Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
کشاورزی و دامپروری

انواع مرغ عشق چه ویژگی هایی دارند؟ قیمت خرید و فروش

انواع مرغ عشق یا باجیگار  طوطی های کوچک، زیبا و رنگارنگی هستند که صدای دلنشین و زیبایی دارند، آن ها حیوان خانگی هستند که کمتر کسی پیدا می شود که عاشقشان نباشد.

طبق تحقیقات صورت گرفته این پرنده سومین حیوان خانگی پر طرفدار بعد از سگ و گربه در جهان می باشد. با وجود این پرنده می توانید خانه ای پر نشاط و پر انرژی داشته باشید، او پرنده ای بسیار کنجکاو است که عاشق بررسی و کشف چیزهای جدید می باشد و ارتباط خیلی خوبی با انسان ها بر قرار می کند. در این مقاله نشریه علمی جهان شیمی فیزیک شما را با تاریخچه ، انواع مرغ عشق، بیماری ها و قیمت و خرید آنها آشنا می کنیم.

در دیگر مقالات سودمند این نشریه می توانید اطلاعات کاملی درباره نژاد های مختلف حیوانات خانگی از جمله نژاد های محبوب سگ ها مثل نژاد باکسر، گریت دین، فرنچ بولداگ، قهدریجانی، کن کورسو، داشهوند، کانگل، ماستیف تبتی، دالمیشن، مالینویز، لابرادور رتریور، ولش کورگی، بردر کولی، آلاسکن مالاموت، پودل و آلابای بیابید.

 

 

تاریخچه انواع مرغ عشق

نام مرغ عشق یا باجریگار از کلمه بومی buderijour که در زبان بومی استرالیا به معنای غذای خوب است گرفته شده در سال ۱۷۰۰ میلادی در استرالیا برای اولین بار این پرندگان به صورت گله های وحشی مشاهده شدند. برخی افراد در مورد معنی این کلمه معتقد اند چون در این منطقه غذا و خوراک فراوان بوده و پرندگان به خوبی تغذیه می شدند و بیشتر زاد و ولد می کردند، این نام برای این پرندگان برگزیده شده است. در سال ۱۸۰۵ برای اولین بار مرغ عشق توسط جورج شاو مدیر جاور شناسی موزه طبیعی بریتانیا شناسایی شد و در سال ۱۸۳۲ یوهان واگلر طبیعی دان موزه لینه مقاله ای در مورد مرغ عشق چاپ و منتشر کرد.

انواع مرغ عشق چه ویژگی هایی دارند؟ قیمت خرید و فروش
انواع مرغ عشق چه ویژگی هایی دارند؟ قیمت خرید و فروش

خصوصیات رفتاری مرغ عشق

این پرندگان که با نام parakeets  یا budqies  شناخته می شوند، خیلی مورد توجه انسان ها قرار گرفته اند به دلیل رفتار شیطنت آمیزشان و حس کنجکاوی که دارند. از ویژگی های بارز رفتاری مرغ عشق ها این است که دوست دارند با صاحب خود بیشتر وقت بگذارند وهمچنین عاشق این هستند که با دیگر مرغ عشق ها زندگی کنند واز بودن در کنار یکدیگر لذت می برند، برای همین باید در گروه های بیشتر از دوتا نگهداری شوند و تنهایی را دوست ندارند.

مرغ عشق توانایی تقلید صدا را دارند وخصوصا جنس نر آنها در این کار بیشتر خبره هست البته در هنگام بچگی اگر مورد آموزش قرا بگیرند، رفتار خوبی هم با بچه ها دارند وگزینه خوبی به عنوان حیوان خانگی برای بچه ها هستند. جنس ماده آنها علاقه خاصی به جویدن اجسام پلاستیکی نرم دارد ولی جنس نر علاقه مند به این کار نیست و آن ها عاشق بازی کردن هستند. مرغ عشق ها معروف به پرندگان نترس، کنجکاو و کم عقل اند که هیچ ترسی از چیزی ندارند. شجاعت آنها به حدی است که جرات مبارزه با پرندگان بزرگتر از خودشان را دارند و به آنها حمله می کنند و حتی می توانند آنها را زخمی کنند. نکته جالب توجه مهارت مرغ عشق در تقلید و تکرار صداها و همچنین شنیدن صدا و امواج از پرندگان دیر بیشتر است.

ویژگی های ظاهری انواع مرغ عشق

قد و وزن مرغ عشق

مرغ عشق ها یکی از کوچکترین گونه از خانواده طوطی ها هستند که اندازه قد آنها در حدود ۱۶ تا ۲۰ سانتی متر می باشد و وزنی در حدود ۳۰ تا ۴۵ گرم دارند البته این مقدار نسبت به گونه های آنها متغیر می باشد.

سن مرغ عشق

سن مرغ عشق ازمهم ترین شاخصه ها است. چون از طریق آن می توان شاخصه هایی مانند آموزش پذیری، مدت نگهداری، طریقه ارتباط، اندازه دلبستگی را با توجه به جوان و بالغ بودن آنها را سنجید. مرغ عشقی که به بلوغ نرسیده باشد تا سن ۴ ماهگی بدنش خط های سیاه رنگی که از پیشانی تا بالای پوسته رنگی هستند دارد و بعد از ۴ ماهگی این خط های سیاه از بین می روند. به طور میانگین مرغ عشق ۶ سال عمر دارد بیشترین عمری که از این پرنده گزارش شده است ۱۸ سال هست.

انواع مرغ عشق چه ویژگی هایی دارند؟ قیمت خرید و فروش
انواع مرغ عشق چه ویژگی هایی دارند؟ قیمت خرید و فروش

رنگ بندی مرغ عشق

به طور کلی رنگ این پرنده سبز چمنی است اگر دارای چند رنگ هم باشد همه رنگ ها طبیعی است در قسمت شکم و انتهای پشت سینه به رنگ سبز هستند، رنگ زرد همراه خطوط سیاه به حالت موج مانند در بالای شانه ها وبر روی بال ها دیده می شود و در قسمت پشت سر آنها رنگ آبی خود نمایی می کند. از زیبایی این پرنده دو پر بلندی که از دم بیرون آمده و به رنگ آبی تیره دیده می شود است، دم این پرندگان اکثرا سبز رنگ است و گوشه های آن نوار زرد رنگی دارد. چهره اش تا قسمت گلو به رنگ زرد روشن دیده می شود و لکه های بنفشی که در انتها وجود دارند، در برخی از آنها رنگ نوک نارنجی دیده می شود.

یک نکته مهم و جالب در مورد رنگ این پرندگان در رنگبندی بدن آنها این است که به هیچ عنوان رنگ دانه قرمز وجود ندارد، همچنین تمام مرغ عشق هایی که در طبیعت زندگی می کنند به رنگ زرد و سبز هستند و رنگ های خاکستری، آبی و سفید از طریق انسان ها به وجود آمده اند.

انواع مرغ عشق

یکی از عواملی که رنگ مرغ عشق ها را تغییر می دهد جهش های ژنتیکی است که گاهی وقت ها نقش و نگار روی سر و گردن و طرح سیاه روی بال های آنها را تغییر می دهد. این تغییرات اگر به جوجه ها منتقل شود نوع جدیدی از مرغ عشق به وجود می آید. مرغ عشق ها به دو دسته طبقه بندی می شوند، یکی بر طبق انواع آنها و یکی بر طبق رنگ آنها.

مرغ عشق معمولی

کلمه معمولی به مرغ عشق هایی گفته می شود که طرح روی بدن آنها مثل مرغ عشق وحشی است ولی در رنگ زمینه پرها یشان با همدیگر فرق می کنند و فقط درنقش روی پرهایشان باهم مشترک هستند. مرغ عشق های معمولی بر روی پیشانی و سر خود خطوط سیاه و زرد رنگی دارند که این خطوط در قسمت های پشت و بین بال ها نیز دیده می شود، پرهای سیاه رنگ دارای حاشیه زرد رنگی هستند، پرهای پرواز این نوع مرغ عشق ها سیاه رنگ و بلند هستند و رنگ دم آنها آبی مایل به سبز تیره است.

طرح قهوه ای

نوعی از مرغ عشق ها هستند که طرح ونقش نوع وحشی به رنگ سیاه در آنها دیده نمی شود که به آنها مرغ عشق قهوه ای می گویند که خود دارای چند زیر گروه است.

مرغ عشق دارچینی

نقش ونگار و طرح روی بال این پرندگان و همچنین خال های روی گلوی آنها قهوه ای رنگ می باشد، رنگ پاها صورتی است، پر های اصلی دم به رنگ قهوه ای بوده ولی پرهای بلند دم مانند مرغ عشق معمولی است و رنگ چشم هایشان بسیار تیره دیده می شود.

انواع مرغ عشق چه ویژگی هایی دارند؟ قیمت خرید و فروش
انواع مرغ عشق چه ویژگی هایی دارند؟ قیمت خرید و فروش

مرغ عشق فلو

این نوع مرغ عشق دارای انواع مختلفی است که همه آنها چشم های قرمز رنگی ونوک نارنجی دارند، رنگ پاهای آنها صورتی رنگ است. همه مرغ عشق هایی که چشم هایی قرمز دارند در جنس ماده آنها یک حالت اسفنجی به رنگ آبی مایل به سفید یا قهوه ای است که درجنس نر آنها به رنگ بنفش یا صورتی است. رنگ دم آنها و همچنین طرح روی پرها به رنگ قهوه ای مایل به خاکستری دیده می شود، بدن این پرندگان رنگ کم رنگی دارد که تقریبا به سفیدی یا زردی می زند.

بال قهوه ای

جزء نادرترین نوع این پرندگان هستند که طرح های بدن آنها خاکستری خیلی کمرنگ یا قهوه ای خاکستری یا برخی فاقد رنگ هستند.

بال توری

قهوه ای، رنگ پرهای روی بدن آنهاست که این رنگ خیلی کم رنگ تر از نوع دارچینی و فلو است. دم این نوع رنگ قهوه ای کم رنگ است وجه تفاوت آنها با گونه های قهوه ای دیگر در رنگ بدن آنهاست که به رنگ سفید یا زرد دیده می شوند. چشم های قرمز و اسفنجی سفید رنگ دارند و رنگ پاهای آنها صورتی رنگ می باشد.

طرح خاکستری

طرح خاکستری به چند زیر گروه طبقه بندی شده است.

بال خاکستری

همانطور که از نامش پیداست طرح پر هایش خاکستری پررنگ است دارای دمی به رنگ آبی مایل به خاکستری است و رنگ پرهای اصلی دم تیره تر است، پاهای این پرندگان خاکستری رنگ و بدن آنها اندکی رنگ پریده است، چشم های بال خاکستری به رنگ سیاه است. گونه های آنها به رنگ بنفش کم رنگ می زند که به رنگ خاکستری یا آبی کم رنگ نیز دیده می شود.

محو

این نژاد از نادرترین نژاد ها می باشد، طرح روی پرها خیلی کمرنگ و حالت محو دارند و رنگ خاکستری تیره و یا سیاه طرح روی بال های آنهاست و رنگ بدنشان از حالت معمولی کم رنگ تر است، پاهای این پرندگان به رنگ صورتی دیده می شود.

انواع مرغ عشق چه ویژگی هایی دارند؟ قیمت خرید و فروش
انواع مرغ عشق چه ویژگی هایی دارند؟ قیمت خرید و فروش

مرغ عشق بال تمام رنگ

در گذشته تصور می شد بال تمام رنگ ها یک نژاد جداگانه ای از مرغ عشق ها هستند ولی برحسب مطالعات انجام شده نشان می دهد که آنها از خانواده بال خاکستری ها اند. نقش های روی بدن و روی بال آنها و همچنین خال ها، خاکستری کم رنگ هستند یا ممکن است اصلا نباشند، اگر مرغ عشقی این طرح ها را نداشته باشد بال ها کاملا سفید یا زرد رنگ دیده می شوند و سر هم دارای پرهای کم رنگ یا بی رنگ هستند و همچنین پاهای خاکستری و دمی خاکستری رنگ دارند.

مرغ عشق اپالین

رایج ترین گونه از انواع مرغ عشق ها است که خط های کمتری برروی سر و همچنین، پشت و شانه ها دارند و یا حتی می توانند فاقد خطوط باشند. رنگ چشم ها، اسفنجی و پاها مانند مرغ عشق معمولی هست.

مرغ عشق صورت سیاه

متاسفانه نسل این نژاد از مرغ عشق ها منقرض شده است ولی امکان این هست که در نسل های بعدی دوباره به وجود بیایند.

مرغ عشق ابلق هندی

بر روی پشت سراین نوع مرغ عشق یک قسمت رنگی  وجود دارد طرح ابلق بر روی بال های اصلی پرواز وجود دارد برخی از آنهادارای طرح ابلق بر روی قفسه سینه و گردن هستند در این نوع دم می تواند پرهای کلا ابلق یا کمی ابلق داشته باشد یا برخی از آنها اصلا طرح ابلق در دم خود نداشته باشند.

مرغ عشق ابلق خالدار

از نوع زیباترین و جذاب ترین نوع مرغ عشق هستند این پرندگان در ابتدا مانند یک مرغ عشق معمولی هستند ولی وقتی شروع به پر ریزی می کنند تغییر زیادی در آنها مشاهده می شود به عنوان مثال پرندگانی که پرهای سبز رنگ دارند بعد از پر ریزی، پر جدید به رنگ زرد است و پرندگانی که به رنگ آبی و خاکستری بودند رنگ پرهایشان سفید می شود.

مرغ عشق آلبینو ولوتینو

گونه ای از مرغ عشق وجود دارد که هیچ طرح و نقشی ندارد و بی رنگ است. نوعی از مرغ عشق که توسط ژن اینو، که به آنها اینوس گفته می شود به وجود می آیند که مرغ عشق های آلبینو ولوتینو جزء آنها هستند که ملانینی که باعث ایجاد رنگ تیره در پرندگان می شود توسط این ژن از بین می رود و رنگدانه تولید نمی شود و پرها به رنگ سفید و زرد می شود، آلبینو اینوسی است که سفید رنگ بوده و لوتینو اینوسی که به زرد رنگ است.

مرغ عشق صورت زرد یا صورت طلایی

دارای انواع مختلفی هستند، صورت همه آنها زرد رنگ است فقط در نوع یک این مرغ عشق سر دارای رنگ زرد روشن است و بدن رنگی زردی ندارد. پرهای بدن آنها آبی، سفید و خاکستری رنگ است.

انواع مرغ عشق چه ویژگی هایی دارند؟ قیمت خرید و فروش
انواع مرغ عشق چه ویژگی هایی دارند؟ قیمت خرید و فروش

تغذیه انواع مرغ عشق

برای اینکه مرغ عشق شما بیشتر عمر کند باید رژیم غذایی متنوع و مناسبی داشته باشد. معمولا رژیم غذایی آنها در حدود ۷۰ درصد پلیت های مخصوص پرندگان (دانه پارس) و ۲۵ درصد سبزیجات، میوه، هویج وکلم بروکلی پخته شده، برنج و دانه های جوانه زده و ۵ درصد دانه های روغنی تشکیل شده باشد.

بیماری های انواع مرغ عشق

انگل های روده ای مثل کرم گرد وکرم نخی

تومور

چاقی مفرط

افسردگی و پر کنی

پسیتا کوزیس یا تب طوطی که در مرغ عشق کمتر دیده شده است.

بیماری کبد

تخم ماندگی

بیماری پسیتاسین که بر روی بال، پر منقار پرنده تاثیر می گذار و پرنده دیگر قادر به پرواز کردن نیست.

عفونت قارچی ومخمری

قیمت خرید و فروش انواع مرغ عشق

قیمت این نوع پرندگان برحسب سن، جنسیت، گونه و سلامتی آنها متغیر است برای خرید بهتر است از طریق سایت های معتبر و پت شاپ ها اقدام کنید و قبل از خرید حتما با یک دامپزشک مشورت داشته باشید تا از سلامتی آن مطمئن شوید.

 

 

 

 

 

 

 

نوشته های مشابه

‫۶ دیدگاه ها

  1. سلام وقتتون بخیر ما یه جفت مرغ عشق داریم که وقتی جوجه ها از تخم در میان بعد اینکه بزرگ میشن نمیتونن پرواز کنن و راه رفتنشونم یه جوریه خوب راه نمیرن
    مشکلشون چیه به نظر شما

  2. سلام؛ در کشور ما چندان نظارتی بر طراحی بهداشتی و استاندارد ظروف غذای حیوانات و به خصوص پرندگان خانگی و یا کیفیت جنسشون در تولید نمیشه و باید این موضوع که تا به حال ازش غفلت شده مورد توجه قرار بگیره، مثلا” در مورد طراحی ظروف دانخوری قناری و یا مرغ عشق که مشترکه، انگار به جای ظرف غذا ظرف دو کاره ی غذا و توالت برای این پرنده ی محبوس و مظلوم در قفس تولید میشه! پرنده مرتب روی ظرف به اصطلاح دانخوری میشینه و فضله هاشو داخلش میندازه که باعث آلودگی دان و رشد و تکثیر و چرخه ی میکروبها و بروز و شیوع انواع یبماریهای گوارشی کشنده و صعب العلاج و عاقبت تلف شدن زودرسشون میشه و این عامل یکی از مهمترین علتهای مرگ و میر زیاد این پرندگانه که خاموش و بی صدا می میرن و صدای درونی درد و ناله شون به جایی نمی رسه. مثلا” بیماری کشنده ی ورم روده ی قناری که هم ظلم مضاعف به این پرنده و بیماری و درد و زجر و مرگ و میر زیاد اونهاست و هم خسارت به سرپرستان و پرورش دهندگانشون. از نظر جنس نیز در مورد همین دانخوریها و آبخوریهای کریستال قناری باید گفت با وجود فراوانی و ارزانی مواد اولیه ی پلاستیک با دوام و نشکن و شفاف اما از موادی برای تولیدشون استفاده میشه که با اندک فشار، ضربه یا افتادنی میشکنه. در صورتی که با اندک توجه و تغییری میشه انواع دانخوریهای ساده با طراحی بهداشتی و کاربردهای مختلف، کوچک، بزرگ و قابل تنظیم ( درب در بالا، دهانه در سطح عمودی جلو و یا کناره ها و چوب نشیمن در زیرش) و با جنس خوب و با دوام طراحی و تولید کرد. من خودم دانخوری ای آزمایشی از کارتن پلاست ساختم خیلی خوب جواب داد، قناریها سر و گردنشون رو از دهانه ای که به صورت افقی در سطح عمودی رو به رویی ظرف زده بودم داخل ظرف می بردن و خیلی راحت دون می خوردن، نه فضله ای داخل ظرف می افتاد، نه موقع تغذیه دونها از کناره های ظرف بیرون می ریخت و تا آخرین دانه، غذاشون تمیز می موند. این موضوعات به طور کل باید در طراحی همه ی ظروف حیوانات مجاز خانگی و زینتی مخصوصا” پرندگان که تا به حال توجهی که باید بهش نشده، مد نظر قرار بگیره و ظروف عیربهداشتی از نظر طراحی و نامرغوب و کم دوام از نظر جنس تولید نشه و هم طراحان و هم تولید کنندگان و هم نظارت کنندگان در این خصوص احساس مسئولیت کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا