Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
غذایی و دارویی

مکمل کاهش وزن سی ال ای (CLA): قوی‌ترین مکمل چربی سوز

مکمل کاهش وزن سی ال ای (CLA) یک اسید چرب طبیعی است. در گوشت و محصولات لبنی یافت می شود. همچنین یک مکمل غذایی رایج است. به افراد در کاهش چربی، کنترل وزن، کاهش وزن، حفظ توده عضلانی بدون چربی و کنترل دیابت نوع ۲ نوعی از دیابت که اغلب با چاقی مرتبط است، استفاده می شود. مکمل کاهش وزن سی ال ای (CLA) به صورت قرص یا شربت فروخته می شود.

غلظت های مختلفی از مکمل کاهش وزن سی ال ای وجود دارد. یک محصول حاوی ۸۰٪ CLA بخرید تا حداکثر نتایج کاهش وزن را بدست آورید. در نشریه جهان شیمی فیزیک در مورد قرص لاغری اسلیم، پودر چاقی و اشتها آور اپل، پودر لاغری و چاقی رویال و خواص پودر لاغری چاقی سوپرپلنت، قرص لاغری پلاتین اسلیمینگ مطالب ارزنده ای منتشر شده است. در این مقاله به بررسی تاثیر مکمل کاهش وزن سی ال ای بر کاهش وزن و سلامت می پردازیم.

مکمل کاهش وزن سی ال ای (CLA)

سی ال ای به طور طبیعی توسط حیواناتی که در دشت از علوفه طبیعی استفاده میکنند، تولید می شود. گاوها و سایر نشخوارکنندگان مرغداری مانند بز و گوزن دارای یک آنزیم منحصر به فرد در سیستم گوارشی خود هستند. اسیدهای چرب امگا ۶ موجود در گیاهان سبز را به CLA تبدیل می کند. سپس در بافت ماهیچه ای حیوانات و شیر ذخیره می شود. در حالی که این ماده مغذی ضروری نیست. اما معمولا به عنوان یک مکمل غذایی برای مزایای چربی سوزی استفاده می شود.

مکمل کاهش وزن سی ال ای از روغن گلرنگ تهیه می شوند. لینولئیک اسید مزدوج CLA نوعی چربی است. لبنیات و گوشت گاو منابع اصلی سی ال ای در رژیم غذایی هستند.

مکمل کاهش وزن CLA ممکن است به کاهش رسوبات چربی بدن و بهبود عملکرد سیستم ایمنی کمک کند. رژیم معمولی روزانه ۱۵-۱۷۴ میلی گرم CLA بدن را تامین می کند.

معمولا افراد برای کاهش وزن از طریق خوراکی مکمل کاهش وزن CLA مصرف می کنند. همچنین اغلب برای بدنسازی و تناسب اندام استفاده می شود. شواهد علمی برای حمایت از این موارد وجود دارد.

مکمل کاهش وزن سی ال ای (CLA): قوی‌ترین مکمل چربی سوز
مکمل کاهش وزن سی ال ای (CLA): قوی‌ترین مکمل چربی سوز

موارد استفاده مکمل کاهش وزن سی ال ای

مکمل کاهش وزن CLA برای مشکلات زیر اثربخشی فوق العاده ای دارد:

فشار خون بالا

مصرف مکمل کاهش وزن CLA از طریق دهان همراه با دارویی به نام رامیپریل فشار خون را بیشتر از رامیپریل به تنهایی در افرادی که دارای فشار خون کنترل نشده هستند، کاهش می دهد.

کاهش چربی بدن

مصرف روزانه مکمل کاهش وزن CLA از طریق خوراکی ممکن است به کاهش چربی بدن در بزرگسالان و کودکان کمک کند. CLA همچنین ممکن است احساس گرسنگی را کاهش دهد. اما مشخص نیست که آیا این باعث کاهش مصرف غذا می شود یا خیر. به نظر می رسد CLA وزن بدن یا شاخص توده بدنی را در اکثر افراد کاهش نمی دهد.

تاثیر متوسط مکمل کاهش وزن CLA

مکمل کاهش وزن سی ال ای برای مشکلات زیر اثربخشی چندانی دارد:

سرماخوردگی

مصرف مکمل کاهش وزن CLA از طریق دهان باعث جلوگیری یا کاهش علائم سرماخوردگی نمی شود.

دیابت

مصرف مکمل کاهش وزن سی ال ای از طریق خوراکی باعث بهبود قند خون یا انسولین قبل یا بعد از غذا در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ نمی شود.

کاهش چربی خون

سطوح بالای کلسترول یا سایر چربی ها (لیپیدها) در خون (چربی خون). به نظر می رسد مصرف مکمل کاهش وزن سی ال ای از طریق دهان یا نوشیدن شیر حاوی CLA سطح کلسترول یا چربی های خون به نام تری گلیسیرید را در افرادی که دارای سطح کلسترول خفیف بالا هستند، بهبود نمی بخشد.

مکمل کاهش وزن سی ال ای (CLA): قوی‌ترین مکمل چربی سوز
مکمل کاهش وزن سی ال ای (CLA): قوی‌ترین مکمل چربی سوز

ایمنی مکمل کاهش وزن سی ال ای

وقتی از طریق خوراکی مصرف می شود: مکمل کاهش وزن CLA به احتمال زیاد در مقادیر معمول در غذاها مانند شیر و گوشت گاو بی خطر است. وقتی در مقادیر بیشتر به عنوان دارو مصرف شود. احتمالا بی خطر است.

عوارض جانبی مکمل کاهش وزن سی ال ای

مکمل کاهش وزن CLA ممکن است عوارض جانبی زیر شود، مانند:

  • ناراحتی معده
  • اسهال
  • تهوع
  • خستگی
  • سردرد

اقدامات احتیاطی مصرف مکمل کاهش وزن CLA

در صورت داشتن شرایط زیر قبل از مصرف مکمل کاهش وزن CLA با پزشک خود صحبت کنید:

بارداری و شیردهی

مکمل کاهش وزن CLA به احتمال زیاد هنگامی که از طریق دهان به مقدار معمول در غذاها یافت می شود بی خطر است. اما اطلاعات کافی برای اطمینان از اینکه آیا مکمل کاهش وزن سی ال ای در مقادیر بیشتر هنگام بارداری یا شیردهی بی خطر است یا خیر وجود ندارد.

کودکان

مکمل کاهش وزن CLA به احتمال زیاد هنگامی که از طریق دهان به مقدار معمول در غذاها یافت می شود بی خطر است. مکمل های CLA در صورت مصرف دهانی تا ۷ ماه احتمالا برای کودکان بی خطر است. اطلاعات کافی برای اطمینان از اینکه آیا استفاده طولانی مدت از مکمل ها بی خطر است یا خیر وجود ندارد.

اختلالات خونریزی

مکمل کاهش وزن CLA ممکن است لخته شدن خون را کند کنند. از نظر تئوری، CLA ممکن است خطر کبودی و خونریزی را در افراد مبتلا به اختلالات خونریزی افزایش دهد.

دیابت

این نگرانی وجود دارد که مصرف مکمل های CLA می تواند دیابت را بدتر کند. از مصرف خودداری کنید.

سندرم متابولیک

این نگرانی وجود دارد که مصرف مکمل های CLA در صورت ابتلا به سندرم متابولیک ممکن است خطر ابتلا به دیابت را افزایش دهد. با احتیاط استفاده کنید.

جراحی

مکمل کاهش وزن CLA ممکن است باعث خونریزی زیاد در طول و بعد از عمل شوند. حداقل ۲ هفته قبل از عمل جراحی برنامه ریزی شده مصرف آن را متوقف کنید.

مکمل کاهش وزن سی ال ای (CLA): قوی‌ترین مکمل چربی سوز
مکمل کاهش وزن سی ال ای (CLA): قوی‌ترین مکمل چربی سوز

دوز مصرفی مکمل کاهش وزن CLA

مکمل کاهش وزن CLA به طور طبیعی در غذاهایی مانند لبنیات و گوشت گاو یافت می شود. رژیم معمولی روزانه ۱۵-۱۷۴ میلی گرم CLA تامین می کند. به عنوان مکمل، مکمل کاهش وزن سی ال ای اغلب توسط بزرگسالان در دوزهای ۱.۶-۶.۸ گرم از راه خوراکی روزانه به مدت ۱۲-۲ هفته استفاده می شود. با پزشک خود مشورت کنید تا دریابید که چه دوز ممکن است برای یک بیماری خاص مناسب باشد.

لینولئیک اسید مزدوج یا CLA

همه چربی ها برابر نیستند. برخی از آنها برای افزایش انرژی استفاده می شوند. در حالی که برخی دیگر دارای اثرات قوی بر سلامتی هستند. اسید لینولئیک مزدوج یک اسید چرب است که در گوشت و لبنیات یافت می شود و اعتقاد بر این است که مزایای سلامتی زیادی دارد. همچنین یک مکمل کاهش وزن محبوب است. لینولئیک اسید رایج ترین اسید چرب امگا ۶ است. به مقدار زیاد در روغن های گیاهی و همچنین در غذاهای مختلف دیگر به مقدار کمتر یافت می شود. پیشوند مزدوج مربوط به آرایش پیوندهای دوگانه در مولکول اسید چرب است.

اشکال لینولئیک اسید مزدوج یا CLA

۲۸ شکل مختلف CLA وجود دارد. تفاوت این اشکال در این است که پیوندهای دوگانه آنها به طرق مختلف مرتب شده است. مهم است که به خاطر داشته باشید که چیزی به این کوچکی می تواند دنیایی از سلول های ما را تغییر دهد.

CLA در اصل نوعی اسید چرب غیر اشباع، امگا ۶ است. به عبارت دیگر یک چربی ترانس است. اما یک نوع طبیعی چربی ترانس که در بسیاری از غذاهای سالم یافت می شود.

مطالعات متعدد نشان می دهد که چربی های ترانس صنعتی که با چربی های ترانس طبیعی مانند CLA متفاوت هستند. در صورت مصرف زیاد مضر هستند.

CLA نوعی اسید چرب امگا ۶ است. در حالی که یک چربی ترانس است. با چربی های ترانس صنعتی که به سلامتی شما آسیب می رسانند، بسیار متفاوت است.

مکمل کاهش وزن سی ال ای (CLA): قوی‌ترین مکمل چربی سوز
مکمل کاهش وزن سی ال ای (CLA): قوی‌ترین مکمل چربی سوز

منابع اصلی غذایی لینولئیک اسید مزدوج یا CLA

موجود در گوشت گاو و لبنیات به ویژه از حیوانات تغذیه شده با علوفه

منابع اصلی غذایی CLA گوشت و شیر نشخوارکنندگان مانند گاو، بز و گوسفند است.

مقدار CLA بسته به غذای حیوانات متفاوت است.

به عنوان مثال، محتوای CLA در گوشت گاو و لبنیات گاوهای تغذیه شده با علف ۳۰۰-۵۰۰ برابر بیشتر از گاوهایی است که از دانه تغذیه می کنند.

به خاطر داشته باشید که CLA موجود در مکمل ها از غذاهای طبیعی گرفته نمی شود. بلکه با تغییر شیمیایی اسید لینولئیک موجود در روغن های گیاهی ساخته شده است.

مکمل کاهش وزن CLA و چربی سوزی

اغلب به کسانی که سعی در کاهش وزن دارند توصیه می شود کمتر غذا بخورند و بیشتر حرکت کنند. اما این توصیه اغلب خود به خود بی اثر است. مردم در رسیدن به اهداف خود شکست می خورند. به همین دلیل، بسیاری برای کمک به کاهش وزن به مکمل ها روی می آورند. یکی از آنها اسید لینولئیک مزدوج  CLAاست. یک اسید چرب طبیعی که در گوشت و محصولات لبنی یافت می شود.

فعالیت بیولوژیکی مکمل کاهش وزن سی ال ای برای اولین بار توسط محققانی کشف شد که اشاره کردند می تواند به مبارزه با سرطان در موش ها کمک کند. بعدها، محققان دیگر تشخیص دادند که می تواند سطح چربی بدن را نیز کاهش دهد. با افزایش چاقی در سراسر جهان، علاقه به مکمل کاهش وزن سی ال ای به عنوان یک درمان احتمالی کاهش وزن افزایش یافت.

در واقع  مکمل کاهش وزن CLA ممکن است. یکی از جامع ترین مکمل های کاهش وزن مورد مطالعه در جهان باشد.

مکمل کاهش وزن CLA ممکن است. چربی بدن را از چند طریق کاهش دهد.

مشخص شد که مصرف غذا را کاهش می دهد. چربی سوزی را افزایش می دهد. تجزیه چربی را تحریک می کند. مانع تولید چربی می شود.

مکمل کاهش وزن سی ال ای همچنین به طور گسترده در آزمایشات مورد بررسی قرار گرفته است.

مکمل کاهش وزن سی ال ای می تواند باعث کاهش چربی قابل توجهی در انسان شود. همچنین ممکن است با کاهش چربی بدن و افزایش توده عضلانی، ترکیب بدن را بهبود بخشد.

اثرات آن در طول شش ماه اول بارزتر است. پس از آن تا دو سال کاهش چربی رخ می دهد.

CLA می تواند به طور متوسط ​​۰.۲ پوند چربی در هفته برای حدود شش ماه از دست بدهد.

مکمل کاهش وزن سی ال ای (CLA): قوی‌ترین مکمل چربی سوز
مکمل کاهش وزن سی ال ای (CLA): قوی‌ترین مکمل چربی سوز

مزایای سلامتی مکمل کاهش وزن سی ال ای

در طبیعت، مکمل کاهش وزن CLA بیشتر در گوشت چرب و لبنیات حیوانات نشخوار کننده یافت می شود.

بسیاری از مطالعات مشاهده ای طولانی مدت خطر بیماری را در افرادی که مقادیر بیشتری مکمل کاهش وزن سی ال ای مصرف می کنند ارزیابی کرده اند.

افرادی که مقدار زیادی سی ال ای مصرف می کنند. در معرض خطر کمتری از بیماری های مختلف، از جمله دیابت نوع ۲ و سرطان قرار دارند.

علاوه بر این، مطالعات در کشورهایی که گاوها عمدتا علف می خورند نه غلات، نشان می دهد افرادی که بیشترین CLA را در بدن خود دارند، کمتر در معرض بیماری قلبی قرار دارند.

گوشت گاو و محصولات لبنی تغذیه شده با علف به دلایل مختلف دیگری سالم هستند.

بسیاری از مطالعات نشان می دهند افرادی که بیشترین CLA را مصرف می کنند. سلامت متابولیک را بهبود می بخشند و خطر ابتلا به بسیاری از بیماری ها را کاهش می دهند.

عوارض جانبی دوز زیاد مکمل کاهش وزن سی ال ای

شواهد نشان می دهد که دریافت مقدار کمی CLA طبیعی از طریق غذا مفید است.

با این حال سی ال ای موجود در مکمل ها با تغییر شیمیایی اسید لینولئیک از روغن های گیاهی ساخته می شود. آنها معمولا شکل متفاوتی با CLA دارند که به طور طبیعی در غذاها یافت می شود.

دوزهای مکمل نیز بسیار بیشتر از مقداری است که افراد از لبنیات یا گوشت دریافت می کنند.

همانطور که اتفاق می افتد، برخی از مولکولها و مواد مغذی وقتی در مقادیر طبیعی در غذاهای واقعی یافت می شوند مفید هستند، اما وقتی در دوزهای زیاد مصرف شوند، مضر می شوند.

دوزهای زیاد مکمل CLA می تواند باعث افزایش تجمع چربی در کبد شما شود. گامی برای سندرم متابولیک و دیابت است.

مطالعات متعدد بر روی حیوانات و انسانها نشان می دهد. CLA می تواند باعث التهاب شود. باعث مقاومت به انسولین شود و کلسترول خوب را کاهش دهد.

به خاطر داشته باشید که بسیاری از مطالعات مربوط به حیوانات از دوزهای بسیار بیشتر از افرادی که از مکمل ها استفاده می کنند استفاده کردند.

برخی از مطالعات انسانی با استفاده از دوزهای معقول نشان می دهد. مکمل های CLA ممکن است چندین عارضه جانبی خفیف یا متوسط ​​ایجاد کنند، از جمله اسهال، مقاومت به انسولین و استرس اکسیداتیو.

CLA موجود در اکثر مکمل ها متفاوت از CLA موجود در غذاها است. چندین مطالعه روی حیوانات عوارض جانبی مضر CLA مانند افزایش چربی کبد را مشاهده کرده اند.

دوز مصرفی و ایمنی مکمل کاهش وزن سی ال ای

اکثر مطالعات روی مکمل کاهش وزن CLA از دوزهای ۳.۲-۶.۴ گرم در روز استفاده کرده اند.

یک بررسی به این نتیجه رسید، حداقل ۳ گرم در روز برای کاهش وزن ضروری است.

دوزهای حداکثر ۶ گرم در روز بدون هیچ گونه عوارض جانبی منفی در افراد بی خطر تلقی می شود.

FDA اجازه می دهد تا CLA به غذاها اضافه شود و ایمن تلقی می شود.

به خاطر داشته باشید که با افزایش دوز، خطر عوارض جانبی افزایش می یابد.

شواهد نشان می دهد که در دوزهای حداکثر ۶ گرم در روز عوارض جانبی جدی ایجاد نمی کند. اما دوزهای بالاتر خطرات را افزایش می دهد.

مکمل کاهش وزن سی ال ای (CLA): قوی‌ترین مکمل چربی سوز
مکمل کاهش وزن سی ال ای (CLA): قوی‌ترین مکمل چربی سوز

کاهش چربی بدن حیوانات با مکمل کاهش وزن CLA

تحقیقات نشان داده است که مکمل کاهش وزن CLA با افزایش میزان آنزیم ها و پروتئین های خاص که در تجزیه چربی دخیل هستند، چربی بدن را در حیوانات کاهش می دهد.

مطالعات روی موش نشان داد. مکمل کاهش وزن سی ال ای در شش هفته ۷۰ درصد چربی بدن را کم کرده است.

مکمل کاهش وزن CLA همچنین از افزایش چربی در حیوانات و مطالعات لوله آزمایش جلوگیری کرده است.

مطالعه بر روی خوک ها نشان داد که رشد چربی را به صورت وابسته به دوز کاهش می دهد. این بدان معناست که افزایش دوزها منجر به کاهش چربی بدن می شود.

این یافته های مهم در حیوانات باعث شد تا محققان اثرات چربی سوزی آن را روی انسان آزمایش کنند.

در حیوانات نشان داده شده است که CLA چربی را می سوزاند و تشکیل آن را کاهش می دهد و منجر به کاهش وزن قابل توجه می شود.

مکمل کاهش وزن سی ال ای و التهاب مزمن

در دو متاآنالیز، مکمل کاهش وزن CLA با افزایش سطح پروتئین واکنشی C همراه بود که نشان دهنده التهاب در بدن است.

از یک سو، التهاب برای مبارزه با عوامل بیماری زای بالقوه موثر یا شروع ترمیم بافت پس از ایجاد خراش یا بریدگی مهم است. از سوی دیگر، التهاب مزمن با چندین بیماری از جمله چاقی، سرطان و بیماری های قلبی مرتبط است.

علاوه بر این، یک متاآنالیز دیگر نشان داد که مکمل کاهش وزن CLA با افزایش قابل توجه آنزیم های کبدی همراه بوده و التهاب یا آسیب احتمالی کبدی را نشان می دهد.

تفاوت CLA در مکمل و گوشت

نکته مهم این است که CLA از منابع غذایی طبیعی با این اثرات همراه نیست.

این به این دلیل است که CLA موجود در مکمل ها با CLA طبیعی موجود در غذا متفاوت است.

CLA موجود در گوشت و محصولات لبنی شامل فرم c9 ، t11 است. در حالی که بالاتر از CLA موجود در مکمل ها شامل فرم t10 ، c12 است.

CLA که به شکل مکمل مصرف می شود. تلثیرات متفاوتی بر سلامت CLA دارد که از رژیم غذایی به دست می آید.

شکل CLA موجود در مکمل ها با شکل طبیعی آن در غذاها تفاوت قابل توجهی دارد. ممکن است به این دلیل باشد که مکمل های CLA با چندین عارضه جانبی منفی همراه بوده اند. در حالی که CLA ناشی از غذا اینطور نبوده است.

CLA در منابع غذایی

چندین مطالعه نشان داده است افرادی که CLA را از غذاها مصرف می کنند.کمتر در معرض بیماری هایی مانند بیماری های قلبی و سرطان قرار دارند. محصولات لبنی منابع اصلی غذایی هستند. اما در گوشت نشخوارکنندگان نیز یافت می شود.

غلظت CLA به طور کلی به صورت میلی گرم در گرم چربی بیان می شود.

مواد غذایی با بالاترین مقدار سی ال ای شامل:

  • کره: ۶.۰ میلی گرم/گرم چربی
  • گوشت بره: ۵.۶ میلی گرم/گرم چربی
  • پنیر موزارلا: ۴.۹ میلی گرم/گرم چربی
  • ماست ساده: ۴.۸ میلی گرم/گرم چربی
  • خامه ترش: ۴.۶ میلی گرم/گرم چربی
  • پنیر: ۴.۵ میلی گرم/گرم چربی
  • گوشت گاو تازه: ۴.۳ میلی گرم/گرم چربی
  • پنیر چدار: ۳.۶ میلی گرم/گرم چربی
  • گوشت گاو: ۲.۹ میلی گرم/گرم چربی

محتوای CLA این غذاها و محصولات غذایی با فصل و رژیم غذایی حیوان متفاوت است.

CLA به طور طبیعی در حیوانات نشخوارکننده مانند گاو تولید می شود. مقدار تولید شده توسط این حیوانات تحت تاثیر فصل و غذای آنها است.

کلام آخر

مطالعات نشان می دهد که مکمل کاهش وزن سی ال ای فقط تاثیرات اندکی بر کاهش وزن دارد. در دوزهای ۶ گرم در روز عوارض جدی بوجود نمی آورد. اما نگرانی هایی در مورد اثرات طولانی مدت دوزهای مکمل بر سلامتی وجود دارد. از دست دادن چند کیلوگرم چربی ممکن است خطرات بالقوه ای برای سلامتی نداشته باشد. به ویژه اینکه روشهای بهتری برای از بین بردن چربی وجود دارد.

 

 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا