Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
غذایی و دارویی

قرص رویال ژلی و پروپولیس چیست؟ خواص رویال ژلی و پروپولیس

قرص رویال ژلی و پروپولیس برای دیابت، تبخال و تورم (التهاب) و زخم های داخل دهان (مخاط دهان) استفاده می شود. برای سوختگی، زخم های پوستی، تبخال تناسلی و سایر شرایط مصرف شده است. همچنین دارای خواص ضد باکتریایی، ضد ویروسی، ضد قارچی و ضد التهابی است. رویال ژلی یک ماده رزین مانند است. توسط زنبورها از جوانه درختان صنوبر و مخروطی ساخته شده است. ژل رویال در فرم خالص آن موجود است. معمولا از کندوهای زنبور عسل تهیه می شود. زنبورها از رویال ژلی برای ساختن کندوهای خود استفاده می کنند.

در نشریه جهان شیمی فیزیک در مورد قرص مولتی ویتامین مینرال، اسانس عسل، سرکه عسل، روش تولید عسل و عسل تقلبی مطالب خوبی منتشر شده است. در این مقاله راجع به قرص رویال ژلی و پروپولیس و مزایای آن مطلب کاملی را ارائه میدهیم.

فهرست مطالب

قرص رویال ژلی و پروپولیس چیست

قرص رویال ژلی و پروپولیس برای بهبود علائم یائسگی، دیابت، سندرم پیش از قاعدگی، چاقی و بسیاری از بیماری های دیگر استفاده می شود.

رویال ژلی یک ماده ای است که توسط زنبورهای عسل کارگر تولید می شود. به طور معمول حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد آب، ۱۲ تا ۱۵ درصد پروتئین، ۱۰ تا ۱۶ درصد قند، ۳ تا ۶ درصد چربی و ۲ تا ۳ درصد ویتامین، نمک و آمینو اسیدها دارد.

قرص رویال ژلی و پروپولیس به عنوان دارو استفاده می کنند. ژله رویال را با گرده زنبور عسل، موم زنبور عسل، زهر زنبور عسل یا بره موم اشتباه نگیرید.

زنبورها ترکیبی به نام بره موم یا پروپولیس را از شیره روی درختان سوزنی برگ یا همیشه سبز تولید می کنند. هنگامی که آنها شیره را با ترشحات و موم زنبور عسل ترکیب می کنند. یک محصول چسبناک و قهوه ای مایل به سبز ایجاد می کنند. پوششی برای ساخت کندو است. بره موم همان پروپولیس است.

قرص رویال ژلی و پروپولیس چیست؟ خواص رویال ژلی و پروپولیس
قرص رویال ژلی و پروپولیس چیست؟ خواص رویال ژلی و پروپولیس

عملکرد قرص رویال ژلی و پروپولیس

قرص رویال ژلی و پروپولیس در برابر تومورها و سخت شدن عروق فعالیت دارد. ژل رویال در برابر باکتری ها، ویروس ها و قارچ ها فعالیت دارد. اثرات ضد التهابی دارد. سبب شفافیت پوست میشود. ژل رویال همچنین حاوی پلی فنول ها مانند فلاونوئیدها است. نوعی آنتی اکسیدان هستند.

خواص دارویی قرص رویال ژلی و پروپولیس

یک بررسی در سال ۲۰۱۹ نشان می دهد که مردم از قرص رویال ژلی و پروپولیس به عنوان دارو از سال ۳۰۰ BCTrusted Source استفاده می کردند. مصریان باستان از موم بره موم برای مومیایی کردن استفاده می کردند. برخی از پزشکان از آن در طول جنگ جهانی دوم برای کمک به ترمیم زخم استفاده کردند.

همان بررسی ۲۰۱۹ نشان می دهد که ممکن است دارای ویژگی های زیر باشد:

  • آنتی باکتریال
  • ضد التهاب
  • آنتی اکسیدان
  • ضد قارچ
  • ضد ویروس
  • antiprotozoal، به این معنی که در برابر بیماری های انگلی مانند ژیاردیازیس فعالیت می کند.
  • برخی از مواد موجود در بره موم نیز ممکن است خاصیت ضد سرطانی داشته باشند.

ترکیبات شفابخش قرص رویال ژلی و پروپولیس

محققان بیش از ۳۰۰ ترکیب را در قرص رویال ژلی و پروپولیس شناسایی کرده اند. اکثر این ترکیبات اشکال پلی فنول هستند. پلی فنول ها آنتی اکسیدان هایی هستند که با بیماری ها و آسیب های بدن مبارزه می کنند.

به طور خاص پروپولیس حاوی پلی فنول هایی به نام فلاونوئید است. فلاونوئیدها در گیاهان به عنوان نوعی حفاظت تولید می شوند. معمولا در غذاهایی یافت می شوند. تصور می شود دارای خواص آنتی اکسیدانی هستند، در موادغذایی زیر یافت میشود:

محققان بیش از ۳۰۰ ترکیب را در بره موم شناسایی کرده اند. اکثر این ترکیبات اشکال پلی فنول هستند. پلی فنول ها آنتی اکسیدان هایی هستند. با بیماری ها و آسیب های بدن مبارزه می کنند.

به طور خاص، ژل رویال حاوی پلی فنول هایی به نام فلاونوئید است. فلاونوئیدها در گیاهان به عنوان نوعی حفاظت تولید می شوند. خواص ضد باکتری، ضد ویروسی، ضد قارچی و ضد التهابی دارد.

قرص رویال ژلی و پروپولیس چیست؟ خواص رویال ژلی و پروپولیس
قرص رویال ژلی و پروپولیس چیست؟ خواص رویال ژلی و پروپولیس

تاریخچه رویال ژلی و پروپولیس

هزاران سال پیش، تمدن های باستانی از بره موم برای خواص دارویی خود استفاده می کردند. یونانیان از آن برای درمان آبسه استفاده کردند. آشوری ها آن را روی زخم ها و تومورها قرار می دهند تا با عفونت مبارزه کرده و به روند بهبودی کمک کنند. مصری ها از آن برای مومیایی کردن مومیایی ها استفاده می کردند.

ترکیب ژل رویال بسته به موقعیت زنبورها و درختان و گلهایی که به آنها دسترسی دارند می تواند متفاوت باشد. به عنوان مثال، بره موم اروپا دارای ترکیب شیمیایی مشابه بره موم برزیل نیست. این می تواند نتیجه گیری کلی درباره مزایای سلامتی آن را برای محققان دشوار کند.

ژل رویال یک ماده مومی مانند رزینی و مومی است. زنبورها با مخلوط کردن بزاق خود با موم زنبور عسل و ترکیباتی از گیاهان و درختان مختلف ایجاد می کنند. زنبورها از آن برای بستن شکاف در کندو برای جلوگیری از مزاحمان استفاده می کنند. ژل رویال همچنین دارای خواص ضد میکروبی است و زنبورها را در برابر عوامل بیماری زا محافظت میکند.

موادی که ژل رویال را تشکیل می دهند می توانند پیچیده باشند. دانشمندان بیش از ۳۰۰ ترکیب مجزا را در ژل رویال شناسایی کرده اند. ترکیب دقیق می تواند به محل کندو بستگی داشته باشد.

ترکیب پروپولیس بسته به موقعیت زنبورها و درختان و گلهایی که به آنها دسترسی دارند می تواند متفاوت باشد. به عنوان مثال، پروپولیس اروپا دارای ترکیب شیمیایی مشابه بره موم برزیل نیست. این می تواند نتیجه گیری کلی درباره مزایای سلامتی آن را برای محققان دشوار کند.

نحوه استفاده از قرص رویال ژلی و پروپولیس

افراد می توانند از قرص رویال ژلی و پروپولیس به چند روش استفاده کنند، از جمله:

  • به عنوان مکمل خوراکی
  • به عنوان دهانشویه در آب رقیق شده است.
  • موضعی روی پوست

قبل از استفاده از قرص رویال ژلی و پروپولیس، بهتر است از پزشک مشورت کنید تا مطمئن شود که استفاده از آن برای افراد بی خطر است. سپس، فرد باید مقداری بره موم را آزمایش کند تا مطمئن شود به آن حساسیت ندارد.

برای استفاده روی پوست، ژل رویال خالص یا یک محصول پوستی که حاوی بره موم است. به عنوان یک ماده موضعی استفاده کنید.

برای استفاده در دهان، مقدار کمی بره موم را در آب رقیق کنید. قبل از بیرون ریختن دهان، دهان را بشویید یا غرغره کنید.

قرص رویال ژلی و پروپولیس چیست؟ خواص رویال ژلی و پروپولیس
قرص رویال ژلی و پروپولیس چیست؟ خواص رویال ژلی و پروپولیس

دوز مصرفی قرص رویال ژلی و پروپولیس

دوزهای زیر برای مصرف قرص رویال ژلی و پروپولیس استفاده میشود:

علائم یائسگی: روزانه ۱۰۰۰ میلی گرم قرص رویال ژلی و پروپولیس به مدت ۸ هفته مصرف شده است. یک یا دو کپسول از محصول حاوی ژل رویال و گرده گل تا ۱۲ هفته استفاده شده است. دو کپسول از محصول حاوی ژل رویال، روغن گل مغربی، دامیانا و جینسنگ روزانه به مدت ۴ هفته مصرف می شود.

برای دیابت: ۵۰۰ میلی گرم قرص رویال ژلی و پروپولیس سه بار در روز به مدت ۸ هفته. ۹۰۰ میلی گرم بره موم روزانه به مدت ۱۲ هفته. ۴۰۰ میلی گرم بره موم روزانه به مدت ۶ ماه.

برای تورم (التهاب) و زخم های داخل دهان (مخاط دهان): ۸۰ میلی گرم قرص رویال ژلی و پروپولیس ۲-۳ بار در روز همراه با شستشو با محلول بی کربنات استفاده شده است.

برای تبخال (تبخال لبیالیس): کرم ها یا پمادهای حاوی بره موم ۲ بار در روز در شروع علائم زخم سرما استفاده می شود.

برای تورم (التهاب) و زخم های داخل دهان (مخاط دهان): ۵ میلی لیتر بره موم ۳۰٪ دهانشویه (سورن تکتوس) به مدت ۶۰ ثانیه سه بار در روز به مدت ۷ روز استفاده شده است. ۱۰ میلی لیتر از دهانشویه به عنوان غرغره ۳ بار در روز علاوه بر دهانشویه کلرهگزیدین و فلوکونازول به مدت ۱۴ روز استفاده شده است. بره موم ۲ تا ۳ درصد ۳-۴ بار در روز به مدت ۷-۱۴ روز بر روی پروتزهای مصنوعی اعمال می شود.

موارد استفاده از قرص رویال ژلی و پروپولیس

قرص رویال ژلی و پروپولیس برای موارد زیر موثر است:

قرص رویال ژلی و پروپولیس چیست؟ خواص رویال ژلی و پروپولیس
قرص رویال ژلی و پروپولیس چیست؟ خواص رویال ژلی و پروپولیس

بهبود علائم یائسگی

اکثر تحقیقات نشان می دهد که مصرف قرص رویال ژلی و پروپولیس به مدت ۸ هفته می تواند علائم یائسگی را بهبود بخشد. همچنین، استفاده از ژل رویال در واژن ممکن است کیفیت زندگی و مشکلات جنسی را در برخی از زنان بهبود بخشد. اما به نظر می رسد استفاده از استروژن در داخل واژن برای کاهش التهاب واژن بهتر عمل می کند.

کاهش خستگی در افراد مبتلا به سرطان

تحقیقات نشان می دهد که مصرف قرص رویال ژلی و پروپولیس دو بار در روز به مدت ۴ هفته احساس خستگی را در برخی از افراد مبتلا به سرطان بهبود می بخشد.

آسیب کلیه ناشی از داروهای سرطانی

سیس پلاتین یک داروی سرطان است. می تواند باعث آسیب کلیه شود. تحقیقات نشان می دهد که قرص رویال ژلی و پروپولیس ممکن است از آسیب کلیه در افرادی که سیس پلاتین دریافت می کنند جلوگیری کند.

زخم پا در افراد دیابتی

برخی تحقیقات نشان می دهد که استفاده از ژل رویال روی زخم های پا بهبودی را بهبود نمی بخشد. اما تحقیقات دیگر نشان می دهد که استفاده از پماد مخصوص حاوی ژل رویال و پانتنول تا ۶ ماه ممکن است بهبود زخم پای دیابتی را بهبود بخشد.

خشکی چشم

تحقیقات نشان می دهد که مصرف قرص رویال ژلی و پروپولیس علائم خشکی چشم را بهبود نمی بخشد.

سطوح بالای کلسترول (چربی خون)

تحقیقات نشان می دهد که خوردن رویال ژلی و پروپولیس ممکن است سطح کلسترول را در افراد مبتلا به کلسترول بالا کاهش دهد.

چاقی

برخی تحقیقات نشان می دهد که مصرف رویال ژلی و پروپولیس می تواند در برخی از افراد دارای اضافه وزن مبتلا به دیابت، وزن بدن را به میزان کمی کاهش دهد..

تورم (التهاب) و زخم های داخل دهان

به نظر می رسد که شستشو و بلعیدن ژله رویال علاوه بر استفاده از شستشوی معمولی، بهبود این زخم های دهان را بهتر از استفاده از شستشوی معمولی به تنهایی بهبود می بخشد.

دیابت

تحقیقات نشان می دهد که مصرف رویال ژلی و پروپولیس ممکن است میزان قند خون را در افراد مبتلا به دیابت به میزان کمی بهبود بخشد. اما به نظر نمی رسد سطح انسولین را تحت تاثیر قرار دهد یا مقاومت به انسولین را بهبود بخشد.

قرص رویال ژلی و پروپولیس چیست؟ خواص رویال ژلی و پروپولیس
قرص رویال ژلی و پروپولیس چیست؟ خواص رویال ژلی و پروپولیس

تبخال (تبخال لبیالیس)

بیشتر تحقیقات نشان می دهد که استفاده از پماد یا کرم حاوی ۰.۵ تا ۳ درصد بره موم پنج بار در روز به بهبود زخم های سرد کمک می کند تا سریعتر التیام یابد و درد را کاهش می دهد.

واکنش های آلرژیک (بیماری آتوپیک)

تحقیقات اولیه نشان می دهد که مصرف قرص رویال ژلی و پروپولیس در نوزاد تازه متولد شده به نظر نمی رسد. خطر ابتلا به حساسیت در کودک را در یک سالگی کاهش دهد.

سوختگی

تحقیقات اولیه نشان می دهد که استفاده از بره موم روی پوست هر ۳ روز ممکن است به درمان سوختگی های جزئی و جلوگیری از عفونت کمک کند.

زخم های پوستی تحقیقات اولیه نشان می دهد که مصرف بره موم از طریق دهان روزانه به مدت ۶-۱۳ ماه، شیوع سوزش را کاهش می دهد.

زخم پا در افراد دیابتی

تحقیقات نشان می دهد که استفاده از پماد بره موم برای زخم پای افراد مبتلا به دیابت ممکن است به بهبود سریعتر زخم ها کمک کند.

تبخال ناحیه تناسلی

تحقیقات نشان می دهد که استفاده از پماد بره موم ۳٪ ۴ بار در روز به مدت ۱۰ روز ممکن است بهبود ضایعات را در افراد مبتلا به تبخال تناسلی بهبود بخشد. برخی تحقیقات نشان می دهد که ممکن است ضایعات را سریعتر و کاملتر از درمان مرسوم ۵٪ پماد آسیکلوویر بهبود بخشد.

شکل خفیف بیماری لثه (التهاب لثه)

تحقیقات نشان می دهد که استفاده از بره موم در ژل یا شستشو یا قرص رویال ژلی و پروپولیس ممکن است به جلوگیری یا کاهش علائم بیماری لثه کمک کند.

عفونت روده توسط انگل

تحقیقات نشان می دهد که مصرف عصاره بره موم ۳۰ درصد به مدت ۵ روز می تواند ژیاردیازیس را در افراد بیشتری نسبت به داروی تینیدازول درمان کند.

برفک دهان

تحقیقات نشان می دهد که استفاده از عصاره بره موم سبز برزیل چهار بار در روز به مدت ۷ روز می تواند از برفک دهان در افرادی که دارای پروتز مصنوعی هستند، جلوگیری کند.

پای ورزشکار

تحقیقات نشان می دهد که استفاده از بره موم سبز برزیلی روی پوست باعث کاهش خارش، لایه برداری و قرمزی در دانش آموزان پای ورزشکار می شود.

عفونت مجاری تنفسی فوقانی

برخی شواهد وجود دارد و نشان می دهد بره موم می تواند از سرماخوردگی های معمول و سایر عفونت های مجاری هوایی فوقانی جلوگیری یا کاهش دهد.

قرص رویال ژلی و پروپولیس چیست؟ خواص رویال ژلی و پروپولیس
قرص رویال ژلی و پروپولیس چیست؟ خواص رویال ژلی و پروپولیس

تورم (التهاب) واژن (واژینیت)

تحقیقات نشان می دهد که استفاده از محلول ۵٪ بره موم به صورت واژینال به مدت ۷ روز می تواند علائم را کاهش داده و کیفیت زندگی را در افراد مبتلا به تورم واژن بهبود بخشد.

جلوگیری از تکثیر سلول های سرطانی

کاهش احتمال سرطانی شدن سلول ها و مسدود کردن مسیرهایی که مانع از پیام رسانی سلول های سرطانی به یکدیگر می شوند.

این مطالعه همچنین نشان داد که رویال ژلی و پروپولیس می تواند یک درمان مکمل اما نه تنها درمان برای سرطان باشد. مطالعه دیگری نشان داد که مصرف قرص رویال ژلی و پروپولیس می تواند یک درمان مکمل مفید در درمان سرطان پستان به دلیل اثرات ضد توموری روی سلول های سرطانی پستان باشد.

برخی از آزمایشات درون بدن نشان داده است که فلاونوئیدهای  رویال ژلی و پروپولیس می توانند از پیشرفت سرطان دهان، سرطان ریه، سرطان پوست، سرطان سینه و موارد دیگر جلوگیری کنند.

مطالعات آزمایشگاهی قبلی نشان داده است که قرص رویال ژلی و پروپولیس فعالیت ضد ویروسی خود را در برابر انواع دیگر ویروس ها نشان می دهد. از جمله:

  • رینوویروس ها
  • آنفولانزا
  • ویروس سین سیشال تنفسی

به نظر می رسد رویال ژلی و پروپولیس به تحریک سیستم ایمنی بدن نیز کمک می کند. به همین دلایل، محققان پیشنهاد می کنند که بره موم ممکن است به جلوگیری از عفونت SARS-CoV-2 کمک کند.

بهداشت دهان و دندان

بر اساس همان منبع مورد بررسی در سال ۲۰۱۵ بنظر می رسد بره موم از تشکیل کلسیم فسفات، که جزء اصلی پلاک دندان است، جلوگیری می کند. بره موم و عسل نیز ضد باکتری هستند. ممکن است آنها را به عنوان مواد اولیه در محصولات مراقبت از دندان مفید کند. بر اساس یک مطالعه کوچک در بررسی، بره موم به طور قابل توجهی میزان باکتری های بزاق افراد مبتلا به پریودنتیت را کاهش داد.

التهاب و آرتروز

آنتی اکسیدان های موجود در رویال ژلی و پروپولیس ممکن است باعث کاهش التهاب شوند، مانند التهابی که آرتروز ایجاد می کند. ژل رویال را به عنوان یک عامل ضد التهابی در موش ها و موش های مبتلا به آرتریت آزمایش کرده است. در هر دو مطالعه، بره موم تورم را مهار می کند و به نظر می رسد بر نحوه ایجاد التهاب تأثیر داشته باشد. رویال ژلی و پروپولیس ممکن است مواد التهابی در بدن مانند پروستاگلاندین ها را تنظیم کند.

ترمیم زخم

رویال ژلی و پروپولیس دارای ترکیب خاصی به نام پینوسامبرین است. فلاونوئیدی که به عنوان ضد قارچ عمل می کند. این خواص ضد التهابی و ضد میکروبی باعث می شود پروپولیس در بهبود زخم مفید باشد. یک مطالعه معتبر نشان داد پروپولیس می تواند به افرادی که دچار سوختگی ضربه ای شده اند با سرعت بخشیدن به رشد سلول های سالم جدید کمک کند.

عصاره الکلی پروپولیس موضعی نسبت به کرم استروئیدی در کاهش ماست سل ها در زخم های جراحی دهان موثرتر است. ماست سل ها با التهاب و کند شدن ترمیم زخم همراه هستند.

پیشگیری از سرطان

رویال ژلی و پروپولیس پیشنهاد شده است که در درمان برخی سرطان ها نیز نقش داشته باشد. برخی از اثرات ضد سرطانی این ماده عبارتند از:

  • جلوگیری از تکثیر سلول های سرطانی
  • کاهش احتمال سرطانی شدن سلول ها
  • مسدود کردن مسیرهایی که مانع از پیام رسانی سلول های سرطانی به یکدیگر می شوند.

رویال ژلی و پروپولیس می تواند یک درمان مکمل برای سرطان باشد. مطالعه دیگری نشان داد که مصرف پروپولیس می تواند یک درمان مکمل مفید در درمان سرطان پستان به دلیل اثرات ضد توموری روی سلول های سرطانی پستان باشد.

قرص رویال ژلی و پروپولیس چیست؟ خواص رویال ژلی و پروپولیس
قرص رویال ژلی و پروپولیس چیست؟ خواص رویال ژلی و پروپولیس

اثربخشی قرص رویال ژلی و پروپولیس

  • بهبود پاسخ ایمنی
  • عفونت های کلیه، مثانه یا مجرای ادراری
  • التهاب
  • سرطان بینی و گلو
  • اختلالات معده و روده
  • بیماری سل
  • زخم ها
  • آسم
  • تقویت ایمنی بدن
  • شرایطی در مرد که مانع از باردار شدن یک زن در طول یک سال تلاش برای باردار شدن می شود.
  • کاهش مهارت های حافظه و تفکر در افراد مسن بیشتر از حد معمول برای سن آنها است.
  • شکستگی
  • بیخوابی
  • بیماری کلیوی طولانی مدت
  • طاسی با الگوی مردانه (آلوپسی آندروژنیک).
  • سندرم پیش از قاعدگی
  • اختلالات پوستی
  • زخم معده
  • تورم (التهاب) کبد (هپاتیت)
  • زخم معده
  • تورم (التهاب) لوزالمعده (پانکراتیت)

شواهد بیشتری برای ارزیابی اثربخشی قرص رویال ژلی و پروپولیس در این موارد مورد نیاز است.

اثربخشی متوسط قرص رویال ژلی و پروپولیس

رویال ژلی و پروپولیس برای موارد زیر اثر کمتری دارد:

تب یونجه

به نظر می رسد که خوردن رویال ژلی و پروپولیس به مدت ۳ تا ۶ ماه قبل و در طول فصل گرده، گرفتگی بینی، عطسه یا ناراحتی چشم را در کودکان مبتلا به حساسیت فصلی بهبود نمی بخشد.

عملکرد بدنی در افراد مسن

به نظر می رسد که مصرف رویال ژلی و پروپولیس قدرت گرفتن دست، راه رفتن یا تعادل را در افراد مسن که در خانه سالمندان زندگی می کنند ، بهبود نمی بخشد.

بیماری دردناکی که توسط پشه منتقل می شود (تب دانگ)

تحقیقات نشان می دهد که مصرف رویال ژلی و پروپولیس به افراد مبتلا به تب دنگی کمک می کند تا سریعتر از بیمارستان مرخص شوند. مشخص نیست که قرص رویال ژلی و پروپولیس به علائم تب دنگی کمک می کند یا خیر.

عفونت دستگاه گوارش

تحقیقات نشان می دهد که مصرف روزانه ۶۰ قطره از رویال ژلی و پروپولیس حاوی بره موم سبز برزیل به مدت ۷ روز باعث کاهش عفونت H.pylori نمی شود.

عفونت جدی لثه (پریودنتیت)

تحقیقات نشان می دهد که شستشوی عمیق لثه با محلول عصاره بره موم باعث کاهش خونریزی لثه در افراد مبتلا به پریودنتیت می شود. مصرف بره موم از طریق دهان به جلوگیری از شل شدن دندان ها در افراد مبتلا به این بیماری کمک می کند. اما به نظر می رسد مصرف بره موم از راه دهان به پلاک یا خونریزی کمک نمی کند.

زگیل

تحقیقات نشان می دهد مصرف روزانه رویال ژلی و پروپولیس از طریق خوراکی تا ۳ ماه باعث درمان زگیل در برخی از افراد مبتلا به زگیل های معمولی و معمولی می شود. با این حال ، به نظر می رسد بره موم زگیل کف پا را درمان نمی کند.

التیام زخم

تحقیقات اولیه نشان می دهد که استفاده از دهان شویه دهان بره موم پنج بار در روز به مدت ۱ هفته می تواند بهبود را بهبود بخشد و درد و تورم بعد از جراحی دهان را کاهش دهد. با این حال، اگر افراد در حال استفاده از پانسمان مخصوص بعد از جراحی دندان هستند. استفاده از محلول بره موم در دهان مزایای بیشتری به نظر نمی رسد.

قرص رویال ژلی و پروپولیس چیست؟ خواص رویال ژلی و پروپولیس
قرص رویال ژلی و پروپولیس چیست؟ خواص رویال ژلی و پروپولیس

عوارض جانبی و ایمنی قرص رویال ژلی و پروپولیس

وقتی از طریق خوراکی مصرف می شود: رویال ژلی و پروپولیس برای بیشتر افراد در صورت مصرف در دوزهای مناسب احتمالا ایمن است. دوزهای تا ۴.۸ گرم در روز تا حداکثر ۱ سال با خیال راحت استفاده شده است. در افراد مبتلا به آسم یا آلرژی، ژل رویال ممکن است واکنشهای آلرژیک جدی ایجاد کند.

هنگام استفاده روی پوست: ژل رویال هنگامی که به طور مناسب روی پوست بمالید. ایمن است. با این حال، هنگامی که روی پوست سر اعمال می شود، باعث التهاب و بثورات آلرژیک می شود.

هنوز شواهد کافی برای بی خطر بودن محصولات پروپولیس وجود ندارد. اما آنها پرخطر محسوب نمی شوند. مردم معمولا هنگام خوردن عسل مقداری پروپولیس مصرف می کنند. اگر به عسل یا زنبورها حساسیت دارید. به محصولات حاوی پروپولیس نیز واکنش نشان خواهید داد. پروپولیس همچنین ممکن است در صورت استفاده طولانی مدت واکنش آلرژیک خود را ایجاد کند.

زنبورداران برخی از افرادی هستند که به احتمال زیاد به بره موم حساسیت دارند. زیرا آنها در اطراف این ترکیب بسیار زیاد هستند.

اقدامات احتیاطی قرص رویال ژلی و پروپولیس

کودکان: رویال ژلی و پروپولیس در صورت مصرف تا ۶ ماه در کودکان ۵ تا ۱۶ سال احتمالا ایمن است.

پوست ملتهب (درماتیت): رویال ژلی و پروپولیس ممکن است درماتیت را بدتر کند.

فشار خون پایین: رویال ژلی و پروپولیس ممکن است فشار خون را کاهش دهد. اگر فشار خون شما در حال حاضر پایین است. مصرف ژل رویال ممکن است باعث کاهش بیش از حد آن شود.

بارداری و شیردهی: اطلاعات قابل اطمینان کافی برای ایمن بودن استفاده از رویال ژلی و پروپولیس در بارداری وجود ندارد. قرص رویال ژلی و پروپولیس وقتی از طریق دهان در دوران شیردهی مصرف می شود ایمن است. دوزهای ۳۰۰ میلی گرم روزانه تا ۱۰ ماه با خیال راحت استفاده شده است. در دوران شیردهی از دوزهای بالاتر اجتناب کنید.

آسم یا آلرژی: در صورت ابتلا به آسم یا حساسیت به محصولات زنبور عسل از رویال ژلی و پروپولیس استفاده نکنید. این می تواند واکنش های جدی، حتی مرگ ایجاد کند.

آسم: برخی مواد شیمیایی موجود در رویال ژلی و پروپولیس ممکن است آسم را بدتر کند. در صورت ابتلا به آسم از مصرف بره موم خودداری کنید.

شرایط خونریزی: یک ماده شیمیایی خاص در رویال ژلی و پروپولیس ممکن است لخته شدن خون را کم کند. مصرف قرص رویال ژلی و پروپولیس ممکن است خطر خونریزی را در افراد مبتلا به اختلالات خونریزی افزایش دهد.

آلرژی: در صورت حساسیت به محصولات جانبی زنبور عسل از جمله عسل، مخروطیان، صنوبر، مومیایی پرو و ​​سالیسیلات ها از بره موم استفاده نکنید.

جراحی: یک ماده شیمیایی خاص در رویال ژلی و پروپولیس ممکن است لخته شدن خون را کم کند. مصرف بره موم ممکن است خطر خونریزی در حین و بعد از عمل را افزایش دهد. مصرف بره موم را ۲ هفته قبل از عمل متوقف کنید.

تداخلات دارویی قرص رویال ژلی و پروپولیس

وارفارین (کومادین) با قرص رویال ژلی و پروپولیس تداخل دارد.

رویال ژلی و پروپولیس ممکن است اثرات وارفارین (کومادین) را افزایش دهد. مصرف ژل رویال با وارفارین (کومادین) ممکن است منجر به افزایش احتمال کبودی یا خونریزی شود.

قرص رویال ژلی و پروپولیس را از کجا تهیه کنیم

قرص رویال ژلی و پروپولیس را می توان در داروخانه ها یا فروشگاه های معتبر خریداری کرد. اشکال موضعی شامل کرم، پماد و لوسیون است. بره موم را می توان به صورت خوراکی مصرف کرد و به صورت قرص، عصاره مایع و کپسول عرضه می شود.

غلظت روزانه تقریبا ۷۰ میلی گرم در روز را توصیه می کند. اما این توصیه FDA نیست. تولیدکنندگان ممکن است دوز را روی برچسب محصول پیشنهاد کنند. قبل از مصرف هرگونه مکمل، از پزشک خود بپرسید که آیا بره موم برای شما بی خطر است یا خیر. همیشه قبل از استفاده از مکمل های جدید با پزشک صحبت کنید.

کلام آخر

تحقیقات نشان می دهد قرص رویال ژلی و پروپولیس دارای خواص متعددی است که می تواند برای سلامتی انسان مفید باشد. مردم می توانند از آن بر روی پوست، به عنوان دهانشویه و به عنوان مکمل برای انواع مختلف مشکلات بهداشتی استفاده کنند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا