Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
کشاورزی و دامپروری

ماهی دم شمشیری یا سورتل چگونه است؟ قیمت خرید و فروش آن

ماهی دم شمشیری که با نام سوارتل نیز شناخته می شود، این ماهی به واسطه دم تیز و شمشیر مانندش که زیبایی خاصی به این ماهی دارد جزء محبوب ترین و زیبا ترین ماهی آکواریومی در جهان است. دم شمشیری بسیار صلح طلب و سازگار است و شرایط نگه داری آسانی دارد، از خانواده ماهی های زنده زا است و روش تکثیر ساده ای دارد.این ماهی در رنگ های زرد و قرمز یا ترکیبی از رنگ ها یافت می شود و بسیار دوست داشتنی است. در این مقاله نشریه علمی جهان شیمی فیزیک شما را با تاریخچه، ویژگی ظاهری، ویژگی رفتاری، شرایط نگه داری، روش تکثیر، تغذیه قیمت و خرید این ماهی جذاب بیشتر آشنا می کنیم. در مقالات دیگر این نشریه می توانید درباره حیواناتی مثل همستر، فنچ، مرغ عشق، عروس هلندی و طوطی کاکادو مطالعه کنید.

ماهی دم شمشیری یا سورتل چگونه است؟ قیمت خرید و فروش آن
ماهی دم شمشیری یا سورتل چگونه است؟ قیمت خرید و فروش آن

تاریخچه ماهی دم شمشیری

ماهی دم شمشیری جزء ماهی های آب شیرین است. این ماهی از تیره رنگین ماهی ها و راسته کپوردندان ماهی سانان است. در سال ۱۸۴۸ برای اولین بار یافت شده است که این ماهی بومی آمریکای شمالی و مرکزی و شرق مکزیک است.

ویژگی ظاهری ماهی دم شمشیری

در این گونه از ماهی ماهی اندام جنس نر بزرگتر از ماده است وطول بدن نوع ماده این ماهی تا ۱۶ سانتی متر و طول بدن جنس نر تا ۱۴ سانتی متر رشد می کند. نوع نر دارای دمی تیز و داراز شمشیر مانند است که نوع ماده فاقد این دم است. دمای مناسب برای نگه داری از آنها ۲۴ تا ۲۶ درجه سانتی گراد است.

رنگ بندی ماهی دم شمشیری

این ماهی در رنگ های قرمز، زرد، مشکی، سفید و یا ترکیبی از رنگ های مختلف دیده می شود که از مشهورترین و زیباترین آنها ماهی دم شمشیری قرمز، ماهی دم شمشیری مشکی و ماهی دم شمشیری سفید است.

طول عمر دم شمشیری

طول عمر این ماهی بین ۵ تا ۱۰ سال گزارش داده شده است.

ویژگی رفتاری ماهی دم شمشیری

دم شمشیری ماهی بسیار صلح جو است و با ماهی های دیگر به خوبی سازگار می شود.

ماهی دم شمشیری یا سورتل چگونه است؟ قیمت خرید و فروش آن
ماهی دم شمشیری یا سورتل چگونه است؟ قیمت خرید و فروش آن

انواع ماهی دم شمشیری

این گونه از ماهی داری انواع مختلفی است که عبارت اند از:

ماهی دم شمشیری میکی موس ماری گلد، دم شمشیری باله بلند، دم شمشیری قرمز، دم شمشیری نئون، دم شمشیری کوی در زیر توضییح مختصری در مورد انواع آنها می دهیم.

دم شمشیری میکی موس ماری گلد

این نوع از ماهی جزء محبوب ترین و سرشناس ترین گونه است. طول این ماهی حداکثر ۱۵ سانتی متر است و بسیار آرام و صلح جو است و اصلا خصلت صلح طلبی ندارد. بومی جنوب شرقی آمریکا می باشد، از ویژگی بارز ظاهری آن وجود باله های بلند در انتهای بدنش که به مانند شمشیر می باشد، این شکل دم فقط در نوع نر دیده می شود و در جنس ماده یافت نمی شود. بیشتر در رنگ های قرمز، زرد دیده می شود، دمای آب مناسب برای از آنها ۲۴ تا ۲۶ درجه سانتی گراد است و ph آب در حدود ۷ الی ۷.۵ مناسب تر است.

دم شمشیری قرمز

جزء پر طرفدارترین گونه است که به رنگ قرمز است. این ماهی نیز خصلت آرام و صلح جویی دارد که می توان در کنار ماهی های گوشت خوار کوچک زندگی کند. نوع نر این ماهی علاقه ندارد که با هم نوع خود در یک مکان زندگی کند و بهتر است در یک آکواریوم تنها یک نوع نر نگه داری شود. یک نکته به دلیل اینکه این ماهی هزینه کمی دارد اغلب دیده شده است که از آنها به عنوان تغذیه زنده برای سایر ماهی های گوشتخوار استفاده می کنند.

دم شمشیری باله بلند

این گونه بومی آمریکای مرکزی می باشد و یکی از زیباترین و جذاب ترین ماهی دم شمشیری است. آنها داری دمی به شکل دو شمشیر است و طول آن به ۱۰ سانتی متر می رسد و یک نکته قابل توجه نوع ماده این گونه نیز دارای دم شمشیری شکل است و طول آن به بیشتر از ۱۲ سانتی متر می رسد. رفتاربسیار مهربان و آرامی دارند و زیبایی خاصی به آکواریوم می بخشند، آنها علاقه مند به پرش هستند به ویژه نوع نر دوست دارد که بپرد پس وقتی در آکوریوم نگه می دارید حواستان باشد که بیرون نپرند. نرهای این گونه نیز دوست ندارند در کنار یکدیگر نگه داشته شود پس بهتر است در آکواریوم خود تنها از یک نر در کنار ماده ها نگه داری کنید. ماده ها در زمان تخم ریزی در حدود ۲۰۰ عدد تخم از شکمشان بیرون می آورند.

دم شمشیری نئون

از معروف ترین و شناخته ترین نوع این گونه است و همچنین زیباترین این نژاد محسوب می شود که دارای ویژگی های منحصر به فردی است. بومی کشور آمریکا به حساب می آید، اندازه دم این گونه در حدود ۷ سانتی متر است که گاهی اوقات به ۱۲ سانتی متر نیز می رسد. تا زمانی که دم شمشیری ها به بلوغ نرسیده اند نوع نر و ماده کاملا شبیه همدیگر هستند و بعد از بلوغ تغغراتی در آنها صورت می گیرد به این حالت که در نرها باله پایینی دم رشد می کند و بزرگ می شود ولی باله بالایی دم هیچ تغییری صورت نمی گیرد و همانطور که گفته شد این شکل شمشیری دم در نوع ماده وجود ندارد.

دم شمشیری کوی

نوعی از نژاد دم شمشیری ها محسوب می شود که از کارهای مورد علاقه آنها شنا کردن و پرش است. بیشتر آن ها مخصوصا نوع نر دوست دارند که بپرند پس برای نگه داری از آنها حتما از آکولریوم های بلند استفاده کنید و این نکته را هم به یاد داشته باشید که حتما از یک نوع نر در آکواریوم در کنار ماه هی دیگر نگه داری کنید تا دردسری برایتان ایجاد نکنند.

ماهی دم شمشیری یا سورتل چگونه است؟ قیمت خرید و فروش آن
ماهی دم شمشیری یا سورتل چگونه است؟ قیمت خرید و فروش آن

تشخیص جنسیت ماهی دم شمشیری

تشخیص نوع نر و ماده این گونه بسیار آسان است از بارزترین نشانه در تشخیص آنها وجود دم شمشیری شکل در نوع نر است که نوع ماده فاقد این دم است و همچنین ماهی نر دارای آلت تناسلی سوزنی شکل است.

تغذیه ماهی دم شمشیری

دم شمشیری گیاه خوار است ولی در کل همه چیز خوار محسوب محسوب می شوند در غذا خوردن اذیت نمی کنند و روش تغذیه آسانی دارند. برای تغذیه آنها از غذاهای پولکی، غذاهای یخ زده  و تازه می توان استفاده کرد در روز دو یا سه بار تغذیه شوند با مقدار کمی که در عرض چند دقیقه تمام شود. دهان این ماهی فوقانی است برای همین می تواند حشرات سطح آب و تخم آنها را بخورد. تغذیه آن ها در طبیعت از طریق کرم، جلبک ها، حشرات، سخت پوستان و برخی از گیاهان انجام می شود.

زمانی که این ماهی ها جوان هستند و در حال رشد احتیاج به غذای پروتئینی زیادی دارند و همچنین فیبر، فیبر مورد نیاز آنها از طریق گیاهان تغذیه می شود که به هضم غذا آنها نیز کمک می کند. این ماهی ها بسیار باهوش هستند اگر طبق برنامه مشخص به آنها غذا بدهید وقتی که زمان غذا خوردن برسد خیلی پر تحرک و پر جنب و جوش می شوند. ماهی های تازه به دنیا آمده از غذاهای ماهی ها بزرگسال نمی تواند تغذیه کند بنابراین برای آنها غذای مناسب تهیه شود. فقط یک نکته باقیمانده غذا را حتما از آکواریوم خارج کنید.

ماهی دم شمشیری یا سورتل چگونه است؟ قیمت خرید و فروش آن
ماهی دم شمشیری یا سورتل چگونه است؟ قیمت خرید و فروش آن

سازگاری دم شمشیری

دم شمشیری ها ماهی های صلح جو هستند وبه راحتی با ماهی های دیگر کنار می آیند، این ماهی ها با انواع مشابه خود مثل مولی ها، پلاتی ها، فرشته ماهی ها و سایر ماهی های گیاه خوار سازگار هستند. همانطور که گفته شد نر ها با هم سازگار نیستند و بهتر است برای چهارده ماهی ماده فقط یک نوع نر نگه داری شود و چون این ماهی ها زنده زا هستند ممکن است ماهی ماده نوزاد خود را بعد از به دنیا آوردن بخورد پس بهتر است بلافاصله بعد از به دنیا آمدن بچه ماهی ها را از آنها جدا کنید.

شرایط نگه داری ماهی دم شمشیری

برای نگه داری از آنها خوب است در یک مخزن اجتماعی و کاملا صلح جو از ماهیان گیاه خوار استفاده شود و همچنین در یک تانک متوسط با ماهیان گیاه خوار نگه داری کرد. دمای آب مناسب برای آنها ۲۴ الی ۲۶ درجه سانتی گراد و ph  خنثی ، آکواریوم را می توان با گیاهانی طبیعی پر کرد که هم می تواند نوزادان در بین آنها مخفی شوند و هم یک منبع غذایی برای آنها محسوب می شود.

ماهی دم شمشیری یا سورتل چگونه است؟ قیمت خرید و فروش آن
ماهی دم شمشیری یا سورتل چگونه است؟ قیمت خرید و فروش آن

نحوه تکثیر ماهی دم شمشیری

دم شمشیری ها مانند ماهی گوپی زنده زا هستند و بعد از انجام عمل جفت گیری در شکم ماهی تخم ها تبدیل به بچه می شود و پس از بروز علایمی مانند باد کردن شکم ماهی ماده، پنهان شدن در بین وسایل و حرکت کردن در قسمت های پایین و همچنین در بالای مخرج یک بیضی مشکی رنگ دیده می شود که همان نوزاد این ماهی است هر نوزادی که به دنیا می آید به طور غریزی از والدین فاصله می گیرد تا از حالت تخم یعنی گرد بودن به حالت عادی باز گردد. اگر شرایط آب مناسب باشد و با غذای کافی تغذیه شوند پس از ۶ ماهگی به بلوغ می رسند و هر ماه بین ۳۰ الی ۴۰ نوزاد به دنیا می آورد.

ماهی دم شمشیری یا سورتل چگونه است؟ قیمت خرید و فروش آن
ماهی دم شمشیری یا سورتل چگونه است؟ قیمت خرید و فروش آن

بیماری دم شمشیری

این گونه بسیار مقاوم هستند و کمتر مستعد بیماری هستند و در صورت نگه داری نادرست مستعد بیماری می شود از جمله عواملی که باعث بیماری می شود می توان به تغذیه نادرست و دمای نامناسب آب اشاره کرد.

بیماری سفیدک

خیز

کلومناریس

دم خورده

بیرون زدگی چشم

حفره در سر باله

قارچ دهان

از شایع ترین بیماری در بین این ماهی ها سفیدک و قارچ دهان است. برای درمان بیماری سفیدک دمای آب را به ۲۷ درجه سانتی گراد برسانید و برای هر ۸ لیتر آب یک قاشق چای خوری نمک اضافه کنید برای درمان از آنتی بیوتیک مخصوص استفاده می شود.

قیمت خرید و فروش ماهی دم شمشیری

برای خرید ماهی دم شمشیری اصیل از پت شاپ ها و سایت های معتبر کمک بگیرید. قیمت خرید و فروش این ماهی به عوامل مختلفی بستگی دارد.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا