Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

تاثیر شگفت انگیز روغن ترخون برای سلامتی

ترخون یا Artemisia dracunculus L.  گیاهی چند ساله از خانواده آفتابگردان است. به طور گسترده برای طعم دهنده، عطر و اهداف دارویی استفاده می شود. طعم لطیفی دارد و به خوبی با غذاهایی مانند ماهی، گوشت گاو، مرغ، مارچوبه، تخم مرغ و سوپ هماهنگ می شود. فواید سلامتی روغن ترخون را می توان به خواص آن به عنوان یک ماده ضد روماتیسمی، ضد عرق سوز، بهبود گردش خون، بهبود عملکردگوارشی، خوشبو کننده و محرک نسبت داد. کاربردهای دارویی ترخون از دیرباز شناخته شده بود و از این گیاه در آشپزی نیز استفاده میکردند. اسانس ترخون از تقطیر بخار برگ و سر گل آن استخراج می شود. اسانس از سینئول، استراگول، اوسیمن و فلاندرن تشکیل شده است. اسانس ترخون از برگ های گیاهی از خانواده Asteraceae به دست می آید.

در نشریه جهان شیمی فیزیک از روغن های گیاهی مانند روغن سیب، روغن نعنا، روغن بادام تلخ و عرقیجات مختلفی از جمله عرق نعنا مقالات خوبی منتشر شده است. در این مطلب شما را با کاربرد روغن ترخون آشنا میکنیم.

ترخون چیست

گیاه چند ساله ترخون به صورت بومی در اروپا، غرب آسیا و جنوب روسیه می روید. امروزه در سرتاسر جهان بخصوص در آمریکا و اروپا کشت می شود. گیاه ترخون دارای ساقه ای محکم و راست با برگ های سبز روشن، بلند و نازک است که از شاخه ها جدا می شوند. ارتفاع آن به حدود سه فوت می رسد و دارای خوشه هایی از گل های ریز زرد مایل به سبز است.

ترخون دو نوع فرانسوی و روسی دارد. ترخون فرانسوی برتر است و برای مصارف آشپزی استفاده می شود و معمولا روغن از آن گرفته می شود. بسیاری از روغن های گیاهی درمنه از خانواده Asteraceae باید با احتیاط استفاده یا اصلا استفاده نشود. این گیاهان اغلب دارای سطوح بالایی از کتون ها یا اترهای فنلی هستند که هر دو می توانند خطرناک باشند. سطح بالای محتوای استراگول (متیل چاویکول) روغن را احتمالا سرطان زا می کند. ترخون همچنین حاوی متیل اوژنول است که یک سم سرطان زا و مخدر است.

تاثیر شگفت انگیز روغن ترخون برای سلامتی
تاثیر شگفت انگیز روغن ترخون برای سلامتی

طرز تهیه روغن ترخون

از هر گونه سبزی تازه ای که به وفور دارید استفاده کنید تا آنها را برای استفاده در تمام فصول نگهداری کنید. مواد لازم:

  • ۱۰ گرم ترخون تازه وزن چیده شده
  • ۱۰۰ میلی لیتر روغن کانولا

روش تهیه شامل موارد زیر است:

برگ‌های ترخون را در آب در حال جوشیدن سفید کرده و در آب یخ تازه کنید.

آبکش کنید و سپس برگها را از ساقه جدا کنید.

خشک کنید و در غذاساز قرار دهید.

برای شکستن برگها با سرعت بالا عمل کنید.

روغن را اضافه کنید و تا زمانی که سبز روشن شود، عمل کنید.

یک پارچه را داخل یک الک قرار دهید و فشار دهید.

روغن را در یک ظرف شیشه ای استریل شده بریزید.

برای حفظ رنگ در یخچال نگهداری شود.

روغن ترخون برای چی خوبه

روغن ترخون فوایدی بیشماری دارد. فواید ترخون شامل موارد زیر است:

علائم آرتریت را کاهش می دهد

دو علت اصلی روماتیسم و ​​آرتریت وجود دارد. اولی گردش نامناسب خون و لنف به خصوص در اندام ها و دوم تجمع سمومی مانند اسید اوریک در بدن است. اسانس ترخون کمک می کند زیرا خواص گردش خون خوبی دارد. گردش خون را افزایش می دهد، که گرما را به قسمت های آسیب دیده بدن می رساند و اجازه نمی دهد اسید اوریک در یک مکان جمع شود. همچنین با تحریک ادرار و دفع به سم زدایی کمک می کند که هر دو به دفع سموم کمک می کنند.

اثربخشی ترخون در برابر آرتریت به دلیل ماهیت ضد التهابی آن است. یک مطالعه حیوانی منتشر شده در Pharmaceutical Biology نشان داد که ترخون دارای خواص ضد التهابی و ضد درد قابل توجهی است.

تاثیر شگفت انگیز روغن ترخون برای سلامتی
تاثیر شگفت انگیز روغن ترخون برای سلامتی

اشتها را افزایش می دهد

این روغن باعث تحریک ترشح شیره های گوارشی در معده که باعث افزایش اشتها می شود. این درست از دهان شروع می شود، جایی که تولید بزاق تحریک می شود. شیره معده و صفرا به معده ترشح می شود که هضم مواد غذایی را که از قبل در معده وجود دارد، در صورت وجود، سرعت می بخشد. این به تخلیه معده کمک می کند و سپس اشتها را افزایش می دهد.

گردش خون را تقویت می کند

روغن ترخون گردش خون و لنف را بهبود می بخشد. به توزیع مناسب مواد مغذی، اکسیژن، هورمون ها و آنزیم ها در بدن کمک می کند. علاوه بر این، اجازه نمی دهد سموم در مکان های خاصی مانند مفاصل جمع شوند.

هضم غذا را بهبود می بخشد

این روغن با تحریک ترشح شیره‌های گوارشی (شیره‌های معده مانند اسیدها و صفرا) در معده، هضم را تسریع می‌کند که به تجزیه غذا به مواد مغذی مختلف و تحریک حرکت پریستالتیک در روده‌ها کمک می‌کند. حرکت غذا را در کل دستگاه گوارش تسهیل می کند.

بوی بد را از بین می برد

از بوی تند ترخون برای دور نگه داشتن بوی بدن استفاده می شود. همچنین از رشد میکروب ها در پوست جلوگیری می کند که باعث کاهش بیشتر بوی بدن می شود.

تسکین درد قاعدگی

این روغن قاعدگی را تسکین می دهد، انسدادهای دوران قاعدگی را از بین می برد و قاعدگی را تنظیم می کند. علاوه بر این، مشکلاتی مانند درد شکم، حالت تهوع، خستگی و ناراحتی را نیز تسکین می دهد.

سیستم عصبی را تحریک می کند

روغن ترخون مغز، سیستم عصبی، گوارشی، گردش خون و غدد درون ریز را تحریک می کند. یعنی کل سیستم متابولیک را تحریک می کند و در نتیجه رشد و ایمنی را تحریک می کند. ترخون در درمان التهاب ناشی از استرس موثر است. یک مطالعه حیوانی که در سال ۲۰۱۸ منتشر شد، به این نتیجه رسید که ترخون می تواند در درمان اختلالات اضطراب و استرس موثرتر از داروهای ضد افسردگی باشد.

باکتری روده را نابود میکند

سمی بودن روغن ترخون هر کرمی را در بدن از بین می برد. اینها عبارتند از کرم های گرد و نواری که در روده ها یافت می شوند، کرم های قلابدار که می توانند در هر قسمتی از بدن زندگی کنند و حتی انگل روی زخم ها. استفاده خارجی از این اسانس خوب است، اما در مصرف خوراکی آن باید نهایت دقت را به خرج داد زیرا یک ماده سمی است.

سایر مزایای روغن ترخون

اشتها را افزایش می دهد و ممکن است برای بی اشتهایی، سوء هاضمه، نفخ، گاز و عفونت در سیستم ادراری مفید باشد. این روغن به دلیل وجود استراگول که نام دیگر متیل چاویکول است سمی است. از این رو نباید به کودکان خردسال و زنان باردار داده شود.

تاثیر شگفت انگیز روغن ترخون برای سلامتی
تاثیر شگفت انگیز روغن ترخون برای سلامتی

موارد استفاده از اسانس ترخون

ترخون اغلب در دنیای آشپزی استفاده می شود. جایگزینی عالی برای نمک، فلفل و سرکه است. این گیاه به طور گسترده در آشپزخانه، به ویژه برای ماهی یا طیور استفاده می شود. اسانس ترخون در صنعت عطرسازی و به عنوان رایحه صابون، مواد شوینده، لوازم آرایشی و غیره استفاده می شود.

کاربردهای پزشکی روغن ترخون

از نظر پزشکی، ترخون را اغلب به صورت تیزن مورد علاقه مهاراجه های هندی می ساختند. از برگ ها برای مشکلات قاعدگی و گوارشی نیز استفاده می شد. ضد التهاب، ضد اسپاسم، ضد ویروسی و ضد نفخ همچنین ادرار آور، معده آور و مقوی است. برخی از کاربردهای روغن ترخون شامل موارد زیر است:

  • ضد اسپاسم
  • بادکننده (نفخ شکم را برطرف می کند)
  • تحریک جریان قاعدگی
  • ضد عفونی کننده داخلی
  • محرک (گوارش و عمومی)
  • معده (تقویت اشتها/کمک به هضم)
  • ورمیفیوژ (ضد کرم – کرم های انگلی را از بین می برد)

ترخون دارای خواص ضد سرطانی است. ترکیبات اصلی آن در واقع سرطان زا هستند. برای این مسائل مصرف دو تا سه قطره از اسانس موجود در عسل یا محلول الکلی تا چهار بار در روز توصیه می شد.

آنتی باکتریال

روغن ترخون در برابر استرپتوکوک پنومونیه موثر است. این باکتری گرم مثبت عامل اصلی ذات الریه در قرن نوزدهم و بزرگترین مقصر موارد انتقال یافته از جامعه در کودکان و افراد مسن بود. علاوه بر این، یک مطالعه در سال ۲۰۱۲ در ایران نشان داد که عصاره درمنه در کشتن استافیلوکوکوس اورئوس و اشریشیا کلی بسیار کارآمد است. مقدار لازم عصاره ترخون بیشتر از حد معمول بود. با این حال، مطالعات بیشتری برای تعیین اینکه آیا اسانس ترخون می تواند به عنوان یک نگهدارنده طبیعی مواد غذایی در کاربردهای تجاری استفاده شود یا خیر، توصیه شد.

ضد صرع

در طب عامیانه ایران، ترخون اغلب به عنوان داروی ضد تشنج تجویز می شود. اعتقاد بر این است که فعالیت ضد تشنج و آرام بخش این گیاه به دلیل محتوای مونوترپنوئید در روغن گیاه است.

ضد انعقاد

برخی از اسانس ها بر انعقاد خون تاثیر دارند. تیسرند آنهایی را که از لخته شدن خون جلوگیری می کنند و همچنین آنهایی را که تجمع پلاکتی را مهار می کنند. در سال ۲۰۰۷، مطالعه ای که در مجله Ethnopharmacology منتشر شد، نشان داد که عصاره برگ ترخون از چسبندگی پلاکت ها جلوگیری می کند. این یافته ها به استفاده سنتی از ترخون به عنوان یک ضد انعقاد اعتبار علمی می دهد. یک مطالعه مقایسه ای در سال ۲۰۰۸ به بررسی اثرات سه عصاره گیاهی بر چسبندگی پلاکت به صفحات پوشش داده شده با لامینین پرداخت.

لامینین به زبان ساده پروتئینی است که بدن را در کنار هم نگه می دارد. عصاره متانولی ترخون Artemisia dracunculus، مرزه تابستانی Satureja hortensis و مرزنجوش Origanum majorana  همگی اثرات بازدارندگی مثبتی بر روی پلاکت ها نشان دادند. از بین این سه، ترخون موثرترین بود. این یافته ها مبنایی علمی برای استفاده از گیاهان در طب عامیانه برای درمان ترومبوز و بیماری های قلبی عروقی ارائه می دهد.

تاثیر شگفت انگیز روغن ترخون برای سلامتی
تاثیر شگفت انگیز روغن ترخون برای سلامتی

موارد احتیاط در مصرف روغن ترخون

به دلیل ترکیبات سرطان‌زای اسانس ترخون، نباید توسط متخصصین این روغن برای مصارف درمانی استفاده شود، مگر اینکه تحت نظر یک متخصص رایحه درمانی واجد شرایط و همراه با پزشک باشد. حداکثر استفاده از پوست را ۰.۱ درصد توصیه می شود. به دلایل ایمنی، ترجیح داده می شود که مصرف کننده خانگی روغن دیگری را برای استفاده موضعی انتخاب کند.

این روغن هرگز نباید برای کودکان، توسط افراد باردار یا شیرده، در صورت مصرف چندین دارو یا برای مدت طولانی استفاده شود. استفاده از ترخون در سطوح معمولی رژیم غذایی در محدوده ایمن است. تحقیقات همچنین نشان می‌دهد که مقادیر بالاتر ممکن است قابل تحمل باشد، اما مطالعات بیشتر برای تعیین حد بالایی ایمن نیاز دارد. روغن ترخون به خوبی با ادویه ها یا روغن های گیاهی مانند فلفل سیاه، دانه زیره سیاه، هل و گشنیز ترکیب می شود. همچنین ترکیب آن با اسطوخودوس، لیمو، درخت چای، وتیور و غیره جذاب است.

کلام آخر

ترخون گیاهی است که به عنوان یک لذت آشپزی و به عنوان یک ماده دارویی در فرهنگ های خاص از عمر طولانی برخوردار بوده است. زمانی مصرف داخلی آن برای تعدادی از مسائل توصیه می شد که بسیاری از آنها به هضم غذا یا قاعدگی مربوط می شد. این گیاه هنوز در طب عامیانه برای بیماری های قلبی عروقی، صرع و غیره استفاده می شود.

آزمایش‌های فعلی نشان می‌دهد که وجود برخی مواد شیمیایی گیاهی مانند استراگول (متیل چاویکول) و متیل اوژنول، روغن گیاه غلیظ را به یک سرطان‌زا تبدیل می‌کند. به همین دلیل، استفاده از این روغن توسط پزشکان خانگی یا افرادی که خودتان آن را انجام می دهند، بدون راهنمایی فردی که به درستی در مورد ترکیبات، خطرات و استفاده از آن آموزش دیده است، توصیه نمی شود.

اگر استفاده از روغن برای کاربردهایی مانند عطر ضروری است، باید اقدامات احتیاطی خاصی انجام شود. ابتدا به نام گیاه شناسی که باید Artemisia dracunculus باشد توجه کنید. اقدامات احتیاطی مناسب مانند پوشیدن دستکش را انجام دهید. در اطراف کودکان، افراد مسن، افرادی که چندین دارو مصرف می کنند، یا افراد باردار یا شیرده استفاده نکنید. همچنین به هیچ دلیلی نباید از روغن برای مدت طولانی استفاده شود و نباید داخل آن مصرف شود. در نهایت، با خیال راحت به استفاده از این گیاه در آشپزخانه ادامه دهید. مقدار مواد تشکیل دهنده خطرناک در خود گیاه ناچیز است و برای استفاده در آشپزی بی خطر است.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا