Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
کشاورزی و دامپروری

ویژگی های خرگوش پشمالو جرسی و قیمت خرید و فروش آن

خرگوش پشمالوی جرسی یکی از محبوب ترین ومعروف ترین نژاد خرگوش ها است و این خرگوش به دلیل بازیگوش بودن و خیلی رام بودنش شهرت فراوانی دارد. جرسی عاشق این است که مورد توجه و محبت قرار بگیرد و از بازی با صاحبش لذت می برد. این خرگوش ها در نمایش های ملی و محلی ایالات آمریکا همیشه در معرض نمایش قرار می گیرند واز معروف ترین خرگوش ها برای این کار هستند. نام دیگر این خرگوش سر لیوانی است که این نام به دلیل دارا بودن سر مربع شکل و متراکم خود و جزء نژاد خرگوش های کوتوله است.

در این مقاله نشریه علمی جهان شیمی فیزیک شما را با تاریخچه، خصوصیات رفتاری، خصوصیات اخلاقی، شرایط نگه داری، قیمت و خرید این خرگوش پشمالو بیشتر آشنا می کنیم. از دیگر مطالبی که می توانیم در این مقاله پیدا کنیم، ویژگی های انواع حیوانات خانگی از جمله فنچ، همستر، طوطی کاکادو، عروس هلندی، طوطی ملنگو، طوطی کاسکو، خرگوش بلژیکی و سایر انواع خرگوش ها است.

ویژگی های خرگوش پشمالو جرسی و قیمت خرید و فروش آن
ویژگی های خرگوش پشمالو جرسی و قیمت خرید و فروش آن

تاریخچه خرگوش جرسی

در سال ۱۹۸۴ برای اولین بار انجمن خرگوش های آمریکایی این نوع نژاد از خرگوش ها را معرفی کرد که دارای دست و پای کوتاه بودند و موهای بدنشان خیلی پر پشت و زیاد بود و حدود ۴ سال بعد توسط ARBA  با نام خرگوش پشمالو جرسی به جهان معرفی شدند، امروزه این خرگوش ها از یکی از مشهورترین خرگوش های نمایشگاهی دنیا هستند.

خصوصیات ظاهری خرگوش جرسی

این نوع خرگوش جزء نژاد خرگوش های کوتوله است و دارای دست و همچنین پاهای کوتاه است، از لحاظ ظاهری نتیجه آمیزش خرگوش آنقوره فرانسوی و خرگوش کوتوله هلندی است.

فرم بدن جرسی

طول و عرض بدن این خرگوش تقریبا به یک اندازه است، بدنی با فرم انباشته و جمع وجور دارد، عرض شانه ها با بخش عقب بدن حالت برابری دارد و قسمت عقب بدن آن کاملا به حالت گرد دیده می شود و قسمت بالای بدن تا بالای کمر به حالت قوس دار است و دم انحنای کمتری است.

ویژگی های خرگوش پشمالو جرسی و قیمت خرید و فروش آن
ویژگی های خرگوش پشمالو جرسی و قیمت خرید و فروش آن

سر خرگوش جرسی

سر این نوع خرگوش پهن و کوتاه است و خیلی نزدیک به شانه ها است، سر یک حالت مربعی شکلی و متراکمی دارد، موهای قسمت کناری سر بلندتر بوده که در ادامه در امتداد موهای قسمت های دیگر بدن قرار می گیرد. از بین دو تا گوش اندکی موی بلند که شبیه کلاه است به سمت جلو متمایل شده است.

گوش های جرسی

گوش های این خرگوش حالت ایستاده و راست دارد و کوتاه به نظر می رسد، انتهای گوش ها گرد بوده ومتناسب با سر خرگوش است. طول گوش ها معمولا تا ۷.۵ سانتی متر است.

چشم جرسی

چشم این حیوات دارای رنگ بندی متنوعی است و کاملا به حالت برجسته و برآمده است و شفافیت خاصی دارند.

پاهای خرگوش جرسی

پاهای این خرگوش کاملا راست و صاف است و تقریبا پهن و ضخیم می باشد، زیر ساق پاهای جلویی با موهای معمولی پوشیده است و قسمت زیر زانوی پاهای عقب از موهای بلند پشمی پوشیده شده است.

ویژگی های خرگوش پشمالو جرسی و قیمت خرید و فروش آن
ویژگی های خرگوش پشمالو جرسی و قیمت خرید و فروش آن

پوشش بدن خرگوش جرسی

بدن این نوع از خرگوش ها پوشیده از موهای ضخیم و زبر که خیلی حالت پر پشتی دارد است و یکدست و یکپارچه است.  موهای این حیوان خیلی حالت صافی دارند که اصلا گره نمی خورند و شبکه ای نمی شوند و اندازه موهایش بلند است و در حدود ۷.۵ سانتی متر در حالت ایده ال می تواند رشد داشته باشد.

وزن جرسی

این خرگوش ها جزو خرگوش های کوچک هستند و وزن آنها بین ۱ تا ۳ کیلو گرم متغیر است.

رنگ بندی خرگوش جرسی

این نوع نژاد از خرگوش ها دارای ۶ نوع رنگ بندی هستند برطبق گزارش ARBA هر کدام دارای ویژگی های اخلاقی و رفتاری متفاوتی است به علاوه در ایران بیشتر خرگوش های جرسی اصل نیستند و میکس شده این نژاد هستند.

ویژگی های خرگوش پشمالو جرسی و قیمت خرید و فروش آن
ویژگی های خرگوش پشمالو جرسی و قیمت خرید و فروش آن

خصوصیات رفتاری خرگوش جرسی

با توجه به اینکه هر حیوانی شخصیتی متفاوت و منحصر به خودش را دارد باید برای شناخت شخصیت آن وقت بیشتری با او بگذارانید تا اخلاقش برایتان مشخص شود. این نوع خرگوش ها آرام و مطیع است البته زیاد خوش اخلاق و اجتماعی نیستند باید زمان بیشتری با آن ها وقت بگذرانید تا به شما عادت کند که در این صورت بسیار مهربان می شوند و حرف گوش کن. این خرگوش ها عاشق محبت، توجه و نوازش هستند و از اینکه شما با آن ها وقت بگذرانید و بازی کنید لذت می برند. فقط نکته قابل توجهی که وجود دارد این است که جوندگان خوبی هستند و اگر آنها را در خانه نگه می دارید باید مواظب وسایل چوبی خود باشید.

تغذیه خرگوش جرسی

بهتر است تغذیه خرگوش بالغ با سبزیجات تازه و علوفه خشک باشد یعنی در حدود ۷۰ درصد از تغذیه روزانه آنها را این مواد تشکیل دهد و هر روز و تر وتازه بیشتر از هر نوع غذای دیگر در دسترس آنها باشد، یونجه یک غذای عالی و ایده آلی است که یک منبع سرشار از فیبر است که هر خرگوشی در تمام طول عمر خود می تواند با آن تغذیه شود. از ویژگی های این علف این است که باعث می شود پاهای خرگوش همیشه خشک بماند و زیر پاهایش پوشش نرمی باشد و همچنین در حالی که سرگرم تفریح و انجام فعالیت های روزانه اش است عادت به خوردن یونجه نیز می کند.

در رژیم غذایی آنها سبزیجاتی که برگ تیره ای دارند مثل کاهو نیز می توان استفاده کرد، از پلت های مخصوص خرگوش هم در رژیم غذایی آنها می توان استفاده کرد به شرطی که از نوع ساده آن باشد و در مقادیر محدود و اندک، از مواد غذایی حاوی قند مانند سیب زمینی و همچنین از پلت های فانتزی که دارای دانه ها، ذرت و مغزها است دراندازه زیاد اجتناب کنید، چرا که مصرف این مواد در زمان طولانی برای خرگوش خیلی خطرناک است و باعث چاقی آن و همچنین بیماری های نظیر پوکی استخوان، کمبود کلسیم و رشد غیر طبیعی دندان هایش می شود.

دندان ها

رشد دندان های خرگوش در تمام طول زندگیش ادامه دارد و خرگوش هایی که در طبیعت زندگی می کنند به کمک جویدن علف های خشک و سخت دندان هایشان ساییده می شود آنهایی که به عنوان حیوان خانگی در قفس نگه داری می شوند باید یک تیکه اسباب بازی نرم یا یک شاخه چوبی تر و تازه داشته باشد تا از رشد بی رویه دندان هایشان جلوگیری شود. هرگز اجازه ندهید خرگوش خاک رس بخورد چون ممکن است در دستگاه گوارش جمع شود و باعث ایجاد مشکل شود ویا باعث ایجاد مشکلات تنفسی با گرد و غبار ناشی از آن شود. از دادن میوه به آنها خوداری کنید زیرا میوه باعث اسهال  و افزایش قند و چربی می شود و حتی در خرگوش های کوچک باعث مرگ می شود.

ویژگی های خرگوش پشمالو جرسی و قیمت خرید و فروش آن
ویژگی های خرگوش پشمالو جرسی و قیمت خرید و فروش آن

شرایط نگه داری از خرگوش جرسی

برای نگه داری از این خرگوش ابتدا باید محل مناسبی برایش در نظر گرفته باشید محلی که در آن آرامش داشته باشد و راحت باشد و محل امنی برایش باشد همانطور که گفته شد آنها جوندگان قهاری هستند پس در محل زندگی آنها فرش، مبل، سیم های برق و چیزهای دیگر نباشد چون توسط آنها حتما جویده می شوند، البته بیشتر افراد در خارج از خانه از آنها نگه داری میکنند که البته بیرون هم مشکلاتی مانند سرما زدگی، گرما زدگی در اثر تابش مستقیم نور خورشید و شکار توسط حیوانات دیگر وجود دارد.

قفسی که برایش انتخاب می کنید به اندازه کافی بزرگ باشد تا راحت در آن بازی و فعالیت کند، خرگوشی که در داخل خانه زندگی می کند طول عمر بیشتری دارد و همچنین سالم تر و سرحال تر است چون در خانه امنیت بیشتری دارد. برای تربیت کردن و تنبیه کردن یک خرگوش سعی نکنید چون احساس ترس می کنند و حالت دفاعی به خود می گیرند و ممکن است گاز بگیرند. یکی از دلایلی که این خرگوش بهتر است در بیرون از خانه نگه داری شود این است که ادرار آن بسیار بد بو است و بوی خیلی تندی دارد.

بیماری های خرگوش جرسی

عفونت گوش

عفونت دستگاه ادرار

اسهال آبکی

بی اشتهایی

ریزش مو

سرطان رحم

آبسه یا ورم چرکی

خارش پوستی

مشکلات دندان

عفونت دستگاه تنفسی فوقانی

کاهش فعالیت یا عدم فعالیت

اتساع شکم

تغییر یا عدم تعادل در راه رفتن

ویژگی های خرگوش پشمالو جرسی و قیمت خرید و فروش آن
ویژگی های خرگوش پشمالو جرسی و قیمت خرید و فروش آن

بهداشت خرگوش جرسی

این حیوانات باید نظافت روزانه باید داشته باشند چون موهای آن ها بسیار زیاد و بلند است، همچنین در هوای گرم بهتر است موهایشان را کوتاه کنید. برای مراقبت و نگه داری از خرگوش خانگی انگل تراپی بهتر است در فاصله های ۳ تا ۶ ماه ت انجام شود.

قیمت خرید و فروش خرگوش جرسی

در ایران خرگوش های جرسی بیشتر میکس شده هستند و قیمت های متفاوتی دارند، بنابراین برای اطلاع از قیمت ها بهتر است از پت شاپ ها و سایت های معتبر کمک بگیرید. نکته دیگر این که قبل از خرید برای مطمئن شدن از سلامت، خرگوش مورد نظرتان را حتما به یک دامپزشک نشان بدهید.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا