Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
کشاورزی و دامپروری

سگ نژاد دالمیشن چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید

 

شاید همه ما سگ نژاد دالمیشن را در کارتون ۱۰۱ سگ خالدار می شناسیم ولی نام آن را نمی دانستیم، این سگ ها را با نام های سگ نگهبان خال خالی، دال، سگ کالاسکه اس و سگ آتشنشان نیز می نامند. سگ های  نژاد دالمیشن جزو سگ های ابزاری و کاری هستند و معمولا بین ۱۱ تا ۱۵ سال عمر می کنند این سگ های خالدار یکی از معروف ترین نژاد ها هستند.دالمیشن ها بسیار وفادار و با وقار هستند و رفتار بسیار خوبی با اعضای خانواده شان دارند. این سگ های محبوب، کمی لجباز و یک دنده هستند و تربیت و اجتماعی کردنشان کمی دشوار است.

مقاله ما که در نشریه علمی جهان شیمی فیزیک می بینید، درباره ویژگی های ظاهری، خصوصیات اخلاقی، تغذیه، نگهداری، سلامت، قیمت و خرید سگ های نژاد دالمیشن توضیح می دهد. شما می توانید در مقالات دیگر این نشریه درباره ویژگی های نژاد های دیگر سگ ها از جمله نژاد کاوالیر کینگ چارلز اسپانیل، سنت برنارد، کانگل، داگو آرژانتینو، باکسر، گریت دین، فرنچ بولداگ، کن کورسو، داشهوند، ماستیف تبتی، لابرادور رتریور، ولش کورگی، بردر کولی، آلاسکن مالاموت، پودل و آلابای مطالعه کنید.

تاریخچه سگ نژاد دالمیشن

ریشه و جد نشان دالمیشن همیشه بحث برانگیز بوده است ولی با توجه به نوشته ها و مدارک قدیمی، آن ها در یکی از جزایر انگلیس، شمال آفریقا و آسیا متولد شده اند. این سگ در سال های اولیه دهه ۱۸۰۰ با منطقه ای به نام دالمیتا که در اروپای مرکزی و امتداد دریای آدریاتیک واقع است، ارتباطاتی دارد. این نژاد در گذشته کنار مربیان سوارکاری حرکت می کرده و در طول سوارکاری، از اسب و سوارکاران محافظت می کرده. دالمیشن ها در کنار مسافران و کاروان های رومی نیز دیده شدند و از آنجایی که نشانه هایی از آن ها در کل نقاط کره زمین وجود دارد، نمی توانیم ریشه دقیقشان را بیابیم.

این سگ ها نجیب زاده های بریتانیایی را همراهی می کردند و احتمالا رابطه نزدیکی با انگلیسی ها دارند. بعضی از لقب های این سگ شامل مربی انگلیسی، پودینگ آلو و دیک خالدار است. در دهه ۱۸۰۰ این سگ ها با آتش نشان ها و ماشین های آتش نشانی همراه شدند و در رژه معروف Budweiser Clydesdales شرکت کردند. دالمیشن ها در سال ۱۸۸۸ وارد کتاب ای کی سی استاد بوک شدند. برای آزمایش توانایی های سگ های مربی، آزمون های جاده ای برگزار می شوند.

سگ نژاد دالمیشن چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید
سگ نژاد دالمیشن چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید

خصوصیات ظاهری سگ نژاد دالمیشن

شاید تصور کنید که این سگ ها به دلیل پوشش سفیدشان زود خاکی و کثیف می شوند ولی برعکس به خاطر پوشش دافعی که دارند، دیر به دیر کثیف و بد بو می شوند و در بدترین حالت ممکن به یک بار حمام در ماه نیاز دارند. این سگ های قوی و عضلانی بدن کاملا متناسبی دارند. سینه دالمیشن ها عریض و عمیق، دنده هایشان چشمه ای، پنجه هایشان گرد و متراکم و بالشتک هایشان لاستیک مانند و ضخیم است.

انگشتان این سگ ها نیز انحنای مناسبی دارد. پوزه این حیوان، قدرتمند است و لب های تمیز و بینی سیاهی دارد. دالمیشن چشمان زیبایی با اندازه متوسط دارد و سر او صاف، بلند و طویل است. آرواره های این نژاد بسیار قوی است و گردن بلندش روی شانه های ماهیچه ای او قرار گرفته است. دالمیشن دندان های مرتبی دارد و پاهای جلویی او از آرنج به سمت پایین قرار گرفته است.

وزن و قد

وزن دالمیشن های نر و ماده با یکدیگر برابر و معادل ۲۵ کیلوگرم است. قد گونه های نر و ماده این سگ ها با یکدیگر متفاوت است، ارتفاع نر ها حدود ۵۰ تا ۶۰ سانتی متر و ارتفاع ماده ها بین ۵۰ تا ۵۵ سانتی متر است.

پوشش و رنگ مو

موهای بدن این سگ، نرم و متراکم است و به اطافت مخمر است. دالمیشن ها  در رنگ های سفید و کرم وجود دارند و روی بدن براق و درخشانشان خال های سیاه یا قهوه ای مشاهده می کنید. البته این نژاد وقتی متولد می شود به رنگ سفید خالص است و هیچ مویی ندارد ولی با گذشت زمان، خال ها روی بدنش پدیدار می شوند. دالمیشن هایی که خال قهوه ای دارند، به نسبت آن هایی که خال مشکی دارند، کمتر اند و بعضی از آن ها حتی، دو رنگ خال قهوه ای و سیاه روی بدنشان دارند.

سگ نژاد دالمیشن چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید
سگ نژاد دالمیشن چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید

ویژگی های اخلاقی سگ نژاد دالمیشن

این سگ ها بسیار باهوش، فعال، شیطان و دوست داشتنی هستند و به قدری پر انرژی هستند که ممکن است ساعت ها بی وقفه بدوند. این سگ باید روزانه حداقل به مدت نیم ساعت در فضای بیرون از خانه پیاده روی کند. هوشیاری دالمیشن باعث شده تا بتواند نگهبان بسیار خوبی باشد. این سگ وفادار اگر خوب تربیت بشود رابطه بسیار خوبی با انسان ها خواهد داشت و بسیار بامزه و شوخ طبع است.

سگ نژاد دالمیشن چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید
سگ نژاد دالمیشن چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید

مراقبت و نگهداری از سگ نژاد دالمیشن

این سگ های مهربان همدم و همراه انسان ها هستند و دوست ندارند اصلا تنها بمانند و اگر خیلی تنها بمانند ممکن است افسرده شوند و دست به انجام کار های مخرب بزنند. بنابراین برای افرادی که ساعات زیادی را در بیرون از خانه می گذرانند، مناسب نیستند.

فعالیت

این سگ های پر انرژی، عاشق فعالیت و جنب و جوش هستند و دوست دارند فعالیت هایی مثل توپ بازی، کوهنوردی، پیاده روی، گشت و گذار در طبیعت و بازی برو بیار را انجام بدهند و هر چه فعالیت بیشتری داشته باشند، خشنود تر اند.

محل زندگی

پیاده روی محدود و ساده برای تخلیه انرژی دالمیشن ها کافی نیست و آن ها به تمرینات زیادی نیاز دارند و ممکن است حین دویدن، به وسایل منزل آسیب برسانند. بنابراین برای زندگی در داخل آپارتمان مناسب نیستند و بهتر است در خانه های بزرگ ویلایی که حیاط دارند، ییلاقات یا حومه شهر زندگی کنند.

مراقبت از مو

بهتر است هفته ای ۱ تا ۲ بار مو های کوتاه دالمیشن را شانه کنید و ۱ تا ۳ بار در ماه او را به حمام ببرید. این سگ علی رغم که مو های کوتاهی دارد ریزش موی زیادی دارد.

نظافت گوش ها و ناخن

از آن جایی که گوش های این سگ به سمت پایین است، بهتر است هر چند وقت یک بار آن ها را بررسی کنید و در صورتی که عفونت کرده بودند، به سرعت به دامپزشک مراجعه کنید.

سگ نژاد دالمیشن چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید
سگ نژاد دالمیشن چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید

بیماری های سگ نژاد دالمیشن

این نژاد از سگ ها نیز مانند سایر نژاد ها مستعد ابتلا به تعدادی از بیماری ها است که بعضی از آن ها را در ادامه نام می بریم. مشکلات ناشنوایی که ارثی هستند، هیپ دیسپلازی و انواعی از آلرژی های پوستی از جمله بیماری هایی هستند که این سگ ها ممکن است به آن ها مبتلا شوند. تغذیه مناسب و انجام ورزش و فعالیت، از جمله عواملی هستند که در سلامت این سگ ها تاثیر دارند.

ناشنوایی

اختلال ناشنوایی در ۳۰ درصد دالمیشن ها وجود دارد که برای تشخیص آن بهتر است آزمون BAER انجام دهید. تقریبا یکی از هر ۱۲ سگ دالمیشن کاملا ناشنوا است و از هر ۵ فقط یک گوش شنوا دارند.

سنگ ادرار

نژاد دالمیشن بیشتر از سایر نژاد ها در معرض ابتلا به سنگ کلیه قرار دارد، به دلیل این که این سگ ها به طور ژنتیکی اسید اوریک بالایی دارند. برای جلوگیری از ابتلای آن ها به این بیماری، بهتر است مصرف گوشت و سایر مواد پروتئینی را کم کنند و مقدار زیادی آب سالم و تمیز بنوشند.

صرع

بیماری صرع بسیار خطرناک است و درمان آن با مصرف دارو ها است. امکان این وجود دارد که تشنج در پی آلرژی ایجاد شده باشد.

سگ نژاد دالمیشن چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید
سگ نژاد دالمیشن چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید

تغذیه سگ نژاد دالمیشن

مقدار و نوع غذایی که به هر سگی می خورد، به عوامل مختلفی از جمله میزان فعالیت او، جثه و سنش بستگی دارد. می توانید به سگ دالمیشنتان غذاهای خشک یا کنسروی بدهید و یا در خانه برای او غذا درست کنید. مبادا برای کم کردن هزینه به سگتان غذای خشک و بی کیفیت بدهید، چرا که به بیماری های مختلف مبتلا می شود. اگر می خواهید به سگ ها غذای خانگی بدهید، بهتر است برنامه غذایی او را از دامپزشک بگیرید در صورتی که دیدید، غذا با او سازگاری ندارد، خیلی زود برنامه اش را عوض کنید. سگ های همه نژاد ها از جمله دالمیشن نباید مواد غذایی مثل ماهی یا گوشت نپخته، تخم مرغ خام، خرمالو،  هلو، آلو، شکلات، سیر، پیاز، الکل، چای، قهوه، انگور، کشمش، لبنیات، شکلات نمک و نوشیدنی های قندی بخورند، چرا که برایشان سمی و خطرناک است.

این سگ های پر انرژی باید رژیم غذایی با کیفیتی داشته باشند که همه مواد غذایی مورد نیازشان را در بر بگیرد و نیاز های غذایی آن ها در سنین مختلف با یکدیگر متفاوت است. رژیم غذایی این سگ باید کم پورین باشد تا به سنگ کلیه مبتلا نشود و بعضی از آن ها به دانه هایی مثل ذرت، گندم، سویا و آرد حساسیت نشان می دهند. به خاطر داشته باشید که همیشه آب تمیز و تازه در اختیار سگتان قرار دهید. دالمیشن ها بهتر است روزانه بین ۱.۵ تا دو پیمانه و طی دو وعده غذا بخورند.

سگ نژاد دالمیشن چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید
سگ نژاد دالمیشن چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید

قیمت و خرید سگ نژاد دالمیشن

بهای خرید یا قیمت سگ ها به عوامل مختلفی از جمله نژاد، وضع سلامتی و سنشان بستگی دارد. اگر می خواهید سگی را بخرید، بهتر است آن را از سایت های آنلاین یا پت شاپ های قابل اعتماد تهیه کنید و حتما قبل از خرید، با معاینه دامپزشک و انجام تست های لازم، از سالم بودن سگتان اطمینان حاصل کنید. قیمت این سگ های خالدار کمی بالا است.

 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا