Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
کشاورزی و دامپروری

سگ نژاد ژرمن شپرد چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید

ژرمن شپرد یکی از محبوب ترین نژاد های سگ در دنیا و یکی از سه نژاد محبوب در ایران است. سگ نژاد ژرمن شپرد شجاع و باهوش است و به اعمال مختلفی از جمله نجات، جستجو، خدمات نظامی، کمک به معلولان، کشف مواد مخدر و نگهبانی گله می پردازد. سگ های این نژاد معمولا بین ۹ تا ۱۳ سال عمر می کنند و جثه بزرگ و بدنی عضلانی و شخصیت بسیار با وفا و نجیبی دارند. پیدایش این نژاد جدید است و به سال ۱۸۹۹ بر می گردد.

در این مقاله نشریه علمی جهان شیمی فیزیک، می خواهیم درباره تاریخچه، ویژگی های ظاهری، خلق و خو، تغذیه، نحوه نگهداری، قیمت و خرید سگ نژاد ژرمن شپرد صحبت کنیم. در این سایت می توانید مقالات مختلفی درباره نژاد های محبوب گربه و نژاد های معروف سگ از جمله سگ کاوالیر کینگ چارلز اسپانیل، سنت برنارد، کوکر اسپانیل، شیبا اینو، داگو آرژانتینو، باکسر، گریت دین، فرنچ بولداگ، قهدریجانی، کن کورسو، داشهوند، آکیتا، کانگل، ماستیف تبتی، دالمیشن، مالینویز، لابرادور رتریور، ولش کورگی، بردر کولی، آلاسکن مالاموت، پودل و آلابای بیابید.

سگ نژاد ژرمن شپرد چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید
سگ نژاد ژرمن شپرد چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید

تاریخچه سگ نژاد ژرمن شپرد

این سگ ها در سال ۱۸۹۹ و به وسیله کاپیتان ماکس فون استفانیتز به وجود آمدند و در واقع سگ های گله آلمانی هستند. فون استفانیتز در سال ۱۸۹۸ برای این که بتواند یک سگ شکارچی آلمانی پرورش دهد، به انجام آزمایش هایی روی سگ ها پرداخت. این شخص برای این که بتواند سگ های باهوش و ورزشکاری را بیابد، به آلمان رفت و نتوانست سگی با این خصوصیات را پیدا کند ولی در سال ۱۸۹۹ سگی به نام هکتور لینکشین را یافت که قدرتمند و باهوش بود و با تشکیل تیمی توانست روی این نژاد کار کند و سگ هایی را به وجود بیاورد که به عنوان سگی در کمک به پلیس، کارهای نجات، کمک به انسان ها و … فعالیت کنند.

یک کارمند آمریکایی ژرمن شپرد ۵ ساله ای را از فرانسه گرفت و به او آموزش داد، طوری که این سگ توانست در ۲۶ فیلم هالیوودی بازی کند و محبوبیت زیادی به دست بیاورد. آلمانی ها از این که نام این سگ ژرمن شپرد بود ناراضی بودند که به همین دلیل موسسه کنل آمریکا این سگ را شپرد نام نهاد ولی در سال ۱۹۳۱ دوباره نام این نژاد به ژرمن شپرد تغییر کرد و تا سال ۱۹۷۷ ثابت ماند.

سگ نژاد ژرمن شپرد چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید
سگ نژاد ژرمن شپرد چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید

ویژگی های ظاهری سگ نژاد ژرمن شپرد

هوش بالا، شجاعت و قدرت از ویژگی های بارز این سگ های ورزشکار و عضلانی است. بدن ژرمن شپرد ها نسبتا متقارن بوده و بخش جلویی و عقبی بدنش با هم هماهنگ است. بدن این نژاد از سگ ها منحنی های ملایمی دارد و عمیق است. ژرمن شپرد ها، ورزیده و مستحکم دیده می شوند و ظاهری سرحال و سرزنده دارند. این سگ ها در واقع نمونه های کاملی از وفاداری، شجاعت و نجابت هستند.

وزن و قد

سگ های آلمانی شپرد ماده بین ۵۵ تا ۶۰ سانتی متر و گونه های نر این سگ ها بین ۶۰ تا ۶۵ سانتی متر قد دارند. وزن این سگ ها معمولا بین ۲۲ تا ۴۰ کیلوگرم است.

پوشش بدن و رنگ

کت دو لایه این سگ ها کاملا برای محافظت از آن ها در برابر سرما، برف و باران مناسب است. طول موهای این نژاد بلند یا متوسط است و پوشش خارجی آن موهای صاف یا مواج متراکمی دارد که روی بدنش خوابیده است. این سگ ها در رنگ های سیاه و قرمز، نقره ای و سیاه، برنز و سیاه، خامه ای و مشکی، خاکستری، آبی، سفید و جگری وجود دارند ولی ژرمن های سفید را اغلب به رسمیت نمی شناسند تا جایی که حتی نمی توانند در نمایش ها و رقابت ها شرکت کنند.

سگ نژاد ژرمن شپرد چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید
سگ نژاد ژرمن شپرد چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید

 

انواع سگ نژاد ژرمن شپرد

در اصل ژرمن شپرد ها را به دو نوع اصلی ژرمن شپرد های شولاین و ژرمن شپرد های ورک تقسیم بندی می کنند ولی در نتیجه جهش های ژنی و آمیزش با نژاد های گوناگون، انواع مختلفی از ژرمن شپرد ها به وجود آمده که در ادامه به تعدادی از آن ها می پردازیم.

وست ژرمن شو

این ژرمن های بد اخلاق، بیشتر سگ های گله یا نگهبان هستند، پشتشان قوس دارند و رنگ بدنشان کم رنگ تر از ژرمن های عادی است.

ایست ژرمن لاینز

این سگ ها حاصل جفت گیری با ورک شپرد ها هستند، استخوان بندی درشت و محکم و سر بزرگی دارند.

زچ لاینز

این نوع از ژرمن ها در کشور چک و تحت عنوان سگ های کاری پرورش می یابند.

ژرمن ورکینگ لاینز

این سگ های قدرتمند و ورزیده، بیشتر سگ های جستجوگر و ورزشی هستند و به رنگ سیاه دیده می شوند.

امریکن شو لاینز

این سگ های نمایشی را بیشتر در کانادا و آمریکای شمالی پرورش می دهند.

سوییس شپرد

رنگ بدن این سگ قوی ژرمن، سفید خالص است و به کمک نابینایان می آید و آن ها را راهنمایی می کند.

اولد آمریکن شو

این نوع ژرمن شپرد، بیشتر سگ کاری تلقی می شود و یک نژاد آمریکایی قدیمی است.

سارلوس ولفهاند

در نتیجه آمیزش ژرمن شپرد و گرگ اروپایی نوعی از سگ های ژرمن به نام سارلوس ولفهاند به وجود آمده است که کمی خجالتی است و در رنگ های زرد، سبز روشن، خاکستری روشن و سفید خالص دیده می شود.

داچ شپرد

این سگ ها بر اثر آمیزش سگ نژاد بلژیکی با ژرمن هستند و در فعالیت های ورزشی یا خدماتی شرکت می کنند.

امریکن تاندرا شپرد

این سگ ها در اثر آمیزش ژرمن شپرد و گرگ آمریکای شمالی به وجود آمده اند و سگ های کار هستند.

شیلو شپرد

در اثر آمیزش سارپلانیناس و آلاسکن مالاموت این نژاد به وجود آمده و به عنوان سگ نمایشی فعالیت می کنند.

سگ نژاد ژرمن شپرد چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید
سگ نژاد ژرمن شپرد چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید

تغذیه سگ نژاد ژرمن شپرد

مقدار و نوع غذایی که هر سگی می خورد به عوامل مختلفی از جمله سن، میزان فعالیت، سوخت و ساز بدن و جثه بستگی دارد. اگر می خواهید به سگتان غذای خشک یا کنسروی بدهید، این غذا را از برند های بی کیفیت تهیه نکنید چرا که باعث مشکلات گوارشی و ناراحتی معده می شود. چربی زیاد و استخوان و غذای پخته شده برای این سگ خوب نیست و به جای آن می توانید از تشویقی ها و بیسکوییت های پخته استفاده کنید.

دقت کنید تا رژیم غذایی سگتان تمام ویتامین ها، مواد معدنی، پروتئین ها و فیبر لازم برای بدن او را داشته باشد و از دادن غذا هایی از جمله تخم مرغ خام، گوشت ماهی و مرغ نپخته، شکلات، هلو، کشمش و آلو به این سگ خود داری کنید. سبزیجات و تخم مرغ پخته و ماست می توانند برای سگ های این نژاد مناسب باشند. همچنین مراقب باشید تا به سگ ژرمن شپردتان بیش از حد غذا ندهید تا دچار اضافه وزن و چاقی نشود. ژرمن شپرد های بالغ معمولا به روزی ۳ تا ۴ فنجان غذای خشک نیاز دارند.

خلق و خو سگ نژاد ژرمن شپرد

سگ های این نژاد در برابر تهدید ها مقاوم، محتاط و کمی منزوی هستند و به خوبی می توانند از شما نگهبانی کنند. این سگ های باوفا خانواده سرپرستشان را دوست دارند و با تمام جان و دل از آن ها محافظت می کنند. ژرمن شپرد های باهوش می توانند آموزش های مختلفی ببینند و در کار های خدماتی و کمک به انسان ها مثل فعالیت در تیم نجات و کمک به کسانی که در بهمن گیر کرده اند یا کمک به افراد ناشنوا فعالیت کنند. این سگ ها اصلا تنهایی را دوست ندارند و اگر زیاد تنها بمانند، افسرده و بی حال و حتی پرخاشگر می شوند.

این نژاد دوست دارد از اعضای خانواده اش محبت و توجه ببیند و در صورتی که به او توجه نکنید، سعی می کند با پارس کردن زیاد یا جویدن وسایل خانه توجه شما را جلب کند. این سگ ها را باید از زمان بچگی خوب اجتماعی کنید و به آن ها کمک کنید تا چیز های مختلف را تجربه کنند که در نتیجه آن بتوانند در آینده خوب رشد کنند و سگ های کاملی شوند.

رابطه با کودکان و سایر حیوانات

اگر به سگ های ژرمن شپرد خوب آموزش بدهید و به درستی اجتماعی شوند، می توانند حتی مانند یک پرستار بچه رفتار کند و از بچه ها مراقبت کند، البته این سگ ها نسبت به بچه های غریبه کمی گارد دارند و حتی ممکن است به آن ها آسیب برسانند. این سگ حتی می تواند با حیوانات دیگر در یک خانه زندگی کند و رابطه دوستانه ای با آن ها داشته باشد. البته این نکته را فراموش نکنید که رفتار خوب این نژاد با حیوانات و کودکان، ملزم آموزش صحیح او است.

سگ نژاد ژرمن شپرد چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید
سگ نژاد ژرمن شپرد چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید

نحوه مراقبت و نگهداری از سگ نژاد ژرمن شپرد

آرایش

پوشش دو لایه این سگ طول متوسطی دارد، لایه داخلی نرم تر از لایه بیرونی است ولی لایه بیرونی خشن، متراکم و زبر است. نگهداری از مو های این نژاد نسبتا راحت است و فقط باید هر چند روز یک بار موهایش را شانه کنید. ریزش موی این نژاد دو بار در سال به اوج خودش می رسد که در این زمان باید بیشتر از او محافظت کنید و بیشتر از قبل موهایش را شانه بزنید.

نظافت ناخن

اگر حس کردید که سگ ژرمن شپردتان هنگامپیاده روی با مشکل مواجه می شود یا ناخن هایش روی زمین کشیده می شود، باید آن ها را کوتاه کنید تا اذیت نشود و ناخواسته به شما یا وسایل خانه آسیب نرسانند. در بیشتر سگ ها اگر یک بار در ماه ناخن ها را کوتاه کنید، کافی است.

ورزش و فعالیت

این سگ های نگهبان و کاری، انرژی بسیار بالایی دارند و باید از طریق ورزش و فعالیت های روزانه آن را تخلیه کنند. اگر ژرمن شپرد نتواند به اندازه کافی فعالیت و ورزش کند، افسرده، بی حال و کسل خواهد شد و ناهنجاری های رفتاری از جمله پرخاشگری، پارس کردن و سر و صدای زیاد، جویدن وسایل و کندن زمین از خودش نشان می دهد.

سگ نژاد ژرمن شپرد چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید
سگ نژاد ژرمن شپرد چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید

سلامت و بیماری های سگ نژاد ژرمن شپرد

ژرمن شپرد ها در کل نژاد های سالمی هستند ولی مانند سایر نژاد ها مستعد ابتلا به بعضی از بیماری ها هستند که در ادامه به تعدادی از آن ها می پردازیم. برای این که سگتان سالم بماند و بیشتر عمر کند، باید تغذیه مناسب  و با کیفیتی داشته باشد و بتواند انرژی اش را در طول روز تخلیه کند.

دیسپلازی آرنج

این بیماری ارثی که بیشتر در سگ های بزرگ دیده می شود، در نتیجه تفاوت سرعت رشد استخوان های آرنج به وجود می آید، باعث لنگیدن سگ بیمار می شود و با درد همراه است. از طریق جراحی و دارو، دامپزشک می تواند این بیماری را کنترل یا درمان کند.

آلرژی

بعضی از سگ های ژرمن شپرد به انواعی از غذا ها یا چیز های دیگر آلرژی دارند که بعضی از نشانه های آن، خاریدن صورت و لیس زدن پنجه هایشان است.

میلوپاتی دژنراتیو

در این بیماری نخاعی اعصابی که پاهای عقبی این حیوانات را کنترل می کند با مشکل مواجه می شود و سگ های بیمار عملا پاهای عقبیشان را حس نمی کنند. این بیماری در موارد پیشرفته باعث فلجی حیوان می شود و هیچ راه درمان قطعی ندارد و احتمالا به دلیل کمبود ویتامین E یا ب۱۲ به وجود می آید.

نارسایی لوزالمعده اگزوکرین

در این بیماری ژنتیکی، سلول های تولید کننده آنزیم های گوارشی نابود می شوند و هضم و جذب غذا برای سگ ها مشکل می شود. سگ مبتلا به این بیماری دائما گرسنه است و علائمی از جمله کاهش وزن، تولید گاز معده، تغییر رنگ و حالت مدفوع و کاهش اشتها از خودش نشان می دهد. دامپزشک می تواند با استفاده از یک آزمایش خون ساده  این بیماری را تشخیص دهد.

قیمت و خرید سگ نژاد ژرمن شپرد

ژرمن شپرد ها بسته به نوع، وضع سلامتی و سنشان در قیمت های مختلفی وجود دارند. اگر می خواهید سگ ژرمن شپردی را بخرید، بهتر است آن را از پت شاپ یا از آنلاین شاپ های معتبر تهیه کنید. قیمت حدودی این سگ های عضلانی، قوی و کاری در ایران و در این تاریخ چیزی بین ۱۵ تا ۲۵ میلیون تومان است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا