Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

خواص جوشانده دانه مهلب چیست؟ قیمت و خرید دانه مهلب

جوشانده دانه مهلب دارای خواص درمان بسیاری در طب سنتی است. دانه مهلب بهترین دارو برای درمان ناراحتي هاي تنفسي، آلرژي و سرماخوردگي است. این جوشانده خواص ضد باکتریایی و ضد قارچی قوی دارد. دراین مقاله از نشریه علمی جهان شیمی فیزیک درباره خواص جوشانده دانه مهلب و ویژگی ها و کاربرد های آن صحبت می کنیم، باما همراه باشید.

 معرفی درخت مهلب

خواص جوشانده دانه مهلب چیست؟ قیمت و خرید دانه مهلب
خواص جوشانده دانه مهلب چیست؟ قیمت و خرید دانه مهلب

درخت مهلب از گونه های زیر سرده گیلاس است. نام دیگر محلب آلبالوی تلخ است این درخت دارای چوبی سفت و میوه غیر خوراکی است. پس ازر سیدن میوه آن ، مغز هسته آن را می کوبند و از آن در تهیه نان و شیرینی به عنوان ادویه استفاده می کنند. پوست این درخت تیره رنگ است و شاخه های پراکنده ای دارد که در ابتدا سبز هستند و سپس قهوه ای می شوند.برگ های این درخت بیضی شکل است و نوک برگ ها کشیده هستند. رنگ برگ ها سبز روشن است . این درخت دارای گل های خوش بو و خوشه ای سفیدرنگ است . درخت مهلب میوه بیضی شکل دارد که در ابتدا سبز و سپس سرخ و در اخر به رنگ سیاه درمی آید. طعم میوه آن بسیار تلخ است به گونه ای که قابل مصرف نیست. قسمت قابل استفاده این درخت هسته‌ی میوه‌ی آن است.

خاستگاه درخت مهلب

محل رویش درخت مهلب اروپای جنوبی و شرق قفقاز ایران و پاکستان است. در ایران این درخت بیشتر در لرستان، کردستان، جنگل های ارسباران،  الوند و بختیاری بین ارتفاعات ۱۸۰۰ تا ۲۵۰۰ متر و در دره اشترک که از منشعبات دره کرج است، یافت می شود.

برخی ترکیبات دانه مهلب

از مهمترین ترکیبات شناسایی شده در عصاره دانه محلب تري ترپن ها، تانن،فلاونوئيد و آنتراکوئينون ها است.

نام های دیگر دانه مهلب

نام عمومی این درخت در غرب ایران محلب است و در لرستان ملحو و در دره کرج ملحم گفته می شود. در کتب به آن پیوند مریم می گویند. از نام های دیگر آن آلبالو تلخ، شجرة الادریس، حب المحلب، بلالوک گفته می شود.

مزاج جوشانده دانه مهلب

طبع دانه مهلب گرم و خشک است.

خواص جوشانده دانه مهلب

مقوی حواس پنجگانه

جوشانده دانه مهلب حواس پنجگانه را تقویت کرده و باعث افزایش تمرکز شده و از حواس پرتی و آشفتگی ذهن جلوگیری می کند. دانه مهلب بسیار نشاط آور است و غم و اندوه را می کاهد و بازکننده رنگ رخسار است.

درمان تنگی نفس

خواص جوشانده دانه مهلب چیست؟ قیمت و خرید دانه مهلب
خواص جوشانده دانه مهلب چیست؟ قیمت و خرید دانه مهلب

تنگی نفس یک مشکل ناخوشایند و ناراحت‌کننده‌ای است .درتنگی نفس مجاری تنفسی افراد در اثر التهاب و ترشح مخاط تنگ می‌شود. این موضوع مشکلات زیادی مانند تنگی نفس، خس‌خس سینه و سرفه را برای فردی که تنگی نفس دارد ایجاد می کند. تنگی نفس ممکن است در اثر اضافه وزن، استرس، پیشینه ارثی، خانوادگی، استعمال دخانیات ایجاد شود. مصرف برخی مواد گیاهی روی تنگی نفس تاثیر مثبت دارند. حذف یا افزودن برخی خوراکی ها می تواند در حال این افراد بهبود ایجاد کند و در کنترل بیماری آنها تاثیر دارد. یکی از مواد خوراکی گیاهی برای رفع خفقان و تنگی نفسدانه مهلب است. با مصرف منظم جوشانده دانه مهلب خواص ضد التهابی قوی دارد و عملکرد شش‌ها را بهبود می بخشد و تنگی نفس را کاهش داده و سرفه را تسکین دهد.

 حتما بخوانید : دمنوش و عرق گیاهی برای تقویت ریه

 مسکن دردهای داخلی

یکی از دغدغه های مهم بسیاری از بیماران و دوستداران طب سنتی، آشنایی با مسکن های گیاهی است. با استفاد ه از گیاهان می توان راهی برای تسکین درد و آلام جسمی و روحی پیدا کرد که بدون عوارض جانبی باشد. اغلب مسکن های گیاهی مانند جوشانده دانه مهلب به راحتی در دسترس است و با اطلاع از نحوه مصرف آن می توان عوامل ایجاد کننده درد را تسکین داد.

 خواص جوشانده مهلب در تنظیم عادت ماهیانه

به طور طبیعی چرخه قاعدگی یک زن به طور متوسط ۲۸ روز است. برخی زنان چرخه قاعدگی طولانی تر و برخی دیگر چرخه کوتاه تری دارند. جوشانده دانه مهلب خواص تسکین دهنده دارد و استرس و اضطراب را کاهش می دهد و به منظم کردن قاعدگی کمک می کند .

درمان بیماری های پوستی

خواص جوشانده دانه مهلب چیست؟ قیمت و خرید دانه مهلب
خواص جوشانده دانه مهلب چیست؟ قیمت و خرید دانه مهلب

بسیاری از افراد با مشکلات پوستی مواجه هستند. مشکلات پوستی می تواند ریشه در عوامل ژنتیکی، افزایش سن یا ضایعاتی که متاثر از عوامل محیطی است ایجاد شود. برخی از مشکلات پوستی می تواند یک علامت هشدار باشد، حتی ضایعات پوستی جزیی که به آن رسیدگی نشود می تواند به زخمی عمیق و دائمی تبدیل شود و منجر به مشکلات متعددی شود.

تسکین دهنده درد نقرس

خواص جوشانده دانه مهلب چیست؟ قیمت و خرید دانه مهلب
خواص جوشانده دانه مهلب چیست؟ قیمت و خرید دانه مهلب

نقرس التهاب مفصل و نوعی آرتریت است که در قسمت های مختلف مانند مفاصل کوچک در دست، مچ دست و پا و زانو، گوش ایجاد می شود. نشانه های این بیماری به صورت درد حاد، تورم، التهاب در مفاصل و حساسیت در لمس شدید است.یکی از دلایل بروز این بیماری مقدار بالای اسید اوریک است. جوشانده دانه مهلب خواص ضد التهاب و تسکین دهنده دارد، مصرف این جوشانده به بهبود نقرس کمک می کند.

 حتما بخوانید : آشنایی با خواص عرقیات گیاهی درمان نقرس

عوارض جوشانده دانه مهلب

مصرف به اندازه جوشانده دانه مهلب به خودی خود عوارض جانبی به دنبال ندارد، ولی اگر بیش از حد مجاز مصرف شود، ممکن است مشکلاتی را به وجود آورد.

قیمت و خرید دانه مهلب

دانه مهلب در بسته بندی های مختلف و در قیمت های مختلف به فروش می رسد. برای تهیه آن می توانید به صورت اینترنتی یا حضوری از عطاری ها اقدام به خرید کنید. برای خرید دانه مهلب اصل و با کیفیت می توان به مراکز فروش معتبر مراجعه کنید.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا