Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
کشاورزی و دامپروری

خرگوش بزرگ فرانسوی چگونه حیوانی است؟ قیمت خرید و فروش

خرگوش فرانسوی یکی از بزرگترین نژاد خرگوش لوپ است، دارای جثه واندام بسیار بزرگ که برای اولین بار در کشور فرانسه پرورش داده شده است. این خرگوش دارای پوششی بسیار متراکم و فشرده ای است که حالت خیلی نرمی دارد و دارای ترکیب رنگی است که بیشتر شامل رنگ های سرد بوده و برخی از آن ها دارای لکه های سفید رنگی در سر، قفسه سینه و پاها هستند.

در این نشریه مقاله علمی شیمی فیزیک شما را با تاریخچه، خصوصیات ظاهری، خصوصیات رفتاری، شرایط نگه داری، بیماری ها، قیمت و خرید این خرگوش بازیگوش بیشتر آشنا می کنیم. در مقالات دیگر این نشریه می توانید درباره نژاد های دیگر خرگوش ها از جمله خرگوش هوتوت کوتوله، جرسی، بلژیکی، چین چیلا، مینی رکس و خرگوش لوپ و مینی لوپ مطالعه کنید.

خرگوش بزرگ فرانسوی چگونه حیوانی است؟ قیمت خرید و فروش
خرگوش بزرگ فرانسوی چگونه حیوانی است؟ قیمت خرید و فروش

تاریخچه خرگوش فرانسوی

این خرگوش در قرن نوزده در کشور فرانسه برای اولین بار پرورش داده شده است که حاصل ترکیب دو نژاد معروف Enqlish lop و French Butterfly است. در ابتدا هدف از پرورش این نژاد استفاده از گوشت آن برای مصرف تغذیه ایی بود ولی با گذشت زمان مردم تمایل پیدا کردند از آنها به عنوان حیوانات خانگی نگه داری کنند و چون آنها حیوانات بسیار آرامی هستند ایده آل ترین گزینه برای این کار اند.

خصوصیات ظاهری خرگوش لوپ

چون خرگوش فرانسوی از نژاد لوپ است ابتدا بهتر است یک توضییح کامل از نژاد لوپ داشته باشیم.

به طور کلی خرگوش های لوپ دارای گوش های بسیار بلندی هستند که تا ۷۶ سانتی متر نیز رشد داشته است البته گوش های بلند و افتاده آنها معرف حضورشان است. این نوع نژاد خرگوش هایی با ترکیب رنگ های مختلف از جمله قهوه ای، آبی، مشکی و… دارد، موهای آن ها بلند، پرپشت و پشمالو است و جنسی بسیار نرم دارندد که این موهای بلند زیبایی خاصی به این خرگوش داده است.

به طور کلی تمامی خرگوش های لوپ شبیه هم نیستند و تفاوت هایی دراندازه و طول بدنشان یا در اندازه گوش هایشان با یگدیگر دارند به عنوان مثال نوع فرانسوی این نژاد دارای اندام بزرگ است و اندازه گوش هایش تا ۴۲ سانتی متر نیز می رسد و یا نوع کوتوله آن ها وزن کمی دارد. موهای آنها نیز با یکدیگر متفاوت است برخی دارای موهای کوتاه و برخی دارای موهای بلند هستند و به طور کلی همه آنها موهای پشمالویی دارند.

خرگوش بزرگ فرانسوی چگونه حیوانی است؟ قیمت خرید و فروش
خرگوش بزرگ فرانسوی چگونه حیوانی است؟ قیمت خرید و فروش

ویژگی اخلاقی خرگوش فرانسوی

لوپ های فرانسوی بسیار اجتماعی و مهربان هستند بنابراین می توانند گزینه خوبی برای نگه دارای به عنوان حیوان خانگی باشند چون بسیار باهوش هستند مهارت آموزشی بالایی دارند وبه آسانی فرمان ها را یاد می گیرند. خرگوش های بازیگوشی هستند که عاشق پریدن و دویدن هستند و از این کار لذت می برند، گاهی ممکن است عصبانی شوند و پرخاشگر شد که با محبت کردن و نوازش کردن شما می توانید آنها را کنترل کنید.

خرگوش لوپ فرانسوی

بزرگترین نوع نژاد از خرگوش های لوپ است دارای اندام و جثه بزرگ که وزنی بین۴تا ۵ کیلو گرم دارند، دارای گوش های بلند و افتاده که بلندی آنها تا ۴۲ سانتی متر می باشد و تا زیر آرواره رسیده است، آنها بسیار بازیگوش و شیطان هستند و نیاز به فضای بزرگتری برای نگه داری دارند تا در آن به راحتی بازی و فعالیت داشته باشند. خزهای بدنشان بسیار نرم است و در رنگ های آبی، نارنجی، قهوه ای، سیاه و استیل دیده می شود.

 

طول عمر خرگوش فرانسوی

به طور کلی طول عمر خرگوش ها بستگی به نژاد، سلامتی، تغذیه و روش و سبک زندگی آنها دارد و همچنین خرگوش های که هیکل و اندام کوچک دارند طول عمر بیشتری دارند نسبت به خرگوش هایی که جثه بزرگتری دارند. طول عمر خرگوش فرانسوی با توجه به زندگی در شرایط ایده آل و مناسب کمتر از ۱۰ سال می باشد.

خرگوش بزرگ فرانسوی چگونه حیوانی است؟ قیمت خرید و فروش
خرگوش بزرگ فرانسوی چگونه حیوانی است؟ قیمت خرید و فروش

تربیت خرگوش فرانسوی

خرگوش های بسیار باهوش و اجتماعی هستند و مهارت یاد گیری بالایی دارند وبا تمرین وتکرار اسم خودشان و دستورهایی مانند بیا، برو، غذا خوردن و حتی مکان دستشویی کردن را یاد بگیرند برای اینکه به خوبی تربیت کنید اول باید باحوصله رفتار کنید و صبر داشته باشید و هر هروز تمرین و تکرار داشته باشید و برای این کار می توانید از خوراکی های تشویقی مانند انواع میوه هایی که مناسب آنها هستند استفاده کنید. این خرگوش ها فعالیت بدنی بالایی دارند و عاشق دویدن و پریدن هستند و از انجام این کارها لذت می برند و از سر گرمی های مورد علاقه شان است.

تغذیه خرگوش فرانسوی

از عواملی که بر طول عمر و سلامتی خرگوش ها اثر مستقیم دارد تغذیه آنها است مانند هر حیوان دیگر دارای رژیم غذایی مخصوص هستند که استفاده از این رژیم غذایی کمک فراوانی به سلامتی و طول عمر آنها می کند، رژیم غذایی آنها باید سرشار از ویتامین ها، مواد معدنی، فیبر و سایر مواد مورد نیاز بدن آنها باشد، یونجه ۸۰ درصد از رژیم غذایی آنها را تشکیل می دهند باید درهمه وعده های غذایی آنها باید استفاده می شود بعد از آن سبزیجات از دیگر عوامل مهم تغذیه ای آنهاست. از میوه ها نباید به صورت روزانه برای آنها استفاده کرد برخی از میوه ها حاوی قند فراوان هستند که باعث ایجاد چاقی در آنها می شود و همچنین باعث اسهال می شوند.

یکی از غذا های مخصوص خرگوش ها که سرشار از پروتئین است انواع پلنت است که استفاده  زیاد از آن باعث افزایش وزن و انواع بیماری ها در آنها می شود، فقط این نکته را به یاد داشته باشید که پلنت ها را با غذای تشویقی ترکیب نکرده و به خرگوش خود ندهید برای اینکه باعث ایجاد بیماری های گوارشی می شود.

غذای اصلی

تغذیه آنها با علوفه یونجه که باید همیشه در دسترس آنها باشد چون اصلی ترین غذای آنها محسوب می شود و سبزیجات برگ سبزی مانند کرفس، جعفری، کاهو، نعنا، شاهی، ریحان، خردل، گشنیز، شوید و کلم پیچ است، غذا های آنها باید درصد چربی خیلی کمی داشته باشند و فیبر بالایی دارا باشند.

از میوه هایی که می توان برای آنها استفاده کرد گلابی، هویج، هندوانه، طالبی، انبه و آلبالو را نام برد و هرگز از میوه هایی مانند آووکادو و مرکبات انگور استفاده نشود. آووکادو سرشار از چربی و باعث مسمومیت و مرگ آنها می شود و برگ چغندر نیز برای آنها مضر است چون باعث ایجاد گاز معده می شود و از دیگر میوه های ممنوع برای آنها گردو است که دارای چربی بالایی است که سبب ایجاد مشکلات برای سیستم گوارشی می شود. از تشویقی های مانند ماکارونی، ماست، نان ، سیب زمینی و بیسکوییت به دلیل داشتن قند و کربوهیدرات استفاده نشود و یک نکته هرگز شکلات به خرگوش خود ندهید که برای آنها کشنده است.

غذای خرگوش تازه متولد شده

خرگوش های تازه متولد تا ۳ ماهگی شیر می خورند که روزانه ۲ بار بهتر است باشد، خرگوش های نوزاد یک به مدت ۴ تا ۳ سی سی  و خرگوش دوهفته ای ۵ تا ۱۵ سی سی و بچه خرگوش های ۲ تا ۳ هفته ای ۱۵ سی سی روزانه احتیاج دارند.

خرگوش بزرگ فرانسوی چگونه حیوانی است؟ قیمت خرید و فروش
خرگوش بزرگ فرانسوی چگونه حیوانی است؟ قیمت خرید و فروش

نظافت خرگوش فرانسوی

این خرگوش ها کاملا تمیز بوده و همیشه خودشان را تمیز می کنند و مثل گربه با لیس زدن موهایشان را مرتب می کنند، هر ۳ ماه یک بار ریزش مو دارند با برس کشیدن موهای اضافه ریخته می شوند و پوست آنها سالم می ماند برای شانه زدن از برس های دندانه درشت استفاده شود، شانه زدن دو روز در هفته کافی است. ناخن های بلند آنها را با کمک دامپزشک کوتاه کنید. حمام کردن بیش از اندازه باعث عفونت گوش می شود نباید به طور مرتب آنها را حمام کرد.

شرایط نگه داری خرگوش فرانسوی

این خرگوش ها چون جثه بزرگی دارند به مکان بزرگتری احتیاج دارند تا به راحتی در آن دراز بکشند و یا روی پاهایشان بمانند و همچنین پر تحرک و فعال هستند فضای بزرگتری مورد نیازشان است، مکان زندگی آنها باید همیشه تمیز باشد تا از بروز بیماری ها جلوگیری شود، مکان زندگی آنها از لحاظ گرما و سرما مناسب باشد. برای جلوگیری از رشد بی رویه دندان ها سنگ کلسیم  در قفس آنها قرار دهید تا آن را بجواند و یونجه نیز از رشد بی رویه دندان ها جلوگیری  می کند.

بیماری شایع خرگوش فرانسوی

خرگوش های فرانسوی چون دارای گوش های بلندی هستند مستعد عفونت گوش هستند اگر گوش بوی بدی داد یا در آنها موم زیادی جمع شد حتما به دامپزشک مراجعه شود. دندان ها باید چک شوند تا بیش از حد بلند نشوند چون در فک فرو می رود و باعث اذیت حیوان می شود. خرگوش های ماده مستعد بیماری سرطان رحم و پستان هستند و خرگوش های نر مستعد سرطان بیضه هستند و از دیگر بیماری ها می توان به مشکلات گوارشی، اضطراب و استرس اشاره کرد.

قیمت خرید و فروش خرگوش فرانسوی

برای خرید و فروش بهتر از طریق پت شاپ ها و سایت های معتبر اقدام کنید فقط قبل از خرید خرگوش مورد نظر را به دامپزشک نشان دهید تا از سلامت آن مطمئن شوید.

 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا