواند با بروز بیماری های همچون آنفولانزا و سرماخوردگی مبارزه کند، زخم ها را التیام ببخشد، التهابات را کاهش دهد، اضطراب را کنترل کند، فشار خون را کاهش دهد و خطر بروز سرطان را کاهش دهد.

در این مقاله از نشریه جهان شیمی فیزیک ما حقایق تغذیه ای و مزایای سلامتی دمنوش اکیناسه را برای شما شرح می دهیم . در ادامه با نحوه تهیه دمنوش گیاهی اکیناسه، نحوه خشک کردن و ذخیره اکیناسه و عوارض جانبی این دمنوش گیاهی آشنا می شوید. لطفا تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

ارزش تغذیه ای و خواص دمنوش گیاهی اکیناسه :

دمنوش اکیناسه سرشار از مواد مغذی از جمله ویتامین های مختلف مانند ویتامین A، ویتامین های B کمپلکس، ویتامین C و ویتامین E است. همچنین از نظر مواد معدنی نیز، حاوی پتاسیم، سدیم، آهن و کلسیم است. ساقه و ریشه های گیاه اکیناسه نیز حاوی پلی ساکاریدها است. سایر ترکیبات مغذی و مفید که ممکن است در این گیاه یافت شود، شامل فلاونوئیدها، اینولین، گلیکوپروتئین ها، آلکامیدها و روغن های فرار است.

همچنین مهم است که توجه داشته باشید، اگرچه دمنوش گیاهی اکیناسه حاوی کافئین نیست، اما بر کافئینی که از سایر نوشیدنی ها مصرف می کنید تأثیر می گذارد. گیاه اکیناسه بدن را وادار می کند تا کافئین را با سرعتی کندتر از حد معمول تجزیه کند. در نتیجه، کافئین مدت بیشتری در بدن شما می ماند و این می تواند منجر به بروز عوارض جانبی مانند اضطراب، سردرد و تپش سریع قلب در فرد شود.

دمنوش اکیناسه چیست؟ طرز تهیه و خواص و فواید آن
دمنوش اکیناسه چیست؟ طرز تهیه و خواص و فواید آن

فواید و مزایایی دمنوش گیاهی اکیناسه برای سلامتی

ممکن است با آنفولانزا و سرماخوردگی مبارزه کند :

شما می توانید از دمنوش  اکیناسه برای درمان سرماخوردگی و آنفولانزا استفاده کنید. مطالعه ای که در یک مجله در سال ۲۰۱۵ منتشر شد، نشان داد که دمنوش اکیناسه در کوتاه شدن مدت علائم سرماخوردگی و آنفولانزا بسیار موثر است. این دمنوش گیاهی همچنین به اندازه اوسلتامیویر (داروی استاندارد برای درمان آنفولانزا) موثر شناخته شده است.

تحقیقات دیگر نیز نشان داده است که این دمنوش گیاهی احتمال ابتلا به سرماخوردگی را در شما تا ۵۸ درصد کاهش می دهد. هنگامی که از دمنوش گیاهی اکیناسه به طور منظم مصرف می کنید، ممکن است اثر واکسن آنفولانزا را در برابر ویروس افزایش دهد. مطالعه دیگری نشان داده است که مصرف دمنوش گیاهی اکیناسه در ابتدای ابتلا سرماخوردگی یا آنفولانزا می تواند علائم این بیماری ها را سریع تر تسکین دهد.

ممکن است میزان قند خون را کنترل کند :

مزایای دمنوش اکیناسه ممکن است برای افراد مبتلا به دیابت یا در خطر ابتلا به دیابت نیز مفید باشد. مطالعه ای که در سال ۲۰۱۷ در مجله غذای دارویی منتشر شد، نشان داد که وجود ترکیبات گیاه اکیناسه در جریان خون می تواند به کنترل سطح قند خون در افراد دیابتی بسیار کمک کند.

مصرف دمنوش  اکیناسه همچنین می تواند از افت قند خون در افراد مبتلا به بیماری هیپوگلیسمی که به قند خون پایین نیز معروف است، جلوگیری کند. ترکیبات موجود در گیاه اکیناسه، مانند آلکامیدها و اسیدهای چرب حساسیت به انسولین را در فرد بهبود می بخشد. این امر باعث افزایش انرژی سلولی و کاهش سطح قند خون می شود.

ممکن است رشد سالم سلول ها را تقویت کند :

آنتی اکسیدان های موجود در دمنوش اکیناسه می تواند رادیکال های آزاد را که باعث آسیب زودرس در سلول های بدن می شوند، را از بین ببرد. در نتیجه مصرف دمنوش اکیناسه برای رشد سالم سلول ها در بدن بسیار مفید است.

ممکن است خطر ابتلا به سرطان پستان را کاهش دهد :

دمنوش اکیناسه همچنین ممکن است به عنوان یک درمان طبیعی برای سرطان عمل کند. درمان های سرطان مانند شیمی درمانی سیستم ایمنی بدن را بسیار تضعیف می کند و برخی از سلول های سالم بدن را از بین می برد. دمنوش اکیناسه می تواند به مقابله با برخی از عوارض جانبی شیمی درمانی به افراد بیمار کمک کند.

تحقیقات منتشر شده در سال ۲۰۱۶ نیز نشان داده است که مصرف دمنوش  اکیناسه در حالی که مانع از گسترش سرطان می شود، رشد سلول های تومور را کند می کند. همچنین پیشنهاد شده است که مصرف این دمنوش گیاهی ممکن است به جلوگیری از سرطان سینه در زنانی که سابقه این بیماری را دارند، کمک کند.

دمنوش اکیناسه چیست؟ طرز تهیه و خواص و فواید آن
دمنوش اکیناسه چیست؟ طرز تهیه و خواص و فواید آن

ممکن است اضطراب را مدیریت کند :

یک مطالعه منتشر شده در مجله پزشکی در سال ۲۰۱۲ نشان داده است که مصرف دمنوش گیاهی اکیناسه ممکن است به تنظیم سیناپس هایی که ارتباط بین مغز و بدن شما را فراهم می کند، بسیار کمک کند.

اگرچه دمنوش  اکیناسه نمی تواند “بازتاب ترس” مربوط به حملات اضطرابی را از بین ببرد، اما این دمنوش گیاهی می تواند به شما کمک کند احساس آرامش بیشتری داشته باشید. این دمنوش گیاهی می تواند، اثرات فیزیکی ترس ها را محدود کند. در نتیجه، برای افراد مبتلا به اضطراب، این دمنوش گیاهی ممکن است بسیار مفید باشد.

ممکن است فشار خون را مدیریت کند :

مطالعه ای که در یک مجله پزشکی در سال ۲۰۱۳ منتشر شد، نشان داد که مصرف منظم دمنوش اکیناسه می تواند فشار خون را افزایش دهد. با این حال، مقادیر بالای ترکیبات آنتی اکسیدانی و ضد التهابی در این دمنوش گیاهی می تواند به کاهش سطح فشار خون به شما کمک کند.

تحقیقات بیشتری برای اثبات خواص استفاده از گیاه اکیناسه به عنوان یک دمنوش گیاهی برای کاهش فشار خون مورد نیاز است. از آنجا که اضطراب و استرس می توانند باعث افزایش فشار خون شود، تأثیرات دمنوش گیاهی اکیناسه بر فشار خون ممکن است به توانایی آرامش بخشی آن مربوط باشد.

ممکن است التهابات و دردها را کاهش دهد :

مصرف منظم دمنوش اکیناسه می تواند به طور موثر انواع مختلف بیماری های التهابی مزمن مانند آرتریت روماتوئید، التهاب چشم، بیماری کرون و درد زخم ها را کاهش دهد. دمنوش گیاهی اکیناسه همچنین ممکن است دردهای ناشی از مشکلات معده، مشکلات روده، دندان درد، لوزه درد، سرخک و سردرد را تسکین دهد.

ممکن است زخم ها و عفونت ها را بهبود بخشد :

دمنوش  اکیناسه همچنین می تواند بهبودی را پس از آسیب ها یا بیماری های طولانی مدت، تسریع کند. این خاصیت تا حدی به این دلیل است که آنتی اکسیدان های موجود در این دمنوش گیاهی، می توانند به جلوگیری از استرس اکسیداتیو، از بین بردن ویروس ها و تحریک رشد سلول های جدید کمک کنند.

مصرف دمنوش اکیناسه همچنین برای بهبود و درمان عفونت های مجاری ادراری، عفونت های قارچی واژن، عفونت های جریان خون و بیماری های لثه مفید است.

ممکن است بیماری های پوستی را درمان کند :

ویتامین C و سایر آنتی اکسیدان های موجود در دمنوش اکیناسه به از بین بردن علائم بیماری های پوستی بسیار کمک می کند. ویتامین C برای تولید کلاژن در بدن مهم است و کلاژن می تواند به تشکیل سلول های جدید به پوست بسیار کمک کند.

قبایل مختلف بومی آمریکا از گیاه اکیناسه برای درمان مشکلات پوستی مانند جوش، آکنه، اگزما، پسوریازیس و نیش حشرات استفاده می کردند. همچنین می توانید از دمنوش گیاهی اکیناسه برای بازسازی پوست و جلوگیری از ایجاد جای زخم استفاده کنید.

دمنوش اکیناسه چیست؟ طرز تهیه و خواص و فواید آن
دمنوش اکیناسه چیست؟ طرز تهیه و خواص و فواید آن

طرز تهیه دمنوش اکیناسه :

طرز تهیه دمنوش سرخارگل بسیار راحت است. برای تهیه این دمنوش گیاهی باید از ریشه، برگ یا گل اکیناسه خشک یا تازه استفاده کنید. در زیر دستور العمل تهیه دمنوش اکیناسه برای شما ارائه شده است.

عناصر مورد نیاز:

  • ۱ قاشق چای خوری ریشه یا گل خشک یا تازه اکیناسه
  • ۲ لیوان آب جوش
  • شیرین کننده به مقدار لازم

دستور العمل تهیه دمنوش گیاهی اکیناسه :

۱ قاشق چای خوری از ریشه و گل گیاه اکیناسه را درون یک قوری بریزید و به آن دو لیوان آب جوش اضافه کنید. به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه اجازه دهید نوشیدنی شما به خوبی دم بکشد. سپس دمنوش خود را صاف کرده و به نوشیدنی خود به مقدار لازم شیرین کننده مانند عسل یا نبات اضافه کنید. همچنین برای تغییر طعم دمنوش اکیناسه، می توانید مقداری لیمو نیز به آن اضافه کنید.

چگونگی خشک کردن و نگهداری از گیاه اکیناسه :

شما می توانید دمنوش خود را از ریشه و گل های تازه اکیناسه تهیه کنید. همچنین می توانید گیاه اکیناسه را خشک کنید و برای درست کردن دمنوش ذخیره کنید. خشک شدن گیاه اکیناسه برای تهیه این دمنوش گیاهی حدود دو هفته طول می کشد. ریشه و گل خشک شده گیاه اکیناسه را در کیسه های جداگانه در یک مکان تاریک و خنک نگهداری کنید. گیاه اکیناسه خشک شده می تواند تا یک سال استفاده شود.

مصرف دمنوش گیاهی اکیناسه در بارداری و شیردهی :

ممکن است دمنوش  اکیناسه در دوران بارداری بی خطر باشد. همچنین اطلاعاتی درباره ای اثرات این دمنوش گیاهی در دوران شیردهی وجود ندارد. بنابراین بهتر است قبل از مصرف این دمنوش گیاهی، حتما با پزشک خود مشورت کنید.

عوارض جانبی مصرف دمنوش اکیناسه

اگرچه این دمنوش گیاهی مزایای سلامتی بسیار زیادی برای بدن دارد، اما مصرف بیش از حد آن ممکن است تعدادی از عوارض جانبی را برای شما ایجاد کنند. عوارض جانبی احتمالی مصرف دمنوش گیاهی اکیناسه عبارتند از :

آلرژی :

مصرف بیش از حد دمنوش اکیناسه، می تواند باعث بروز سرگیجه و حالت تهوع در فرد شود. این عوارض جانبی به ویژه در افرادی که آلرژی دارند، مشاهده می شود. کسانی که سابقه حساسیت یا آسم دارند، بهتر است از مصرف این دمنوش گیاهی اجتناب کنند. همچنین این دمنوش گیاهی برای درمان حساسیت های فصلی توصیه نمی شود. واکنش های آلرژیک احتمالی شامل بثورات پوستی خفیف و شرایط تهدید کننده زندگی مانند آنافیلاکسی است.

دمنوش اکیناسه چیست؟ طرز تهیه و خواص و فواید آن
دمنوش اکیناسه چیست؟ طرز تهیه و خواص و فواید آن

تحریک سیستم ایمنی بدن :

دمنوش اکیناسه ممکن است سیستم ایمنی بدن را تحریک کند. این دمنوش گیاهی می تواند در اثرات داروهایی که برای سرکوب سیستم ایمنی بیش از حد فعال استفاده می شود، اختلال ایجاد کند. اگر از اختلالات پیش رونده سیستمیک یا بیماری های خود ایمنی مانند لوپوس، سل و اختلالات بافت همبند رنج می برید، نباید از دمنوش گیاهی اکیناسه مصرف کنید.

مصرف طولانی مدت دمنوش  اکیناسه، همچنین ممکن است تعداد گلبول های سفید خون را کاهش دهد. این خاصیت می تواند بر سیستم ایمنی بدن تأثیرات منفی بگذارد.

تداخلات احتمالی دارویی :

دمنوش  اکیناسه همچنین ممکن است اثرات برخی از داروها، از جمله داروهای شل کننده عضلانی، داروهای ضد روان پریشی، داروهای تقویت کننده سیستم ایمنی و داروهای فشار خون را کاهش دهد.

سایر عوارض جانبی :

سایر عوارض جانبی احتمالی دمنوش گیاهی اکیناسه، می تواند شامل سردرد، سرگیجه، خواب آلودگی، اسهال، تب، خشکی دهان، درد مفاصل و ماهیچه ها، حالت تهوع، استفراغ، درد معده، گلودرد و بی حسی زبان باشد. همچنین ممکن است در شرایط نادر باعث مشکلات کلیوی، قلبی و کبدی نیز شود.

اکیناسه یا سرخارگل را از کجا بخریم؟

شما می توانید سرخارگل یا گیاه خشک اکیناسه را از عطاری ها به صورت حضوری یا اینترنتی خریداری کنید. امکان خشک کردن این گیاه در خانه نیز وجود دارد و به راحتی قابل انجام است. قیمت سرخارگل بر حسب وزن و نوع بسته بندی متفاوت است.

سخن آخر :

گیاه اکیناسه صدها سال است که به عنوان یک داروی گیاهی مورد استفاده قرار می گیرد. امروزه تحقیقات نشان داده است، که دمنوش گیاهی اکیناسه برای افرادی که به سرماخوردگی یا آنفولانزا مبتلا شده اند بسیار مفید است.دمنوش اکیناسه همچنین سرشار از مواد مغذی از جمله ویتامین A ، B، C و E و مواد معدنی مفید مانند پتاسیم، آهن و کلسیم است. این ترکیبات برای سلامتی بسیار مفید هستند. شما به راحتی می توانید این دمنوش گیاهی را برای خودتان در منزل تهیه کنید و از مزایایی بسیار زیاد آن استفاده کنید. امیدواریم از مطالعه این مقاله درباره دمنوش اکیناسه لذت برده باشید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا