Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
کشاورزی و دامپروری

همه چیز درباره انواع ماهی گلد فیش و قیمت خرید و فروش

ماهی گلد فیش که شما بیشتر در زمان عید در سفرهای هفت سین آن را می بینید، این ماهی زیبایی خاصی دارد و در آب های شیرین زندگی می کنند که با نام های دیگری مانند ماهی طلایی یا ماهی گلی  نیز شناخته می شود و دارای انواع مختلفی است. نگه داری از این ماهی بسیار آسان است و به صورت دسته جمعی باید نگه داری شود.

در این مقاله نشریه علمی جهان شیمی فیزیک در مورد تاریخچه، معرفی انواع این ماهی، زیستگاه، شرایط نگه داری، تغذیه و قیمت و خرید این ماهی های زیبا بیشتر توضیح می دهیم. در سایر مقالات این نشریه می توانید درباره سایر حیوانات خانگی مثل نژاد های مختلف سگ از جمله پامرانین، بیچون فرایز، آلاسکن مالاموت، گلدن رتریور، چی هواهوا، بیگل، روتوایلر و حیواناتی مثل همستر، خوکچه هندی، طوطی کاکادو، شاه طوطی، طوطی ملنگو، طوطی گرینچیک، خرگوش بلژیکی و طوطی کاسکو مطالعه کنید.

همه چیز درباره انواع ماهی گلد فیش و قیمت خرید و فروش
همه چیز درباره انواع ماهی گلد فیش و قیمت خرید و فروش

تاریخچه ماهی گلد فیش

منشا این ماهی ها به کشور چین باستان برمی گردد، گلد فیش کپور در گذشته بی رنگ بوده است که امروزه در شکل های مختلفی با کمک تکثیر و هیبرید گیری از انواعی از آن ها را مشاهده می کنیم. هم اکنون بیشتر از صد نوع جدید از گلد فیش های معمولی به وجود آمده اند که منشا آن ها به جنوب کشور چین برمی گردد.

در گذشته گلد فیش وحشی دارای رنگ های کاملا متفاوت و همچنین فلس زدایی غیر رایجی داشته است که انسان ها دست به تکثیر نوع جدید آن کردند که دارای رنگ و فلس مختلفی بودند. در کشور های ژاپن، آمریکای شمالی و اروپا امروزه همچنان گلد فیش های وحشی تکثیر انتخابی می شوند و به احتمال زیاد از ماهی هایی که بدنشان شکل های غیر معمول دارند یا باله های خاص و یا فلس های جالب دارند انواع اصلی تکثیر می شوند، برای همین این گوناگونی مورد توجه تکثیر کنندگان قرار گرفت و توانستند گلد فیش باله بلند و دم باد بزنی را به وجود بیاورند و در طی قرن ها بعد انواع مختلف آنها در کشور های مختلف تکثیر پیدا کردند.

همه چیز درباره انواع ماهی گلد فیش و قیمت خرید و فروش
همه چیز درباره انواع ماهی گلد فیش و قیمت خرید و فروش

انواع ماهی گلد فیش

گلدفیش معمولی

معرف ترین نوع گلد فیش است که از لحاظ ظاهری شبیه نوع اصلی و وحشی خود است که امروزه از روش جفت گیری انتخابی  با رنگ های طلایی یا نارنجی به شکل رنگدانه دار دیده می شود. باله ها و بدن در این نوع گلدفیش رشد  متناسب بوده، تساوی داشته و در حدود ۲۳ سانتی متر است، این ماهی دارای یک چنگال و باله دمی کوتاه است و ماهی سالم و خوبی محسوب می شود. گلدفیش معمولی را می توان در اکوایوم یا تنگ های خیلی کوچک نگه داری کرد، این ماهی ها در رنگ بندی های قرمز، زرد، نارنجی، نقره ای، خالدار و حتی رنگارنگ دیده می شوند.

گلدفیش شهابی

نوع مدرن و امروزی است که احتمال می دهند آمریکایی باشد از ویژگی بارز ظاهری آن می توان به دم بسیار دراز و چنگالی شکلش اشاره کرد، به طور کلی سه چهارم بدن این ماهی را دمش تشکیل می دهد. دارای رنگ بندی قرمز-زرد و نارنجی است، نوع سارسا محصول تکثیر این نوع از ماهی ها توسط تکثیر کنندگان ژاپنی است که دارای باند های سفید و قرمزی مانند کپور کوی دارد که زیبایی خاصی به آنها داده است و بیشتر تکثیر شده است. برای فضا های باز مانند باغ برکه ها

نوعی به نام تک دم تانجو وجود دارد که خیلی شبیه نوع شهابی است ولی بدنی به رنگ نقره ای دارد و رنگ قرمز در نوک باله های آن دیده می شود. این نوع ماهی ها قدرت تحمل بالایی دارند و جان سخت هستند و شرایط نگه داری و پرورش آنها آسان و راحت است و به دلیل رفتاری که از خود نشان می دهند گزینه بسیار مناسبی برای باغ برکه ها و استخر ها هستند.

 گلدفیش سارسا

یک نوع گلدفیش تک دمی است که منشا آن کشور چین است و بومی آنجا محسوب می شود اما امروزه در تمام کشورها جهان به دلیل تکثیر بی شمار آن یافت می شود. رنگ بندی این ماهی به صورت قرمز براق با تکه های سفید است، ماهی بسیار مقاوم و جان سختی است که با ماهی کوی و انواع گلد فیش های هم سایز خود می توانند زندگی کنند. تغذیه این ماهی با غذاهای خشک بسته بندی شده که دارای پروتئین ۳۰ درصد است انجام می شود.

شابونکین یا کالیکو

معنی شابونکین ابریشم زر بافت سرخ است، این ماهی جزء ماهی های مقاوم است و شامل یک دم می باشد ودارای فلس های به رنگ صدف که نقش و نگاری معرف به کالیکوسراسر بدن این ماهی را پوشانده است. یک ماهی بومی ژاپنی است برای اولین بار توسط شخصی به نام یوشیگورو آکی یاما پرورش داده شده است این ماهی حاصل ترکیب ماهی گلدفیش معمولی با دمکین یا کالیکوی چشم تلسکوپی است. از لحاظ ظاهری خیلی شباهت به گلدفیش معمولی دارد به این معنی که بدن هر دو ماهی حالت کشیده دارد و اندازه باله ها متقارن و متناسب هستند. این ماهی ها را در گروه ماهی های کالیکو قرار می دهند به دلیل رنگ فلس های آنها که به رنگ براق و صدفی و همچنین نقش و نگار روی بدن آنها.

کل بدن این ماهی ها ترکیبی از رنگ های و نقش و نگارخاکستری، سیاه، قهوه ای، آبی، بنفش، سرخ و سفید است و لکه های تیره رنگی که بدن آنها را پوشانده است و این رنگ ها تا روی باله ها ادامه دارد. حاصل ترکیب دو شبابونکین آبی، شبابونکین آبی رنگ اند که دارای مرغوبیت بالایی هستند و نیز از طریق ترکیب ماهی های برنزی متالیک با صورتی برخی اوقات شابونکین آبی یا خاکستری زغالی به وجود می آیند که خیلی زیبا هستند. این ماهی ها شامل دو دسته اند، شابونکین لندن و بریستول.

شابونکین بریستول

شابونکین بریستول دارای باله های بلندتر و چنکال مانند هستند، در دهه ۱۹۲۰ شابونکین لندن تولید شده است که البته در این زمان شابونکین آمریکایی نیز تولید شدو حاصل ترکیب شابونکین لندن با شابونکین آمریکایی، شابونکین بریستول می باشد که دارای فلس های صدفی است که شباهت زیادی به مروارید دارد و رشدی در حدود ۲۳ سانتی متر دارد.

همه چیز درباره انواع ماهی گلد فیش و قیمت خرید و فروش
همه چیز درباره انواع ماهی گلد فیش و قیمت خرید و فروش

گلدفیش های دو دم و ساده

واکین

منشا این ماهی چین است ولی گلدفیش معمولی ژاپن است. از لحاظ ظاهر شبیه گلدفیش معمولی است ولی باله دمی دوبل دارد و دارای بدنی با فلس های صدفی است. به اعتقاد برخی افراد گلدفیش پروانه ای یا جیکن از واکلین به وجود آمده است علت آن را شباهت شکل دمش می گویند. از ویژگی های بارز گلدفیش واکلین قرمز و سفید فلس های بزرگ و جدا از یکدیگر می باشد، اندازه بدن آن ها تا حدود ۱۸ سانتی متر می رسد، گلدفیش دارای انواع گوناگون است.

جیکین

جیکین زیباترین و کمیاب ترین گلدفیش تزئینی است و دارای دم بسیار زیبا که شبیه حرف انگلیسی X است که دارای چهار باله کوچک است. ماهی بسیار جان سخت است ولی پرورش آن بسیار مشکل است برای همین نادر است، از لحاظ رشد، خیلی خوب رشد می کند و تا ۹ اینچ یا بیشتر رشد دارد. ظاهر بدنش مانند یک ماهی معمولی است ولی رنگش از قرمز به سفید تغییر کرده است، این ماهی مناسب برای آکواریوم های بزرگ یا حوض و دریاچه است. فقط یک نکته در مورد پرورش این ماهی این است که حتی با آمیزش دو جیکین سالم حتما یک جیکن به وجود نمی آید و ممکن است یک نوع دیگر باشد پس اگر جیکین داشتید بیشتر مراقبش باشید.

همه چیز درباره انواع ماهی گلد فیش و قیمت خرید و فروش
همه چیز درباره انواع ماهی گلد فیش و قیمت خرید و فروش

گلدفیش های دو دم و با باله پشتی

دم چتری

یک ماهی بسیار بسیار مقاوم که حتی در آب هایی نزدیک به نقطه انجماد می تواند زنده بماند و زندگی کند، جثه و اندام آنها کوچک است که به اندازه ۱۶ سانتی متر می رسد، این ماهی مناسب افرادی است که تازه شروع به پرورش ماهی کرده اند و مبتدی به حساب می آیند فقط این ماهی مانند هم نوعان خود تخم هایش را می خورد.

دم چادر

از لحاظ ظاهر مشابه رایکین هستند ودر بیشتر مواقع با آنها اشتباه گرفته می شود ولی در واقعیت با آنها متفاوت است، این ماهی ها دارای اندام و بدنی کشیده و لاغرتر نسبت به رایکین است ولی از لحاظ رفتاری هر دو به آب سرد حساس هستند.

فلس مرواریدی

فلس مرواریدی با نام پرسکال نیز شناخته می شود دارای بدنی به شکل تخم مرغ با پولک های زیبا که شبیه دانه های سفید مروارید است و دم جذابی که زبیایی این ماهی را دو چندان کرده است، یک گونه با اصالت از این ماهی ها وجود دارد که در سر خود تاج زیبایی دارند که در زمان بلوغ در سن ۲ سالگی در اوج زیبایی خود هستند و خیلی ماهی های حساسی هستند. به دلیل شکل بدنش که نسبتا چاق است به نام های گلدفیش توپ گلفی یا گلدفیش گلابی شکل نیز معروف است.

این ماهی در رنگ های قرمز، سفید، سفید-قرمز و کالیکو دیده می شود. سرعت رشد آنها کم است، در دماهای پایین تحمل کمی دارند و در دماهای بالاتر از دمای رایج گلدفیش های نگه داری شوند و به تغییرات دما و تغییرات PH آب حساس هستند.

 محل نگه داری ماهی گلدفیش

برای نگه داری از دو گلدفیش باید اکواریومی با گنجایش ۲۰ گالن آب داشته باشید دراین آب ضد کلر بریزد و داخل آکواریوم حتما فیلتر و پمپ هوا نصب شود. هوای اتاق نباید سرد باشد برای گرم نگه داشتن آب از بخاری استفاده کنید، اگر از شن در اکواریوم استفاده کنید حتما هر دوهفته یک بار آب آن را سیفون کنید تا مواد اضافی که باعث ایجاد بیماری می شود از بین بروند.

همه چیز درباره انواع ماهی گلد فیش و قیمت خرید و فروش
همه چیز درباره انواع ماهی گلد فیش و قیمت خرید و فروش

تغذیه گلدفیش

این ماهی ها تقریبا همه چیزخوار هستند، تغذیه آنها در آب های آزاد از سخت پوستان، گیاهان آبزی و حشرات است، آنها همیشه در حال غذا خوردن هستند برای ماهی هایی که در خانه یا در محل کار نگه داری می شوند از غذاهای آماده استفاده شود. غذای ماهی های قرمز نسبت به غذای ماهی های دیگر حاوی کربوهیدرات بیشتر و پروتئین کمتر است، غذای این ماهی ها به دو صورت وجود دارد یکی به شکل شناور که روی آب می ماند و دیگری به صورت حبه ای است که به عمق آب می رود. علاوه برآن از غذاهای حاوی لوبیای غلافدار و سبزی استفاده کرد، برای تغذیه آنها از کرم حشره هم می توان استفاده کرد.

چند نکته درباره ماهی گلدفیش

خاستگاه:چین، ژاپن، کره، تایلند

حداکثر طول:۱۰ سانتی متر

سطح شنا:کلیه سطوح آب

مکان های جای گیری:میان سنگ ها، گیاهان و مواد شناور

نور مناسب: روشن، بدون تابش مستقیم آفتاب

همزیستی: سازگاری کامل با تمام ماهیان صلح جوی آب شیرین

تغذیه: غذای خشک، کرم زنده، دافنی و …

خصوصیات فیزیکی و شیمیایی: دمای ۱۸ درجه سانتی گراد وph خنثی

رفتار و نوع تولید مثل: تخم ریز، در شرایط مصنوعی تکثیر شده و جزء ماهیان مقاوم برای نگه داری می باشد.

ویژگی جنسی: ماهی ماده کمی چاق تر است در فصل تخم ریزی لکه های رنگی بر روی سر ماهی به وجود می آید.

قیمت خرید و فروش ماهی گلد فیش

ماهی گلد فیش بنابر شکل ظاهری و اندازه ای که دارد، قیمت های متفاوتی دارد البته در کل قیمت این ماهی مناسب و معقول است.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا