Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومیغذایی و دارویی

همه خواص آب کرفس از لاغری تا جوانسازی پوست

کرفس یک سبزی کم کالری با محتوای آب بالا است که حاوی مقادیر بالایی فیبر، همراه با برخی ویتامین ها و مواد معدنی است. این سبزی یک میان وعده عالی است و همچنین یک سبزی فوق العاده است که می تواند در غذاهای پخته شده و سالادها گنجانده شود.

از آنجایی که کرفس بیشتر از آب ساخته شده است (تقریباً ۹۵٪)، ویتامین یا مواد معدنی زیادی در آن وجود ندارد. با اینحال کرفس منبع خوبی از ویتامین K است و یک فنجان آن حاوی حدود ۳۰ درصد از مصرف روزانه توصیه شده این ویتامین است.

کرفس همچنین می تواند به شما کمک کند فولات، پتاسیم، فیبر و ریز مغذی مولیبدن کافی دریافت کنید. همچنین حاوی مقادیر کمی ویتامین C، ویتامین A و برخی ویتامین های گروه B است. کرفس به طور طبیعی کالری، کربوهیدرات ، چربی و کلسترول کمی دارد. در ادامه مقاله در نشریه جهان شیمی فیزیک توضیحات بیشتری در رابطه با آب کرفس ارائه می گردد لطفا همراه ما باشید.

فهرست مطالب

مواد مغذی و کالری آب کرفس

برخلاف بسیاری از سبزیجات، کرفس بیشترمواد مغذی خود را حفظ می کند حتی اگر بخارپز شود همچنان ۸۳ تا ۹۹ درصد آنتی اکسیدان های خود را در مقایسه با کرفس نپخته حفظ می کند. کرفس همچنین ماندگاری نسبتاً طولانی دارد و تا دو هفته در یخچال قابل استفاده است. اما در رابطه با آب کرفس و خواص آن در ادامه توضیحات کاملی ارائه شده است.

کالری

کالری موجود در آب کرفس به طور کامل از کربوهیدرات تأمین می شود. اما کربوهیدرات‌ های موجود در آب کرفس به محلی که آن را می ‌خرید یا دستوری که برای تهیه آن استفاده می ‌کنید بستگی دارد.

به عنوان مثال، بسیاری از نوشیدنی‌ های آب کرفس علاوه بر کرفس حاوی میوه ها و سبزیجات دیگری نیز مانند سیب، خیار، گشنیز، اسفناج و لیمو یا لیموترش هستند که این میوه ها و سبزیجات به نوشیدنی شیرینی و طعم می بخشند و با اضافه شدن این میوه ها و سبزیجات کربوهیدرات و کالری آن نیز به نسبت آب کرفس خالص تغییر می کند.

قند

کربوهیدرات های موجود در آب کرفس یا مخلوط آب کرفس عمدتا از قند طبیعی به دست می آیند. در یک فنجان آب کرفس ۶ گرم شکر وجود دارد. در حالیکه یک فنجان کرفس خام خرد شده حاوی ۲ گرم قند است و از آنجا که آب از چند فنجان کرفس تهیه می شود در نتیجه میزان قند آن بالاتر خواهد بود.

مقدار فیبر به نحوه تهیه آب کرفس بستگی دارد. آب حاوی ۴ گرم فیبراست اما نوع دستگاه آبگیری می تواند در کاهش یا افزایش پالپ میوه ها و سبزیجات تاثیر بگذارد.

شاخص گلیسمی کرفس صفر است. بار گلیسمی تخمینی (GL) کرفس خام نیز صفر است. بار گلیسمی، اندازه وعده غذا یا نوشیدنی خاصی را برای تخمین تاثیر غذا بر قند خون شما در نظر می گیرد. استفاده از شاخص گلیسمی برای افرادی مهم است که غذاها را بر اساس تأثیر آنها بر گلوکز خون انتخاب می کنند. شاخص گلیسیمی آب کرفس کمی بالاتر از کرفس خام است که می تواند به علت مقدار فیبر و اینکه چگونه تهیه شده است، تغییر کند.

فواید آب کرفس برای سلامتی
فواید آب کرفس برای سلامتی

چربی

در کرفس یا آب کرفس چربی وجود ندارد. حتی اگر آب کرفس شما به صورت تجاری با مواد دیگر تهیه شده باشد، بعید است که با نوشیدن این نوشیدنی چاق شوید زیرا اکثر میوه ها و سبزیجاتی که با کرفس ترکیب می شوند حاوی چربی نیستند.

پروتئین

ممکن است در یک وعده آب کرفس که در خانه تهیه می شود یا به صورت تجاری تهیه می شود دو گرم پروتئین وجود داشته باشد.

ریزمغذی های موجود در آب کرفس

کرفس خام کامل حاوی ویتامین ها و مواد معدنی خاصی است. بنابراین به احتمال زیاد آبمیوه نیز این ریزمغذی ها را هنگام نوشیدن آن فراهم می کند. اگر نوشیدنی ترکیبی باشد، بسته به مواد تشکیل دهنده، احتمالا از ویتامین ها و مواد معدنی بیشتری بهره مند خواهید شد.

مواد معدنی قابل توجه موجود در آب کرفس عبارتند از کلسیم (۹۹ میلی گرم یا ۱۰ درصد از نیاز روزانه شما) و پتاسیم (۶۷۰ میلی گرم یا ۱۴ درصد نیاز روزانه). این نوشیدنی همچنین مقادیر کمی مس، منیزیم، آهن و فسفر را فراهم می کند.

کرفس نه تنها حاوی ویتامین ها و مواد معدنی است بلکه حاوی برخی آنتی اکسیدان ها (از جمله فلاونوئیدها، کامفرول، اسید کافئیک، اسید فرولیک، لوتئولین و ساپونین) است که می تواند به مبارزه با آسیب رادیکال های آزاد و التهاب به بدن کمک کند.

همچنین دارای آب بسیار بالا و حاوی الکترولیت هایی است که بدن شما را هیدراته نگه می دارد و در نتیجه از تنظیم دما، فشار خون، دفع مواد زائد، هضم و جذب مواد مغذی پشتیبانی می کند.

آب کرفس را کی بخوریم

زمانی که دوست دارید نوشیدنی کم کالری دیگری غیر از آب بنوشید، آب کرفس می تواند انتخاب خوبی برای هیدراته ماندن در طول روز باشد. نوشیدن آب کرفس با معده خالی به دلیل اثرات آبرسانی که دارد به رفع یبوست و نفخ کمک می کند و همچنین می ‌تواند مانند یک ادرارآور طبیعی عمل کند. مهم نیست که آن را همراه با غذا بنوشید یا نه در هر دو حالت دارای فواید یکسانی است.

فواید آب کرفس برای سلامتی

به کاهش سطح کلسترول کمک می کند

فیبر موجود در کرفس می تواند به کاهش کلسترول (LDL یا کلسترول بد) کمک کند. فتالیدهای موجود در کرفس به تحریک ترشح شیره صفرا کمک می کند که می تواند سطح کلسترول را کاهش دهد. کاهش کلسترول به معنی پلاک کمتر بر روی دیواره رگ ها و سلامت کلی قلب است.

به پیشگیری ازعفونت های دستگاه ادراری کمک می کند

آب کرفس دارای اثرات ضد باکتریایی است که پتانسیل کافی برای جلوگیری از UTI دارد.

به کاهش دردهای آرتریت کمک می کند

کرفس می تواند به افرادی که از آرتریت، روماتیسم و نقرس رنج می برند، کمک کند. این گیاه دارای خواص ضد التهابی است که می تواند به کاهش تورم و درد اطراف مفاصل کمک کند. آب کرفس حاوی ۸۵ درصد ۳-n-بوتیل فتالید است بنابراین می تواند در تسکین آرتریت و دردهای عضلانی موثر باشد.

می تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کند

کرفس سرشار از ویتامین A و C و آنتی اکسیدان ها است در نتیجه می تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کند. همچنین خوردن منظم این سبزی غنی از ویتامین C باعث کاهش خطر ابتلا به سرماخوردگی می شود.

به کاهش علائم آسم کمک می کند

ویتامین C موجود در کرفس از آسیب رادیکال های آزاد جلوگیری می کند و چون دارای خواص ضد التهابی است بنابراین می تواند علائم بیماری هایی مانند آسم را نیز کاهش دهد.

چگونه آب کرفس را بگیریم
چگونه آب کرفس را بگیریم

از آسیب اکسیداتیو جلوگیری می کند

مصرف منظم آب کرفس از اندام های شما در برابر آسیب اکسیداتیو محافظت می کند و همچنین از بیماری های کلیه، پانکراس، کبد و کیسه صفرا نیز جلوگیری می کند.

می تواند در مدیریت دیابت کمک کند

مواد فعال موجود در آب کرفس دارای خواص ضد دیابتی است و می تواند چربی خون و فشار خون شما را کاهش دهد این بدان معنی است که گنجاندن این ساقه های ترد در رژیم غذایی می تواند به شما در مدیریت دیابت کمک کند.

استرس را کاهش می دهد

کرفس حاوی مقادیر بالایی کلسیم و منیزیم است. دو ماده معدنی که به طور قابل توجهی اضطراب و استرس را کاهش می دهند. علاوه بر این، کلسیم با آزادسازی انتقال دهنده های عصبی به مغز اجازه می دهد با بدن ارتباط برقرار کند. همچنین حاوی مقادیری کومارین است که می تواند در درمان چندین اختلال عصبی از جمله آلزایمر، پارکینسون، صرع و غیره به بدن کمک کند.

می تواند به کاهش وزن کمک کند

آب کرفس کالری پایین و فیبر بالایی دارد به همین دلیل می توانید آن را به رژیم کاهش وزن خود اضافه کنید. این نوشیدنی یک ماده غذایی با کالری منفی است یعنی اینکه شما کالری بیشتری نسبت به دریافت آن می سوزانید.

می تواند از سلامت قلب حمایت کند

اگرچه کرفس آب میان بافتی بالایی دارد اما حاوی ویتامین ها و مواد معدنی متعددی از جمله پتاسیم و کلسیم است که برای سلامت قلب بسیار مهم هستند. همچنین حاوی فولات و ویتامین K است که هر دو برای تشکیل گلبول های قرمز خون و لخته شدن خون ضروری هستند.

آب کرفس منبع خوبی از فلاونوئیدها است که اثرات ضد التهابی و محافظتی بر روی سیستم قلبی وعروقی دارند. به همین دلیل رژیم های غذایی سرشار از فیبر مانند کرفس با کاهش خطر بیماری های قلبی مرتبط هستند.

می تواند به بهبود عملکرد گوارش کمک کند

آب کرفس منبع خوبی از فیبرهای محلول و نامحلول است که برای عملکرد دستگاه گوارش بسیار مهم است. همچنین فیتونوترینت موجود در آب کرفس می تواند از مخاط گوارشی محافظت کند و در نتیجه از به وجود آمدن زخم معده جلوگیری می کند.

مدیریت قند خون را بهبود می بخشد

کرفس با شاخص گلیسمیک پایین (GI) و محتوای فیبر بالا، برای افرادی که نیاز به کنترل سطح قند خون خود دارند، مفید است. همچنین می تواند به کاهش سطح گلوکز خون نیز کمک کند.

می تواند رشد سرطان را متوقف کند

لوتئولین، یک ماده شیمیایی طبیعی موجود در  کرفس، می تواند رشد سلول های بنیادی سرطان پروستات و همچنین سلول های سرطان سینه را متوقف یا کندتر کند. سلول‌های بنیادی سرطانی به ساخت سلول‌های سرطانی بیشتر کمک می‌کنند بنابراین متوقف کردن آنها و کاهش سرعت آنها یک هدف در کاهش روند بیماری سرطان است.

می تواند به التهاب معده کمک کند

کرفس حاوی یک ترکیب فعال زیستی به نام آپیژنین است. آپیژنین می تواند به التهاب معده کمک کند. بنابراین برای مبارزه با التهاب لازم است این سبزی را در رژیم غذایی خود قرار دهید.

می تواند فشار خون را کاهش دهد

افرادی که فشار خون خفیف تا متوسط دارند با مصرف آب کرفس می توانند فشار خون خود را کاهش دهند. این نوشیدنی به دلیل داشتن ترکیب شیمیایی به نام بوتیل فتالید می تواند مغز شما را سالم نگه دارد و خطر سکته را کاهش دهد.

 به عملکرد کبد کمک می کند

کرفس می تواند تولید اسیدهای صفرای را افزایش دهد و آن را تقویت کند. وجود صفرای بیشتر برای تجزیه چربی ها و برای از بین بردن پاتوژن هایی که به بدن شما راه یافته اند، ضروری است.

صفرا همچنین به بازیابی سیستم عصبی مرکزی و حذف سموم از کبد کمک می کند. این سموم شامل فلزات سنگین سمی و مواد شیمیایی سمی مانند آفت کش ها، خوشبو کننده های هوا، شوینده ها، مواد پتروشیمی و مواد نگهدارنده است.

مشکل سازهای کبد، مواد شیمیایی، آلاینده ها، پاتوژن ها، غذاها و غیره خاصی هستند که باعث کندی عملکرد کبد و طیف گسترده ای از مشکلات سلامتی می شوند که می تواند منجر به بیماری مزمن برای کبد شود.

خواص آب کرفس برای پوست و مو
خواص آب کرفس برای پوست و مو

خواص آب کرفس برای پوست و مو

مطمئنا آب کرفس را به عنوان یک نوشیدنی مغذی می ‌شناسید که می ‌توانید در طول روز آن را مصرف کنید و از فواید آن برای سلامت خود استفاده کنید. این نوشیدنی علاوه بر تاثیرات مثبت برعملکرد مطلوب بدن به دلیل داشتن ویتامین ها و مواد مغذی فراوان می تواند فواید بسیاری برای پوست و موی سر شما داشته باشد که شامل موارد زیر است.

ویتامین A مورد نیاز را برای بدن تامین می کند

ویتامین A یکی از مهمترین ویتامین های موجود در آب کرفس است. تمام سلول های بدن شما برای رشد به ویتامین A نیاز دارند، به خصوص موهای شما زیرا سریع ترین بافت در حال رشد بدن موهای شما هستند.

ویتامین A با کمک به ترشح سبوم، یک ماده روغنی که پوست سر شما را مرطوب می کند، باعث تقویت غدد پوستی می شود و پوست سر شما را سالم نگه می دارد و همچنین علاوه بر تحریک رشد مو، بافت مو را نیز بهبود می بخشد.

در رژیم های غذایی ناسالم که به کمبود ویتامین ها توجه نمی شود کمبود ویتامین A می تواند منجر به مشکلات متعددی از جمله شکستگی و ریزش مو شود. اگرچه ویتامین A برای داشتن موهای سالم بسیار مهم است، اما مصرف بیش از اندازه آن نیز می تواند باعث ریزش مو شود. بنابراین افزودن آب کرفس به رژیم غذایی، تعادل کامل ویتامین A را برای تقویت موهای شما و عملکرد بهتر بدن فراهم می کند.

 مقدار زیادی آب برای رشد مو فراهم می کند

کرفس دارای مقادیر زیادی آب است که برای رشد موها بسیار ضروری است. نوشیدن آب کرفس در کنار مصرف روزانه آب باعث می شود بدن شما کاملا هیدراته بماند. هیدراته شدن بدن به بهبود گردش خون در کل بدن کمک می کند و با تحریک فولیکول های مو برای رشد مجدد باعث زیبایی و شادابی مو می شود.

از سفید شدن و ریزش مو جلوگیری می کند

نوشیدن آب کرفس می تواند از سفیدی زودرس موها جلوگیری کند. وقتی موهای شما کمبود ویتامین داشته باشند، شروع به تغییر رنگ و خاکستری شدن می کنند. آب کرفس برای تقویت ریشه های موی شما مفید است و می تواند ظاهری درخشان تر و زنده تر به موهایتان ببخشد.

مواد مغذی و ویتامین های موجود در آن باعث حفظ رنگدانه های طبیعی مو می شود و در نتیجه می تواند از تغییر رنگ زودرس موهایتان جلوگیری کند.

از ایجاد شوره سر جلوگیری می کند

کرفس حاوی خواص درمانی فراوانی است که می تواند شوره سر را کنترل کند. ویتامین A موجود در آن می تواند تارهای موی شما را درمان و آبرسانی کند. همچنین تعامل ویتامین ها و مواد مغذی باعث می شود که پوست سر شما تمیز و بدون شوره بماند. اگر روزانه از این نوشیدنی استفاده کنید، در دراز مدت از موهای سالم و بلندی برخوردار خواهید شد.

به سلامت پوست سر کمک می کند

پوست سر شما مستعد عفونت است بنابراین سیستم ایمنی بدن شما باید قدرت مقابله با این التهابات را داشته باشد. آب کرفس مواد مغذی مفیدی را برای محافظت از پوست سر شما در برابر هرگونه عفونت فراهم می کند.

کرفس و نوشدینی حاوی آن حاوی آپیژنین و ویتامین C است که با بازیابی تعادل سیستم ایمنی از پوست سر و ریشه موها در برابر انواع عفونت و هر گونه آسیب محافظت می‌ کند. همچنین نقش مهمی در جلوگیری از به وجود آمدن مشکلات پوستی یا التهاب پوست سر شما دارد.

از آنجایی که کرفس حاوی دو ترکیب لوتئولین و پلی استیلن است، خواص ضد التهابی بسیار قوی دارد. اگر آب کرفس را مستقیما روی پوست سر بمالید، بسیار موثرترعمل می کند و ریشه های موی شما را به صورت کامل تقویت می کند.

چگونه از کرفس در رژیم غذایی خود استفاده کنیم؟
چگونه از کرفس در رژیم غذایی خود استفاده کنیم؟

پوست را جوانسازی می کند

این نوشیدنی باعث سفت شدن پوست و بهبود خاصیت ارتجاعی آن می شود. کرفس سرشار از ویتامین‌ های K، B، C و A و یک نوشیدنی فوق‌العاده است که سلامت پوست شما را تضمین می کند. با مصرف روزانه و به اندازه آب کرفس می‌توانید پوست خود را تقویت کنید و جوان‌تر ازهمیشه به نظر برسید.

وجود مواد مغذی ضروری در این سبزی برای از بین بردن اثرات آکنه و همچنین از بین بردن چربی های اضافی پوست که می توانند منجر به ایجاد آکنه شوند، موجب شده است که آب کرفس به عنوان یک نوشیدنی مفید برای شادابی پوست مورد استفاده قرار بگیرد.

نگهداری آب کرفس در یخچال

ساقه سفتی را انتخاب کنید که به رنگ سبز روشن باشد و برگ های تازه و ترد داشته باشد. اگر می ‌خواهید آن‌ها را برای استفاده بعدی نگه دارید، ساقه ها را در یک کیسه زیپ ‌دار قرار دهید و سپس در یخچال نگهداری کنید. بهتر است که درعرض ۵-۷ روز از ساقه آن استفاده کنید. البته می توانید کرفس را ۱۲ تا ۱۸ ماه منجمد کنید وسپس از آن در غذاهای داغ، سوپ ها و اسموتی ها استفاده کنید. آب کرفس را فقط به مدت یک روز می توانید در بطری در بسته در یخچال نگهداری کنید.

چگونه آب کرفس را بگیریم

با استفاده از دستورالعمل های موجود در آبمیوه گیری، کرفس را آب بگیرید. تنها چیزی که نیاز دارید یک دسته کرفس است (استفاده از تمام ساقه های کرفس ). یک دسته کرفس را به طور تقریبی خرد کنید و با حدود ۱/۲ فنجان آب به مخلوط کن اضافه کنید. خوب مخلوط کنید و اگر مخلوط نشد، آب بیشتری اضافه کنید. سپس تفاله کرفس را با استفاده از یک صافی مشبک صاف کنید .اکنون آب کرفس شما آماده است.

خواص آب کرفس ناشتا

مصرف این نوشیدنی در صبح به لاغری و کاهش و وزن شما کمک کرده و همچنین به خوبی بدن را سم زدایی می کند.

خواص آب کرفس برای کرونا

کرفس نیز مانند سایر گیاهان سرشار از آنتی اکسیدان و ویتامین هایی است که می تواند سیستم ایمنی را تقویت کند. این نوشیدنی با تقویت سیستم ایمنی برای مقابله با کرونا و بیماری های ویروسی مختلف مفید است.

خواص آب کرفس برای مردان

برخی منابع بر این باورند که کرفس مملو از آندروسترون است. این هورمون باعث افزایش سطح تستوسترون و میل جنسی در مردان می شود اما تحقیقات از این نظریه پشتیبانی نمی کنند. با اینحال کرفس با داشتن ریزمغذی های مفید و خصوصا ویتامین ث برای باروری مردان و بهبود سلامت عمومی آنها مفید است.

مضرات آب کرفس برای مردان

خوردن این نوشیدنی در حد متعادل برای سلامتی مفید است اما مصرف زیاد آن ممکن است باعث ایجاد آلرژی و همچنین سنگ کلیه در همه افراد و آقایان شود. بنابراین در حد متعادل از آن استفاده نمایید.

چگونه از کرفس در رژیم غذایی خود استفاده کنیم؟

قرص عصاره دانه کرفس

شما همچنین می توانید کپسول عصاره دانه کرفس را به صورت روزانه خریداری و مصرف کنید. یک کپسول تقریباً معادل ۴ تا ۶ ساقه کرفس است که می تواند راهی مناسب برای دریافت فواید کرفس باشد.

آب کرفس را به آب میوه های دیگر اضافه کنید

اگر طعم آب کرفس خالص را دوست ندارید، می توانید یک خیار و یا یک سیب را با کرفس خود درون آبمیوه گیری بریزید. این یک گزینه عالی برای عادت کردن به طعم کرفس است. همانطور که به آن عادت می کنید، می توانید نسبت کرفس را افزایش دهید.

در سوپ و آش از کرفس استفاده کنید

سوپ کرفس راه عالی دیگری برای دریافت فواید کرفس در رژیم غذایی است. شما می توانید یک سوپ یا آش خوشمزه با کرفس داشته باشید.

عوارض آب کرفس
عوارض آب کرفس

عوارض آب کرفس

آلرژی به کرفس

کرفس یک آلرژن غذایی رایج است و واکنش های آلرژیک می تواند از کهیر با تماسی دهانی تا شوک آنافیلاکتیک متغیر باشد.

تحریکات پوستی

مصرف بیش از اندازه کرفس به هر شکلی می تواند باعث درماتیت تماسی آلرژیک ( اگزما )، کهیر حاد (کهیر) و آنژیوادم (تورم پوست) در برخی افراد شود.

وجود آفت کش ها

به دلیل اینکه اکثر آفت کش های شیمیایی به راحتی از سطح گیاهان پاک نمی شوند، می تواند برای سلامتی مضر باشند. اگر آب کرفس می نوشید، مطمئن شوید که هر ساقه به درستی تمیز شده است از طرف دیگر، بهتر است سبزیجات را به جای خام خوردن بپزید تا از ورود این سموم به بدن جلوگیری کنید.

مشکلات گوارشی

بهتر است از مصرف بیش از حد این سبزی برای کاهش وزن خودداری کنید. زیرا به دلیل محتوای فیبر بالا مصرف بیش از اندازه آن می تواند باعث اسهال یا ایجاد نفخ شود.

این نوشیدنی  حاوی مواد فعالی به نام پسورالن است که متعلق به خانواده فوروکومارین است. غذاهای غنی از فوروکومارین می توانند باعث ایجاد سمیت نوری شوند. بنابراین، اگر بیش از اندازه آب کرفس بنوشید ممکن است دچار بثورات پوستی و حساسیت به نور شوید.

مصرف بیش از اندازه این نوشیدنی با تشکیل سنگ کلیه باعث می شود که کلیه های شما آسیب ببینند زیرا کرفس و دیگر سبزی های دارای برگ تیره دارای مقدار زیادی اگزالات هستند.

مولکول ‌های اگزالات با یون ‌های کلسیم در بدن ترکیب می شوند و رسوبات اگزالات کلسیم یا سنگ کلیه را تشکیل می دهند و این سنگ ها بر عملکرد کلیه ها تأثیر می گذارند.

مقادیر زیاد آب کرفس می تواند با جذب ید تداخل ایجاد کند و منجر به گواتر (بزرگ شدن تیروئید) شود، به خصوص برای کسانی که مشکل تیروئید دارند. آب کرفس همچنین می تواند با برخی داروها تداخل داشته باشد، بنابراین همیشه قبل از مصرف همزمان آن با داروهایتان با پزشک خود مشورت کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا