Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
کشاورزی و دامپروری

سگ نژاد چاوچاو چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید

سگ نژاد چاوچاو بدنی عضلانی و تنومند دارد و کمی مغرور و گوشه گیر است. این سگ های وفادار و بزرگ رفتاری شبیه گربه ها دارند و مثل سگ های نژاد های دیگر خودشان را در بغل شما نمی اندازند و نمی توانند دوست های صمیمی برایتان باشند، به همین دلیل هم بهتر است به همین دلیل هم اگر دنبال سگی با رفتار گرم و صمیمی هستید، بهتر است چاو چاو را به سرپرستی نگیرید. این مقاله که در سایت نشریه علمی جهان شیمی فیزیک می خوانید، درباره تاریخچه، ویژگی های رفتاری، ظاهر، تغذیه، قیمت و خرید سگ های نژاد چاو چاو توضیح می دهد.

اگر در زمینه حیوانات خانگی علاقه دارید، می توانید به مقاله های دیگر این سایت که درباره نژاد های معروف گربه و نژاد های محبوب سگ مثل نژاد هاسکی سیبری، بولداگ، کاوالیر کینگ چارلز اسپانیل، سنت برنارد، کوکر اسپانیل، شیبا اینو، مالتیز، داگو آرژانتینو، باکسر، بیچون فرایز، گریت دین، سگ نژاد شارپی یا چروک، فرنچ بولداگ، قهدریجانی، کن کورسو، ژرمن شپرد، مالتیز، اشپیتز، سرابی، داشهوند، کانگل، ماستیف تبتی، مالینویز، لابرادور رتریور، شیبا اینو، پیت بول، ولش کورگی، بردر کولی، آکیتا، آلاسکن مالاموت و پودل هستند، مراجعه کنید.

تاریخچه سگ نژاد چاوچاو

این سگ های باستانی و خاص، حدود ۲۰۶ سال قبل از میلاد در چین زندگی می کردند و از اجداد سگ های نژاد اشپیتز اند. چاو چاو ها در گذشته اشراف چینی را همراهی می کردند و امپراطوری که در قرن ۸ زندگی می کرد، مرکزی داشت که حدود ۵۰۰۰ چاوچاو در آن نگهداری می کرد. بعد از گذشت چند قرن این سگ ها به عنوان سگ های شکارچی یا نگهبان نیز فعالیت می کردند. در زمان های باستان حتی از گوشت این سگ ها برای مردمی که فقر پروتئین داشتند، استفاده می کردند و نام آن ها به عقیده برخی از افراد از کلمه کانتونی که خوردنی است، گرفته شده است. در قرن ۱۹ و در امپراطوری انگلستان، کشتی ها وسیله های متفرقه یا کوچک را با نام پیجین- انگلیسی یا چاو چاو خطای می کردند که جزو کالا ها ثبت نمی شدند.

سگ هایی که امروزه چاوچاو خوانده می شوند، در لیست کالاهای چاوچاو از چین به انگلیس وارد می شدند. این سگ ها در سال ۱۸۲۰ و تحت عنوان سگ های چینی وحشی در باغ وحش لندن به نمایش در آمدند ولی توجهات زیادی به خودشان جلب نکردند، تا این که ملکه ویکتوریا یکی از آن ها را به سرپرستی گرفت. در دهه ۱۸۹۰ سگ های چاوچاو در آمریکا نمایش داده شدند و AKC  در سال ۱۹۰۳ این نژاد را به رسمیت شناخت.

سگ نژاد چاوچاو چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید
سگ نژاد چاوچاو چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید

ویژگی های ظاهری سگ نژاد چاوچاو

قد و وزن

چاوچاو ها وزنی حدود ۲۰ تا ۳۲ کیلوگرم و قدی بین ۴۳ تا ۶۱ سانتی متر دارند. این سگ های غیر ورزشی معمولا بین ۸ تا ۱۲ سال عمر می کنند.

پوشش و رنگ

پوشش دولایه این سگ از دو جنس صاف و خشن است که زیبایی زیادی به او داده است و زبانش به رنگ آبی و سیاه است.

سگ های این نژاد استخوان های مستحکم و عضلات قوی دارند و در کل قوی هستند. این سگ ها بدن فشرده ای دارند، باسنشان کوتاه است، دم بلندشان را متمایل به پشت نگه می دارند و تمام وزن بدنشان روی پاهای قوی و مستحکمشان قرار گرفته است. مفصل ران و استخوان پای چاوچاو درست زیر مفصل لگنش قرار گرفته است و باعث شده سگ با قدم های کوتاه و مستقیمی راه برود. چاوچاو جمجمه ای گسترده و صاف با سری بزرگ دارد و پوزه اش عمیق، کوتاه و پهن است. این سگ در حین درشتی ظرافت خاصی دارد و می تواند فعالیت های مختلف را با هوشیاری، چابکی و پویایی انجام دهد.

سگ نژاد چاوچاو چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید
سگ نژاد چاوچاو چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید

خلق و خو سگ نژاد چاوچاو

چاوچاو ها مانند گربه ها باهوش، مغرور، لجباز و سر سخت هستند. اگر این سگ ها را خوب تربیت کنید، خجالتی نمی شوند و خواهند توانست با دیگران ارتباط برقرار کنند. البته سگ های این نژاد رد کل خیلی با غریبه ها خو نمی گیرند و دوست ندارند غریبه ای وارد محل زندگی و قلمروشان شود. بهتر است این سگ ها را از همان زمان تولگی با سایر حیوانات همراه کنید تا به آن ها عادت کنند.

نحوه نگهداری و مراقبت از سگ نژاد چاوچاو

نظافت مو

چاوچاو ها پوشش دو لایه ای دارند که دو نوع پوشش صاف و خشن دارد و بهتر است به طور منظم و حداقل هفته ای دو بار موهایشان را شانه بزنید. برای این که سگتان به مشکلات انگلی، کک یا کنه دچار نشود بهتر است ماهانه او را حمام کنید و بعد پوستش را با هوای خنک خشک کنید.

نظافت گوش و چشم

حتما به طور هفتگی گوش های سگتان را بررسی کنید و در صورتی که قرمزی دیدید، یا بوی بد حس کردید به دامپزشک مراجعه کنید. بهتر است با یک دستمال مرطوب گوش های سگتان را تمیز کنید ولی هیچ گاه چیزهای تیز را وارد گوشش نکنید، همچنین می توانید با یک دستمال تمیز و مرطوب گوشه های داخلی چشم سگ را تمییز کنید.

نظافت ناخن

در صورتی که صدای کشیده شدن ناخن های این سگ را روی زمین شنیدید، آن ها را کوتاه کنید تا ناخواسته به شما یا وسایل خانه آسیب نرسانند و هیچ گاه ناخن هایشان را زیاد کوتاه نکنید تا به رگ ها حساس زیر ناخنشان آسیب نرسد.

سلامت و بیماری های سگ نژاد چاوچاو

همه سگ ها از جمله سگ های این نژاد مستعد ابتلا به بعضی از بیماری ها هستند که بهتر است اگر می خواهید سگی را به سرپرستی بگیرید، با این بیماری ها آشنا شوید و سگتان را به طور مرتب برای چکاپ پیش دامپزشک ببرید و پرونده سوابق پزشکی و وضع سلامتی والدینش را بررسی کنید. در ادامه می خواهیم به بعضی از بیماری هایی که سگ های این نژاد مستعدش هستند، اشاره کنیم.

فرورفتگی مژه

در این عارضه مژه ها به سمت داخل چشم فر می خورند و به آن آسیب می زنند. فرو رفتگی مژه می توانید یک یا هر دو چشم حیوان را درگیر کند و اگر دیدید سگتان نگاهش را می دزدد او را به دامپزشکی ببرید. این بیماری با جراحی قابل درمان است.

ناهنجاری باسن

این ناهنجاری در صورتی اتفاق می افتد که استخوان ران روی مفصل باسن چفت نشده باشد و درد زیادی را به همراه دارد. ناهنجاری باسن را می توانید با عکس برداری تشخیص دهید و عوامل مختلفی از جمله محیط، تغذیه و ژنتیک در ایجاد آن تاثیر دارد.

سگ نژاد چاوچاو چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید
سگ نژاد چاوچاو چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید

تغذیه سگ نژاد چاوچاو

مقدار غذایی که هر سگی می خورد به عوامل مختلفی از جمله جثه، سن، سوخت و ساز و میزان فعالیت بستگی دارد. سگ های چاوچاو به مقدار زیادی از پروتئین نیاز دارند و اگر می خواهید به آن ها غذای خانگی بدهید، بهتر است برنامه غذایی را زیر نظر یک کارشناس تغذیه یا دامپزشک تهیه کنید و توجه داشته باشید که پروتئین، املاح معدنی و ویتامین ها را در این برنامه قرار دهید. اگر می خواهید به سگتان غذای خشک یا کنسروی بدهید، بهتر است ۲ تا ۲.۵ پیمانه غذای خشک را در دو وعده تقسیم کنید و به او بدهید. البته ممکن است توله سگ های این نژاد به مقدار کمتری از غذا احتیاج داشته باشند.

قیمت و خرید سگ نژاد چاوچاو

دوست دارید که یک سگ چاوچاو بخرید، بهتر است قبل از اقدام از سلامتی آن مطمئن شوید. سگ های چاوچاو مختلف بنابر سن، وضعیت سلامتی، میزان تقاضا و این که مستقیم از پرورش دهنده بخرید یا خیر قیمت های متفاوتی دارند. قیمت این سگ ها در بازار ایران با قیمتی حدود ۳۰ تا ۳۵ میلیون تومان به فروش می رسند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا