Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
غذایی و دارویی

مکمل انرژی زا اچ ام بی (HMB) چیست؟ مزایای مکمل انرژی زا اچ ام بی

هیدروکسی متیل بوتیرات یا HMB یک ماده شیمیایی است. هنگام تجزیه لوسین در بدن تولید می شود. لوسین یک اسید آمینه است. یکی از اجزای سازنده پروتئین است. ورزشکاران از HMB بعنوان مکمل انرژی زا اچ ام بی استفاده می کنند. مکمل انرژی زا اچ ام بی بیشتر برای عضله سازی یا جلوگیری تحلیل عضلات استفاده می شود.

وقتی بدن اسید آمینه لوسین را متابولیزه می کند. به طور طبیعی مقدار کمی HMB تولید می کند. افراد مکمل انرژی زا HMB را برای افزایش سطح HMB در بدن مصرف می کنند. این ممکن است به رشد و عملکرد ماهیچه ها کمک کند.

در نشریه جهان شیمی فیزیک در مورد مکمل بی سی ای ای، سی ال ای، کوآنزیم کیوتن، بتا آلانین و پروتئین بیف مقالات جامعی منتشر شده است. در این مقاله شما را با مکمل انرژی زا اچ ام بی آشنا میکنیم.

مکمل انرژی زا اچ ام بی یا HMB چیست

مکمل انرژی زا اچ ام بی ماده ای است که بدن شما به طور طبیعی تولید می کند. بسته به نوع مولکول، نامهای مختلفی دارد. نامهای دیگر آن: بتا هیدروکسی بتا متیل بوتیریک اسید، بتا هیدروکسی بتا متیل بوتیرات و هیدروکسی متیل بوتیرات است.

وقتی بدن شما لوسین را تجزیه می کند. یک اسید آمینه زنجیره ای شاخه دار BCAA که برای سنتز پروتئین و ترمیم عضلات ضروری است.

با این حال، بدن شما فقط HMB را در مقادیر کم تولید می کند. بنابراین، بسیاری از افراد از مکمل انرژی زا اچ ام بی به عنوان مکمل غذایی برای افزایش سطح HMB در بدن خود استفاده می کنند.

مطالعات مصرف مکمل های HMB را با مزایای خاصی مانند افزایش عملکرد ورزشی، کاهش تجزیه ماهیچه ها و افزایش رشد ماهیچه ها در افراد بزرگسال بی تربیت و مسن مرتبط کرده است.

مکمل انرژی زا HMB به طور گسترده ای از فروشگاه های مکمل، فروشگاه های مواد غذایی سالم و آنلاین در دسترس است. در اشکال مختلف مانند کپسول، قرص و پودر وجود دارد.

مکمل انرژی زا اچ ام بی (HMB) چیست؟ مزایای مکمل انرژی زا اچ ام بی
مکمل انرژی زا اچ ام بی (HMB) چیست؟ مزایای مکمل انرژی زا اچ ام بی

عملکرد مکمل انرژی زا اچ ام بی

مکمل انرژی زا HMB ممکن است باعث رشد عضلات شود. به نظر می رسد تجزیه مخرب ماهیچه ها در افراد مبتلا به ایدز را کاهش می دهد. ورزشکاران و علاقه مندان به تناسب اندام همیشه به دنبال راه هایی برای بهبود عملکرد خود هستند.

در حالی که ترکیب مناسب رژیم غذایی و ورزش می تواند به تقویت این عملکرد کمک کند. برخی مکمل ها ممکن است مزایای بیشتری را ارائه دهند.

HMB، مخفف بتاهیدروکسی بتامتیل بوتیرات، یک مکمل غذایی محبوب است. به دلیل پتانسیل آن برای کمک به رشد ماهیچه ها و عملکرد ورزشی، مورد توجه بسیاری از جامعه سلامت و تناسب اندام قرار گرفته است.

مزایای مکمل انرژی زا اچ ام بی

مطالعات نشان داده اند که مصرف مکمل انرژی زا HMB ممکن است با مزایای بی شماری همراه باشد. این موارد شامل افزایش رشد ماهیچه ها و کاهش تجزیه عضلات است.

در حالی که مطالعات متعددی تاثیر مکمل انرژی زا HMB را مورد بررسی قرار داده اند. تحقیقات بیشتری برای درک کامل اثرات آن در جمعیت های مختلف مورد نیاز است. در اینجا برخی از مزایای امیدوار کننده مصرف مکمل انرژی زا HMB آورده شده است.

کمک به رشد ماهیچه در برخی افراد

معمولا شرکت ها مکمل انرژی زا HMB را به عنوان مکملی که به رشد ماهیچه ها کمک می کند، عرضه می کنند. با این حال، تحقیقات در مورد مکمل انرژی زا اچ ام بی در این زمینه نتایج متفاوتی را نشان می دهد.

این مطالعات به بررسی اثرات مکمل انرژی زا HMB در افراد آموزش ندیده و افراد مسن پرداخت. کسانی که مصرف مکمل انرژی زا اچ ام بی را با تمرین مقاومتی ترکیب کردند. رشد عضلانی بیشتری نسبت به افرادی که تمرینات مقاومتی را به تنهایی انجام دادند ، تجربه کردند.

علاوه بر این، مروری بر ۷ مطالعه بر روی ۲۸۷ فرد مسن، اثرات مصرف ۲-۳ گرم مکمل انرژی زا HMB روزانه در دوره های مختلف از ۸ هفته تا ۱۲ ماه را بررسی کرد.

شرکت کنندگانی که مکمل انرژی زا HMB مصرف کردند. به طور متوسط ​​۰.۷۸ پوند (۰.۳۵ کیلوگرم) بیشتر از کسانی که مکمل دارونما دریافت کردند. عضله بیشتری دریافت کردند.

بررسی ۱۰ مطالعه به بررسی اثرات مکمل انرژی زا HMB در ۳۸۴ بزرگسال ۵۰ ساله و بالاتر پرداخت. ترکیب مکمل های HMB با تمرینات بدنی در مقایسه با ورزش به تنهایی بر تغییر ترکیب بدن، قدرت یا عملکرد ورزشی تأثیر چندانی ندارد.

وقتی ورزشکاران روزانه ۳ تا ۶ گرم مکمل انرژی زا HMB را به مدت ۳ روز تا ۱۲ هفته مصرف می کردند. هیچ گونه افزایش قوایی نداشتند و ترکیب بدن را تغییر نمی دادند.

به طور خلاصه تحقیقات در مورد مکمل انرژی زا HMB و رشد عضلات نتایج متفاوتی را نشان می دهد. با این حال، برخی از تحقیقات نشان می دهد که این مکمل ممکن است برای رشد عضلات برای افراد آموزش ندیده و افراد مسن مفید باشد.

مکمل انرژی زا اچ ام بی (HMB) چیست؟ مزایای مکمل انرژی زا اچ ام بی
مکمل انرژی زا اچ ام بی (HMB) چیست؟ مزایای مکمل انرژی زا اچ ام بی

کمک به کاهش تجزیه ماهیچه ها

تحقیقات نشان می دهد که مکمل انرژی زا HMB ممکن است به کاهش تجزیه عضلات کمک کند. مطالعات نشان می دهد که مکمل انرژی زا HMB ممکن است به روش های مختلف در داخل سلول ها مانند سرکوب ژن ها و آنزیم هایی که باعث تجزیه پروتئین های عضلانی می شوند. از تجزیه ماهیچه جلوگیری کند.

تجزیه و تحلیل ۱۵ مطالعه به بررسی اثرات مصرف HMB در ۲۱۷۷ نفر پرداخت. این شرکت کنندگان دارای شرایط سلامتی بودند که باعث کاهش عضلات می شوند. مانند سرطان، HIV، نارسایی کلیه و سوتغذیه.

تجزیه و تحلیل نشان داد که مصرف ۳ تا ۴ گرم مکمل انرژی زا HMB روزانه در طی ۷ روز تا ۶ ماه به طور قابل توجهی در پیشگیری از از دست دادن ماهیچه ها موثرتر از دارونما بود.

مطالعات دیگر در افراد مسن نشان داده است. مصرف مکمل انرژی زا HMB می تواند به حفظ توده عضلانی در دوران استراحت کمک کند.

با این حال، دانشمندان باید تحقیقات بیشتری در مورد HMB و اثرات محافظتی احتمالی آن در برابر شکست عضلات در طیف وسیع تری از شرکت کنندگان، مانند جوانان و بزرگسالان سالم انجام دهند.

کمک به سازگاری تمرین

برخی تحقیقات نشان داده است که مکمل انرژی زا HMB می تواند سازگاری با ورزش را بهبود بخشد. این به تغییر بلندمدت اشاره دارد تا تغییر آنی. به عنوان مثال، یک مطالعه ۱۲ هفته ای روی ۱۶ قایقران نخبه نشان داد که مصرف روزانه ۳ گرم مکمل انرژی زا HMB به طور قابل توجهی ظرفیت ورزش هوازی و اوج قدرت بی هوازی را افزایش می دهد و در مقایسه با دارونما به کاهش چربی بدن کمک می کند.

قدرت بی هوازی به حداکثر قدرتی گفته می شود که می توانید در حین ورزش با شدت بالا تولید کنید. به طور مشابه، یک مطالعه ۱۲ هفته ای دیگر بر روی ۴۲ ورزشکار ورزش رزمی نشان داد که مصرف روزانه ۳ گرم مکمل انرژی زا اچ ام بی در مقایسه با دارونما، به طور قابل ملاحظه ای ظرفیت ورزش هوازی و بی هوازی را افزایش می دهد.

مطالعات دیگر در ورزشکاران و بزرگسالان سالم نشان داده است. مصرف روزانه ۳ گرم مکمل انرژی زا HMB تاثیرات مشابهی بر ظرفیت هوازی و بی هوازی دارد.

مکمل انرژی زا اچ ام بی (HMB) چیست؟ مزایای مکمل انرژی زا اچ ام بی
مکمل انرژی زا اچ ام بی (HMB) چیست؟ مزایای مکمل انرژی زا اچ ام بی

سایر مزایای بالقوه مکمل انرژی زا HMB

مطالعات مکمل انرژی زا HMB را با چندین مزیت دیگر مرتبط کرده است. با این حال، مطالعات کمتری یا شواهد ضعیف تری برای اثبات این موارد وجود دارد. تحقیقات بیشتری در مورد مزایای احتمالی زیر مورد نیاز است. در ۲۵۴ شرکت کننده، اثرات مصرف ۱ تا ۳ گرم مکمل انرژی زا HMB روزانه علاوه بر یک برنامه وزنه برداری معمولی را بررسی کرد.

شرکت کنندگان نشانگرهای آسیب عضلانی و بهبود بهتر را به میزان قابل توجهی کاهش دادند. مکمل انرژی زا HMB ممکن است به کاهش زوال عقل مربوط به سن کمک کند. با این حال، دانشمندان باید این تاثیرات را روی انسان مطالعه کنند.

چندین آزمایش نشان داده است. مصرف مکمل انرژی زا HMB ممکن است نشانگرهای التهابی مانند TNF-α ، IL-8 و INFγ را کاهش دهد. یک مطالعه ۴ هفته ای بر روی ۱۱ فرد مبتلا به دیابت که دیالیز بودند نشان داد که مصرف مکمل حاوی مکمل انرژی زا HMB همراه با آرژنین و گلوتامین بهبود زخم را به میزان قابل توجهی بهبود می بخشد.

مصرف ۳ گرم مکمل انرژی زا HMB روزانه به طور قابل توجهی کلسترول تام، کلسترول بد و فشار خون سیستولیک را در مقایسه با مصرف دارونما کاهش می دهد. فشار خون سیستولیک بالاترین عدد برای اندازه گیری فشار خون است. با این حال مشخص نیست که آیا HMB، ورزش یا هر دو مسئول این تأثیرات بوده اند.

مطالعات HMB را با مزایای مختلف سلامتی مانند بهبود سازگاری با ورزش، کاهش از دست دادن عضلات، بازیابی بهتر ورزش و موارد دیگر مرتبط کرده است. همچنین ممکن است رشد عضلانی را در افراد آموزش ندیده و افراد مسن افزایش دهد.

مکمل انرژی زا اچ ام بی (HMB) چیست؟ مزایای مکمل انرژی زا اچ ام بی
مکمل انرژی زا اچ ام بی (HMB) چیست؟ مزایای مکمل انرژی زا اچ ام بی

مصرف مکمل انرژی زا HMB با سایر مکمل‌ها

چگونه ترکیب مکمل انرژی زا HMB با سایر مکمل ها بر عملکرد ورزش و عضله سازی تاثیر می گذارد.

اگر از کراتین، ویتامین D یا اسیدهای آمینه آرژنین و گلوتامین استفاده کنید. فواید زیادی دارد. با این حال، این ترکیب ممکن است برای برخی از افراد موثرتر از دیگران باشد.

اثرات مصرف مکمل انرژی زا HMB با کراتین را در ۲۰۱ ورزشکار و افرادی که قبلا تمرینات مقاومتی انجام داده بودند، بررسی کرد.

مصرف ۳ گرم مکمل انرژی زا HMB همراه با دوزهای مختلف کراتین به طور قابل توجهی قدرت و عملکرد ورزشی شدید را بهبود می بخشد. همچنین به رشد ماهیچه ها و کاهش چربی بدن کمک کرد.

سایر مطالعات هنگام ترکیب کراتین و مکمل انرژی زا HMB نتایج متفاوتی را نشان می دهند. برخی نشان دادند که ترکیبی به عملکرد ورزشی کمک می کند و تستوسترون را افزایش می دهد .در حالی که دیگران دریافتند که هیچ مزیت دیگری در مقایسه با مصرف کراتین به تنهایی ندارد. وضعیت ویتامین D فرد در قدرت ماهیچه ها، به ویژه در افراد مسن، نقش دارد.

وقتی افراد مسن مکمل انرژی زا HMB با ویتامین D مصرف می کردند. ممکن است به افزایش قدرت ماهیچه ها کمک کند حتی بدون انجام تمرینات روتین.

سایر مطالعات مکمل انرژی زا HMB را با آمینو اسیدهای دیگر مانند گلوتامین و آرژنین ترکیب کردند. آنها دریافتند که این ترکیبات خاص ممکن است از از دست دادن ماهیچه هایی که در شرایط خاصی مانند ایدز و سرطان اتفاق می افتد جلوگیری کند.

هنگامی که آن را با مکمل های دیگر مصرف می کنید. مکمل انرژی زا HMB ممکن است اثرات مفیدی بر عضلات داشته باشد. شامل کراتین، ویتامین D و اسیدهای آمینه گلوتامین و آرژنین هستند.

ایمنی مصرف مکمل انرژی زا HMB

بارداری و شیردهی: اطلاعات کافی برای اطمینان از استفاده ایمن از مکمل انرژی زا HMB در دوران بارداری یا شیردهی وجود ندارد. از استفاده آن اجتناب کنید.

به نظر می رسد مکمل انرژی زا HMB به طور کلی ایمن بوده و به خوبی تحمل می شود و عوارض جانبی کمی نیز دارد. در موارد نادر، افراد ممکن است هنگام مصرف مکمل انرژی زا اچ ام بی درد معده، یبوست یا خارش را تجربه کنند.

مکمل انرژی زا اچ ام بی (HMB) چیست؟ مزایای مکمل انرژی زا اچ ام بی
مکمل انرژی زا اچ ام بی (HMB) چیست؟ مزایای مکمل انرژی زا اچ ام بی

دوز مصرفی مصرف مکمل انرژی زا HMB

مکمل انرژی زا HMB به طور گسترده در دسترس است. می توانید آن را از فروشگاه های معتبر و فروشگاه های مکمل به صورت آنلاین خریداری کنید. این دارو در اشکال مختلفی از جمله کپسول، قرص و پودر وجود دارد.

اگرچه هیچ دوز استانداردی برای HMB وجود ندارد. اکثر مطالعات از دوز ۳ گرم در روز استفاده کرده اند. مانند هر مکمل غذایی  مهم است. قبل از مصرف HMB با یک متخصص مراقبت های بهداشتی صحبت کنید. به خصوص اگر از داروها استفاده می کنید یا از قبل مشکلی دارید.

به نظر می رسد مکمل انرژی زا HMB به طور کلی در دوزهای استاندارد ۳ گرم در روز بی خطر است. مانند هر مکمل غذایی، قبل از مصرف HMB با یک متخصص مراقبت های بهداشتی صحبت کنید.

اثرات جانبی مکمل انرژی زا HMB

هنگامی که از طریق خوراکی مصرف می شود. مکمل انرژی زا HMB برای اکثر افراد در صورت مصرف خوراکی ایمن است. به نظر می رسد دوزهای ۳ گرم در روز یا کمتر تا یک سال بی خطر هستند.

مکمل انرژی زا اچ ام بی (HMB) چیست؟ مزایای مکمل انرژی زا اچ ام بی
مکمل انرژی زا اچ ام بی (HMB) چیست؟ مزایای مکمل انرژی زا اچ ام بی

اثربخشی مکمل انرژی زا HMB

تحلیل ماهیچه با افزایش سن (سارکوپنی). اکثر تحقیقات نشان می دهد که مصرف HMB می تواند از دست دادن ماهیچه های ناشی از افزایش سن را کمی کاهش دهد.

عملکرد بدنی در افراد مسن اکثر تحقیقات نشان می دهد که مصرف مکمل انرژی زا HMB قدرت عضلانی، عملکرد فیزیکی یا توده عضلانی را در افراد مسن افزایش نمی دهد.

اثرات معمول مکمل انرژی زا HMB

مکمل انرژی زا HMB ماده ای است که به طور طبیعی با تجزیه اسید آمینه لوسین در بدن ایجاد می شود. اسیدهای آمینه بلوک های سازنده پروتئین و پروتئین ها بلوک های سازنده ماهیچه ها هستند. برای عضله سازی، بدن شما باید تحت عمل سنتز پروتئین قرار گیرد.

ایده این است که از نظر تئوری، اگر آمینو اسیدهای خود را مصرف کنید. قادر خواهید بود پروتئین را افزایش داده و توده عضلانی را افزایش دهید. اما تئوری دیگر این است که شما می توانید به کاهش میزان تجزیه ماهیچه ها کمک کنید.

مکمل انرژی زا اچ ام بی (HMB) چیست؟ مزایای مکمل انرژی زا اچ ام بی
مکمل انرژی زا اچ ام بی (HMB) چیست؟ مزایای مکمل انرژی زا اچ ام بی

عملکرد ورزشی

به نظر می رسد مکمل HMB به ورزشکاران در استفاده موثرتر از اکسیژن کمک می کند. اما مشخص نیست که آیا این امر به عملکرد بهتر ورزشکاران کمک می کند یا خیر.

کاهش وزن غیر ارادی

در افرادی که بسیار مریض هستند (کاکسسی یا سندرم اتلاف). به نظر می رسد مصرف HMB از طریق خوراکی، همراه با اسیدهای آمینه آرژنین و گلوتامین باعث افزایش ماهیچه در افراد مبتلا به کاکسکسی به دلیل سرطان می شود. اما به نظر نمی رسد که به افراد مبتلا به بیماریهای ناشی از آرتریت روماتوئید کمک کند.

زخم پا در افراد دیابتی

تحقیقات نشان می دهد مصرف مکمل انرژی زا اچ ام بی از طریق خوراکی، همراه با اسیدهای آمینه آرژنین و گلوتامین، به بهبود سریع زخم های پا در افراد مبتلا به دیابت کمک می کند.

آسیب عضلانی ناشی از ورزش

تحقیقات اولیه نشان می دهد که مصرف مکمل HMB قبل و بعد از ورزش ممکن است به جلوگیری از آسیب ماهیچه ای کمک کند. اما به نظر می رسد که مصرف HMB فقط بعد از ورزش از آسیب ماهیچه ای جلوگیری نمی کند.

درد عضلانی ناشی از ورزش

تحقیقات نشان می دهد مصرف مکمل HMB به مدت ۲-۴ هفته قبل از ورزش به نظر نمی رسد از درد عضلات جلوگیری کند.

کلسترول بالا

تحقیقات نشان می دهد که مکمل HMB می تواند کلسترول را کاهش دهد.

فشار خون بالا

تحقیقات نشان می دهد که مکمل HMB می تواند فشار خون را کاهش دهد.

قدرت عضلانی

اکثر تحقیقات نشان می دهد که HMB در افرادی که تازه شروع به تمرین می کنند به میزان کمی عضله را افزایش می دهد. مشخص نیست که در صورت استفاده در ورزشکاران آموزش دیده مفید است یا خیر.

چاقی

تحقیقات نشان می دهد که مصرف مکمل انرژی زا اچ ام بی و انجام تمرینات مقاومتی به کاهش چربی دور کمر کمک می کند. اما مصرف HMB بدون ورزش کمکی نمی کند.

بهبودی بعد از جراحی

مصرف مکمل انرژی زا اچ ام بی قبل و بعد از عمل به نظر نمی رسد که به افراد کمک کند سریعتر از بیمارستان خارج شوند.

نارسایی کلیه

تحقیقات نشان می دهد که استفاده از HMB به افراد همودیالیزی برای حفظ عضله یا قدرت کمک نمی کند.

کلام آخر

مکمل HMB ماده ای است که بدن شما هنگام تجزیه اسید آمینه لوسین به طور طبیعی تولید می کند. هنگامی که برخی افراد آن را به عنوان مکمل مصرف می کنند، ممکن است مزایایی را ارائه دهد.

برخی شواهد نشان می دهد که ممکن است به کاهش از دست دادن عضلات و سازگاری با ورزش کمک کند. بعلاوه، ممکن است رشد عضلانی را در افراد آموزش ندیده و افراد مسن افزایش دهد. سایر مزایای بالقوه شامل کمک به بازیابی ورزش و کاهش التهاب و افت روانی مرتبط با سن است.

هنگامی که آن را با کراتین، ویتامین D و سایر آمینو اسیدها مانند گلوتامین و آرژنین ترکیب کنید. ممکن است مزایای بیشتری را به همراه داشته باشد. مصرف این ترکیب ها به ترتیب به رشد و عملکرد عضلات، افزایش قدرت ماهیچه ها و جلوگیری از از دست دادن عضلات کمک می کند. به نظر می رسد HMB در دوزهای استاندارد ۳ گرم در روز بی خطر است. مانند هر مکمل غذایی، قبل از مصرف HMB با یک متخصص مراقبت های بهداشتی صحبت کنید.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا