Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
علوم پایه

اعمال هورمون ها در بدن، هورمون چیست و چگونه عمل می‌کند؟

سیستم غدد درون ریز شبکه ای از غدد و اندام است. در سراسر بدن واقع شده است. این سیستم مشابه دستگاه عصبی است. زیرا نقش مهمی در کنترل و تنظیم بسیاری از عملکردهای بدن ایفا می کند. در حالی که سیستم عصبی از سیگنال های عصبی و انتقال دهنده های عصبی برای ارتباط استفاده می کند. سیستم غدد درون ریز از پیام رسان های شیمیایی به نام هورمون استفاده می کند. اعمال هورمون ها و عملکرد هورمون ها همچنین تعادل غدد درون ریز در تولید هورمون ها در حفظ سلامت بدن یا ایجاد انواع بیماریهای مختلف نقش مهمی دارد.

در نشریه جهان شیمی فیزیک مقالات متعددی در خصوص هورمون رشد، هورمون گیاهی، هیپوتالاموس و هیپوفیز منتشر شده است. ما در مقاله حاضر به بررسی اعمال هورمون ها و عملکرد هورمون های بدن میپردازیم. باتوجه به اینکه اعمال هورمون ها و انواع هورمون ها در بدن از مهمترین سرفصل های علوم پایه هشتم است. دانش آموزان و جویندگان علوم و دانش را به مطالعه این مقاله دعوت میکنیم.

فهرست مطالب

هورمون ها

هورمون ها مواد شیمیایی هستند. عملکردهای مختلف بدن را با انتقال پیام از راه خون به اندام ها، پوست، ماهیچه ها و سایر بافت ها هماهنگ می کنند. این سیگنال ها به بدن شما می گویند چه کاری انجام دهند و چه زمانی این کار را انجام دهند.

اعمال هورمون ها

سیستم غدد درون ریز شما به طور مداوم میزان هورمون های موجود در خون شما را کنترل می کند. هورمون ها پیامهای خود را با قفل شدن در سلولهای مورد نظر خود ارسال می کنند تا بتوانند پیام را منتقل کنند.

غده هیپوفیز تشخیص میدهد سطح هورمون شما افزایش یافته است. به غدد دیگر پیام میدهد که تولید و ترشح هورمون ها را متوقف کنند. هنگامی که سطح هورمون ها به یک نقطه مشخص کاهش می یابد. غده هیپوفیز می تواند به غدد دیگر دستور دهد که مقدار بیشتری هورمون تولید و آزاد کنند. این فرایند هموستاز نامیده می شود. هورمون ها تقریبا بر تمام فرایندهای بدن شما تاثیر می گذارند، از جمله:

  • متابولیسم (تجزیه غذا و دریافت انرژی از مواد مغذی).
  • رشد و توسعه
  • احساسات و روحیه
  • باروری و عملکرد جنسی
  • خواب
  • فشار خون

گاهی غدد بیش از حد یا به اندازه کافی هورمون تولید نمی کنند. این عدم تعادل می تواند باعث مشکلات سلامتی مانند افزایش وزن، فشار خون بالا و تغییر در خواب، خلق و خو و رفتار شود. بسیاری از مسایل می تواند بر نحوه ایجاد و ترشح هورمون توسط بدن شما تاثیر بگذارد. بیماری، استرس و برخی داروها می توانند باعث عدم تعادل هورمونی شوند.

اعمال هورمون ها در بدن، هورمون چیست و چگونه عمل می‌کند؟
اعمال هورمون ها در بدن، هورمون چیست و چگونه عمل می‌کند؟

اندام های سیستم غدد درون ریز

سیستم غدد درون ریز از شبکه پیچیده ای از غدد تشکیل شده است. این سیستم، هورمون ها را ترشح می کنند.

غدد این سیستم محل تولید، ذخیره و ترشح هورمون ها هستند. هر غده یک یا چند هورمون تولید می کند. به سمت اندام ها و بافت های خاص بدن می روند.

غدد سیستم غدد درون ریز عبارتند از:

هیپوتالاموس

هیپوتالاموس هورمون های متعددی تولید می کند که غده هیپوفیز را کنترل می کنند. همچنین در تنظیم بسیاری از عملکردها از جمله چرخه خواب و بیداری، دمای بدن و اشتها نقش دارد. عملکرد سایر غدد درون ریز را تنظیم میکند.

این غده در مغز شما قرار دارد و سیستم غدد درون ریز شما را کنترل می کند. از اطلاعات سیستم عصبی شما برای تعیین زمان اطلاع از غدد دیگر، از جمله غده هیپوفیز، برای تولید هورمون استفاده می کند. هیپوتالاموس بسیاری از فرایندهای بدن شما را کنترل می کند. از جمله خلق و خوی، گرسنگی و تشنگی، الگوهای خواب و عملکرد جنسی.

غده هیپوفیز

غده هیپوفیز در زیر هیپوتالاموس در قاعده مغز قرار دارد. هورمون هایی که تولید می کند بر رشد و تولید مثل تاثیر می گذارد. همچنین می توانند عملکرد سایر غدد درون ریز را کنترل کنند.

این غده کوچک فقط به اندازه یک نخود است. اما کار بزرگی در بدن دارد. این هورمون ها چندین غده دیگر مانند غده تیروئید، غدد فوق کلیوی، تخمدان ها و بیضه ها را کنترل می کند. غده هیپوفیز وظایف مختلفی را بر عهده دارد. از جمله نحوه رشد بدن شما.

اعمال هورمون ها در بدن، هورمون چیست و چگونه عمل می‌کند؟
اعمال هورمون ها در بدن، هورمون چیست و چگونه عمل می‌کند؟

غده پینه آل

این غده با آزادسازی ملاتونین، هورمونی که باعث احساس خواب آلودگی می شود. چرخه خواب شما را مدیریت می کند. این غده در وسط مغز یافت می شود. برای چرخه خواب و بیداری شما مهم است.

غده تیروئید

تیروئید شما یک غده پروانه ای شکل است که در جلوی گردن شما قرار دارد. مسئول متابولیسم (استفاده بدن از انرژی) است. از مهمترین غده ها برای متابولیسم است.

غده پاراتیروئید

غده پاراتیروئید در جلوی گردن قرار دارد. این چهار غده کوچک بزرگتر از یک دانه برنج نیستند. آنها سطح کلسیم را در بدن شما کنترل می کنند. برای اینکه قلب، کلیه ها، استخوان ها و سیستم عصبی شما کار کنند. به مقدار مناسب کلسیم نیاز دارید. برای کنترل سطح کلسیم در استخوان ها و خون مهم است.

غده تیموس

غده تیموس که در قسمت بالایی تنه قرار دارد، تا بلوغ فعال است. هورمون های مهمی را برای ایجاد نوعی گلبول سفید به نام سلول T تولید می کند.

غده آدرنال

آدرنال یک غده فوق کلیه در بالای هر کلیه یافت می شود. این غدد هورمون های مهمی برای تنظیم عملکردهایی مانند فشار خون، ضربان قلب و پاسخ به استرس تولید می کنند. شما دو غده فوق کلیه دارید. یکی در بالای هر کلیه. آنها متابولیسم، فشار خون، رشد جنسی و پاسخ به استرس را کنترل می کنند.

غده پانکراس

پانکراس یا لوزالمعده بخشی از سیستم غدد درون ریز شما است. نقش مهمی در دستگاه گوارش شما نیز ایفا می کند. این هورمونی به نام انسولین تولید می کند. سطح قند خون شما را کنترل می کند.

لوزالمعده در پشت معده قرار دارد. کنترل سطح قند خون از مهمترین عملکرد آن است.

تخمدان و بیضه

برخی از غدد درون ریز نیز عملکردهای غیر غدد درون ریز دارند. به عنوان مثال، تخمدان و بیضه هورمون تولید می کنند. اما عملکرد غدد درون ریز نیز به ترتیب تولید تخمک و اسپرم است.

تخمدان ها: در زنان، تخمدان ها هورمون های جنسی به نام های استروژن، پروژسترون و تستوسترون ترشح می کنند. زنان دو تخمدان در پایین شکم خود دارند.

بیضه ها: در مردان، بیضه ها اسپرم می سازند و هورمون تستوسترون را آزاد می کنند. این هورمون بر تولید اسپرم، قدرت ماهیچه ها و میل جنسی تاثیر می گذارد.

اعمال هورمون ها در بدن، هورمون چیست و چگونه عمل می‌کند؟
اعمال هورمون ها در بدن، هورمون چیست و چگونه عمل می‌کند؟

عملکرد غدد درون ریز یا اعمال هورمون ها

سیستم غدد درون ریز بدن وظیفه تنظیم طیف وسیعی از عملکردهای بدن را از طریق ترشح هورمون ها بر عهده دارد.

هورمون ها توسط غدد سیستم غدد درون ریز ترشح می شوند و از طریق جریان خون به اندام ها و بافت های مختلف بدن منتقل می شوند. سپس هورمون ها به این اندام ها و بافت ها می گویند که چه کار کنند یا چگونه عمل کنند. این نکات از مهمترین اعمال هورمون ها است.

برخی از اعمال هورمون ها در بدن عبارتند از:

  • متابولیسم
  • رشد و توسعه
  • عملکرد جنسی و تولید مثل
  • ضربان قلب
  • فشار خون
  • اشتها، میل به غذا
  • چرخه خواب و بیداری
  • دمای بدن

غدد درون ریز و اعمال هورمون ها

هورمون ها مواد شیمیایی هستند که سیستم غدد درون ریز از آنها برای ارسال پیام به اندام ها و بافت های سراسر بدن استفاده می کند. هنگامی که به جریان خون آزاد می شوند. به اندام یا بافت مورد نظر خود می روند. بافت ها دارای گیرنده هایی هستند که هورمون را تشخیص داده و به آن واکنش نشان می دهند. این روند از اصلی ترین اعمال هورمون ها است.

خلاصه ای از مهمترین هورمون های بدن و اعمال هورمون ها

در زیر چند نمونه از هورمون هایی که توسط سیستم غدد درون ریز تولید می شوند و اعمال هورمون ها آورده شده است.

هورمون ها غدد درون ریز اعمال هورمون ها
آدرنالین آدرنال فشار خون، ضربان قلب و متابولیسم را در واکنش به استرس افزایش می دهد
آلدسترون آدرنال تعادل آب و نمک بدن را کنترل می کند.
کورتیزول آدرنال در پاسخ به استرس نقش دارد.
سولفات دهیدروآپی اندروسترون DHEA آدرنال به تولید بوی بدن و رشد موهای بدن در دوران بلوغ کمک می کند.
استروژن تخمدان برای تنظیم چرخه قاعدگی، حفظ حاملگی و توسعه ویژگی های جنسی زن کار می کند. به تولید اسپرم کمک می کند
هورمون تحریک کننده فولیکول FSH هیپوفیز تولید تخمک و اسپرم را کنترل می کند.
گلوکاگن پانکراس به افزایش سطح گلوکز خون کمک می کند.
انسولین پانکراس به کاهش سطح گلوکز خون شما کمک می کند.
luteinizing hormone (LH) هیپوفیز استروژن و تستوسترون و همچنین تخمک گذاری را کنترل می کند.
ملاتونین پینه آل چرخه خواب و بیداری را کنترل می کند.
اکسی توسین هیپوفیز به شیردهی ، زایمان و پیوند مادر و فرزند کمک می کند.
پاراتیروئید پاراتیروئید سطح کلسیم در استخوان ها و خون را کنترل می کند.
پروژسترون تخمدان هنگامی که تخمک بارور می شود ، بدن را برای بارداری آماده می کند
پرولاکتین هیپوفیز تولید شیر مادر را افزایش می دهد
تستسترون تخمدان ، بیضه ، آدرنال به میل جنسی و تراکم بدن در مردان و زنان و همچنین توسعه ویژگی های جنسی مردان کمک می کند
تیروئید تیروئید به کنترل چندین عملکرد بدن از جمله میزان متابولیسم و سطوح انرژی کمک می کند

مشکلات مرتبط با اعمال هورمون ها

گاهی اوقات، سطح هورمون ها و اعمال هورمون ها می تواند تاثیرات زیادی بر سلامتی بگذارد. علائم و بیماریهای مختلف به عدم تعادل هورمون بستگی دارد.

در اینجا به برخی از شرایطی که می توانند بر سیستم غدد درون ریز تاثیر بگذارند و سطح هورمون شما را تغییر دهند نگاهی می اندازیم.

۱-پرکاری تیروئید

پرکاری تیروئید زمانی اتفاق می افتد که غده تیروئید بیش از حد نیاز هورمون تیروئید تولید می کند. این می تواند ناشی از طیف وسیعی از موارد، از جمله شرایط خود ایمنی باشد.

علائم پرکاری تیروئید عبارتند از:

  • خستگی
  • عصبی بودن
  • کاهش وزن
  • اسهال
  • تحمل یا عدم تحمل گرما
  • ضربان قلب سریع
  • مشکل خواب

درمان بستگی به شدت بیماری و همچنین علت زمینه ای آن دارد. گزینه ها شامل داروها، درمان با یدتراپی یا جراحی است.

بیماری گریوز یک اختلال خود ایمنی و شایع پرکاری تیروئید است. در افراد مبتلا به بیماری گریوز، سیستم ایمنی به تیروئید حمله می کند. باعث می شود هورمون تیروئید بیشتر از حد طبیعی تولید کند.

اعمال هورمون ها در بدن، هورمون چیست و چگونه عمل می‌کند؟
اعمال هورمون ها در بدن، هورمون چیست و چگونه عمل می‌کند؟

۲-کم کاری تیروئید

کم کاری تیروئید زمانی اتفاق می افتد که تیروئید شما به اندازه کافی هورمون تیروئید تولید نمی کند. مانند پرکاری تیروئید، علل بالقوه زیادی دارد.

برخی از علائم رایج کم کاری تیروئید عبارتند از:

  • خستگی
  • افزایش وزن
  • یبوست
  • تحمل یا عدم تحمل سرما
  • پوست و موهای خشک
  • کند شدن ضربان قلب
  • پریودهای نامنظم
  • مسائل باروری

۳-سندرم کوشینگ

سندرم کوشینگ به دلیل سطح بالای هورمون کورتیزول رخ می دهد.

علائم شایع سندرم کوشینگ عبارتند از:

  • افزایش وزن
  • رسوبات چربی در صورت، قسمت میانی یا شانه ها
  • علائم کشش ، به ویژه در بازوها، رانها و شکم
  • بهبود آهسته بریدگی، خراشیده و گزش حشرات
  • پوست نازکی که به راحتی کبود می شود.
  • پریودهای نامنظم
  • کاهش میل جنسی و باروری در مردان

درمان بستگی به علت بیماری دارد. می تواند شامل داروها، پرتودرمانی یا جراحی باشد.

۴-بیماری آدیسون

بیماری آدیسون زمانی اتفاق می افتد که غدد فوق کلیوی شما به اندازه کافی کورتیزول یا آلدوسترون تولید نمی کنند. برخی از علائم بیماری آدیسون عبارتند از:

  • خستگی
  • کاهش وزن
  • درد شکم
  • قند خون پایین
  • تهوع یا استفراغ
  • اسهال
  • تحریک پذیری
  • اشتیاق به نمک یا غذاهای شور
  • پریودهای نامنظم

درمان بیماری آدیسون شامل مصرف داروهایی است که به جایگزینی هورمون هایی که بدن شما به اندازه کافی آنها را تولید نمی کند، کمک می کند.

اعمال هورمون ها در بدن، هورمون چیست و چگونه عمل می‌کند؟
اعمال هورمون ها در بدن، هورمون چیست و چگونه عمل می‌کند؟

۵-بیماری دیابت

دیابت به وضعیتی اطلاق می شود که در آن سطح قند خون به درستی تنظیم نمی شود.

افراد مبتلا به دیابت گلوکز زیادی در خون خود دارند (قند خون بالا). دیابت در سه نوع دیابت نوع ۱، دیابت نوع ۲ و دیابت بارداری است.

برخی از علائم رایج دیابت عبارتند از:

  • خستگی
  • کاهش وزن
  • افزایش گرسنگی یا تشنگی
  • میل مکرر به ادرار کردن
  • تحریک پذیری
  • عفونت های مکرر

 درمان دیابت می تواند شامل نظارت بر قند خون، انسولین درمانی و دارو باشد. تغییر شیوه زندگی، مانند ورزش منظم و رژیم غذایی متعادل نیز می تواند کمک کننده باشد.

۶-پوکی استخوان

پوکی استخوان بیش از نیمی از بزرگسالان بالای ۵۰ سال مبتلا به پوکی استخوان هستند. بروز آن در زنان از مردان زیادتر است. یکی از علل ایجاد پوکی استخوان مشکلات عدم تعادل هورمونی است.

عدم تعادل هورمون و اعمال هورمون ها

هورمون ها پیام رسان های شیمیایی بدن هستند. اعمال هورمون ها و نحوه فعالیتشان در حفظ سلامت بدن تاثیر زیادی دارد.

این هورمون ها در غدد درون ریز تولید می شوند. در جریان خون حرکت می کنند و به بافت ها و اندام ها می رود. متابولیسم و ​​تولید مثل بدن را تنظیم می کنند.

هنگامی که دچار عدم تعادل هورمونی می شوید، زیاد یا خیلی کمی از هورمون خاصی را دارید. تغييرات كوچك در ترشح هورمون ها اثرات جدي در بدن دارد.

در حالی که برخی از سطوح هورمونی در طول زندگی شما متغیر است و ممکن است فقط ناشی از پیری باشد. تغییرات دیگر زمانی اتفاق می افتد که غدد درون ریز شما دستورات مغز را اشتباه دریافت کند.

اعمال هورمون ها در بدن، هورمون چیست و چگونه عمل می‌کند؟
اعمال هورمون ها در بدن، هورمون چیست و چگونه عمل می‌کند؟

علائم عدم تعادل هورمون

هورمون های شما نقش اساسی در سلامت کلی شما دارند. در نتیجه، طیف وسیعی از علائم وجود دارد که می تواند نشانه عدم تعادل هورمونی باشد. علائم یا نشانه های شما بستگی به این دارد که هورمون ها یا غدد به درستی کار نمی کنند.

شرایط هورمونی و اعمال هورمون ها که هم بر بدن مردان و هم زنان تاثیر می گذارد. هر یک از علائم یا علائم زیر را ایجاد کند:

  • افزایش وزن
  • یک توده چربی بین شانه ها
  • کاهش وزن بدون دلیل و ناگهانی
  • خستگی
  • ضعف عضلانی
  • دردهای عضلانی، حساسیت و سفتی
  • درد ، سفتی یا تورم در مفاصل شما
  • افزایش یا کاهش ضربان قلب
  • تعریق
  • افزایش حساسیت به سرما یا گرما
  • یبوست یا حرکات مکرر روده
  • تکرر ادرار
  • تشنگی را افزایش داد
  • افزایش گرسنگی
  • کاهش میل جنسی
  • افسردگی
  • عصبی بودن، اضطراب یا تحریک پذیری
  • تاری دید
  • ناباروری
  • موهای نازک یا موهای ریز و شکننده
  • پوست خشک
  • صورت پف کرده

به خاطر داشته باشید که این علائم غیر اختصاصی هستند و داشتن آنها لزوما به معنی عدم تعادل هورمونی نیست.

علائم عدم تعادل هورمون در زنان

شایع ترین عدم تعادل هورمون سندرم تخمدان پلی کیستیک است.

چرخه هورمونی طبیعی نیز در این مراحل به طور طبیعی تغییر می کند:

  • بلوغ
  • بارداری
  • شیر دادن
  • یائسگی

علائم عدم تعادل هورمون زنان عبارتند از:

  • پریودهای سنگین یا نامنظم، از جمله قاعدگی از دست رفته، پریود متوقف شده یا پریود مکرر
  • هیرسوتیسم یا موهای زائد روی صورت، چانه یا سایر قسمت های بدن
  • آکنه در صورت، قفسه سینه یا قسمت بالای کمر
  • ریزش مو
  • تیره شدن پوست، به ویژه در امتداد چین های گردن، در کشاله ران و زیر سینه ها
  • برچسب های پوستی
  • خشکی واژن
  • آتروفی واژن
  • درد هنگام رابطه جنسی
  • عرق شبانه
  • سردرد
اعمال هورمون ها در بدن، هورمون چیست و چگونه عمل می‌کند؟
اعمال هورمون ها در بدن، هورمون چیست و چگونه عمل می‌کند؟

علائم عدم تعادل هورمون در مردان

تستوسترون نقش مهمی در رشد مردان دارد. اگر تستوسترون کافی تولید نمی کنید. علائم مختلفی را بروز میدهید.

علائم عدم تعادل هورمونی در مردان بالغ عبارتند از:

  • ژنیکوماستی یا توسعه بافت پستان
  • حساسیت به سینه
  • اختلال نعوظ
  • کاهش رشد ریش و رشد موهای بدن
  • از دست دادن توده عضلانی
  • از دست دادن توده استخوانی، به آن پوکی استخوان می گویند.
  • مشکل در تمرکز
  • گرگرفتگی

علائم عدم تعادل هورمون در کودکان

پسران و دختران در دوران بلوغ شروع به تولید هورمون های جنسی می کنند. بسیاری از کودکان با تاخیر در بلوغ، بلوغ طبیعی را تجربه می کنند  اما برخی از آنها به بیماری هیپوگنادیسم مبتلا هستند.

پسران مبتلا به هیپوگنادیسم علائم زیر را دارند:

  • عدم توسعه توده عضلانی
  • صدایی که عمیق نمی شود
  • موهای بدن که به طور پراکنده رشد می کنند.
  • اختلال در آلت تناسلی و رشد بیضه
  • رشد بیش از حد بازوها و پاها نسبت به تنه بدن
  • ژنیکوماستی

دختران مبتلا به هیپوگنادیسم علائم زیر را دارند:

  • قاعدگی شروع نمی شود.
  • بافت سینه رشد نمی کند.
  • رشد متوقف میشود.

علل عدم تعادل هورمون

دلایل زیادی برای عدم تعادل هورمون وجود دارد. بسته به اینکه هورمون ها یا غدد تحت تاثیر قرار می گیرند ، علل متفاوت است. دلایل متداول عدم تعادل هورمونی عبارتند از:

  • هورمون درمانی
  • داروها
  • درمان سرطان مانند شیمی درمانی
  • تومورها ، چه سرطانی و چه خوش خیم
  • تومورهای هیپوفیز
  • اختلالات اشتها
  • فشار
  • آسیب یا ضربه

بیماریهای زیر منجر به عدم تعادل هورمونی خواهد شد:

  • دیابت (نوع ۱ و ۲)
  • دیابت بی مزه
  • کم کاری تیروئید
  • پرکاری تیروئید
  • ندول های تیروئید
  • هیپوگنادیسم
  • سندرم کوشینگ یا سطح بالای کورتیزول
  • هیپرپلازی مادرزادی آدرنال (باعث کاهش سطح کورتیزول و آلدوسترون می شود.)
  • بیماری آدیسون
اعمال هورمون ها در بدن، هورمون چیست و چگونه عمل می‌کند؟
اعمال هورمون ها در بدن، هورمون چیست و چگونه عمل می‌کند؟

علل عدم تعادل هورمون در زنان

بسیاری از علل عدم تعادل هورمون در زنان به هورمون های تولید مثل مربوط می شود. علل شایع عبارتند از:

  • یائسگی
  • نارسایی اولیه تخمدان ، که به آن یائسگی زودرس نیز گفته می شود.
  • بارداری
  • شیر دادن
  • سندروم تخمدان پلی کیستیک
  • داروهای هورمونی مانند قرص های ضد بارداری

آزمایشات و تشخیص عدم تعادل هورمون

هیچ آزمایش واحدی برای تشخیص عدم تعادل هورمون در دسترس پزشکان نیست. با قرار ملاقات با پزشک برای معاینه فیزیکی شروع کنید.

بسته به علائم شما، پزشک ممکن است یک یا چند آزمایش تشخیصی را پیشنهاد کند. همچنین می توانید از پزشک خود بخواهید این آزمایش ها را انجام دهد.

آزمایش خون

پزشک خون شما را به آزمایشگاه می فرستد. اکثر هورمون ها را می توان در خون تشخیص داد.

پزشک می تواند آزمایش خون برای بررسی تیروئید و میزان استروژن، تستوسترون و کورتیزول را درخواست کند.

اگر زن هستید، پزشک ممکن است پاپ اسمیر را برای بررسی توده، کیست یا تومور غیرمعمول انجام دهد.

اگر مرد هستید، پزشک ممکن است کیسه بیضه شما را از نظر وجود توده یا ناهنجاری بررسی کند.

سونوگرافی

سونوگرافی با امواج صوتی بدن شما را بررسی میکند. پزشکان ممکن است برای دریافت تصاویر رحم، تخمدان ها، بیضه ها، تیروئید یا غده هیپوفیز سونوگرافی درخواست کنند.

آزمایشات تکمیلی

گاهی اوقات آزمایشات پیشرفته تر مورد نیاز است. شامل موارد زیر:

  • بیوپسی
  • MRI
  • اشعه ایکس
  • اسکن تیروئید
  • آزمایش شمارش اسپرم
اعمال هورمون ها در بدن، هورمون چیست و چگونه عمل می‌کند؟
اعمال هورمون ها در بدن، هورمون چیست و چگونه عمل می‌کند؟

درمان عدم تعادل هورمون

درمان عدم تعادل در هورمون ها به علت آن وابسته است. برخی از گزینه های درمانی رایج در زیر شرح داده شده است.

استروژن درمانی

اگر گرگرفتگی را در یائسگی تجربه می کنید. پزشک دوز کم استروژن را تجویز می کند.

اگر در طول رابطه جنسی دچار خشکی یا درد واژن می شوید. ممکن است بخواهید از کرم، قرص یا حلقه استروژن استفاده کنید.

استفاده از این درمانی موضعی به حذف بسیاری از خطرات مربوط به استروژن سیستمیک یا استروژن که در سراسر جریان خون به اندام مناسب منتقل می شود ، کمک می کند.

کنترل بارداری می تواند به تنظیم چرخه قاعدگی شما کمک کند. انواع پیشگیری از بارداری هورمونی شامل موارد زیر است:

  • قرص ضد بارداری
  • وصله پیشگیری از بارداری
  • شات ضد بارداری
  • حلقه واژن
  • دستگاه داخل رحمی IUD

داروی ضد آندروژن

آندروژن ها هورمون های جنسی مردانه هستند. در زنان و مردان وجود دارد. زنانی که سطح آندروژن بالا دارند ممکن است داروهایی را انتخاب کنند که جلوی اثرات آندروژن ها را می گیرد.

این اثرات عبارتند از:

  • ریزش مو
  • رشد موهای زائد
  • آکنه

تستوسترون درمانی

مکمل های تستوسترون می توانند علائم کاهش تستوسترون در مردان را کاهش دهند. در نوجوانان با تاخیر بلوغ، شروع بلوغ را تحریک می کند. این دارو به اشکال مختلف موجود است.

تیروئید درمانی

اگر کم کاری تیروئید دارید. هورمون مصنوعی تیروئید لووتیروکسین می تواند سطح هورمون ها را به تعادل برساند.

متفورمین

متفورمین داروی دیابت نوع ۲ است. به علائم سندرم تخمدان پلی کیستیک کمک میکند. ممکن است به کاهش سطح آندروژن و تحریک تخمک گذاری کمک کند. این داروها ممکن است با عوارض جانبی جدی مانند تهوع شدید و تغییرات فشار خون همراه باشند.

سیستم غدد درون ریز از هورمون ها برای کنترل و هماهنگی متابولیسم داخلی بدن (یا هموستاز) سطح انرژی، تولید مثل، رشد و نمو و پاسخ به آسیب، استرس و عوامل محیطی استفاده می کند. هورمون های زیر و نقش آنها در عملکرد سیستم غدد درون ریز را در نظر بگیرید:

سلامت غدد درون ریز و اعمال هورمون ها

سیستم غدد درون ریز به همان چیزهایی نیاز دارد که بقیه بدن شما برای سالم ماندن نیاز دارد. شما باید ورزش کنید، درست غذا بخورید و به طور منظم به پزشک مراجعه کنید.

اگر سابقه خانوادگی دیابت، اختلالات تیروئید یا PCOS دارید. با پزشک خود صحبت کنید. مدیریت این شرایط می تواند به شما در جلوگیری از عدم تعادل هورمونی که می تواند منجر به مشکلات سلامتی شود، کمک کند.

اعمال هورمون ها در بدن، هورمون چیست و چگونه عمل می‌کند؟
اعمال هورمون ها در بدن، هورمون چیست و چگونه عمل می‌کند؟

۶ تا از مهمترین هورمون ها در بدن

هورمون ها بخشی از سیستم غدد درون ریز شما هستند و توسط شبکه ای از غدد ترشح می شوند. اعمال هورمون ها در سلامت بدن نقش بسزایی دارد. هنگامی که غدد شما بیش از حد یا مقدار کمی از هورمون خاصی تولید می کنند. فرآیندهای داخلی بدن مانند متابولیسم، دمای بدن و تولید مثل تحت تاثیر قرار میگیرد.

بیش از شش هورمون در بدن وجود دارد و همه آنها به دلایل مختلف مهم هستند. اما این شش هورمون اغلب برای بیماران مشکل ساز است. اعمال هورمون ها خصوصا هورمون های زیر در سلامت فرد تاثیر زیادی دارد.

۱-هورمون های تیروئید یا T3 و T4

T3 و T4 دو هورمون اصلی تیروئید هستند. تیروئید متابولیسم شما را تنظیم می کند. به این معنی که در هضم، گرسنگی و سطح کلی انرژی شما نقش دارد. تیروئید شما می تواند بیش از حد هورمون تولید کند، که به آن پرکاری تیروئید می گویند. یا ممکن است خیلی کم باشد که به آن کم کاری تیروئید می گویند. کم کاری تیروئید بسیار شایع تر است.

۲-ملاتونین

چندین هورمون به کنترل چرخه خواب و بیداری یا ریتم شبانه روزی شما کمک می کند. یکی از آنها ملاتونین است. نور خورشید از تولید ملاتونین، توسط غده صنوبری ترشح می شود، جلوگیری می کند. با تاریک شدن شب، بدن شما ملاتونین بیشتری تولید می کند و شما خواب آلودتر می شوید. رایانه، تلفن همراه و تلویزیون میزان تولید ملاتونین را کاهش می دهند.

۳-پروژسترون و تستوسترون

این دو هورمون گاهی هورمون های “زن” و “مرد” نامیده می شوند. زیرا پروژسترون بیشتر در تخمدان ها و تستوسترون عمدتا در بیضه ها تولید می شود. هر دو هورمون در تولید مثل نقش دارند.

وقتی زنان پروژسترون کافی ندارند. ممکن است چرخه قاعدگی نامنظم داشته باشند و سردرد یا تغییرات ناگهانی خلق و خوی و مهمتر از دست دادن خواب را تجربه کنند. مردان با سطح تستوسترون پایین ممکن است میل جنسی پایینی داشته باشند، موهای خود را از دست بدهند، احساس خستگی کنند و توده عضلانی خود را از دست بدهند.

۴-کورتیزول

استرس سبب فرایندهایی در غدد درون ریز می شود. به عنوان مثال، در جنگ و گریز ، بدن شما هم کورتیزول و هم آدرنالین تولید می کند.

هنگامی که تحت استرس طولانی مدت (مزمن) هستید. بدن شما همچنان به تولید کورتیزول و سایر هورمون های مرتبط با استرس ادامه می دهد. استرس مزمن با چاقی، بیماریهای قلبی عروقی، اضطراب و افسردگی و بسیاری از مشکلات دیگر در ارتباط است.

۵-انسولین

افراد مبتلا به دیابت نوع ۱ و نوع ۲ قند خون بالایی دارند. هورمون انسولین برای سلول های بدن شما ضروری است تا از گلوکز در جریان خون شما به درستی استفاده کنند. در بیماری دیابت، یا انسولین کمی وجود دارد یا بدن نمی تواند از انسولین موجود به درستی استفاده کند.

معمولا قبل از ابتلای فرد به دیابت نوع ۲، پیش دیابت و مقاومت به انسولین دارند. به این معنی که گلوکز بیشتری در جریان خون آنها وجود دارد زیرا بدن آنها دیگر به انسولین حساس نیست. قند خون آنقدر بالا نیست که بتوان تشخیص داد. با دیابت نوع ۲، اما خطر ابتلا به آن بسیار بیشتر است.

۶-استروژن

با نزدیک شدن به دوران یائسگی، بدن زنان استروژن کمتری تولید می کند. استروژن برای سلامت استخوان ها حیاتی است.کمبود آن با پوکی استخوان در ارتباط است. وضعیتی که در آن استخوان های شما متخلخل و بسیار شکننده تر می شوند.

سخن آخر

غدد درون ریز مجموعه پیچیده ای از غدد و اندام است. عملکردهای مختلف بدن را تنظیم می کند. این فرایند از طریق ترشح هورمون ها توسط سیستم غدد درون ریز انجام می شود. بررسی عملکرد غدد درون ریز و اعمال هورمون ها نقش مهمی در کنترل بیماریها در بدن خواهد داشت.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا