Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
کشاورزی و دامپروری

آشنایی با انواع ماهی آب شور و قیمت خرید و فروش آن

انواع ماهی های آب شور در بین ماهیان آکواریومی و ماهیگیران سراسر دنیا بسیار محبوب هستند، این ماهی ها که نام دیگرشان ماهی دریایی نیز است، همانطور که از نامشان مشخص است در آب های شور یافت می شوند و می توانند به صورت تنهایی یا گروهی زندگی کنند. ماهیان آب شور انواع مختلفی دارند که بعضی از گونه های آن ها را به عنوان ماهی تزیینی در آکواریوم ها نگه می دارند و برخی دیگر را صید می کنند و می خورند. مدرسه ماهی اصطلاحی است که از به گروه هایی از ماهیان آب شوری که در در گروهی بزرگ با هم زندگی می کنند اطلاق می شود. بیشتر ماهیانی که در آب اقیانوس زندگی می کنند جزو ماهیان آب شور طبقه بندی می شوند و می توانند بنا بر دما، میزان نمک، عمق و جریان آبی که نیاز دارند، در مناطق مختلفی زندگی کنند.

این مقاله ای که در نشریه علمی جهان شیمی فیزیک مطالعه می کنید، درباره ویژگی ها، تغذیه، زیستگاه و قیمت خرید و فروش انواع ماهی آب شور توضیح می دهد. مقالات دیگری که در این سایت وجود دارد درباره انواع حیوانات خانگی از جمله فنچ، همستر، مرغ عشق، عروس هلندی، خرگوش بلژیکی، خرگوش فرانسوی و خرگوش لوپ و مینی لوپ توضیح می دهد.

آشنایی با انواع ماهی آب شور و قیمت خرید و فروش آن
آشنایی با انواع ماهی آب شور و قیمت خرید و فروش آن

زیستگاه انواع ماهی آب شور

عوامل متعدد و مختلفی از جمله عمق و جریان آب، درجه حرارت، مقدار گیاهان دریایی و جلبک، سنگ، صخره و شن در تعیین محل زندگی ماهی های آب شور موثر است. مقدار نمک آب و غذاهایی که در آن وجود دارد نیز در تعیین محل زندگی ماهی ها موثر است.

در محلی به نام پای رود آب شیرین و شور به هم می رسند و با هم مخلوط می شوند که این مکان نیز محل زندگی دسته ای دیگر از آبزیان است. موجودات ریز و میکروسکوپی مثل فیتوپلانکتون ها و انواع نهنگ ها و وال های بزرگ در اقیانوس ها زندگی می کنند ماهیان آب شور از جمله معروف ترین انواع این آبزیان هستند که می توانند هم در سطح آب و هم در اعماق اقیانوس زندگی کنند.

آشنایی با انواع ماهی آب شور و قیمت خرید و فروش آن
آشنایی با انواع ماهی آب شور و قیمت خرید و فروش آن

تغذیه انواع ماهی آب شور

در کل ماهی های آب شور را از نظر غذایی که می خورند به دو گروه ماهیان گیاهخوار و گوشتخوار تقسیم بندی می کنیم. ماهیان گوشتخوار از سایر آبزیان از جمله پلانکتون ها، سخت پوستان ریز، میگو و ماهیانی مثل کیلکا تغذیه می کنند و این ماهی ها به هیچ وجه جلبک نمی خورند. غذای ماهیان گیاه خوار آب شور گیاهان مختلف از جمله گیاهان گلدار و جلبک ها هستند. منبع تغذیه اصلی این ماهیان در واقع جلبک ها است از جمله جلبک های سبز، قرمز، آبی و قهوه ای است، البته انواع دیگری هم وجود دارد که ممکن است تعدادی از ماهی ها آن ها را ترجیح بدهند.

دلقک ماهی آب شور

این ماهی ها انواع مختلفی از جمله دلقک ماهی اسلاریس نارنجی و اسلاریس سیاه دارند که برای نگهداری در آکواریوم نسبت به سایر گونه های این ماهیان به خصوص برای تازه کار ها مناسب تر اند. دلقک ماهی ها را می توانید به صورت جفت یا تکی و در سایز های متفاوت نگه دارید، توجه کنید که از آن جایی که این ماهی ها قلمرو طلب بوده و نسبت به قلمروشان حساس هستند، توصیه می شود بیشتر از جفت آن ها را در یک آکواریوم با اندازه کوچک نگهداری نکنید. این ماهی ها در حالت طبیعی و در اقیانوس با شقایق ها همزیستی می کنند و در صورتی که در آکواریوم شقایق نباشد، (که آبزی مناسبی برای افراد مبتدی نیست) برای پنهان شدن به کنار ریف های دیگر می روند.

دلقک ماهی اسلاریس سیاه

این گونه تا زمان بلوغش به رنگ نارنجی است ولی به مرور به رنگ نارنجی تیره و سیاه در می آید و گزینه مناسب و مقاومی برای آکواریوم های ریف اند.

دلقک ماهی اسلاریس نارنجی

این ماهی ها نسبت به قلمروشان حساس اند و نسبت به ورود سایر ماهی ها واکنش نشان می دهند تا جایی که کم کم سایر ماهی ها یاد می گیرند به قلمرو آن ها وارد نشوند البته در برابر ریف ها صلح طلب و سازگار هستند. رنگ بدن این دلقک ماهی ها به رنگ نارنجی است و روی آن سه خط سفید وجود دارد.

آشنایی با انواع ماهی آب شور و قیمت خرید و فروش آن
آشنایی با انواع ماهی آب شور و قیمت خرید و فروش آن

خرگوش ماهی

گونه های روباه ماهی زرد، روباه ماهی نقره ای و فاکس فیس باشکوه انواعی از این ماهی ها اند که برای افراد مبتدی مناسب هستند و قبل از بلوغ در گروه هایی با تعداد بالا زندگی می کنند، البته این ماهی ها را در طبیعت هم به صورت جفت و هم تکی می توانید مشاهده کنید. هر چه سن خرگوش ماهی ها بالاتر می رود، تمایلشان به یافتن جفت و زندگی با او بیشتر می شود. این ماهی ها نیاز به محیط بزرگی در آکواریوم دارند، طولشان تا ۱۸-۲۲ سانتی متر هم می رسد و با دیگر گونه ها به جز سایر اعضای خانواده خرگوش ماهی ها سازگاری دارند.

آتش ماهی

گونه های آتش ماهی بنفش و قرمز آتش ماهی برای افرادی که اولین بار است از آکواریوم نگهداری می کنند، مناسب اند. از آنجایی که اندازه این ماهی ها کوچک است، برای آکواریوم ها با اندازه های مختلف مناسب است و بهتر است آن را به صورت جفت نگهداری کنید. آتش ماهی ها نیاز به مکان هایی مثل سنگ ها دارند که بتوانند پنهان شوند. بهتر است آکواریوم محل سکونتشان جریان آب متوسط باشد و شرایط نوری مناسب برای عبور از روی ریف را داشته باشند.

غذای آتش ماهی ها اغلب از جلبک ها و پلانکتون ها تامین می شود، البته شما می توانید از غذاهای دریایی کوچک، غذا های آماده و پلانکتون هایی که از ویتامین غنی شده اند نیز برای تغذیه این ماهی ها استفاده کنید. رنگ زیبای این ماهیان در صورتی که جیره غذایی با مقدار ویتامین های لازم را نداشته باشند، به مرور زمان محو می شود و از آن جایی که می توانند بپرند بهتر است آن ها را در آکواریوم های روباز نگه ندارید.

آشنایی با انواع ماهی آب شور و قیمت خرید و فروش آن
آشنایی با انواع ماهی آب شور و قیمت خرید و فروش آن

دارت فیش

این ماهیان بدنی کشیده با رنگ روشن دارند و برای این که بتوانند به راحتی شنا کنند، به فضا های متعددی برای شنا و به سطح ماسه ای با ارتفاعی به اندازه حداقل ۵ سانتی متر برای نقب زنی نیاز دارند. دارت فیش ها جزو ماهیانی نیستند که توانایی بالایی در پرش داشته باشند، ولی برای احتیاط بهتر است آن ها را در آکواریوم هایی با سطح بسته نگهداری کنید.

دارت فیش گورخری

این گونه از دارت فیش را با نام های گوبی چینی گورخری، گوبی گورخری و گوبی نوار دارد نیز می شناسند. بدن این ماهی ها خط های نارنجی رنگی دارد و سرشان به رنگ سبز روشن است. دارت فیش گورخری در طبیعت معمولا به صورت دسته های گروهی زندگی می کند که به این دلیل هم بهتر است آن را در آکواریوم به صورت دسته جمعی نگه دارید و همه این ماهی ها را با هم به آکواریوم اضافه کنید. این ماهی ها گوشتخوار هستند و بهتر است از از غذاهای دریایی از جمله میگو به صورت تازه یا یخ زده استفاده کنید.

باسلت

از آنجایی که این ماهی ها در برابر عفونت ها، کثیفی آب آکواریوم و انگل های پوستی مقاومت بالایی دارند، انتخاب خوبی برای افراد تازه کار هستند. باسلت ها به تعدادی سنگ و صخره در مناطقی آرام برای استراحت نیاز دارند و نقاط تاریکی که نور کمی دارند، برای این ماهی ها لذت بخش است. غذای این آبزیان باید غنی از ماهی، گوشت و انواع ویتامین های باشد.

کاردینال

این ماهی ها به آکواریوم های بزرگی با ظرفیت حداقل ۱۲۰ لیتر احتیاج دارند که در آن صخره ها و سنگ های پر از حفره وجود داشته باشد. کاردینال ها می توانند به صورت تکی یا جفت زندگی کنند و رفتار های تهاجمی از آن ها در دسته های بزرگتر دیده شده است. میگو، کرم خونی و غذاهای دریایی تکه تکه شده غذای این نوع از ماهی ها است.

آشنایی با انواع ماهی آب شور و قیمت خرید و فروش آن
آشنایی با انواع ماهی آب شور و قیمت خرید و فروش آن

سودوکرومیس

Dottyback یا سودوکرومیس ها بسیار سخت جان اند و بدنشان به رنگ روشن است. غذای این ماهی ها کرم ها، پلانکتون ها و خرچنگ های کوچک است و می توانند از غذاهای آماده هم تغذیه کنند. در محیطی که این آبزی زندگی می کند باید سنگ هایی وجود داشته باشد تا بتواند در آن مخفی شود و اگر می خواهید بیشتر از یک سودوکرومیس را در آکواریوم نگهداری کنید، بهتر است آن ها را هم زمان وارد آکواریوم کنید. این ماهی ها در ابتدا خجالتی هستند و بهتر است آن ها را همراه با گونه هایی از ماهی ها که از نظر ظاهری شبیهشان هستند، نگهداری نکنید.

بلنی ها

این ماهی ها محل زندگیشان بیشتر در کف آکواریوم است و بعضی از گونه های آن دوست دارند در حفره های سنگ و صخره و صدف های توخالی مخفی شوند. بلنی ها در کل آرام اند ولی در برابر سایر ماهی های هم گونه شان، گوبی ها و دارت فیش ها حلت تهاجمی به خودشان می گیرند. دقت کنید که اگر از بلنی نگه داری می کنید حتما آن را در آکواریوم سر بسته نگه دارید چرا که این ماهی می تواند پرش های بلندی بکند.

میداس ها نیز انواعی از بلنی ها هستند که از میگوی غنی شده با ویتامین، گوشت و سخت پوستان تکه تکه تغذیه می کنند. بلنی ها برای نگهداری در آکواریوم های ریف مناسب اند ولی اگر در سیستم های کوچک از آن ها نگهداری کنید ممکن است به بعضی از پلیپ ها آسیب وارد شود.

آشنایی با انواع ماهی آب شور و قیمت خرید و فروش آن
آشنایی با انواع ماهی آب شور و قیمت خرید و فروش آن

نئون ارکید

این ماهی های دریای سرخ را می توانیم در محیط آکواریوم تکثیر کرد. نئون ارکید بهتر است در کنار گونه هایی مثل سودوکرومیس نگهداری نشود. این ماهی نسبت به مکان هایی که در آن مخفی می شود و قلمرواش حساسیت دارد و ممکن است حتی ماهی های کوچکتر را تعقیب کند. نئون ارکید غذا هایی مثل میگو و سایر غذاهای آماده و یخ زده را می خورد، برای زندگی در آکواریومی با کف ریف مناسب است و رابطه خوب و صلح آمیزی با مرجان ها دارد.

رویال گراما

این ماهی ها اصالت متعلق به اعماق آب های کارائیب اند و رفتار صلح جویانه ای در برابر هم گونه هایشان دارند درحالی که رفتار این ماهی ها در برابر هم گونه هایشان خصمانه و پرخاشگرانه است. رویال گراما ها بیشتر در رنگ های زرد و بنفش دیده می شوند.

آشنایی با انواع ماهی آب شور و قیمت خرید و فروش آن
آشنایی با انواع ماهی آب شور و قیمت خرید و فروش آن

قیمت خرید و فروش انواع ماهی آب شور

قبل از این که بخواهید یکی از این ماهی ها را بخرید بهتر است ابتدا با خصوصیاتشان آشنا شوید. ماهیان آب شور در انواع خوراکی و آکواریومی وجود دارند و شامل گونه های مختلفی هستند.

نحوه خرید انواع ماهی آب شور آکواریومی

همان طور که می دانید دو نوع آکواریوم برای انواع ماهی های آب شیرین و شور داریم. در نگهداری از آکواریوم ماهی آب شور و ماهی های آن باید نکاتی را مد نظر داشته باشیم که در ادامه به آن ها می پردازیم.

دقت کنید که ماهی های خشن و وحشی را در کنار دیگر ماهی ها نگه ندارید، برای آکواریومی ابعادی را در نظر بگیرید که ماهی بتواند به آسانی در آن شنا و زندگی کند، حتما قبل از این که ماهی را وارد آکواریوم کنید از سلامت آن مطمئن شوید تا سایر ماهی ها را مریض نکند و ویژگی های مختلف ماهی ها را مد نظر داشته باشید مثلا شیر ماهی ها سم خطرناکی تولید می کنند که به این دلیل بهتر است آن ها را در کنار سایر ماهی ها نگه ندارید.

نحوه خرید ماهی های خوراکی آب شور

ماهی های تازه چشمانی براق و برجسته و بدنی برجسته و براق دارند که می توانید با لمس پولک ها و اطمینان از لغزنده بودنشان به تازه بودن آن ها پی ببرید. از طرفی ماهی تازه و سالم بوی تند و نامطبوعی ندارد و اگر ماهی در آب بود در صورتی که گوشتش به رنگ سفید باشد و اگر گوشتش به رنگ شیری یا دیگر رنگ ها باشد نشان از کهنه و مانده بودنش است. به این نکته نیز توجه داشته باشید که آب شش های ماهی تازه قرمز رنگ است در صورتی که ماهی مانده آب شش هایی به رنگ خاکستری دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا