Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
کشاورزی و دامپروری

سگ نژاد دوبرمن چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید

سگ نژاد دوبرمن پیچر که به نام دوبرمن شناخته می شود یکی از وفادارترین و وحشی ترین سگ های جهان است که توسط کارل فردیش دوبرمن در سال ۱۸۹۰ پرورش یافته است. این نژاد که داشتن به قدرت بدنی هوش بالا معروف است. این سگ ها به واسطه هوشیاری و شجاعت در بین بهترین سگ های گارد و سگ پلیس در دنیا شناخته شده اند، سگی با اصالت که به دلیل طرز راه رفتنش و همچنین بدن عضلانی اش به عنوان پادشاه سگ ها نیز شناخته می شود در این مقاله نشریه علمی جهان شیمی فیزیک ما شما را با تاریخچه، خصوصیات رفتاری، خصوصیات اخلاقی، شرایط نگهداری، قیمت و خرید این نژاد از سگ ها بیشتر آشنا می کنیم.

اگر به حیوانات علاقه دارید، می توانید به مقاله های دیگر این نشریه که درباره  نژاد های معروف سگ ها از جمله سگ نژاد پودل، آلابای، پامرانین، شیتزو، آکیتا، بردر کولی، گلدن رتریور، نژاد چی هواهوا، بولداگ، کاوالیر کینگ چارلز اسپانیل، سنت برنارد، کوکر اسپانیل، شیبا اینو، مالتیز، داگو آرژانتینو، باکسر، بیچون فرایز، گریت دین، سگ نژاد شارپی یا چروک، فرنچ بولداگ، قهدریجانی، کن کورسو، ژرمن شپرد است سر بزنید.

سگ نژاد دوبرمن چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید
سگ نژاد دوبرمن چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید

تاریخچه نژاد سگ نژاد دوبرمن

دوبرمن در سال ۱۸۹۰ برای اولین بار در یکی از شهر های کشور آلمان توسط کارل فردیش لوئیس دوبرمن پرورش داده شده است. این فرد به واسط شغلش که مامور جمع آوری مالیات شهر بود، دست به پرورش سگی هایی با قدرت بدنی بالا و بسیار باهوش برای محافظت از خودش در برابر سارقان زد که امروزه به نام دوبرمن در جهان مشهور هستند. این سگ ها در سال ۱۹۰۸ توسط باشگاه آمریکایی به رسمیت شناخته شدند، دوبرمن های ارتش نیروی دریایی آمریکا در طی جنگ جهانی دوم معروفیت بسیاری برای این نژاد کسب کردند و به خاطر کمک به انسان ها در طی جنگ جهانی دوم به قهرمانان جنگ معروف هستند.

خصوصیات ظاهری سگ نژاد دوبرمن

دوبرمن دارای بدنی است که استخوان بندی قدرتمند و عضلانی دارد و ظاهر مغرورانه به این سگ داده است. گوش هایش در حالت طبیعی افتاده است ولی برای انجام کارهای گارد و نگهبانی و همچنین برای تشخیص جهت درست معمولا تحت عمل جراحی قرار می گیرد که این جراحی در برخی از کشورها ممنوع است و با درد فراوانی همراه است. برای این که نتیجه بهتری دیده شود این جراحی باید در سن ۷ تا ۹ هفتگی انجام شود. اگر این جراحی بعد از ۱۲ هفتگی انجام بگیرد نتیجه خوبی دیده نمی شود و گوش ها حالت ایستاده به خود شان نمی گیرند.

سر این نژاد از سگ ها  دراز و بادامی شکل است و عمق کمی دارد. گونه های این سگ ها حالت عضلانی و گسترده و پهن دارند، بینی دوبرمن ها در رنگ های مختلفی هستند به عنوان مثال بینی در سگ های سیاه به رنگ سیاه و در سگ های خاکستری، خاکستری و در سگ های حنایی به رنگ برنزهستند.

استیل

لب های آن ها تقریبا نزدیک به فک قرار گرفته اند و فک ها خیلی قدرتمند هستند، کاملا فضای خالی صورت را پر می کنند و دندان های این نژاد از سگ ها بسیار بسیار قوی هستند. دندان های پیش پایینی حالت عمود دارند و با دندان های فک بالایی در تماس هستند.

این سگ گردنی بسیار عضلانی دارد که آن را بسیار مغرورانه نگه می دارد، کتف ها حالت برآمدگی دارند و سینه سگ دو برمن به حالت گسترده و پهن است و جلوی سینه کاملا نمایان است، دوبرمن ها دم بلندی دارند ولی اکثرا دم این سگ ها را مانند گوش هایشان با جراحی کوتاه می کنند که این کار به این دلیل است که دم بلند در کار حیوان مانع ایجاد می کند و امروزه کوتاه کردن دم این حیوان مانند گوشش بحث بر انگیز شده است. برخی از کشورها مانند استرالیا و بسیاری از کشورهای اروپایی غیر قانونی است.

وزن و قد سگ نژاد دوبرمن

وزن سگ نژاد دوبرمن  نر در حدود ۳۰ تا ۴۰ کیلو گرم و قد آن بین ۶۶ تا ۷۱ سانتی متر است، وزن سگ ماده در حدود ۲۷ تا ۴۱ کیلو گرم قد بین ۶۱ تا ۶۶ سانتیمتر است.

عمر

طول عمر سگ نژاد دوبرمن بین ۱۰ تا ۱۳ سال می باشد.

سگ نژاد دوبرمن چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید
سگ نژاد دوبرمن چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید

رنگ بندی سگ نژاد دوبرمن

رنگ بدن دوبرمن ها شامل دو رنگ است، یکی رنگ زمینه بدن این سگ ها و دیگری خال هایی که بر روی بدنشان است که این دو رنگ به صورت مشکی و قرمز، قهوه ای تیره و قرمز، قهوه ای روشن و قرمز، خاکستری و قرمز هستند. در دوبرمن پینچرها لکه های رنگی معمولا روشن تر هستند و در جاهایی مانند بالای هر دو چشم، قسمت جلویی سینه، روی پوزه، گلو و در پایین دم دیده می شوند.

نوعی از دوبرمن که اخیرا آن را پرورش داده اند دوبرمن سفید رنگ است که قیمت بالایی هم دارد و برخی معتقد هستند این سگ ها به بیماری آلبینیسم که یک نوع نقص ژنتیکی است مبتلا هستند، به این معنی که بدن قادر به تولید رنگدانه های سیاه نیست ولی این سگ ها به نور حساس هستند و در نور زیاد دید خوبی ندارند، به همین علت ممکن است رفتارهای خشنی از خودشان بروز دهند و برای همین خیلی از کشور های دنیا پرورش دوبرمن سفید را ممنوع کرده اند.

انواع سگ نژاد دوبرمن

دو نوع دوبرمن در دنیا موجود است، دوبرمن آمریکایی و دوبرمن اروپایی

دوبرمن آمریکایی

هیکل کوچکتر و وزن کمتری دارد و بدنش عضلات کمی دارد، اندامش ظریفتر و سر و پوزه اش دراز و باریک است. این نژاد بدنی کشیده دارد و رنگ چشم هایش روشن است. این سگ ها بیشتر برای نمایش و اجرا پرورش داده شده اند و کمتر به عنوان سگ گارد یا نگهبان استفاده می شوند. رفتار خیلی آرامتری دارند وبیشتر سگ خانواده محسوب می شوند و اجتماعی تر هستند. وقار و زیبایی خاصی دارند و برعکس شجاعت و جسارت کمی دارند.

دوبرمن اروپایی

هیکلی بزرگ با قدی بلند دارد واستخوان بندی بدنش درشت تر است و بدنی عضلانی تردارد. سر وپوزه ی این سگ ها بزرگتر است و پهنای بیشتری دارد و چشم های آنها رنگ تیره تری دارد. دوبرمن های اروپایی بیشتر سگ های گارد و نگهبان هستند، سگ هایی بسیار جسور و شجاع  که دارای اعتماد به نفس بالایی هستند با قدرت بدنی بالا، استقامت بالا و هوش بسیار بالا که همیشه گوش به زنگ و آماده هستند.

سگ نژاد دوبرمن چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید
سگ نژاد دوبرمن چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید

خصوصیات رفتاری سگ نژاد دوبرمن

دوبرمن دست آموزترین سگ معروف در جهان است و با انرژی بسیار بالا، نترس، بسیار باهوش و در عین حال حرف گوش کن ترین و وفادارترین به صاحب خود در بین نژاد سگ ها است. دوبرمن ها قدرت دیده بانی عالی دارد و سگ های نگهبان بی نظیری هستند. در بسیاری از کشورها به دلیل انجام وظایف اجتماعی از قبیل دیده بانی، ردیابی، نگهبانی، انجام امور پلیسی، انجام امور نظامی و امداد و نجات به آن ها ژنرال نیز می گویند و استعداد و توانایی عالی در انجام این امور دارند. امروزه سگ هایی از این نژاد را پرورش داده اند که خیلی پر انرژی و متناسب برای زندگی با خانواده هستند چون بر طبق تحقیقات این سگ ها تحمل هوای سرد را ندارند و سگ بیرونی محسوب نمی شوند.

آن ها بسیار آسان یاد می گیرند که باید مراقب صاحب خود باشند برای همین سگ بسیار مناسبی برای محفافظت هستند و رابطه بسیار خوبی با بچه ها و حیوانات دیگر دارند ولی ممکن است با غریبه ها رفتار پر خاشگرانه ای داشته باشند. در عین حال این سگ ها بسیار خطرناک هستند و سگی هستند که خیلی زود متوجه اشاره های صاحبشان می شود و دستورات او را انجام می دهد.

محل زندگی

این سگ ها در حمله همیشه نواحی سر و گردن دشمن را مورد حمله قرار می دهد، برای دفاع از این سگ استفاده از چوب وسنگ بی فایده است فقط تنها راه نجات از دست آن شلیک گلوله است. دوبرمن تنها سگی است که تا اخرین نفس می جنگد و تسلیم نمی شود. امروزه پرورش دهندگان قادر شده اند از قدرت پرخاشگری این حیوان کم کنند و آن ها را ایده آل برای زندگی در خانه پرورش دهند. این سگ ها بسیار مطیع و مراقب بار آمده اند. دوبرمن ها به ورزش و پیاده روی منظم و روزانه احتیاج دارند.

سگ نژاد دوبرمن چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید
سگ نژاد دوبرمن چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید

تغذیه سگ نژاد دوبرمن

دوبرمن ها روزانه با ۲.۵ تا ۳.۵ لیوان غذای خشک با کیفیت عالی باید تغذیه شوند و بهتر است این غذا را در دو نوبت به آن ها بدهیم. البته این وعده غذایی برحسب وزن، سن و فعالیت روزانه سگ متغیر است که باید در این مورد با دامپزشک خود مشورت کنید.

شرایط نگهداری سگ نژاد دوبرمن

شرایط نگهداری سگ ها متفاوت است و بستگی به نژاد آنها دارد. دوبرمن ها به تمرین و تحرک زیادی دارند و یک روز در میان باید برس کشیده شوند چون پوشش موی کوتاهی دارند رسیدگی بهداشتی و نظافتی کمی لازم دارند و حمام روزانه مشکلی ندارد، فقط اجازه بدهید سگ خودش را به تنهایی خشک کند. اگر در طول روز فعالیت بدنی کافی داشته باشد برای زندگی آپارتمانی مناسب می باشد ولی بهتر است در یک حیاط متوسط آن را نگهداری کنید. همانطور که قبلا ذکر شد این سگ ها برای مناطق سردسیر مناسب نیستند و نمی توانند کارایی خوبی داشته باشند.

بیماری های سگ نژاد دوبرمن

بیماری قلبی تروپونین

دیسپلازی مفصل ران

بیماری وان ویل برند

سندروم وابلر

آرتریت(بخصوص در سگ های مسن)

کم کاری تیروئید

سگ نژاد دوبرمن چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید
سگ نژاد دوبرمن چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید

اصول تربیت توله سگ نژاد دوبرمن

مهم ترین اقدامی که در تربیت این نژاد از سگ ها باید بدانید این است که بهترین زمان برای تربیت آن ها زمان تولگیشان هست که اگر آن را جدی گرفته نگیریم، وقتی که بزرگ شوند سگ هایی خشن، پرخاشگر می شوند و مشکلات زیادی را به بار خواهند آورد. دستورات مقدماتی از قبیل بیا، بشین، پاشو، ساکت و… را در زمان تولگی به او یاد بدهید تا دستورات شما را بهتر گوش بدهد.

در آموزش دو برمن باید خیلی جدی و مصمم باشید و رفتار درست وصحیح داشته باشید و به زندگیش نظم و قانون بدهید، برای تربیت بهتر و اینکه حرف گوش کن شود برایش چالش هایی قرار بدهید. یک نکته خیلی مهم در تربیت دوبرمن، دوران طلایی اجتماعی به بار آوردن این سگ ها در زمان ۲ تا ۴ ماهگی است.

قیمت و خرید سگ نژاد دوبرمن

قیمت دوبرمن خیلی متغیر است، خیلی از دوبرمن های موجود در بازار سگ دوبرمن اصیل نیستند و ترکیب شده این نژاد با نژاد های دیگر سگ ها هستند و از روی ظاهر هم نمی توانیم آن ها را تشخیص بدهیم، پس بهتر است آن ها را از پت شاپ ها یا از سایت های معتبر بخرید و یک نکته در مورد خرید این است که قبل از اقدام حتما سگ مورد نظرتان را به دامپزشک نشان دهید تا از سلامت آن مطمئن شوید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا