Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

خواص گیاه بنصور یا بن سور یا بن سرخ چیست و چه فواید و معایبی دارد؟

گیاه بنصور یا گیاه بن سور یا بن سرخ خوش عطر و بو از خانواده پیاز و شبیه تره است که در کوه ها می روید. عصاره هیدرواتانولی موجود در این گیاه دارای اثرات ضد درد است و به عنوان مسکن طبیعی استفاده می شود.

به علاوه گیاه بنصور خواص ضد عفونی کننده داد و از رشد میکروب ها جلوگیری می کند و از آن می توان به عنوان جایگزین آنتی‌بیوتیک های شیمیایی استفاده کرد. این گیاه برای رفع سینه درد،سنگ کلیه،گلو درد و درمان بیماری‌های گوارشی و روماتیسمی مفید است. دراین مقاله از نشریه علمی جهان شیمی فیزیک درباره خواص و معایب و کاربرد گیاه بنصور صحبت می کنیم .

معرفی گیاه بنصور یا بن سور یا بن سرخ

گیاه بنصور یا بن سور یا بن سرخ گیاهی پیاز دار و مقاوم و پایا است. نام انگلیسی این گیاه (Allium jesdianum) است . بنصور گیاهی گلدارو از خانواده Lilaceae لیلیاسه است.برگ های این گیاه شبیه تره و دارای ۲-۳ برگ می باشد. این گیاه در ارتفاع حدود ۵۰ سانتی متر رشد می‌کند. این گیاه به طور وحشی در ارتفاعات ۱۸۰۰-۲۶۰۰ متری رشد می‌کند.

نام گیاه بنصور
نام علمی گیاه Allium jesdanum
نام های رایج بنصور ، بن سور ، بن سرخ ، پیاز یزدی ، لپو ، سوره بنه
خاستگاه عراق ، نواحی غرب ایران
طبع گرم
درمان درمان دردهای شکمی، روماتیسم، استفراغ، سنگ کلیه و سرماخوردگی 
روش مصرف عرق، دمنوش، ادویه
ترکیبات اصلی  ترکیبات سولفیدی و ترپنوئیدی بخش اصلی اسانس این گیاه را تشکیل می‌دهد.

 

خاستگاه

محل رویش این گیاه مناطق کردستان و اورامانات است . این گیاه در عراق و نواحی غربی ایران یافت می شود.

طبع

خشک

روش مصرف گیاه بنصور

خواص گیاه بنصور چیست و چه فواید و معایبی برای بدن دارد؟
خواص گیاه بنصور چیست و چه فواید و معایبی برای بدن دارد؟

روش تهیه دمنومش گیاه بنصور یا بن سور یا بن سرخ به این صورت است که یک قاشق غذاخوری بنصور را در یک لیوان آب جوش بریزید و حدود ۲۰ دقیقه صبر کنید تا دم بکشد.این گیاه طعم مطبوع و مزه خاصی به غذا می دهد و می توان به صورت خشک و تازه درون پلو استفاده می شود .این گیاه همراه برنج و در تهیه آش پخته استفاده می شود.

ارزش تغذیه ای گیاه بنصور

این گیاه سرشار از آهن است. آهن عنصر اکسیژن را به سلول ها منتقل می کند و سیستم ایمنی بدن را ارتقا می دهد. این گیاه همچنین ۳۰ درصد نیاز ویتامین A بدن تامین می کند. این ویتامین برای سلامتی پوست ، استخوان و بافت های نرم بسیار ضروری است. این گیاه ۲۰ درصد نیاز روزانه ویتامین C را تامین می کند. این ویتامین سیستم ایمنی را بهبود می بخشد و از بروز برخی انواع سرطان ها جلوگیری می کند.

خواص گیاه بنصور

محافظت از کبد

خواص گیاه بنصور چیست و چه فواید و معایبی برای بدن دارد؟
خواص گیاه بنصور چیست و چه فواید و معایبی برای بدن دارد؟

کبد از حیاتی ترین اندام های بدن به حساب می آید. کبد تحت تاثیر عوامل مختلف مانند عادت بدغذایی مانند مصرف بیش از مواد غذایی چرب، اضافه وزن، استفاده نادرست و بیش از حد از داروهای شیمیایی و… باعث اختلالات کبدی می شود. براساس تحقیقات انجام شده، برخی گیاهان می توانند اثر مطلوبی در مراقبت از کبد داشته باشند. گیاه بنصور دارای انواع آنتی اکسیدان ها ی مفیدی است که به محافظت از کبد در برابر آسیب از طریق کاهش التهاب کمک کنند. استفاده از این گیاه یک روش درمانی جایگزین در برابر اسیب اکسیداتیو ناشی از مواد شیمیایی سمی باشد.

رفع استفراغ و اسهال 

خواص گیاه بنصور چیست و چه فواید و معایبی برای بدن دارد؟
خواص گیاه بنصور چیست و چه فواید و معایبی برای بدن دارد؟

عفونت در معده و روده باعث بیماری تهوع و استفراغ، اسهال می شود. این گیاه خواص ضدعفونی کننده و آنتی باکتریال دارد و برای رفع اسهال و استفراغ مفید هستند.

تسکین و درمان دردهای شکمی

دل درد ها معمولا بعد از یک مدت پیچ و تاب خوردن برطرف می شوند ولی باید توجه کنید که گاهی این دل درد هشداری برای یک بیماری معده یا روده است و باید حتما به پزشک مراجعه کرد. بنصور گیاهی عالی برای تسکین دردهای شکمی است. این گیاه دارای خواص میکروب‌کش و ویروس‌کش است و می تواند به طور موثری دردهای شکمی را درمان می کند.

تسکین درد روماتیسم

درطب سنتی برای درمان روماتیسم علاوه بر اصلاح روش زندگی، ازگیاهان دارویی مختلفی مانند روغن سیاه دانه و روغن بابونه استفاده می شود.بنصور از دیگر گیاهانی استت که برای بهبود علایم روماتیسم بسیار مفید است.

رفع سنگ کلیه

روش های مختلفی برای رفع سنگ کلیه وجود دارد. یکی از درمان هایی که ساده و قابل اجرا است، استفاده از دمنوش بنصور است.

درمان سرماخوردگی

این گیاه سرشار ازآنتی اکسیدان و ویتامین سی است و می تواند برای درمان سرماخوردگی کمک بزرگی کند. هم چنین از خواص آویشن نیز می توان برای رفع سرماخوردگی استفاده کرد.

عوارض گیاه بن سرخ

گیاه بن سرخ یک گیاه دارویی مفید و حاوی مقادیر زیادی آهن، ویتامین A و ویتامین C است. همانطور که می دانید آهن با کمک به اکسیژن ‌رسانی سلول‌ ها و بافت‌ ها باعث افزایش انرژی شده و در تقویت سیستم ایمنی نیز موثر است. ویتامین A موجود در این گیاه در درجه اول برای سلامت چشم ها مفید است. همچنین به سلامت پوست، مو، استخوان ها و بافت ‌های نرم بدن کمک می کند. ویتامین C موجود در بن سرخ با تقویت سیستم ایمنی از ابتلا به بیماری‌ های مختلف جلوگیری کرده و برای حفظ سلامت و شادابی پوست بسیار مفید است. در مطالعات مختلف نشان داده شده است که این گیاه مانع ابتلا به اختلالات شناختی مانند آلزایمر خواهد شد.

برای استفاده از مزایای این گیاه دارویی می توانید آن را در چای ها ریخته و در برخی از غذاها از آن استفاده کنید. گیاه بن سرخ بیشتر برای کمک به دفع سنگ کلیه مشهور است اما تحقیقات علمی آن را ثابت نکرده و نیاز است مطالعات بیشتری در رابطه با کارایی این گیاه در رفع و پیشگیری از سنگ های کلیوی صورت بگیرد.

از این گیاه می توانید برای درمان بسیاری از دردها و مشکلات استفاده کنید. با اینحال توصیه می کنیم بدون مشورت با یک کارشناس طب سنتی از گیاهان دارویی استفاده نکنید. این مسئله در رابطه با گیاه بن سرخ نیز صادق است زیرا ممکن عوارض جانبی به دنبال داشته باشد. بنابراین با آگاهی از خواص این گیاه هرگز نباید از آن به صورت خودسرانه استفاده نمایید زیرا ممکن است با شرایط شما و همچنین داروهای شیمیایی که مصرف می کنید تداخلاتی داشته باشد و منجر به مشکلات ناخواسته شود.

اگرچه تاکنون عوارضی در رابطه با این گیاه دارویی گزارش نشده است اما در صورت ابتلا به هر نوع بیماری خاصی بهتر است از مصرف آن خودداری نموده و در صورت مصرف نیز اعتدال را رعایت نمایید.

همچنین بخوانید:

دمنوش و عرق گیاهی برای تقویت اعصاب

دمنوش و عرق گیاهی برای تقویت اسپرم

دمنوش و عرق گیاهی برای تقویت تخمدان

دمنوش و عرق گیاهی برای تقویت ریه

دمنوش و عرق گیاهی برای تقویت مو

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا