Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
صنایع شیمیایی

آشنایی با پروپان و کاربردهای آن

پروپان یکی از پرکاربردترین منابع انرژی طبیعی است که خیلی بیشتر از یک سوخت مورد استفاده قرار می گیرد. پروپان برای اهداف و برنامه های کاربردی مختلفی در منازل ، صنایع ، شرکت های تجاری و بخش ساخت و ساز استفاده می شود.
وبسایت نشریه جهان شیمی فیزیک شما را با پروپان در ادامه این مقاله بیشتر آشنا میکند .پروپان در حالت عادی یک گاز بی رنگ و بی بو است که تحت فشار به مایع تبدیل می شود. این گاز به شدت اشتعال زاست و باید آنرا دور از گرما و در شرایط تهویه مطلوب نگه داشت.
این گاز در خانه ها ، تجارت ، صنایع و کشاورزی در درجه اول برای گرمایش فضا ، گرمایش آب و پخت و پز استفاده می شود . پروپان در مناطق روستایی كه فاقد گاز طبیعی هستند به عنوان منبع انرژی مورد استفاده قرار می گیرد.
پروپان به دلیل کاربردهای متنوع یک گزینه عالی برای بهبود سبک زندگی روزانه بشر است و در بخاری ها ، شومینه ها ، یخچال ها ، خشک کن ها و روشنایی های خارجی استفاده می شود.
این گاز به عنوان سوخت جایگزین بنزین در موتورهای احتراق داخلی شامل اتومبیل ، لیفتراک ، اتوبوس ، پمپ های آبیاری و ناوگان حمل و نقل ، استفاده می شود و با توسعه تکنولوژی برنامه های جدید برای کاربرد این گاز نیز دائماً در حال ظهور هستند.

پروپان چیست ؟

پروپان به عنوان یک منبع انرژی ، محصول مشترک پالایش نفت خام و فرآوری گاز طبیعی است و به عنوان یکی از گازهای مایع – LPG طبقه بندی می شود.
پروپان یک گاز هیدروکربنی قابل اشتعال است که از طریق فشار مایع می شود و معمولاً برای سوخت در گرمایش ، پخت و پز ، آب گرم و وسایل نقلیه استفاده می شود. این گاز همچنین می تواند برای تولید مبردها ، محرک های آئروسلی و مواد اولیه پتروشیمی مورد استفاده قرار گیرد.
گاز پروپان را می توان در فشارهای نسبتاً کم به مایع تبدیل کرد که معمولا در مخازن فولادی اعم از بطری های کوچک گاز BBQ تا سیلندرهای بزرگتر گاز و مخازن ذخیره سازی LPG ذخیره می شود.

کاربردهای متنوع پروپان

پروپان در زندگی امروزه صدها کاربرد دارد و منبع یک انرژی کارآمد است که می تواند هزینه های کلی انرژی را کاهش داده و یک سوخت ارزان و مطمئن برای همه نیازهای تجاری و مسکونی انسان فراهم کند.
هتل ها و رستوران ها از پروپان برای گرمایش ، پخت و پز و گرم کردن آب استفاده می کنند. در مرغداری‌ها از این گاز برای گرم نگه داشتن جوجه ها استفاده می شود. كشاورزان نیز از آن برای روشن کردن آتش ، خشك كردن محصول و پمپ های آبياری استفاده می کنند .
کارگاه های تعمیر بدنه اتومبیل برای گرم کردن رنگ از پروپان استفاده می کنند. بسیاری از شرکت ها از این گاز برای سوخت دیگ های بخار برای اهداف متعدد استفاده می کنند و لیست استفاده از این گاز پرکاربرد همچنان ادامه می یابد.
بسته به اینکه شما در چه سیستم هایی و چگونه از پروپان استفاده می کنید این انرژی می تواند هزینه های شما را تا ۷۰% کاهش دهد و کارایی و عمر مفید سیستم ها را افزایش دهد.

ایمنی برای مصارف انسانی

پروپان یک ترکیب غیر سمی است که تاکنون هیچ عوارضی در رابطه با آن گزارش نشده است مگر اینکه متعاقب نشت این گاز، آتش سوزی رخ بدهد.
به دلیل اینکه پروپان دوست دار محیط زیست است تاثیر سوئی در این رابطه نیز گزارش نشده است. این گاز یک سوخت پاک و یک انتخاب فوق العاده برای کاربردهای مختلف است زیرا انتشار گاز گلخانه ای ناشی از آن تا ۲۴% کمتر از سایر سوخت های پاک است.
تماس این گاز با پوست عارضه خاصی در پی نخواهد نداشت و فقط باعث سردی ، کرختی و سوزش پوست می شود که با شستشو به سرعت برطرف خواهد شد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا