Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
کشاورزی و دامپروری

آشنایی با دلقک ماهی و قیمت و خرید و فروش آن

دلقک ماهی از مشهورترین ماهیان زینتی است که از خانواده شقایق ماهیان است. بیست و هشت نوع از این ماهی تاکنون شناسایی شده است و محل زندگی آن بیشتر در آب های شور است. دلقک ماهی با نام هایی مانند کلون فیش یا شقایق ماهی نیز شناخته می شود که دلایل خاصی دارد زیرا این ماهی از لحاظ  ظاهری و رنگ بندی شبیه دلقک است همچنین به دلیل هم زیستی این ماهی با شقایق دریایی با نام شقایق ماهی نیز شناخته می شود. در این مقاله نشریه علمی جهان شیمی فیزیک شما را با انواع دلقک ماهی، ویژگی ظاهری، ویژگی رفتاری و شرایط نگه داری و قیمت  خرید و فروش این ماهی زیبا بیشتر آشنا می کنیم. در دیگر مقالات این نشریه می توانید در مورد انواع خرگوش ها، طوطی کاسکو، مرغ مینا، سگ نژاد دوبرمن، سگ ساموید و … مطالعه کنید.

زیستگاه دلقک ماهی

این ماهی بومی آب های گرم اقیانوس هند از جمله دریای سرخ و اقیانوس آرام، جنوب شرقی آسیا، ژاپن و مالزی است، دلقک ماهی در طبیعت در تپه های مرجانی زندگی می کند و همچنین دریاهای آرام و تالاب هایی که عمق کمی دارند برای این ماهی زیستگاه ایده آلی است، جلبک ها و شقایق های دریایی و میگوهای کوچک در این اعماق به وفور یافت می شوند که این ماهی ها از جلبک ها و میوه ها تغذیه می کنند و شقایق های دریایی هم زیستگاه آن ها محسوب می شود.

"آشنایی

ویژگی ظاهری دلقک ماهی

این ماهی دارای بدنی کشیده است که در باله پشتی خود فرورفتگی دارد که دارای دو پره است در نوع percula false در باله پشتی خود ۱۱ عدد خار دارد ولی در نوع percula true در باله پشتی خود ۱۰ عدد خار وجود دارد. طول بدن این ماهی در حدود ۴ سانتی متر است و کوچکتر نیز دیده می شوند، جثه جنس ماده از نوع نر بزرگتر است، این ماهی در پشت آبشش، در میانه بدن و در پایین باله دمی خود داری نوار سفید رنگی است، نواری که در میانه بدن وجود دارد واضح تر است و به سمت سر یک شکل مثلثی ایجاد کرده است. بر روی نوارها و باله ها طرح های به رنگ مشکی دیده می شود که بسیار درخشان است و زیبایی خاصی به این ماهی می دهد. باله دمی در این نوع ماهی حالت گردی دارد بنابراین این ماهی به خوبی نمی تواند شنا کند. طول عمر این ماهی در حدود ۶ سال است ولی بیشتر نیز گزارش شده است دلقک ماهی به رنگ های نارنجی، مشکی و سفید است و دارای طرح های مختلفی بر روی بدن خود است.

"آشنایی

ویژگی رفتاری دلقک ماهی

این ماهی بسیار مقاوم است و توانایی این را دارد که با هر شرایطی خودش را تطبیق بدهد، ماهی بسیار صلح جو است فقط بر سر قلمرو خود تهاجمی رفتار می کند بنابراین نباید از دو گونه از این ماهی ها در کنار یکدیگر نگه داری کنید. دلقک ماهی با شقایق دریایی نوعی رابطه هم زیستی دارد و در کنار همدیگر زندگی می کنند و نکته خیلی جالب اینکه این ماهی به شاخک های سمی شقایق دریایی مقاوم است و که به دلیل وجود مخاط خاصی که بر روی بدن این ماهی وجود دارد. دلقک ماهی ها در کنار شقایق دریایی زندگی می کنند بنابراین توسط حیوانات دیگر شکار نمی شوند، به دلیل وجود این ماهی ها در کنار شقایق دریایی جانوران دیگر نزدیک می شوند که توسط شقایق دریایی شکار می شوند و غذایشان تامین می شود و به این صورت زندگی مسالمت آمیزی دارند. محل زندگی این ماهی بیشتر در صخره های مرجانی ودر آب شور دریا است.

"آشنایی

انواع دلقک ماهی

دلقک ماهی دارای انواع مختلفی است. دلقک ماهی اسلاریس از معروف ترین انواع این ماهی است که دارای بدنی به رنگ نارنجی است و سه نوار عمودی به رنگ سفید دارد، نوعی دیگری از این ماهی به نام اسلاریس سیاه وجود دارد که رنگ بدنش سیاه است. انواع مختلفی از دلقک ماهی وجود دارد که عبارتند از:

ماهی اسلاریس دانه برفی

اسلاریس دانه برفی یخ سیاه

ماهی اسلاریس دانه برفی ممتاز

اسلاریس دانه برفی سیاه

ماهی اسلاریس کاراملی

اسلاریس نیمه شبی

ماهی اسلاریس دومینو

اسلاریس میس بار

ماهی اسلاریس میس بار اکستریم بسیار سیاه

تغذیه دلقک ماهی

این ماهی همه چیز خوار محسوب می شود، تغذیه آن در طبیعت با جلبک ها، سخت پوستان کوچک، شاخک های شقایق دریایی، خوشه های ساق پا، تخم ماهی ها و لاروها انجام می شود. در داخل آکواریوم تغذیه کلون فیش با استفاده از سبزیجات ، گوشت صدف، میگو، میگوی میسیس، میگوی آب نمک و اسکویید انجام می شود و حتی می توانید ماهی یخ زده خرد شده را به این ماهی ها بدهید.

اگر در آکواریوم خود سطح جلبک کم وجود داشته باشد که حاوی اسپیرولینا است به عنوان سبزیجات مناسب هستند. ماهی بزرگ دو بار در روز باید تغذیه شوند و ماهی های نوجوان ۳ یا ۴ بار در روز فقط این نکته را فراموش نکنید که مقدار غذایی که می ریزید باید در عرض ۳ دقیقه بخورند و غذای اضافی را حتما از آکواریوم خارج کنید تا آب همیشه تمیز نگه داری شود.

"آشنایی

شرایط نگه داری دلقک ماهی

شرایط نگه داری از شقایق دریایی سخت تر از دلقک ماهی است بنابراین اگر می خواهید آنها را جفت کنید مخزن باید در حول شقایق ها درست شود. دلقک ماهی ها به نور خاصی احتیاج ندارند پس نوع نوری که می خواهید داشته باشید به نوع شقایق ماهی شما بستگی دارد، برای شقایق ها یک مخزن ۵۰ گالنی کافی است و نمی توانید با دلقک ماهی در یک مخزن کوچک نگه داری کنید. دمای مناسب برای نگه داری از این ماهی ۷۴ تا ۷۹ درجه فارنهایت است پس نیاز به بخاری دارید و برای ثابت نگه داشتن دما حتما دما سنج مورد نیاز است تا دما دائم چک شود. Ph مناسب برای آنها بین ۷.۸تا ۸.۴ است.

برای تزئیین آکواریوم می توانید از سنگ ها یا سنگ های زنده و صخره های جعلی استفاده کنید و ایده آل ترین چیدمان به کار بردن ترکیبی از فضاهای باز برای شنا و مخفیگاه ها است. مخزنی که برای این ماهی ها استفاده می شود ۲۰ گالنی است تا فضای کافی برای شنا کردن و جست و خیز و همچنین پنهان شدن داشته باشند.

ماهی های سازگار با دلقک ماهی

این ماهی ها بسیر سازگار هستند و در طبیعت با انواعی از ماهی های صخره ای زندگی می کنند  همچنین می توانند در مخازن کوچک و تنگ نیز زندگی کنند. بسیار رایج است که این ماهی ها را با شقایق ها جفت می کنند البته آن ها بدونه همزیستی با شقایق ها می توانند زنده بمانند و زندگی کنند، شقایق های مناسب عبارتند از، شقایق نوع حبابی، شقایق باشکوه و شقایق دریایی چرمی

از جمله ماهی های کوچک می توان ماهی Damsel fish، Butterfly fish، Wrasses را نام برد، میگوهایی مثل میگوی نعناع و میگوهای هارلکوین را نیز می توانیم نام ببریم که کار تجزیه مواد غذایی زاید را انجام می دهند و بسیار می تواند سود مند باشد. از ماهی های تهاجمی و همچنین سایر گونه های دلقک ماهی نباید در کنار این ماهی نگه داری شود چون به سرعت به هم حمله می کنند و به یکدیگر آسیب می رسانند.

"آشنایی

تکثیر دلقک ماهی

در دمای بالا در حدود ۸۳ درجه فارنهایت این ماهی ها شروع به جفت گیری می کنند و در حدود ۵ روز تخم ریزی را شروع می کنند، تخم ریزی دلقک ماهیها به شدت تحت تاثیر نور پردازی آکواریوم است، ماهی ماده در زمان تخم ریزی بسیار پر خاشگر می شود و ماهی نر حرکاتی را انجام می دهد تا توجه ماهی ماده را جلب کند که به رقص دلقک ماهی معروف است.

قبل از تخم ریزی محل تخم ریزی را تمیز می کند که این کار را با گاز گرفتن دور و بر خود انجام می دهد، در داخل مرجان ها و شقایق ها تخم ریزی انجام می شود، تخم ها به رنگ نارنجی هستند که جنس نر از این تخم ها مراقبت می کند چون تخم ها ممکن است فوری قارچ بزنند ماهی خیلی زود بر روی تخم ها باله می زند و با این کار خود اکسیژن نیز به تخم ها می رساند. با گذشت زمان رنگ تخم ها روشنتر می شود و چشم های دلقک ماهی در آن نمایان می شود و بعد از ۸ روز بچه ماهی ها از تخم خارج می شوند و بعد از گذشت ۱۶ روز بچه ماهی ها به بلوغ می رسند.

"آشنایی

بیماری دلقک ماهی

این ماهی ها بسیار مقاوم است و کمتر مستعد بیماری هستند اگر ph آب مناسب نباشد و یا به ماهی شوک وارد شود دچار بیماری می شوند و ممکن است از بین بروند. کلا ماهی های آب شور بیشتر از ماهی های آب شیرین مستعد بیماری های انگلی، قارچی و باکتریایی هستند. از بیماری ها می توان به بیماری ایچ و بیماری مخملی اشاره کرد که عامل این بیماری ها انگل است. برای جلوگیری از این بیماری ها هر وسیله ای که وارد آکواریوم می کنید تا چند روز قرنطینه کنید و همچنین آب آکواریوم به طور مرتب تعویض شود و از فیلتراسیون و دستگاه اکسیژن حتما استفاده کنید.

قیمت خرید و فروش دلقک ماهی

قیمت این ماهی نسبت به نوع و رنگ بندی متفاوت است برای اطلاع از قیمت خرید و فروش دلقک ماهی ها از پت شاپ ها و سایت های معتبر کمک بگیرید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا