Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

موارد استفاده و اثرات جانبی زاج سرخ برای سلامت بدن

زاج سرخ به دلیل خواص اش از دیرباز یکی از ارزشمندترین منابع دارویی، شخصی، صنایع دستی و صنعتی بوده است. خواص دارویی کلیدی زاج سرخ قابض، ضدعفونی کننده و به شدت خوشبوکننده است. زاج همچون برخی گیاهان دارای خواص ضد عفون و قابض است. معدنی بلوری و به رنگ‌های متفاوت وجود دارد. در نشریه جهان شیمی فیزیک از تربد، رازیانه و النسا مقالات خوبی منتشر شده است. در این مطلب شما را با زاج قرمز و خواص و موارد استفاده آن آشنا میکنیم.

نام علمی زاج:

Steoptria – Alon – aloman – alen

نام‌های دیگر:

فارسی: زاک، زاغ، زاج

عربی: شب

یونانی: خلل‌ القیس

هندی: پهتکری

نام‌های محلی: زمه (مشهدی)، زی (ترکی)، زمج (افغانی)، شیب (ارمنی) (قلقطار، قلقدیس، نحاس)

موارد استفاده از زاج سرخ

از زاج سرخ برای موارد زیر استفاده میشود:

  • ضد سستی
  • ضد زخم
  • ضد جراحات عفونی
  • ضد عفونت اندام
  • ضد زخم کزاز
  • ضد زخم سیفلیس
  • رویاننده موی سیاه

"<yoastmark

کاربرد مصرفی زاج سرخ

معمولا برای درمان بعد از اصلاح استفاده می شود. برای خونریزی های جزئی ناشی از بریدگی های تراشیدن، از آن به عنوان یک نشانه استفاده می شود.

به عنوان یک دئودورانت طبیعی برای بوی بدن استفاده می شود زیرا توانایی مهار رشد باکتری هایی که مسئول بوی بدن هستند را دارد.

برای درمان خونریزی های جزئی ناشی از بریدگی ها و ساییدگی های جزئی استفاده می شود. پاشیدن پودر زاج می تواند به توقف خونریزی کمک کند. با این حال بریدگی های عمیق و خونریزی بدون وقفه نیاز به مداخله پزشکی دارد.

به طور گسترده ای در تصفیه آب استفاده می شود. زاج ذرات ریز و مواد معلق را در آب خام جذب می کند. این ذرات را در ته آب ته نشین می کند. آب روی آن ذرات غیر از ذرات محلول تمیز است. از این رو پودر زاج به طور گسترده ای در تصفیه آب گل آلود زمانی که مردم برای کمپینگ می روند استفاده می شود.

برای درمان آسان زخم ها استفاده می شود. کافی است مقداری پودر زاج را روی زخم قرار دهید و بگذارید ۳۰ ثانیه بماند. آن را کاملا بشویید. این کار را ۲ تا ۳ بار در روز تکرار کنید تا آفت از بین برود. شما اغلب در عرض ۳ روز به درمان کامل خواهید رسید.

برای جوش، علائم آکنه، اسکار آکنه و درمان آکنه به طور گسترده استفاده می شود. از زاج برای سفت کردن پوست نیز استفاده می شود.

پودر زاج یکی از درمان های خانگی برای درمان پای ورزشکاران است. ۲ تا ۳ قاشق غذاخوری پودر زاج را در آب داغ اضافه کنید و پاها را در آب خیس کنید تا آب داغ یا گرم بماند. حداقل ۲۰ دقیقه خیس کنید. پاها را خشک کنید و تا زمان درمان شدن پای ورزشکار از پارچه های مصنوعی استفاده نکنید. این کار را روزانه تکرار کنید تا به سرعت از شر پای ورزشکار خلاص شوید.

به طور گسترده ای برای رفع موهای زائد استفاده می شود. زنان در دوران باستان از زاج برای از بین بردن موهای زائد صورت مانند موهای لب بالا استفاده می کردند.

به طور موثر برای از بین بردن شپش مو استفاده کرد. برای درمان شپش، زاج پودر شده را همراه با روغن درخت چای در آب مخلوط می کنند. این مخلوط زمانی که برای مدتی روی پوست سر استفاده شود، به از بین بردن شپش کمک می کند.

برای کنترل سیاه سرفه، کاهش تجمع مخاط در ریه ها استفاده می شود.

به دلیل خاصیت خشک کنندگی برای درمان اسهال خونی و اسهال استفاده می شود.

استفاده موضعی آن به دلیل فعالیت درمانی قوی آن برای زخم های دهان مفید است.

به دلیل خاصیت کشایا (قابض) مخاط ریه ها را کاهش می دهد و در نتیجه استفراغ را کنترل می کند.

دارای خاصیت انعقادی است که به کنترل خونریزی مقعدی در موقعیت های انبوه مانند کمک می کند.

خونریزی شدید قاعدگی را کنترل می کند.

به کنترل خونریزی کمک می کند و روند بهبود را تسریع می کند.

زخم‌های دهان معمولا روی زبان، لب‌ها، داخل گونه‌ها، داخل لب پایین یا روی لثه ظاهر می‌شوند. زاج به بهبود سریع زخم های دهان کمک می کند.

به بهبود سریع زخم، کاهش تورم و بازگرداندن بافت طبیعی پوست کمک می کند.

از زاج در ترشیجات و حفظ طراوت میوه ها و سبزیجات استفاده می شود.

"<yoastmark

زاج سرخ و سلامت دندان

خمیر زاج با مخلوط کردن پودر زاج، کمی دارچین و مقداری سنگ نمک تهیه می شود. سپس خمیر به آرامی روی لثه ها زده می شود و سپس دهان شسته می شود.

زاج برای خونریزی بینی

یک داروی عالی برای درمان خونریزی بینی است. گلوله های پنبه ای بردارید، آن ها را در آب خیس کنید و سپس در طول زمان خونریزی روی بینی بمالید. این اجازه می دهد تا خونریزی بیش از حد بینی را در چند ثانیه متوقف کنید.

اثرات جانبی زاج سرخ

محلول در آب و نامحلول در الکل است. برای درمان بیماری استفاده می شود. نباید به صورت داخلی مصرف شود. این تنها برای برنامه های محلی مناسب است. مصرف بیش از حد آن ممکن است باعث مشکلات تنفسی، پف صورت، احساس سوزش و زخم های کوچک روی پوست، سفتی قفسه سینه/گلو و سوختگی شود که به ندرت در برخی موارد دیده می شود. یک مطالعه منتشر شده در مجله فیزیولوژی و فارماکولوژی هند نیز نشان داده است که زاج ممکن است بر تعداد اسپرم و باروری مردان تاثیر بگذارد. علاوه بر این، سمیت زاج در کودکان نیز یک خطر واقعی است. یک مطالعه موردی غیرمعمول منتشر شده در سال ۲۰۱۸ تأیید کرده است که سمیت آلوم در کودکان ممکن است منجر به نارسایی کبد شود. بنابراین، اجازه دادن به کودکان برای استفاده از زاج بدون نظارت توصیه نمی شود. علاوه بر این، ویروس‌های هپاتیت A برای مدت طولانی‌تری روی سنگ‌های زاج فعال باقی می‌مانند. بنابراین، قرار گرفتن طولانی مدت در معرض آلوم ممکن است منجر به افزایش خطر انتقال هپاتیت A شود.

چگونه می توانم از زاج سرخ استفاده کنم

بی خطر است و هم به صورت خارجی و هم داخلی استفاده می شود. به صورت خوراکی برای درمان بیماری های مختلف مصرف می شود.

آیا می توانم از زاج در ادویه استفاده کنم

نه، زاج یک ادویه نیست. این یک شکل کریستالی از مواد معدنی است. از آن به عنوان نگهدارنده در تهیه برخی غذاها و ترشی ها استفاده می شود. استفاده بیش از حد از آلوم در تهیه غذا بی خطر نیست.

آیا می توانم از زاج برای درمان زخم های دهان استفاده کنم

بله، در درمان مشکلات زخم دهان استفاده می شود. آلوم خاصیت هموستاتیک و قابض دارد. آلوم انقباض بافت را کنترل می کند و اندازه زخم را کاهش می دهد.

زاج بعد از اپیلاسیون

اپیلاسیون بریدگی‌ها و بریدگی‌هایی که معمولا با اصلاح همراه است را از بین می‌برد و خطر رشد موهای زیر را کاهش می‌دهد. با این حال، پوست پس از اپیلاسیون همچنان ممکن است تحریک شود، به خصوص اگر موم بیش از حد داغ باشد یا فرآیند خیلی خشن باشد. این باعث می شود که خواص ضد عفونی کنندگی و قابض آلوم برای پوست تازه واکس شده نیز مفید باشد.

زاج به عنوان دئودورانت

محصولات دئودورانت و ضد تعریق با از بین بردن باکتری ها و کاهش تعریق عمل می کنند. دئودورانت های طبیعی انواع مختلفی دارند، از جمله نوعی دئودورانت کریستالی که از زاج ساخته شده است. یک جایگزین طبیعی عالی است که می تواند به کشتن باکتری ها کمک کند و حس و بوی زیر بغل شما را تازه نگه دارد.

"<yoastmark

زاج برای آکنه و لکه های تیره

درمان آکنه بر روی ترکیباتی مانند اسید سالیسیلیک برای کمک به کاهش آکنه با لایه برداری، تمیز کردن و سفت کردن پوست تکیه دارد. همانطور که مشخص است. می تواند به تمیز کردن باکتری ها و سفت کردن منافذ کمک کند، که ممکن است ضایعات آکنه را کاهش دهد. در اینجا ما سه راه برای استفاده از زاج برای درمان اسکارهای آکنه و لکه های تیره نشان می دهیم:

 ماسک صورت زاج و گلاب برای لکه های تیره

به دلیل فواید دارویی اش شناخته شده است، اما آیا می دانستید که برای مراقبت از پوست نیز عالی است؟ از سوی دیگر، گلاب یک عنصر اصلی در بسیاری از روتین های مراقبت از پوست است که به خوبی برای بهبود سلامت پوست شما کار می کند. هر دوی این مواد، زمانی که به طور منظم استفاده شوند، می توانند لکه های تیره و پف چشم ها را روشن یا نرم کنند، بدون اینکه پوست شما را تحریک کنند.

نحوه استفاده از آن مراحل زیر است:

۲ قاشق غذاخوری گلاب

پودر زاج ۲ قاشق غذاخوری

مرحله ۱: گلاب را با پودر زاج مخلوط کنید، تا زمانی که یک قوام خمیری به دست آورید.

مرحله ۲: قبل از استفاده از خمیر، صورت خود را تمیز کنید.

مرحله ۳: حالا خمیر را به مدت ۱۰ دقیقه در تمام ناحیه صورت و گردن خود بمالید و بگذارید تا خشک شود.

مرحله چهارم: پس از آن، آن را با آب ولرم بشویید و خشک کنید.

 تونر زاج و گلیسیرین

زاج برای سفت کردن پوست مفید است. به علاوه، دارای خواص قابض است که چربی اضافی پوست را که یکی از دلایل اصلی آکنه یا جوش است، از بین می برد. هنگامی که با گلیسیرین مخلوط می شود، این تونر می تواند به طور موثر برای بهبود پوست کار کند.

نحوه استفاده از آن شامل موارد زیر است:

½ فنجان آب

¼ قاشق غذاخوری پودر آلوم

یک مشت برگ ریحان

۴-۵ قطره گلیسیرین

مرحله اول: ابتدا آب را بجوشانید و برگ ریحان و پودر زاج را به آن اضافه کنید.

مرحله ۲: پس از حل شدن پودر، گاز را خاموش کنید و بگذارید خنک شود.

مرحله ۳: پس از آن، آب را در یک بطری ریخته و چند قطره گلیسیرین به آن اضافه کنید.

مرحله ۴: تونر شما آماده است. حالا آن را به مدت یک روز در یخچال نگهداری کنید.

مرحله ۵: تونر را روی صورت خود اسپری کنید و آن را خشک کنید.

می توانید روزانه یک یا دو بار پس از پاکسازی ملایم پوست، آن را روی صورت خود استفاده کنید.

 پک صورت زاج برای اسکار آکنه

زاج معمولا برای تسکین پوست تحریک شده پس از اصلاح استفاده می شود، زاج راه حل نهایی برای خلاص شدن از شر جای جوش و آکنه است. علاوه بر این، حتی اسکارهای آکنه نیز قابل درمان هستند.

نحوه استفاده از آن شامل موارد زیر است:

  • پودر زاج ۱ قاشق غذاخوری
  • ۱ قاشق غذاخوری شیر

مرحله ۱: پودر زاج را خمیری صاف و بدون هیچ توده ای کنید.

مرحله ۲: خمیر را روی صورت خود از جمله ناحیه گردن بمالید.

مرحله ۳: بگذارید ۱۵ دقیقه بماند و با آب ولرم بشویید.

کلام آخر

زاج سرخ یک منعقد کننده طبیعی، قابض و ضد عفونی کننده است. به دلیل خاصیت انعقادی در فرآیند تصفیه آب استفاده می شود. در فرآیند تصفیه آب، زاج با ناخالصی‌های موجود در آب واکنش می‌دهد و سنگدانه‌ای تشکیل می‌دهد تا خارج از آب ته نشین شود یا به راحتی توسط یک فیلتر به دام بیفتد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا