Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

خواص لسیتین در شکلات چیست؟

لسیتین فسفو لیپیدی است که به عنوان افزودنی در غذا ها مورد استفاده قرار می گیرد. خواص لسیتین در سلامتی موجب شده است تا کاربرد های فراوانی داشته باشد. لسیتین را می توان از منابع مختلفی مانند سویا تامین نمود. به دلیل فواید فراوان این ماده از خواص لسیتین در شکلات نیز استفاده می شود. این ماده یک آنتی اکسیدان بوده و فواید زیادی برای بدن دارد. از طرفی عطر و طعم خوبی نیز به شکلات می دهد. دلیل اصلی استفاده از خواص لسیتین در شکلات این است که ویسکوزیته ترکیب را در حین ساخت شکلات اصلاح می نماید و یک امولسیون کننده موثر است. در ادامه این مقاله به بررسی خواص لسیتین در شکلات و کاربرد آن می پردازیم. قیمت لیستین در بازار خرید و فروش متفاوت بوده و بستگی به حجم خریداری و شرکت تولید کننده دارد.

نشریه علمی جهان شیمی فیزیک قبلا به بررسی ترکیباتی همچون لسیتین پرداخته است. در این مقاله به بررسی خواص لسیتین در شکلات می پردازیم. با ما همراه باشید.

لسیتین چیست

فسفولیپید لسیتین ماده ای روغنی است که منشا گیاهی دارد. این فسفو لیپید را می توان از منابع گوناگونی تهیه نمود. اما بیشتر این ماده از دانه سویا به دست می آید. زیرا سویا نسبت به گیاهان دیگر در دسترس تر است. درواقع بخش عمده ای از لسیتین مورد استفاده در صنایع غذایی از سویا تهیه می گردد. لسیتین چربی اشباع شده و زرد رنگی است که در دو نوع پودری و مایع در بازار عرضه می شود. از این فسفولیپید جهت اهداف متنوع تولیدی و صنعتی مانند شکلات سازی استفاده می شود. خواص لسیتین در شکلات بسیار قابل توجه بوده و یکی از ترکیبات اصلی در ساخت انواع شکلات بشمار می آید.

 

 

فواید و خواص لسیتین در شکلات سازی

موارد مصرف لسیتین متنوع و فراوان است. از مهم ترین موارد مصرف لستین تولید محصولات غذایی مانند کیک، بیسکوییت، شیرینی و نان است. اما خواص لسیتین در شکلات‌ سازی بسیار قابل توجه بوده، به طوری که تاثیر آن علی الخصوص در یک دست نمودن مواد اولیه شکلات غیر قابل انکار است. علاوه بر این لسیتین به عنوان یک ماده نگهدارنده در تولیدات غذایی شناخته شده و مانع از ایجاد حالت بلوری یا سفیدک روی محصول خواهد شد. بنابراین خواص لسیتین در شکلات به ماندگاری بیشتر محصول نیز منجر می گردد. با کاربرد خواص لسیتین در شکلات به کره کاکائو کمتری نیاز است بنابراین با مصرف این ماده در هزینه های تولید صرفه جویی می شود. از طرفی شرکت های صنعتی به دنبال روش هایی برای کاهش هزینه و سود بیشتر هستند. بنابراین از خواص لسیتین در شکلات استفاده می شود تا هزینه های تولید شکلات کاهش یابد.

خواص لسیتین در شکلات چیست؟
خواص لسیتین در شکلات چیست؟

لسیتین به دلیل ویژگی های متنوعی که دارد، جایگزینی عالی برای مواد اولیه مهم در شکلات به شمار می آید. استفاده از خواص لسیتین در شکلات باعث ایجاد بافتی روان و همگن در محصول به دست آمده نهایی می شود. کنترل شکر و میزان شیرینی محصول نیز توسط لسیتین صورت گرفته و این نشان از اهمیت و نقش لسیتین در شکلات است. این ماده همچنین به نفوذ چربی در بافت شکلات کمک می کند و ساختار آن را بهبود می بخشد.

خواص لسیتین در شکلات

لسیتین از خواص و ویژگی های منحصربه ‌فردی برخوردار است و به همین دلیل است که کاربرد گسترده ای در صنایع شکلات سازی داراست. در ادامه این مقاله شما را با برخی از خواص بی نظیر لسیتین آشنا می کنیم . با ما همراه باشید.

خاصیت امولسیون کنندگی

لسیتین با چربی شکلات یک پیوند عالی دارد، زیرا ساختار آن فسفو لیپیدی است. این ویژگی لسیتین در زمان تهیه سس شکلات بسیار موثر عمل می کند. در زمان تهیه سس شکلات لسیتین به ایجاد امولسیون بین شکلات و بخش مایع کمک می کند. وقتی لسیتین به مواد و ترکیبات اولیه شکلات افزوده شود، موجب نرمی سس شکلات خواهد شد. بنابراین خواص لسیتین در شکلات باعث ترکیب شدن بهتر فاز کرمی، پوره میوه ها و آب با شکلات است. از طرفی لسیتین دارای خواص مفید زیادی برای بدن است. بنابراین در مقایسه با سایر مواد امولسیفایر شیمیایی خواص درمانی و مزایای مختلفی برای سلامتی دارد. بنابراین استفاده از آن در صنایع شکلات سازی امری مطلوب خواهد بود.

کاهش ویسکوزیته و صرفه اقتصادی

لسیتین و کره کاکائو هر دو عملکرد و نقش مشابهی در ساخت شکلات ایفا کرده و هر دو ترکیب به کاهش ویسکوزیته محصول می انجامند. تولید کنندگان بخش صنعتی ترجیح می دهند که از لسیتین به جای کره کاکائو در محصولات خود استفاده کنند. زیرا با نتایج یکسان در کیفیت شکلات، مصرف لسیتین صرفه اقتصادی زیادی برای تولید کنندگان دارد.

تبلور و کیفیت بیشتر با خواص لسیتین در شکلات

هرچه مواد اولیه در تولید شکلات گرانروی پایین تری داشته باشند، کیفیت تولید و ورقه ای شدن محصول بیشتر خواهد شد. کاربرد لسیتین سویا نیز به همین مسئله مربوط می شود. استفاده خواص لسیتین در مایع شکلات به کریستال های شکلات نظم بخشیده و موجب سرد شدن راحت تر آن می شود. نقش خواص لسیتین در شکلات را می توان این طور بیان نمود که به ایجاد ساختاری منسجم می انجامد و تبلور را نیز بهبود می بخشد. استفاده از لسیتین در ساخت شکلات موجب می شود تا هنگام آب شدن شکلات در دهان احساس بهتری در مصرف کننده ایجاد شود.

فواید و خواص لسیتین در شکلات برای سلامتی

باعث بهبود سطح کلسترول می شود

مصرف لسیتین با کاهش هیپرلیپیدمی و تأثیر متابولیسم چربی مرتبط است. این ماده در فرآوری چربی و کلسترول نقش موثری داشته و به همین دلیل به برخی افراد استفاده از مکمل های لسیتین جهت کاهش کلسترول توصیه می شود. کاربرد لسیتین همچنین توانایی کاهش بیش از حد کلسترول LDL و افزایش سنتز HDL در کبد را داراست.

منبع کولین

لسیتین حاوی ماده ای به نام فسفاتیدیل است. این ماده در عملکرد کبد، حرکات عضلات، متابولیسم، عملکردهای عصبی و رشد مناسب مغز نقش مهمی ایفا می کند. مکمل فسفاتیدیل کولین نقش حمایتی در سطح کلسترول، عملکرد مناسب کبد و عملکرد مغز دارد. بسیاری از فواید و خواص لسیتین از کولین موجود در آن ناشی می گردد.

عملکرد سیستم ایمنی بدن را افزایش می دهد

لسیتین سویا عملکرد سیستم ایمنی در موش های صحرایی دیابتی تحت آزمایش را افزایش داده است. لسیتین قادر است تا فعالیت ماکروفاژ گلبول های سفید خون را ۲۹ درصد افزایش دهد.

مقابله با استرس با خواص لسیتین در شکلات

یکی از فواید لسیتین وجود ترکیبی به نام فسفاتیدیلسرین است. این ماده فسفولیپید رایجی است که به تشکیل بخشی از غشاهای سلولی در گیاهان و حیوانات کمک می کند. بنابراین لسیتین سویا با داشتن ترکیبات ویژه ممکن است دارای خاصیت کاهش دهندگی استرس انتخابی باشند. بنابراین کاربرد لسیتین می تواند در درمان طبیعی اختلالات مرتبط با استرس مفید واقع شود.

بهبود عملکرد شناختی

خواص موجود در لسیتین سویا به طور قابل توجهی موجب بهبود حافظه می شود. فسفاتیدیلسرین و اسید فسفاتیدیک موجود در لسیتین سویا بر حافظه، شناخت و خلق و خو در سالمندان تاثیرات مثبتی ایجاد می کند.

خواص لسیتین در شکلات چیست؟
خواص لسیتین در شکلات چیست؟

خواص لسیتین در جلوگیری از پوکی استخوان

لسیتین در جلوگیری از پوکی استخوان به عنوان یک ضد عفونی کننده و تقویت کننده استخوان فواید زیادی دارد. این خاصیت لستین به دلیل وجود گلیکوزیدها در آن است. در مقایسه زنان مسن آسیایی با زنان قفقاز، مشاهده شده است که زنان آسیایی به دلیل مصرف بیشتر سویا و دریافت لسیتین بیشتر، میزان شکستگی لگن را کمتر دارند.

محصولات مبتنی بر سویا به دلیل داشتن خواص لسینین می توانند میزان پوکی استخوان و خطر شکستگی را تا حد زیادی کاهش دهند. البته اثرات استروژنی سویا نیز بر این قاعده موثر است. کمبود استروژن ناشی از یائسگی از بین رفتن استخوان در زنان مسن تر را تسریع می نماید. البته خواص موجود در سویا و حضور گلیکوزیدها نیز ممکن است منجر به این پیشگیری ها شود. زیرا گلیکوزید ها اثرات آنتی اکسیدانی، ضد پلاسمایی، استروژنی و تنظیم سیستم ایمنی دارند.

تسکین علائم یائسگی

لسیتین با داشتن فواید مهم برای پوکی استخوان و بهبود بخشیدن به قدرت و فشار خون در زنان یائسه می تواند علائم یائسگی در این افراد را بهبود بخشد.

پیشگیری از سرطان

توجه شود که در ارتباط با مصرف مکمل لسیتین، کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه وجود دارد. ارتباط بین لسیتین و کاهش خطر سرطان سینه ممکن است به دلیل وجود ترکیباتی مانند فسفاتیدیل کولین در لسیتین باشد. این ترکیبات در حین مصرف به کولین تبدیل می گردند.

سلامت کبد

در رژیم های غذایی دارای لسیتین بالا آسیب های کبدی کمتری رخ می دهد. درواقع افرادی که دچار کمبود کولین هستند بیشتر در معرض آسیب های کبدی و نارسایی کبد هستند. کولین موجود در لسیتین در کبد شکسته شده و به جذب چربی ها کمک می کند. صفرا در کبد تولید می شود و کیسه صفرا برای هضم چربی هایی مانند کلسترول آن را ذخیره می کند. وقتی سطح صفرا خیلی زیاد باشد، نمک های صفراوی با هضم غشای سلولی به سلول ها آسیب وارد می کنند. فواید مصرف لسیتین در این موارد سطح نمک صفراوی کاهش داده و سلول ها را از آسیب حفظ می کند.

بهبود فرآیند هضم غذا

استفاده از خواص لسیتین در افراد مبتلا به کولیت زخمی، هضم آسان تر غذا را به همراه خواهد داشت. ویژگی امولسیون کنندگی لسیتین باعث بهبود مخاط روده شده و بنابراین روند هضم غذا ساده تر می شود. استفاده از این ماده از دستگاه گوارش نیز محافظت به عمل می‌آورد.

نرمی و رطوبت پوست

خاصیت امولسیون کنندگی و مرطوب کنندگی لسیتین موجب شده است تا از آن در تولید محصولات مراقبت از پوست نیز استفاده گردد. استفاده از لسیتین در محصولات موجب شادابی و آبرسانی به پوست و نرمی آن می شود.

قیمت لسیتین

قیمت لسیتین تا حد زیادی به برند تجاری و شرکت تولید کننده محصول بستگی دارد. همان طور که می دانید خلوص محصولات و مواد شیمیایی در قیمت تمام شده آن ها بسیار موثر است. در رابطه با لسیتین نیز کیفیت و خلوص محصول بر قیمت آن نقش بسزایی دارد. بیشتر لسیتینی که قابل تهیه در ایران است، وارداتی بوده و بنابراین با توجه به شرکت های وارد کننده مختلف می تواند قیمت های متفاوتی را در بر گیرد. برای آگاهی از قیمت لسیتین می توانید به صورت حضوری و یا آنلاین اقدام به خرید این محصول نمایید.

البته لازم به ذکر است که بخشی از لسیتین مورد نیاز صنایع در کشورمان ایران تولید می گردد. اما به دلیل استفاده روز افزون از این ماده در صنایع مختلف، تولیدات داخلی پاسخگوی نیاز صنایع نیست. واضح است که لسیتینی که در داخل ایران تولید می شود به مراتب قیمت پایین تری نسبت به لسیتین وارداتی دارد.

خرید و فروش لسیتین

بخش عمده لسیتین مصرفی در ایران توسط صنایع غذایی بوده و از کشورهای مهم تولید کننده لسیتین خریداری می شود. لسیتین وارد شده از کشور هند نسبت به کشورهای دیگر کیفیت و مرغوبیت بیشتر دارد. برند های تجاری گجرات و ویپی از شرکت های مطرح تولید لسینین در هند بشمار می آیند. برای خرید و فروش لستین و استفاده از آن در صنایع غذایی باید به شرکت های وارد کننده لسیتین در ایران مراجعه نمود. فروش لسیتین توسط فروشگاه های اینترنتی نیز صورت گرفته و می توان آن را به صورت آنلاین سفارش داده و به راحتی تحویل گرفت.

خواص لسیتین در شکلات چیست؟
خواص لسیتین در شکلات چیست؟

خطرات و عوارض لسیتین در شکلات

مصرف خواص لسیتین هیچ گونه آثار مخربی بر بدن ندارد. مگر اینکه از مکمل های حاوی لسیتین به مقدار بیش از حد مجاز استفاده شود. این ماده یکی از ترکیبات مفید در بدن انسان بوده و فواید آن در بالا به خوبی توضیح داده شد.

سخن آخر

در این مقاله به بررسی خواص لسیتین در شکلات پرداخته و دلایل مصرف این ماده با ارزش به خوبی توضیح داده شد. استفاده از لسیتین در صنایع غذایی به دلیل خواص منحصربه‌فردش بسیار صورت می پذیرد. این ماده عوارضی در بدن ندارد و مصرف و کاربرد آن در شکلات طعم دلپذیری به آن می بخشد. علاوه بر این استفاده از لسیتین در شکلات برای صنایع تولیدی بسیار مقرون به صرفه بوده و از هزینه های اضافی می کاهد. در واقع این خواص بی نظیر لسیتین منجر به استفاده از آن در صنایع مختلف تولید مواد غذایی شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا