Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
کشاورزی و دامپروری

ماهی پنگوسی چه ویژگی هایی دارد و قیمت خرید و فروش آن

ماهی پنگوسی عصبانی، ترسو و پرجنب و جوش است، جزو ماهی های بزرگ محسوب می شود برای همین به عنوان غذا شکار می شود. علت نام گذاری این ماهی شباهتش با هم اسم خود(کوسه) است، این ماهی از خانواده panqasius است و بومی شرق و جنوب شرقی آسیا است. پنگوسی با نام های ماهی فنکوس گربه ماهی کوسه ای نیز شناخته می شود، دارای دوگونه، پنگوسی گوشتخوار و پنگوسی گیاهخواراست، بسیار هم ترسو است و با کوچکترین صدا و نور بلا فاصله احساس ترس می کند و عکس العمل نشان می دهد.

در این مقاله نشریه علمی جهان شیمی فیزیک شما را زیستگاه، ویژگی ظاهری، ویژگی رفتاری، شرایط نگه داری، بیماری ها و قیمت و خرید این ماهی بزرگ بیشتر آشنا می کنیم. در دیگر مقالات این نشریه با انواع خرگوش ها، طوطی کاسکو، مرغ مینا، عروس هلندی، ماهی گوپی، فرشته ماهی و…بیشتر آشنا شوید.

آشنایی با ماهی پنگوسی و قیمت خرید و فروش آن
ماهی پنگوسی چه ویژگی هایی دارد و قیمت خرید و فروش آن

زیستگاه ماهی پنگوسی

زیستگاه اصلی این ماهی شرق و جنوب شرقی آسیا از جمله کشورهای کامبوج، شمال مالزی، ویتنام، تایلند و حوزه رودخانه مکونگ است.

ویژگی ظاهری ماهی پنگوسی

ماهی درشت و بزرگی است این ماهی در طبیعت طولی در حدود ۲ تا ۳ متر دارد و در شرایط اسارت طول آن به ۵۰ سانتیمتر می رسد. وزن این ماهی در طبیعت تا ۴۰ کیلو گرم گزارش شده است و در شرایط اسارت وزنی در حدود ۱۵ کیلو گرم دارد. طول عمر این ماهی در طبیعت در حدود ۲۰ سال است ولی طول عمر این ماهی در شرایط اسارت در حدود ۱۰ سال است. این ماهی ها فاقد فلس است و دارای پوستی لیز و درخشان است، ماهی پنگوسی دارای دو نوع متفاوت است که یک گونه گوشتخوار است و گونه دیگر گیاهخوار، این دو گونه در ظاهری خود تفاوت هایی دارند از جمله گونه گوشتخوار بدنی به رنگ سیاه دارد و دارای باله پشتی تیز که شباهت به کوسه دارد و قدرت بینایی بیشتری دارد.

در گونه گیاه خوار رنگ بدن نقره ای براق است که دارای خط های افقی به رنگ طوسی است که این خطوط از دم تا ناحیه سر امتداد دارند و همچنین در اطراف دهان خود دارای دو جفت سیبیل باریک است، ازاین نوع ماهی به رنگ سفید و زال نیز دیده شده است. نوع گیاهخوار قدرت بینایی کمتری دارد و بیشتر غذای خود را از طریق حس بویایی و به کمک گیرنده های حسی که در منطقه سیبیل خود دارند پیدا می کند.

آشنایی با ماهی پنگوسی و قیمت خرید و فروش آن
ماهی پنگوسی چه ویژگی هایی دارد و قیمت خرید و فروش آن

ویژگی رفتاری ماهی پنگوسی

همانطور که گفته شد این ماهی دارای دو گونه است که علاوه بر تفاوت ظاهری در رفتار خود نیز تفاوت هایی دارند. ماهی پنگوسی گوشتخوار به شدت تهاجمی است و قدرت طلب اما ماهی پنگوسی گیاهخوار صلح طلب است، پنگوسی گیاهخوار بسیار ترسو است و به شدت با یک ضربه کوچک به شیشه آکواریوم دچار ترس و استرس می شود و سریع عکس العمل نشان می دهد و بالا و پایین می پرد و همچنین این ماهی گاهی حتی با روشن و خاموش کردن چراغ آکواریوم یا پمپ هوا و فیلتر احساس ترس می کند و دچار استرس می شود و ممکن است به خودش آسیب برساند، پنگوسی گوشتخوار از لحاظ استرس آرام تر است چون قدرت بینایی بیشتری دارد. یک نکته باله های نوع گوشتخوار این ماهی هر چقدر بلند تر باشد از ارزش بیشتری برخوردار است.

انواع ماهی پنگوسی

این ماهی دارای انواع مختلفی است که عبارتند از:

ماهی پنگوسی بامبو

پنگوسی دم نقره ای

ماهی پنگوسی راه راه

پنگوسی میانماری

ماهی پنگوسی باسا یا پینه دوز

پنگوسی کیناباتانگانی

شرایط نگه داری ماهی پنگوسی

برای نگه داری از ماهی پنگوسی شکارچی و معمولی به دلیل جثه و اندام بزرگ نیاز به آکواریوم بزرگتر است در ابتدا شاید این ماهی ها کوچک به نظر برسد ولی در طول مدت کوتاهی رشد می کند و بزرگ می شود آنها سرعت رشد بالایی دارند. چون این ماهی ها با سرعت حرکت می کنند برای تزئین آکواریوم محل نگه داری از آنها بهتر است از دکورهای سنگی و سفالی استفاده نشود زیرا باعث زخمی شدن و ایجاد خراش هایی بر روی پوست ماهی  می شوند. آکواریوم دارای فیلتراسیون خوب و عالی باشد، دمای مناسب برای نگه داری از آنها ۲۲ تا ۲۶ درجه سانتی گراد است و ph مناسب برای این ماهی ها ۶.۵تا ۷.۵ است.

پنگوسی نر و ماده

اگر بخواهید این ماهی ها را کنار یکدیگرنگه داری کنید باید بین جنس و ماده تفوت هایی قائل شوید چون پنگوسی های معمولی را می توانید با انواع ماهی های صلح جو و هم اندازه خود نگه داری کنید اما پنگوسی های گوشتخوار تهاجمی هستند و می توانند ماهی های کوچکتر را بخورند و بهتر است این ماهی را با ماهی های پهن و دارای چثه قوی که گوشتخوار هستند و همچنین با کت فیش های بزرگ نگه داری کرد.

فقط یک نکته چون این ماهی ها ترسوهستند نباید به آکواریوم ضربه بزنید یا چراغ آکواریوم را خاموش روشن کنید چون با این کارها این آنها دچار استرس می شوند و ممکن است به خودشان آسیب برسانند و در آکواریوم را حتما ببندید چون آنها پرش می کنند. افراد زیادی به نگه داری از این ماهی علاقه مند هستند ولی به دلیل رشد سریع و سرعت این ماهی به هیچ عنوان برای نگه داری در آکواریوم های خانگی مناسب نیستند، برای اینکه همیشه شاداب باشند بهتر است در دسته هایی سه تایی به بالا نگه داری شوند.

آشنایی با ماهی پنگوسی و قیمت خرید و فروش آن
ماهی پنگوسی چه ویژگی هایی دارد و قیمت خرید و فروش آن

تغذیه ماهی پنگوسی

در طبیعت این ماهی در بستر رودخانه ها دنبال غذا می گردد و از ماهی های کوچک، سخت پوستان، حشرات و لاشه ها تغذیه می کند، همه چیز خوار هستند  و برای تغذیه نوع گوشتخوار از غذاهای زنده  مانند ماهیان طمعه رود خانه ای یا غذاهای گوشتی مثل دل گاو، جیگر یا ماهی کلیکا استفاده کرد. برای تغذیه پنگوسی های گوشتخوار از غذاهای خشک استفاده کرد البته از غذاهایی مانند دل و جگر هم می توان استفاده کرد این ماهی ها علاقه فراوانی به خوردن نخود فرنگی پخته شده دارند و از خوردن آن لذت می برند.

برخی از آنها همچنین علاقه زیادی به خوردن میگو  دارند، تغذیه ماهی پنگوسی تازه متولد شده بهتر است با غذاهای زنده، تازه و پولکی انجام شود و وقتی کمی بزرگتر شدند برای تغذیه از کرم خاکی،  میگو، صدف، قطعه های ماهی یا هشت پا و غذاهای خشک استفاده شود. این ماهی ها سرعت رشد بالایی دارند و زود بزرگ می شوند بنابراین بعد از چند هفته اول باید در روز چند بار تغذیه شوند.

نحوه تشخیص جنسیت ماهی پنگوسی

امکان تشخیص جنسیت این ماهی در ابتدا امکان پذیر نیست ولی ماهی های ماده بالغ وزن بیشتری دارند و از لحاظ جثه  جنس نر کشیده تر از جنس ماده است، جنس نر دارای باله های بزرگتر و پر پشت تر است و همچنین جنس نر دارای ترکیب رنگی بیشتری از جنس ماده است و خطوط راه راه بدن در نوع نر بلند تر و تیز تر از جنس ماده است.

ماهی های سازگار با ماهی پنگوسی

پنگوسی گوشتخواریا باله بلند ماهی های کوچکتر از خودش را می خورد اما پنگوسی گیاهخوار با اکثر ماهی های گیاهخوار و برخی از گوشت خوارها سازگار هستند.

تکثیر ماهی پنگوسی

تکثیر این ماهی کار بسیارمشکل وسختی است و در آکواریوم های معمولی امکان پذیر نیست. برای تکثیر این ماهی، ماهی بالغ را ابتدا در حوضچه های مخصوص سیمانی پروار می کنند و سپس با استفاده از پودر میخک ماهی ماده انتخاب شده را بی هوش کرده و سپس مقدار اولیه عصاره هیپوفیز را به ماهی بالغ  تزریق می کنند و دوباره غلظت دوم عصاره هیپوفیز را بعد از گذشت ۱۲ ساعت به جنس نر و ماده تزریق می کنند.

بعد از ۱۲ ساعت آمادگی آنها را آزمایش می کنند و برای خارج کردن تخمک ازماده و اسپرم از نر شکم این ماهی ها را فشار می دهند و بعد از خروج، اسپرم و تخم را داخل تشکی با هم ترکیب می کنند تا دوره انکوباسیون آغاز شود و بعد از این کار تخم های آماده شده را در داخل ظرفی که در آن آب جریان داشته باشد قرار می دهند تا تخم ها برسند و به این صورت ماهی تکثیر می شود.

آشنایی با ماهی پنگوسی و قیمت خرید و فروش آن
ماهی پنگوسی چه ویژگی هایی دارد و قیمت خرید و فروش آن

بیماری ماهی پنگوسی

این ماهی ها بسیار مقاوم هستند و کمتر مستعد بیماری هستند ولی انوع بیماری هایی که ممکن است دچار شوند عبارتند از:

لکه های سفید

لکه های قرمز

دهان پنبه ای_مکسوبولوس

انگل

سندروم مرف

تریپانوزوم

پنگوسی نسبت به تغییر دما و کاهش آن بسیار حساس است و  وقتی دما پائین باشد دچار بیماری سفیدک می شود.

قیمت خرید و فروش ماهی پنگوسی

پنگوسی گوشتخوار گران تر از پنگوسی گیاهخوار است، هرچقد باله های بزرگتری داشته باشد ارزشمندتر است. برای خرید بهتر است از سایت های معتبر و پت شاپ ها کمک بگیرید.

علت مرگ ماهی پنگوسی

ماهی پنگوسی یکی از ماهی های محبوب و معروفی است که در بسیاری از آکواریوم ها دیده می شود. برای نگهداری از این ماهی اولین موردی که باید به آن توجه کنید سازگاری های آن با سایر ماهی ها است. این ماهی زیبا با قیمت های مختلفی از نظر اندازه خرید و فروش می شود و قطعا نگهداری نادرست آن منجر به مرگ خواهد شد.

یکی از علت های مرگ ماهی پنگوسی کیفیت نامناسب آب آکواریوم است. بنابراین بهتر است پارامترهای آب را برای حفظ سلامت این ماهی کاملا چک کنید. بیماری های مختلف نیز می تواند باعث مرگ این ماهی زیبا شود. استرس های مختلف مانند تغییرات ناگهانی در آکواریوم؛ سر و صدای زیاد در محیط  جابجایی از علل مرگ این ماهی است. علاوه بر این موارد غذای نامناسب نیز می تواند باعث مرگ ماهی پنگوسی شود. بنابراین همواره سعی کنید غذاهای باکیفیتی برای این ماهی تهیه نمایید و به محیط زندگی آن اهمیت دهید. اگر برای اولین بار این ماهی را خریداری می کنید بهتر است اطلاعات کاملی در رابطه نحوه مراقبت از آن کسب نمایید. این اطلاعات را می توانید از اینترنت یا کارشناسان در مراکز فروش ماهی های آکواریومی قابل دستیابی است. خصوصا در رابطه با غذای ماهی و کیفیت آب دقت کنید تا مدت زمان بیشتری از داشتن این ماهی زیبا در آکواریوم خود لذت ببرید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا