Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
پزشکی

کاپسیکوم (Capsicum) چیست؟ خواص و موارد مصرف آن

فلفل دلمه ای حاوی ماده ای به نام کاپسیکوم است. کاپسیکوم برای درد آرتریت و سایر بیماری ها روی پوست استفاده می شود. کاپسیکوم برای دردهای عصبی و سایر شرایط دردناک استفاده می شود. همچنین برای بسیاری از اهداف دیگر از جمله مشکلات گوارشی، بیماری های قلب و عروق خونی و بسیاری موارد دیگر استفاده می شود، اما شواهد علمی خوبی برای بسیاری از این کاربردها وجود ندارد. نشریه جهان شیمی فیزیک از فاموتیدین، متفورمین و رانیتیدین مطالب خوبی منتشر کرده است. در مقاله حاضر از موارد مصرف کاپسیکوم اطلاعاتی در اختیار شما همراهان قرار میدهیم.

فلفل کاپسیکوم چیست

کاپسیکوم عضو خانواده Solanaceae  است. شامل انواع فلفل های چیلی و فلفل دلمه ای است. فلفل سیاه به خانواده دیگری تعلق دارد. نام کاپسیکوم از کلمه یونانی kapto به معنی گاز گرفتن استخراج شده است. این کلمه به سوزانده شدن دهان مرتبط است. ریشه کاپسیکوم از کلمه لاتین capsa است. خانواده کاپسیکوم مجموعه ای از فلفل ها است. متداول ترین آن فلفل قرمز با نام علمی Capsicum annuum است. فلفل های دلمه ای تند نیست اما سایر فلفل ها تندی هستند.

کاپسیکوم چیست

کاپسیکوم (Capsicum) از کلمه یونانی kapto به معنای گاز گرفتن گرفته شده است. این به احساس سوزش داغ در دهان اشاره دارد که اغلب فلفل قرمزها ایجاد می کنند. فلفل دلمه ای نیز از کلمه لاتین capsa گرفته شده است. به معنای جعبه، بازتابی از شکل مربعی میوه است.

جنس Capsicum شامل مجموعه ای از گونه ها است. اما رایج ترین آن فلفل قرمز است. بخشی از گروه فلفل ها با نام علمی Capsicum annuum است. فلفل دلمه ای فلفل تند نیست، اما فلفل های دیگر این گروه تند هستند.

کاپسیکوم (Capsicum) چیست؟ خواص و موارد مصرف آن
کاپسیکوم (Capsicum) چیست؟ خواص و موارد مصرف آن

مکانیسم کاپسیکوم چیست

كاپسيكوم يك نوروپپتيد فعال است. ساخت، ذخيره، انتقال و آزاد شدن ماده P را انجام میدهد. با تخليه ماده P و ممانعت از تجمع مجدد آن در اعصاب حسي محيطي، پوست و مفاصل، درد را کاهش میدهد.

پماد کاپسایسین

پماد کاپسیکوم (Capsicum) از داروهای گیاهی و ضد درد است. برای تسکین دردهای روماتیسمی و عضلانی موضعی استفاده می‌شود. حاوی عصاره فلفل قرمز است. که در بهبود آرتریت روماتویید، استئوآرتریت، نورالژی، دردهای ناحیه شانه، بازو، ستون فقرات، اسپاسم‌های عضلانی و نیز نوروپاتی‌های دیابتی و دردهای عصبی مزمن مصرف میشود.

قیمت پماد کاپسایسین مدیفارم

قیمت این پماد با توجه به نوع شرکت سازنده متفاوت است.

مشمع کاپسیکوم بهنوار

این چسب حاوی ۲۶ میلیگرم عصاره کاپسیک (الئورزین) است.

موارد استفاده و اثربخشی کاپسیکوم

درد عصبی در افراد مبتلا به نوروپاتی دیابتی: یک کرم خاص حاوی ۰.۰۷۵٪ کاپسیکوم بار در روز برای درمان این بیماری تایید شده است. پچ دیگری حاوی ۸ درصد کاپسیکوم فقط با نسخه در دسترس است نیز مورد مطالعه قرار گرفته است. اما این پچ برای درمان این نوع دردهای عصبی تایید نشده است. کرم‌ها یا ژل‌هایی که حاوی مقادیر کمتری کاپسیکوم هستند (کمتر از ۰.۰۷۵ درصد) به نظر نمی‌رسد که کارایی داشته باشند.

درد مزمن: استفاده از کرم ها و لوسیون های حاوی کاپسیکوم، ماده شیمیایی فعال فلفل دلمه ای، می تواند به طور موقت درد مزمن را از چندین بیماری تسکین دهد.

آسیب عصبی ناشی از زونا (نورالژی پس از ترمیم): استفاده از پچ حاوی ۸ درصد کاپسیکوم ماده شیمیایی فعال فلفل دلمه ای، درد را در طول ۲۴ ساعت در افراد مبتلا به این بیماری کاهش می دهد. این پچ کاپسیکوم فقط با نسخه در دسترس است.

کمر درد: استفاده از فلفل دلمه ای یا کاپسیکوم روی پوست به کاهش کمردرد کمک می کند.

سردرد خوشه ای: استفاده از کاپسیکوم، ماده شیمیایی فعال فلفل دلمه ای، در داخل بینی می تواند تعداد و شدت سردردهای خوشه ای را کاهش دهد. مشخص نیست که آیا به درمان سردرد خوشه ای کمک می کند یا خیر.

آرتروز: استفاده از ۰.۰۲۵٪ کاپسیکوم، ماده شیمیایی فعال فلفل دلمه ای، روی پوست می تواند علائم آرتروز را بهبود بخشد.

درد حاد: استفاده از کاپسیکوم، ماده شیمیایی فعال فلفل دلمه ای، روی پوست می تواند درد ناشی از ضربه را کاهش دهد.

آبریزش بینی ناشی از آلرژی یا عفونت نیست (رینیت دائمی): استفاده از کاپسیکوم، ماده شیمیایی فعال فلفل دلمه ای، در داخل بینی می تواند آبریزش بینی را در افرادی که آلرژی یا عفونت ندارند کاهش دهد. این مزایا ممکن است ۶-۹ ماه طول بکشد.

حالت تهوع و استفراغ بعد از جراحی: استفاده از گچ حاوی فلفل دلمه ای به نقاط خاصی از دست و ساعد باعث کاهش حالت تهوع و استفراغ بعد از جراحی می شود.

درد بعد از جراحی: استفاده از گچ حاوی فلفل دلمه ای روی نقاط خاصی از دست و ساعد نیاز به مسکن را در ۲۴ ساعت اول پس از جراحی کاهش می دهد.

کاپسیکوم (Capsicum) چیست؟ خواص و موارد مصرف آن
کاپسیکوم (Capsicum) چیست؟ خواص و موارد مصرف آن

قیمت پماد کاپسیکوم

قیمت و نرخ فروش این پماد به عوامل متعددی از جمله شرکت سازنده و نوع مواد اولیه مصرف شده بستگی دارد.

مشمع کاپسیکوم

برای مصرف مشمع کاپسیکوم محل درد را کامل تمیز کنید. روی محل درد قرار دهید و کمی ماساژ دهید تا به پوست بچسبد و موادش جذب شود.

عوارض مشمع ضد درد کاپسیکوم

استفاده از این چسب‌ها سبب تحریک پوست، ضایعات آلرژیک، خارش، کهیر در محل چسباندن خواهد شد.

اثرات جانبی کاپسیکوم

زمانی که از راه خوراکی مصرف شود: فلفل دلمه ای زمانی که به مقدار معمول در غذا مصرف شود، احتمالا بی خطر است. کاپسیکوم، ماده شیمیایی فعال در فلفل دلمه ای، در صورت استفاده کوتاه مدت بی خطر است. عوارض جانبی می تواند شامل تحریک معده، تعریق و آبریزش بینی باشد. فلفل دلمه ای احتمالا برای مصرف در دوزهای زیاد یا برای مدت طولانی خطرناک است.

هنگامی که روی پوست استفاده می شود: لوسیون ها و کرم های حاوی عصاره فلفل دلمه ای برای بیشتر بزرگسالان بی خطر هستند. کاپسیکوم توسط FDA به عنوان یک داروی بدون نسخه تایید شده است. فلفل دلمه ای می تواند برای چشم ها، بینی و گلو بسیار تحریک کننده باشد. فلفل دلمه ای را روی پوست حساس یا نزدیک چشم استفاده نکنید.

هنگام استفاده در بینی: فلفل دلمه ای احتمالا بی خطر است. اما استفاده از آن در بینی می تواند دردناک باشد و باعث درد سوزش، عطسه، آبریزش چشم و آبریزش بینی شود.

اقدامات احتیاطی و هشدارهای کاپسیکوم

بارداری: مصرف کاپسیکوم زمانی که در دوران بارداری روی پوست مالیده شود بی خطر است. فلفل دلمه ای احتمالا در صورت مصرف خوراکی به عنوان دارو در نیمه دوم سه ماهه دوم و در طول سه ماهه سوم بی خطر است.

شیردهی: اگر در دوران شیردهی هستید، استفاده از مصرف کاپسیکوم روی پوست شما بی خطر است. اما اگر فلفل دلمه ای را از راه دهان مصرف کنید، احتمالا برای کودک شما خطرناک نیست. مشکلات پوستی (درماتیت) در نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می‌کنند، گزارش شده است، زمانی که مادران غذاهایی با ادویه زیاد فلفل دلمه‌ای مصرف می‌کنند.

کودکان: مصرف این ماده روی پوست کودکان زیر دو سال احتمالا بی خطر است. اطلاعات قابل اعتماد کافی برای دانستن اینکه آیا استفاده از فلفل دلمه ای خوراکی به عنوان دارو برای کودکان بی خطر است یا خیر وجود ندارد. مراقب باشید و از مقادیر موجود در غذاها استفاده کنید.

اختلالات خونریزی: در حالی که نتایج متناقضی وجود دارد، مصرف کاپسیکوم ممکن است خطر خونریزی را در افراد مبتلا به اختلالات خونریزی افزایش دهد.

پوست آسیب دیده: مصرف کاپسیکوم را روی پوست آسیب دیده یا شکسته استفاده نکنید.

فشار خون بالا: مصرف کاپسیکوم سبب افزایش فشار خون میشود. در تئوری، این ممکن است شرایط را برای افرادی که قبلاً فشار خون بالا دارند بدتر کند.

جراحی: مصرف این ماده ممکن است خونریزی را در حین و بعد از عمل افزایش دهد. مصرف فلفل دلمه ای را حداقل ۲ هفته قبل از جراحی برنامه ریزی شده متوقف کنید.

کاپسیکوم (Capsicum) چیست؟ خواص و موارد مصرف آن
کاپسیکوم (Capsicum) چیست؟ خواص و موارد مصرف آن

فعل و انفعالات کاپسیکوم

داروهایی که لخته شدن خون را کم می کنند (داروهای ضد انعقاد / ضد پلاکت) با کاپسیکوم تداخل دارند.

مصرف کاپسیکوم ممکن است لخته شدن خون را کم کند. مصرف کاپسیکوم همراه با داروهایی که لخته شدن خون را نیز کند می کنند، ممکن است خطر کبودی و خونریزی را افزایش دهد.

تئوفیلین با کاپسیکوم تداخل دارد: فلفل دلمه ای می تواند میزان جذب تئوفیلین را در بدن افزایش دهد. اثرات و عوارض جانبی تئوفیلین را بالا میبرد.

داروهای دیابت (داروهای ضد دیابت) با کاپسیکوم تداخل دارند: مصرف کاپسیکوم ممکن است سطح قند خون را کاهش دهد. مصرف فلفل دلمه ای همراه با داروهای دیابت ممکن است باعث کاهش بیش از حد قند خون شود.

آسپرین با کاپسیکوم تعامل دارد: فلفل دلمه ای ممکن است میزان جذب آسپرین را در بدن کاهش دهد. مصرف کاپسیکوم همراه با آسپرین ممکن است اثرات آسپرین را کاهش دهد.

سیپروفلوکساسین (سیپرو) با کاپسیکوم تداخل دارد.

داروهای فشار خون بالا مهارکننده‌های ACE با کاپسیکوم تداخل دارند: برخی از داروهای فشار خون بالا ممکن است باعث سرفه شوند. یک گزارش از فردی وجود دارد که سرفه‌هایش هنگام استفاده از کرم حاوی کاپسیکوم همراه با این داروها برای فشار خون بالا بدتر شده است.

دوز مصرفی کاپسیکوم

کاپسیکوم در بزرگسالان به صورت عصاره، فلفل قرمز، فلفل قرمز تخمیر شده، پودر فلفل قرمز، قرص، شهد و کاپسیکوم به صورت خوراکی مصرف می شود. فلفل دلمه ای را هم در بزرگسالان و هم در کودکان به صورت کرم، گچ و ژل روی پوست می‌مالند. همچنین در اسپری ها و محلول های بینی استفاده می شود.

خواص کاپسیکوم برای سلامتی

همه فلفل‌ها و فلفل‌های دلمه‌ای از جنس کاپسیکوم هستند. مردم در سراسر جهان از کاپیسکوم در طب سنتی استفاده می کنند و تحقیقات اولیه نشان می دهد که ممکن است در طب غربی ارزش داشته باشد.

ماده اصلی فعال در بسیاری از انواع فلفل چیلی کاپسیکوم است که مسئول طعم تند یا تند آن است. کاپسیکوم و سایر ترکیبات فلفل دلمه ای خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی دارند.

این ماده ممکن است به کاهش درد و کاهش خطر ابتلا به سندرم متابولیک و سرطان کمک کند. تحقیقات نشان می دهد که ممکن است خطر مرگ را کاهش دهد و همچنین با عفونت های باکتریایی مقاوم در برابر آنتی بیوتیک ها مبارزه کند.

فلفل دلمه‌ای یک جنس گیاهی از خانواده گیاه‌شناسی Soanaceae است که شامل همه فلفل‌های چیلی و دلمه‌ای است که از فلفل‌های شیرین گرفته تا انواع بسیار تند را شامل می‌شود. فلفل سیاه از سرده دیگری از گیاهان می آید.

کاپسیکوم (Capsicum) چیست؟ خواص و موارد مصرف آن
کاپسیکوم (Capsicum) چیست؟ خواص و موارد مصرف آن

اطلاعات تغذیه ای کاپسیکوم در فلفل دلمه ای

فلفل چیلی منبع عالی ترکیبات گیاهی به نام فیتوکمیکال است که بسیاری از آنها دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی هستند.

اگرچه محققان فیتوکمیکال‌ها را به عنوان مواد مغذی ضروری نمی‌دانند، همانطور که به ویتامین‌ها و مواد معدنی نگاه می‌کنند، این ترکیبات ممکن است برای محافظت در برابر سرطان و بیماری‌های قلبی عروقی ارزشمند باشند.

فیتوکمیکال های موجود در فلفل چیلی شامل کاپسیکوموئیدها مانند کاپسیکوم است که ماده اصلی فعال آن است. تندی و طعم تند خاصی را ایجاد می کند که بسیاری از گیاهان این جنس دارند. سایر مواد شیمیایی گیاهی فلفل دلمه ای عبارتند از:

  • آنتوسیانین ها
  • فلاونوئیدها
  • اسیدهای فنولیک
  • کاروتنوئیدها مانند لوتئین، لیکوپن و زازانتین

مواد مغذی موجود در فلفل دلمه ای عبارتند از:

  • ویتامین Bs
  • ویتامین C که سرشار از فلفل قرمز است
  • ویتامین E که سرشار از فلفل چیلی خشک است
  • فیبر

مواد معدنی مانند:

  • آهن
  • کلسیم
  • مس
  • منگنز
  • مولیبدن

اسیدهای آمینه مانند:

  • تریپتوفان
  • فنیل آلانین
  • لیزین

فواید سلامتی کاپسیکوم برای بدن

فلفل دلمه ای به ویژه فلفل قرمز و زرد یکی از بهترین منابع کاروتنوئیدها مانند بتا کریپتوکسانتین، زآگزانتین، کپسانتین، کورستین و لوتئین است.

بهبود سندرم متابولیک

تاثیر مثبت کاپسیکوم بر سندرم متابولیک بررسی شد.

بهبود دیابت

این ماده دارای چندین اثر است که اثر ضد دیابتی دارد. کاپسیکوم به جلوگیری از چاقی کمک می کند که یک عامل خطر مهم برای دیابت است.

کاهش کلسترول

کاپسیکوم می‌تواند کلسترول تام، تری گلیسیرید و لیپوپروتئین‌های با چگالی کم را که به عنوان «کلسترول بد» شناخته می‌شوند، کاهش دهد. می‌تواند لیپوپروتئین‌های با چگالی بالا، معروف به “کلسترول خوب” را افزایش دهد.

کاهش فشار خون بالا

کاپسیکوم از طریق چندین مزیت فشار خون بالا را کاهش می دهد.

درمان چاقی

این ماده با افزایش ارضای اشتها و جلوگیری از رشد و تجمع سلول های چربی باعث کاهش وزن می شود.

تسکین درد

یک داروی موضعی حاوی این ماده را برای درمان دردهای ناشی از تبخال تایید شده است. یک اشکال درمان موضعی یا تزریقی کاپسیکوم شامل سوزش فوری است که از چند دقیقه تا چند ساعت طول می کشد. به گفته نویسندگان، با این حال، این با ماه ها تسکین درد که یک درمان می تواند فراهم کند، جبران می شود.

کاهش نرخ مرگ و میر

کاهش مرگ و میر در افرادی که فلفل مصرف می کردند.

عفونت های مقاوم به آنتی بیوتیک

اثربخشی این ماده را در برابر باکتری‌های عامل عفونت که به آنتی‌بیوتیک اریترومایسین مقاوم بودند، آزمایش کرد.

بهبود متابولیسم

فلفل دلمه ای به دلیل وجود ترکیب فعال خود به نام کاپسیکوم به فعال شدن ترموژنز و افزایش سرعت متابولیسم کمک می کند.

کاپسیکوم (Capsicum) چیست؟ خواص و موارد مصرف آن
کاپسیکوم (Capsicum) چیست؟ خواص و موارد مصرف آن

سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی

فلفل دلمه ای سرشار از فیبر، ریز مغذی است. برای بدن مفید است. فلفل دلمه ای سرشار از ویتامین C است و بنابراین به بسیاری از عملکردها مانند عملکرد سیستم ایمنی، بهبود زخم و سنتز کلاژن کمک می کند. فلفل دلمه ای علاوه بر ویتامین C، سرشار از ویتامین A نیز می باشد، ویتامین A برای حمایت از سیستم ایمنی و تولید مثل مهم است.

فلفل قرمز و نارنجی به ویژه غنی از کاروتنوئیدها هستند، نوعی ویتامین A علاوه بر این، ویتامین B6 موجود در فلفل نسبتا غنی است که یک ویتامین مهم برای متابولیسم پروتئین، چربی و کربوهیدرات ها است. یک ویتامین B ضروری برای تولید گلبول های سفید و گلبول های قرمز در مغز استخوان ضروری است. فلفل همچنین حاوی مقادیر کمی نیاسین، ریبوفلاوین، تیامین و اسید پانتوتنیک است.

 بهبود سلامت چشم

فلفل دلمه ای به ویژه سرشار از ویتامین A است که به حفظ بینایی سالم به ویژه دید در شب کمک می کند. منبع غنی از کاروتنوئیدها به نام لوتئین هستند. خطر دژنراسیون ماکولا را کاهش میدهد. شایع ترین آن دژنراسیون ماکولا است. فلفل سبز که علت کاهش بینایی مرتبط با افزایش سن است، همچنین دارای محتوای بتاکاروتن و ویتامین C بالایی است که می تواند از چشم در برابر آب مروارید محافظت کند.

 پیشگیری از سرطان

مطالعه‌ای در سال ۲۰۲۰، تحقیقاتی را در مورد اثرات کاپسیکوم بر سرطان انجام شد. به طور کلی، یافته ها نشان داد که کاپسیکوم ضد رگ زایی است، به این معنی که به جلوگیری از رشد رگ های خونی که سرطان برای رشد به آن نیاز دارد کمک می کند. ترکیب کاپسیکوم با شیمی درمانی دو مزیت برای افراد مبتلا به سرطان دارد. تحقیقات بیشتری برای شناسایی دقیق اثرات اش بر سرطان ضروری است.

فلفل قرمز سرشار از آنتی اکسیدان ها و مواد ضد التهابی است و خواص ضد سرطانی مختلفی دارد. علاوه بر این، حاوی ترکیبات گوگردی است که سلامتی را افزایش می دهد. فلفل دلمه ای به پیشگیری از سرطان معده و سرطان مری کمک می کند. لیکوپن کاروتنوئید می تواند به طور موثری از سرطان پروستات، سرطان مثانه، سرطان دهانه رحم و سرطان پانکراس پیشگیری کند.

 سلامت قلب

فلفل دلمه ای سرشار از آنتی اکسیدان ها و مواد مغذی گیاهی است. به ویژه لیکوپن سرشار از فلفل قرمز است، برای حفظ سلامت قلب مفید است. لیکوپن همراه با فولات و ویتامین B6 به کاهش سطح هموسیستئین کمک می کند.

محافظت از سیستم ایمنی بدن

فلفل دلمه ای می تواند حاوی ویتامین C باشد که به عنوان یک فیتوکمیکال فعال بیولوژیکی در نظر گرفته می شود که از سیستم ایمنی بدن حمایت می کند. می تواند به تقویت سیستم ایمنی، ترمیم بافت های آسیب دیده و کاهش خطر استرس اکسیداتیو کمک کند.

کاهش اضطراب

فلفل سرشار از منیزیم و ویتامین B6 است. این دو ویتامین برای حفظ عملکرد طبیعی سیستم عصبی، تسکین اضطراب و جلوگیری از حملات پانیک بسیار مهم هستند.

 کاهش التهاب

عصاره فلفل شیرین می تواند ترکیبات التهابی را در مطالعات سلولی و حیوانی کاهش دهد. فواید فلفل برای سلامتی شامل کاهش التهاب و بهبود سیستم ایمنی با کاهش عوامل التهابی است.

FDA یک داروی موضعی حاوی کاپسیکوم را برای تسکین درد تایید کرده است. تحقیقات بیشتری برای اثبات سایر مزایای احتمالی این ترکیب ضروری است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا