Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومیغذایی و دارویی

از خواص بلوبری برای حفظ و بهبود سلامتی چه می دانید؟

بلوبری یا زغال اخته (Vaccinium spp) میوه ای (به شکل توت) از گیاهان خانواده Ericaceae است که سرشار از ویتامین، فیبر، منگنز، آهن و آنتی اکسیدان است. بلوبری ها خوراکی و عمدتا به دلیل محتوای ویتامین C بسیار سالم و مغذی هستد. مهمتر از همه به دلیل غنی بودن از آنتی اکسیدان های قوی (آنتوسیانیدین ها، رسوراترول، لوتئین و سایر بیوفلاونوئیدها) برای سلامتی بسیار مفید هستند.

هر ۱/۲ فنجان زغال اخته تازه حاوی ۱۱ گرم کربوهیدرات از دو منبع اصلی فیبر غذایی و قندهای ساده است. یک وعده زغال اخته حاوی ۱۰ درصد از نیاز روزانه ویتامین C و همچنین ۲ درصد از نیاز روزانه توصیه شده آهن است. ویتامین C به تشکیل کلاژن، به حفظ سلامت لثه‌ها و مویرگ‌ها کمک می‌کند و باعث جذب آهن و تقویت سیستم ایمنی می‌ شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با خواص بلوبری در ادامه مقاله با ما در نشریه جهان شیمی فیزیک همراه باشید.

زیستگاه بلوبری

گیاه زغال اخته تقریبا در همه جای اروپا، شرق آمریکای شمالی و همچنین در سراسر منطقه شمالی آسیا رشد می کند. به طور عمده در خاک های اسیدی جنگل های معتدل، باتلاق ها و خاک های مرطوب مناطق کوهستانی رشد می کند.

بزرگترین تولید کننده و بزرگترین مصرف کننده زغال اخته در جهان ایالات متحده است. کانادا رتبه دوم تولید و شیلی سومین تولیدکننده بزرگ جهان است و پس از آن آرژانتین، نیوزلند و استرالیا قرار دارند.

فرانسه نیز بزرگترین تولید کننده اروپاست و پس از آن هلند، آلمان، لهستان و اسپانیا قرار دارند. رشد تخمینی سالانه تولید این میوه ۱% است و کیفیت غذایی خوب آن به طور فزاینده ای در حال مطالعه و بررسی است.

خواص بلوبری جنگلی

این گیاه معمولا برای تولید میوه کاشته می شود اما مستقیما از گیاهان وحشی نیز جمع آوری می شود. زغال اخته را می توان به صورت تازه مصرف کرد که کاملا رسیده باشد و زبری اولیه خود را از دست داده باشد. این میوه های خوراکی، شیرین و قابض هستند.

روش دیگر استفاده از آنها نوشیدن آب آن است. شرکت های زیادی در بازار وجود دارند که آب زغال اخته را می فروشند. تهیه مربا و کیک با این میوه ها بسیار رایج است. میوه زغال اخته و به خصوص برگ های آن به عنوان یک گیاه دارویی برای درمان بسیاری از بیماری ها استفاده می شود.

خواص بلوبری جنگلی
خواص بلوبری جنگلی

خواص بلوبری قرمز

بلوبری اروپایی یا زغال اخته (L.Vaccinium myrtillus) به طور عمده در غذاها مانند هر میوه دیگری استفاده می شود. زغال اخته قرمز (A.Vaccinium macrocarpon) علاوه بر اینکه به عنوان غذا مصرف می شود، به دلیل خواص ضد میکروبی و آنتی اکسیدانی قوی خود به صورت مکمل و آب میوه نیز استفاده می شود. خواص نسبت داده شده به محصولات بلوبری به شرح زیر است:

  • داروهای کمکی در عفونت های دستگاه تناسلی (سیستیت، نفریت، کاندیدیازیس و غیره).
  • سلامت بینایی (خستگی چشم، جراحی چشم، گلوکوم، آب مروارید و غیره).
  • بهبود گردش خون (رگ های واریسی، تصلب شرایین، هموروئید، قند بالا، تری گلیسیرید بالا، مشکلات کلسترول و غیره).

فواید بلوبری برای سلامتی

بلوبری از زمان های قدیم، به ویژه توسط قبایل بومی آمریکا، برای پیشگیری و درمان بیماری های مجاری ادراری استفاده می شده است. در اروپا اشاره هایی به استفاده از آن توسط یونانیان و رومی ها وجود دارد اگرچه در قرن شانزدهم در اولین رساله ها در مورد طب گیاهی، عمدتا برای درمان سنگ کلیه از آن نامبرده شده است. آب زغال اخته یک درمان طبیعی خوب برای بیماری های مجاری ادراری است.

بلوبری میوه ای جنگلی با محتوای قند بسیار کم و آنتی اکسیدان ها و فلاونوئیدهای بسیار بالا است که در میان آنها آنتوسیانین ها برجسته است. زغال اخته سرشار از سیانیدین، دلفینیدین، مالویدین، پئونیدین و پتونیدین است.

زغال اخته علاوه بر آنتوسیانیدین ها، سرشار از فلاونوئیدهای دیگر (اپیکاتچین، کورستین و میریستین) است. بنابراین بلوبری به عنوان یکی از بهترین آنتی اکسیدان هایی است که می تواند از آسیب استرس اکسیداتیو در بدن جلوگیری کند.

خواص ضد التهابی بلوبری

در میان خواص اصلی آنتوسیانین ها باید به خواص ضد التهابی آن اشاره کرد که می تواند اثرات التهابی هیستامین و پروستاگلاندین ها را بر بافت های بدن خنثی کند. خوردن زغال اخته برای افراد مبتلا به آرتریت، آلرژی، آسم، روماتیسم و سایر فرآیندهای التهابی بسیار مفید خواهد بود.

یکی دیگر از خواص این ترکیبات رقیق خون و حفظ یکپارچگی کلاژن سرخرگ ها، تقویت عروق و مویرگ ها و بهبود گردش خون است. آنتوسیانین ها به دلیل خاصیت ضد پلاکتی از تشکیل ترومبوز جلوگیری می کنند یا به حل شدن آنها کمک می کند. این مسئله به ویژه برای افرادی که گردش خون ضعیف دارند، مفید است. خوردن این میوه باعث بهبود سلامت افراد مبتلا به واریس یا رگ های سطحی، تصلب شرایین، کلسترول، بواسیر یا مشکلات قلبی می شود.

بلوبری برای عفونت ادراری

بررسی های مختلف نشان داده است که آب بلوبری دارای خواص ضد باکتریایی است و در پیشگیری از التهاب مثانه بسیار مفید است. اعتقاد بر این است یکی از اجزاء فعال بلوبری اسید هیپوریک است که اسیدیته ادرار را افزایش می دهد و اجازه نمی دهد باکتری ها در این محیط رشد کنند. همچنین آربوتین و هیدروکینون در این خاصیت نقش دارند.

خواص بلوبری برای سلامت کلیه ها

مصرف روزانه نصف فنجان آب بلوبری نه تنها از خطر التهاب مثانه بلکه عفونت کلیه، پروستات، مجرای ادرار و به طور کلی از التهاب کل دستگاه ادراری پیشگیری می کند. این میوه با اثر بر روی برخی از باکتری‌های موجود در ادرار مانند اشریشیا کلی، باعث دفع آن می‌ شود یا از رشد آن‌ها جلوگیری می‌کند و از دفع آمونیاک توسط این موجودات جلوگیری می‌ کند که علاوه بر بهبود یا جلوگیری از عفونت، از ایجاد بوی نامطبوع ادرار ممانعت می ‌کند. برای بهبود سلامت کلیه ها نیز باید از یک رژیم غذایی مناسب پیروی کرد و از غذاهایی که برای کلیه ها مضر هستند اجتناب کرد.

خواص بلوبری قرمز
خواص بلوبری قرمز

خواص آب بلوبری برای کلیه و بی اختیاری ادرار

آب زغال اخته در پیشگیری یا حل شدن سنگ کلیه بسیار مفید است. به نظر می رسد آب بلوبری ادرار را اسیدی کرده و به حذف اگزالات کلسیم کمک می کند و از تشکیل سنگ کلیه جلوگیری کرده یا به حل شدن سنگ کمک می کند. برای نفریت نیز بسیار مفید است.

اگر آب میوه در دسترس نباشد یک درمان بسیار موثر برای این بیماری ها استفاده از برگ های زغال اخته است (دم کرده یک قاشق چایخوری برگ خشک در هر لیتر آب نوشیدن و سه فنجان در روز). به دلیل خواص قابض آن برای درمان شب ادراری، تسهیل مهار ادرار استفاده می شود (جوشانده چهار قاشق غذاخوری میوه خشک در هر لیتر آب به مدت ۵ دقیقه، روزی دو فنجان میل شود).

بلوبری غذایی برای تقویت مغز

مطالعاتی که بر روی حیوانات انجام شده به این نتیجه رسیده اند که به دلیل خواص آنتی اکسیدانی، این میوه قادر به بهبود ظرفیت ذهنی و محافظت از نورون ها از فرآیند انحطاط است که در طول سال ها اتفاق می افتد.

یک مطالعه دیگر نشان داد که افراد مسنی که عصاره زغال اخته مصرف می‌کنند نسبت به افرادی که مصرف نمی‌کنند، توانایی‌های شناختی بهتری دارند. این نشان می دهد که رژیم غذایی غنی از میوه های آنتی اکسیدانی مانند بلوبری به کاهش عملکرد شناختی سالمندان کمک می کند. بنابراین رژیم غذایی حاوی این میوه‌ها می‌تواند در پیشگیری از بیماری‌های روانی مانند آلزایمر مفید باشد،. همچنین برای افراد مبتلا به مشکلات کاهش حافظه، تمرکز ذهنی پایین، زوال عقل و غیره مفید باشد.

آنچه واضح است این است که مغز برای بهترین عملکرد خود به قند نیاز دارد و زغال اخته حاوی قندهای زیادی مانند فروکتوز، گلوکز و ساکارز است. آنها انرژی زیادی را ارائه می دهند و نه تنها برای تقویت فعالیت فکری دانش آموزان و افراد بسیار مفید هستند، بلکه منبع خوبی برای تامین انرژی جهت فعالیت های روزانه هستند.

مزایای فوق العاده بلوبری برای بدن

بلوبری یک داروی خوب برای چشم است

در طول جنگ جهانی دوم، خلبانان هواپیمایی بریتانیا به طور تصادفی متوجه شدند که اگر به طور منظم مربای بلوبری بخورند، بینایی آنها در حملات شبانه بهبود می یابد. آنها همچنین دریافتند که وقتی از مناطق با نور روشن به مناطق تاریک تر می روند، دید آنها راحت تر سازگار می شود.

پس از آن، مطالعات متعددی انجام شده است که اهمیت این میوه را در حفظ و پیشگیری از بسیاری از بیماری های چشمی نشان می دهد. زغال اخته سرشار از فلاونوئیدهای آنتوسیانین است، رنگدانه هایی که در برخی از میوه ها از قرمز تا آبی و بنفش یافت می شوند.

خواص آنتی اکسیدانی بلوبری به ترمیم آسیب های چشمی ناشی از فعالیت رادیکال های آزاد کمک می کنند. وظیفه اصلی این فلاونوئیدها بازسازی سلول های عصبی در شبکیه، افزایش جریان خون چشم برای تامین مواد مغذی، محافظت از کلاژن و حفظ و تولید سریعتر رودوپسین است پروتئینی که مسئول تشخیص نور در شبکیه چشم است.

شب کوری با سازگاری ضعیف چشم با شرایط کم نور مشخص می شود به طوری که بیمار در شب یا در نور کم قادر به دیدن نیست. آنتوسیانین های بلوبری به رفع این مشکل کمک می کنند (کپسول های بلوبری را می توانید از داروخانه ها یا فروشگاه های گیاهان دارویی در دوزهای مصرفی مختلف خریداری کنید).

همچنین برای تقویت بینایی کافی است ¾ قاشق چایخوری برگ خشک گیاه بلوبری را در یک فنجان آب دم کنید. مصرف دو فنجان در روز بین دو وعده غذایی به رفع مشکلات بینایی کمک کرده و می توان با مایع حاصل از این دم کرده چشم ها را شست تا باعث تقویت بینایی شود. زغال اخته با محافظت از کلاژن، پروتئینی که بافت های چشم را تشکیل می دهد به حفظ سلامت ساختار چشم و پیشگیری از گلوکوم کمک می کند.

کپسول بلوبری در صورتی که همراه با ویتامین E تجویز شود. قدرت آنتی اکسیدانی آنها تخریب عدسی را متوقف می کند که به بیماران مبتلا به آب مروارید کمک می کند. این درمان برای رتینوپاتی دیابتی نیز مناسب است. این میوه ممکن است به کاهش استرس به دلیل اثرات ضدالتهابی روی مویرگ های چشم کمک کند

خواص بلوبری برای لاغری
خواص بلوبری برای لاغری

دارویی برای بهبود گردش خون

بلوبری گردش خون را تقویت می کند. دارای خواص گشاد کننده عروق، ضد پلاکت، جلوگیری از خونریزی و تقویت مویرگ ها است که همراه با غنی بودن از ویتامین P برای درمان بیماری های مربوط به سیستم گردش خون مفید است.

بلوبری به کاهش علائم آترواسکلروز ناشی از این بیماری کمک می کند و کمک می کند بیماران در وضعیت بهتری قرار گیرند. مصرف بلوبری به هر شکلی سرگیجه، سردرد، صدای زنگ در گوش، مشکلات حافظه، درد پا و غیره را کاهش می دهد.

این میوه و دمنوش آن با بهبود گردش خون یک درمان موثر برای واریس است. در مصارف خارجی، فرآورده های این گیاه برای درمان بواسیر از جمله آنهایی که با خون ظاهر می شوند، بسیار مناسب است. زیرا گردش خون را در ناحیه آسیب دیده بهبود می بخشد و التهاب را کاهش داده که در نتیجه سوزش و خارش را کاهش می دهد.

خواص ضد التهابی آن به ویژه برای التهاب های وریدها به ویژه آنهایی که اندام تحتانی را تحت تاثیر قرار می دهند، مناسب است. همچنین ممکن است به کاهش سردرد ناشی از مشکلات گردش خون کمک کند. می تواند به کاهش مشکلات از دست دادن حافظه ناشی از گردش خون ضعیف کمک کند نیز کمک کند.

بلوبری یک راه حل خوب برای مشکلات گوارشی

زغال اخته به دلیل داشتن اسید گالیک و هیدروکینون خاصیت قابض و ضد تهوع دارد. آنها همچنین از نظر ترکیبات ضد اسپاسم (پتاسیم، روتین، کورستین، کافئیک اسید، ژرانیول و غیره) بسیار غنی هستند و حاوی بیش از ۳۰ ماده ضد التهابی هستند. کاریوفیلن و بتاکاروتن همچنین به آنها خاصیت محافظتی معده می دهد.

به دلیل وجود اسید گالیک، اسید مالیک و کوئرستین بلوبری ها دارای خواص باکتریواستاتیک هستند که می توانند رشد باکتری ها را متوقف کنند. آنها در درمان ناهنجاری های گوارشی مانند: اسهال، سوء هاضمه، وجود گاز یا سوزش معده مفید است.

وجود میکروارگانیسم‌هایی در روده مسئول ایجاد تخمیر و فساد مواد غذایی در روده است که باعث بسیاری از بیماری‌های التهابی روده هستند. خواص ضد التهابی و باکتریواستاتیک بلوبری به کاهش این مشکل کمک می کند. جوشانده آن نیز برای درمان گاستروانتریت مناسب است. این دمنوش به کاهش اسهال و اسپاسم روده کمک می کند و استفراغ را کاهش می دهد.

بلوبری، یک راه حل برای دیابت

قندهای موجود در این میوه به تدریج وارد جریان خون می شود، بنابراین سطح قند خون را ثابت نگه می دارد. بنابراین بلوبری میوه ای است که برای افراد دیابتی مناسب است.

این میوه به دلیل دارا بودن میرتیلین، اینوزیتول، پکتین، فروکتوز، روتین و اسید اسکوربیک به عنوان یک ضد دیابت خوب به شمار می رود و تصور می شود که می تواند اثرات مثبتی در افراد دیابتی، غیر وابسته به انسولین داشته باشد.

زغال اخته راه حل خوبی برای درمان دیابت در مراحل اولیه است. مزایای استفاده از آن به ویژه در مشکلات قند خون که با افزایش سن افراد رخ می دهد، نشان داده شده است.

خواص بلوبری در درمان زخم ها

برخی از فرآورده های این گیاه که به صورت خارجی استفاده می شود و خواص بسیار موثری برای درمان بیماری های پوستی دارند. مثلا دهانشویه های حاوی آن به کاهش زخم های دهان و تسهیل بهبودی کمک می کنند.

جوشانده آن برای درمان اگزما بسیار مناسب است. خواص ضدالتهابی این گیاه به کاهش التهاب جوش‌ ها و تسهیل درمان آن‌ها کمک می‌کند و در نتیجه ظاهر پوست افراد مبتلا به این تظاهرات آکنه را بهبود می‌بخشد ( سه قاشق غذاخوری میوه خشک را در یک لیتر آب به مدت ۱۵ دقیقه بجوشانید یک بار صبح و یک بار عصر ناحیه آسیب دیده را با مایع حاصل تمیز کنید). خواص ضد باکتریایی آن در درمان خارجی ورم ملتحمه نیز بسیار مفید است.

خواص بلوبری برای کرونا
خواص بلوبری برای کرونا

خواص بلوبری برای لاغری

زغال اخته حاوی مقدار زیادی آب و چربی بسیار کمی است بنابراین کالری کمی دارد. علاوه بر این، آنها حاوی بسیاری از اجزای ادرارآور، از جمله اسیدهای اسکوربیک، کافئیک، کلروژنیک و اورسولیک و همچنین آربوتین، منیزیم و پتاسیم هستند. خوردن زغال اخته باعث افزایش ادرار می شود و به دفع مایعات احتباس شده کمک می کند. در عین حال به پر کردن معده کمک می کند و احساس سیری را افزایش می دهد.

قندهای موجود در این میوه به تدریج جذب می شوند، بنابراین به کاهش گرسنگی کمک می کنند و به ما کمک می کنند از مصرف غذاهای پرکالری پرهیز کنیم. بنابراین مصرف منظم زغال اخته به افرادی که مایل به رژیم غذایی برای کاهش وزن هستند توصیه می شود.

بلوبری تنظیم کننده روده است و بطور همزمان قادر به جلوگیری از یبوست و اسهال است. فیبر موجود در آن خاصیت ملین به آن می بخشد و محتوای تانن آن، آن را به یک قابض خوب تبدیل می کند. اگر یبوست دارید میوه‌ های جوان را مصرف کنید ولی اگر دچار یبوست هستید میوه های خشک به درمان شما کمک خواهند کرد.

خواص بلوبری برای کرونا

بلوبری سرشار از آنتی اکسیدان و ویتامین C است که برای تقویت سیستم ایمنی بسیار مفید هستند با استفاده از این میوه بدن شما می تواند با هر بیماری از جمله کرونا به خوبی مقابله کند.

خواص بلوبری برای سرطان

این میوه به دلیل دارا بودن آنتی اکسیدان و فیبر، مانند بسیاری از انواع توت ها برای پیشگیری از سرطان روده بزرگ ایده آل است. آنتی اکسیدان ها عملکرد ذرات سرطانی بالقوه را بر روی دیواره های روده خنثی می کنند.

محتوای فیبر آنها باعث افزایش حجم توده مدفوع می شود، بنابراین بدون آسیب رساندن به دیواره روده خیلی سریعتر تخلیه شوید. از سوی دیگر، باید در نظر داشته باشیم که این میوه سرشار از پکتین، نوعی فیبر محلول است به این معنی است که اجازه نمی ‌دهد این سموم توسط روده جذب شوند.

این میوه ها حاوی کامفرول، یک فلاونوئید هستند که اثرات مثبت آن بر سلامتی در مطالعات متعدد آزمایش شده است. این جزء علاوه بر کاهش خطر حمله قلبی، از رشد سلول های سرطانی در تخمدان جلوگیری می کند.

علاوه بر این، این گیاه پس از قهوه، دانه آفتابگردان یا گیاه گزنه یکی از غنی ترین ها گیاهان از نظر اسید کلروژنیک است. این جزء دارای خواص دارویی بسیاری از جمله خواص ضد سرطانی است، یعنی توانایی مهار رشد سلول های سرطانی به ویژه معده، کبد، روده بزرگ و پوست را دارد.

اسید کلروژنیک به ویژه در خنثی سازی نیتروزامین ها که ناشی از نیترات های موجود در مواد غذایی آماده هستند، مفید است. نیتروزامین ها بسیار سمی بوده و یکی از ترکیباتی هستند که تا حد زیادی مسئول ظهور بسیاری از انواع سرطان هستند. به غیر از محتوای اسید کلروژنیک، این میوه همچنین حاوی اسید کوماریک است که یکی دیگر از اجزای اصلی آنتی نیتروزامینی است.

خواص بلوبری سیاه
خواص بلوبری سیاه

خواص بلوبری سیاه

بلوبری ها در انواع رنگ ها از قرمز و بنفش تا سیاه موجود هستند. خواص بلوبری سیاه به دلیل محتوای بالای آنتی اکسیدان آن است که می تواند با رادیکال های آزاد و استرس اکسیداتیو مقابله کند.

خواص بلوبری خشک

بلوبری خشک مانند سایر میوه های خشک فواید بسیاری برای سلامتی دارد و می توان به راحتی آن را در منزل نگهداری کرد. این میوه خشک مانند بلوبری تازه سرشار از ویتامین ها و آنتی اکسیدان هایی است که به بهبود سلامت عمومی فرد کمک می کنند.

روش نگهداری زغال اخته

میوه ها باید زمانی برداشت شوند که رسیده باشند. برگ ها در تابستان جمع آوری می شوند. آنها باید در آفتاب خشک شوند و در ظرف یا کیسه ای، عاری از گرد و غبار، بدون رطوبت و به دور از نور مستقیم خورشید نگهداری شوند. میوه ها را در صورت عدم مصرف به شکل تازه، باید در آفتاب خشک کرده و در ظرف در بسته، خشک و بدون هوا نگهداری کرد.

عوارض بلوبری

زغال اخته مورد استفاده در دوزهای درمانی مشخص شده هیچ عارضه جانبی یا سمی ندارد. با این حال، ما باید از استفاده طولانی مدت آن با برگ خودداری کنید. آنها حاوی آربوتین و هیدروکینون هستند این دو ماده که در صورت مصرف دوز بیش از حد یا درمان طولانی بیش از حد سمی هستند و می توانند منجر به مشکلات کاهش وزن و تغییرات جدی شوند. بزرگترین عارضه جانبی که مصرف این میوه ها می تواند ایجاد کند افزایش جزئی ادرار است زیرا آنها میوه های بسیار ادرار آور و دفع کننده ای هستند.

دوز مصرفی برگ های بلوبری نباید بیش از ۵ یا ۱۰ گرم در لیتر باشد. استفاده از آنها نباید بیش از حد طولانی شود و باید با گیاهان دیگر جایگزین شود. زغال اخته به عنوان یک میوه خوراکی منع مصرف مهمی ندارد ولی افرادی که آلرژی دارند باید از مصرف آن خودداری کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا